Jump to content

Få våpenskap i hus


X-Six

Recommended Posts

Kommer til å bestille et våpenskap på 160 kg. Blir levert til ytterdør på blokk med heis. Vil en skikkelig sekketalle være egnet å transportere skapet til rett leilighet og rom? Det er to personer som foretar siste transport. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et av skapene mine veier 240 kilo. Vi tok av døren og brukte en stor Europrismatte til å dra det på. Det største utfordringen var passering av dørtersklene. De bygde vi opp med kileformede lister. For endelig plassering kan man jo bruke saksejekk og forlenger til motstående vegg.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å få låne eller leie en hydraulisk jekketralle med triangelboggi noe sted?

 

Han karen som fraktet det største skapet mitt på ca. ett tonn brukte en slik en og manøvrerte skapet på plass på en hevet platting i garasjen min uten hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har lest meg opp men blir ikke klokkere. Skal bestille en safe på 151 kilo. Jeg kan ikke skjønne at det beskrives som lett 2-mannsarbeid av mange. Jeg bor i andre etasje. Verken trappen eller gangen i leilighet gil vanskeligheter med tanke på vinkel eller høyde, men jeg er drittredd at en av de to som bærer mister grep, da ramler bomben ned, med store sjanser for dødsfall om noen er i veien. Jeg sleit som faen med safen på 80 kilo, selv om jeg fikk hjelp. Det er så massiv, og umulig å få grep på. Jeg hadde aldri bygget en ramme rundt, hadde vært for redd for at alt skulle plutselig bryte sammen og ramle ned. For en del år siden ble jeg leid inn som sjauer og kom borti elektriske trappetraller. Magiske greier. Men nå så jeg at de koster 30k+ (WTF) og at det er tydeligvis ikke en ting som leies ut. Ved siden av oss anemiske løpegutter var det en gubbe fra Tsjetsjenia som bærte flere brannskap på ca. 100 kilo. Alene. Ned trappen. På ryggen.

 

La oss si at jeg klarer å få den opp (ouhlalala) selv eller med proteingutter på laget, skal det være enkelt å føre det fra toppen av trappen til rommet det skal stå i. Den skal stå i et hjørne helt tett mot veggene inni et innebygd våpenskap. Det det noen fasit på å skyve disse mastondonder på plass? Da har man ikke mange muligheter når det kommer til hvor en skal plassere seg. Bruker man en matte så krøller han seg, bruker man kiler så kan man ikke fjerne dem om den står helt inni hjørnet.

 

Bonusspørsmål: Hvordan avbolter jeg min safe à 80 kilo? det er jævla trengt der inne og jeg har hamret boltene meget hardt for å få boltene til å gå der de skulle. Er redd å skade safen om jeg prøver å kutte boltehodene.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Forsete said:

Den skal stå i et hjørne helt tett mot veggene inni et innebygd våpenskap. Det det noen fasit på å skyve disse mastondonder på plass?

Bruk et par kubein og spett det på plass, sakte men sikkert... skal ikke løftes mange millimeter opp fra gulvet før " du får kjempekrefter"... 😕

Link to comment
Share on other sites

Slemmo har fasit. Vi var to stk som bar inn mitt våpenskap på 151kg på den måten, og med døra av gjekk det forbausande lett. Heller ikkje noko problem å dytte det på plass åleine når døra var av.

 

Bruk ei passande trelekt til å jekke døra av og på. Eg brukte tærne, og det var ikkje lurt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som andre har sagt, ta av døra. Det er ca 50 kilo på et 150 kilos skap, så det har mye å si.

Husk sko og hansker. Kan være en del kanter som ikke virket skarpe i utgangspunktet som blir svært ubehagelige. Legg inn planlagte pauser i trappa, så ingen blir overrasket når det plutselig blir _veldig_ tungt.

Når safen har kommet opp trappa og du ikke har tralle, så legger du ut et håndkle på gulvet, om det er et vanlig, jevnt glatt innegulv. så trekker du håndkleet, og sleper safen med deg på den måten. på den måten kan du faktisk flytte en diger safe ganske langt helt alene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips. Det høres fortsatt tungt men vi får se. Med trappe tralle holder en / dra en mens den andre løfter / hjelper trallen nedenfra?

 

Når det gjelder døren har jeg aldri klart å ta av døren til skapet mitt fra XXL. Produsentene burde legge ut tutorials på youtube...

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Forsete said:

Med trappe tralle holder en / dra en mens den andre løfter / hjelper trallen nedenfra?

 

Ja, viss ein ikkje klarer å dra den opp åleine. Men uansett antal - viss du brukar sekkehjul/trappetralle må du stroppe skapet fast i tralla. Og viss du har sekkehjulet til Biltema tek du *av* plasthandtaka først, elles står du der i trappa med handtaka i handa og skap/sekkehjul på ukontrollert ferd nedover. Dette opplevde eg ved flytting av vaskemaskin, heldigvis utandørs og med maskina som skulle på skroten.

Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2020 at 1:53 PM, Forsete said:

Jøss farlige greier ja... jeg kan ikkje se for meg at jeg kan løfte 100kilo fra en så kronglete vinkel, men har jo aldri prøvd.

Man løfter egentlig heller ikke 100 kg om man bruker en slik trappetralle. 

 

Noen tips er uansett:

  1. Er du usikker, spør noen om å hjelpe deg.
  2. Ta av døra hvis mulig.  Hvis ikke mulig, bør døra være låst når man flytter det.
  3. Stropp fast skapet til tralla.
  4. Bruk hansker og gode sko.  
  5. Gå opp traseen du skal gå på forhånd og fjern alle ting som kan være til hinder, slik som tepper o.l og sjekk at alle døråpninger o.l er brede nok.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2020 at 7:26 PM, AndersR said:

Dersom vippelemmen på tralla er lang nok så den stikker utenfor kanten av skapet, er den fin å løfte i for den som hjelper til nedenfra. Mye bedre å ta tak i enn selve skapet.


med krongelete vinkel mente eg den som står øverst og dra trallen opp. Og løfte 100 kilo nedenfra med bein, skuldre og armer er mye lettere enn å løfte ovenfra men kun albueolje...

 

takk for tips Erlend. Og nei jeg har ikke tenkt å prøve alene. 😅

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå er tiden kommet for flyttingen (stor skap skal jeg hente med) og døren på psso sn/4 s3-1 kan jeg fortsatt ikke ta av. Den beveger seg ikke i det hele tatt. Så det må være noe annet å gjøre enn «åpne helt og løfte». Enten kan den ikke tas av, eller er den defekt. 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Forsete said:

Nå er tiden kommet for flyttingen (stor skap skal jeg hente med) og døren på psso sn/4 s3-1 kan jeg fortsatt ikke ta av. Den beveger seg ikke i det hele tatt. Så det må være noe annet å gjøre enn «åpne helt og løfte». Enten kan den ikke tas av, eller er den defekt. 

 

Jeg fikk ikke til å løfte av døren på mitt eget sn8 når jeg prøvde alene. Litt spenn i hengslene elns. Når vi var to om det gikk det plutselig lekende lett og døra løfta jeg lett selv når den først var løs.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp rigget inn et skap på 225 kg, ned en trang utendørs kjellertrapp og inn døra til kjelleren. Heldigvis kunne døra tas av på dette skapet, så tenker selve skapet veide ca 150 kg og døra rundt 75 kg. Tre av oss for å få det inn, bar det til trapp, skiddet ned på to 2x4 med lastestropp for å holde igjen. Gikk akkurat inn kjellerdøren. 1,6x0,75x0,55 m. Som om ikke det var nok måtte der gamle skapet ut. Dette var lite, kun 135 kg, men her kunne ikke døren tas av. Stroppet det til jekketralle og var tre pers for å få det ut og opp trappen.

 

Dårlig rygg resten av uken, men ellers uskadd. Håper ikke det nye skapet krymper, får ikke inn større uten å sage ut større åpning i grunnmuren.

0631D65F-60DC-4C5C-AD33-86980693670E.jpeg

Edited by Elgjaeger
Skriveleif
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle få nytt skap levert for et par år siden leide jeg et flyttebyrå til å hente skapet i butikken og levere det hos meg i 4. etasje. 150 kilos skap. Flyttefolka hadde elektrisk trappetralle. Den funka overraskende bra. Typisk nok begynner skapet å bli for lite (igjen), i alle fall hvis garderobe på 8 jaktvåpen blir en realitet, så større skap må på plass. Kommer til å bruke flyttebyrå igjen. Kosta 1500 kr. Har slitt med nok bæring av våpenskap opp gjennom årene til at de kronene ble betalt med et smil!

Link to comment
Share on other sites

For å få 150-kilos skapet opp trappa fikk jeg med naboen og gårdsgutten hans, ryggen min takler ikke slik. De fikk både skap og dør opp uten nevneverdige problemer, men så er de ikke akkurat smågutter heller. Jo flere jo bedre. Var verre med det digre pianoet som skulle opp... Men fram og tilbake i andre etasjen klarer jeg sjøl. Ta av døra og bær den først, så vippe skapet fram og tilbake mens man lirker ei fillerye under, og så dra det dit det skal. Dra sakte som fy.

Link to comment
Share on other sites

On 11/20/2020 at 8:59 AM, Gillen said:

de fleste ulykker skjer i heimen.... Her ligger det vel an til en klassisk kartlegging og risikovurdering 😁

Minner meg på en gang for mange år siden da jeg skulle flytte inn hos ei berte. Ingen trapper, utenom to trinn skiferheller utenfor. 

Hadde lånt meg ei solid sekketralle på jobben. Dette skulle jeg greie sjøl. På med våpenskapet. Lasterampe på bilen. Regnværet var episk. Joggeskoene var slitt, man bruker ikke fintøy til arbeid ;)

Kom til skifertrappa, snudde tralla, og dro til. Det neste som skjedde våkner jeg fremdeles svettende til. Sklei som i en Donald Duck film, så skapet komme over meg. Det neste jeg tenkte, var død, eller rullestol. Jenteskriket håper jeg ingen hørte. Flau bare å tenke på det.. 

Ingenting skjedde. Fikk ikke sett lyset. Tralla var "designet" for å redde ikke alt for feite personer. Fikk kravet meg frem, flau, og med såret stolthet :)

 

Så som HMS ansvarlig@Gillen sier, safety first  😅

 

 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sekketralle med 3 hjul som går i trapper. Sabla kjekk til våpenskap og kjøleskap/fryseskap. Sliter ikke mer en nødvendig

On 4/21/2021 at 8:48 PM, Elgjaeger said:

Jeg fikk nettopp rigget inn et skap på 225 kg, ned en trang utendørs kjellertrapp og inn døra til kjelleren. Heldigvis kunne døra tas av på dette skapet, så tenker selve skapet veide ca 150 kg og døra rundt 75 kg. Tre av oss for å få det inn, bar det til trapp, skiddet ned på to 2x4 med lastestropp for å holde igjen. Gikk akkurat inn kjellerdøren. 1,6x0,75x0,55 m. Som om ikke det var nok måtte der gamle skapet ut. Dette var lite, kun 135 kg, men her kunne ikke døren tas av. Stroppet det til jekketralle og var tre pers for å få det ut og opp trappen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...