Jump to content

Førstegangskjøper - Spørsmål om 2 hagler


Malonehunt

Recommended Posts

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=140887132   -  Er dette en god deal?  Har lest at Baikal er driftssikre og gode våpen til prisen.   Noen som har erfaringer eller meninger om denne?

 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=142253646  Denne ligger også til en grei pris.  Hvilken av disse modellene ville dere valgt?

 

 

-A

Link to comment
Share on other sites

Første bud er at hagla må passe. Prøv dem og vurder.

I samme prisleie kan du få mye mer stas med denne:https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=139180086

Men igjen, den må passe deg, ellers blir den bare til pynt.

På bruktmarked finner du en grei Baikal til halvpris og mindre, jeg har en slik og klager ikke. Så lenge jeg trener, treffer jeg bra med den.

Link to comment
Share on other sites

driftsikker og gjennomprøvet som få den  baikalen. sjekk treverket nøye for sprekker spes mellom stål og tre. er alt ok så saus treverket  inn med olje, og kjenn etter om kolbe og forskjefte skruene er løse. kjøper du hos forhandleren som annonserer denne så sjekker sikkert dei dette for deg. det kan hende den passer godt selv om du ikke liker den helt i starten,det  spørs på hvor mye erfaring du har med å montere "kaste opp" børsa. har du en innarbeidet montering fra annen børse så kan alt føles feil... den sies å være litt tung men er ikke sikker på om den er mye tyngre enn andre std o/u. selv bruker jeg quick shooter rem på børsene mine uansett vekt, kjempegod rem. ser dette er "toppmodellen" med ejector,enkel avtrekker m løpsvelger og skru choker.

Link to comment
Share on other sites

Det der med at hagla skal passe er ikke så viktig, hagla kan kansje passe, men likevel være noe dritt. Driftsikkerhet skyteegenskaper og eierglede er viktigere enn at hagla passer. Gå for noe som får hjertet til å bruse, Baikaler Tyrkere og samtlige pumpehagler scorer ikke på alle tre av disse viktigste faktorene. Når du har en kvalitetshagle som innehar disse tre faktorene, så må du skyte/trene. Når du har skutt litt, så tar du drømmehagla til en kompetent børsemaker og tilpasser den til deg og din skytestil.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På ‎25‎.‎03‎.‎2019 den 12.26, hovdeknuten skrev:

Det der med at hagla skal passe er ikke så viktig, hagla kan kansje passe, men likevel være noe dritt. Driftsikkerhet skyteegenskaper og eierglede er viktigere enn at hagla passer. Gå for noe som får hjertet til å bruse, Baikaler Tyrkere og samtlige pumpehagler scorer ikke på alle tre av disse viktigste faktorene. Når du har en kvalitetshagle som innehar disse tre faktorene, så må du skyte/trene. Når du har skutt litt, så tar du drømmehagla til en kompetent børsemaker og tilpasser den til deg og din skytestil.

 

Jeg er i stor grad enig dette. Men syns det er viktig at hagla passer nogenlunde i høyde sånn at man ser sikteskinna. Har selv opplevd at det er meget stor forskjell i antall treff. Men dette er en grei sak og tilpasse selv. Enten om man finner noe å teipe på kolben eller setter på en kolbeforhøyer i plastikk, så vil det ikke koste noe mer enn noen hundrelapper.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som så mange andre har jeg nettopp tatt jegerprøven, og skal prøve bestemme meg for en hagle - i mylderet av alternativer. Selvsagt så er pris også et begrensende faktor. Jeg har ca 10000 og rutte med. Et av alternativene er en Hagle Churchill 206 Lux 12/76 (fra levarandør til 9900,-  har vært demo hagle). Den andre er en Beretta 686 spesial 12/76 (fra 98, som er takstert av våpen forhandler til 10000,-, og selges for samme pris). Jeg har jo hørt at Beretta er noe av det beste du kan få, men er litt skeptisk i og med at haglen er fra 1998. I annonsen står det "Lite brukt, og meget pen", og bildene i annonsen bekrefter vel det. Hva ville dere ha valgt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid, uten unntak, kjøpt brukt kvalitet foran nytt & billig. Har aldri angret på det. Våpen av god kvalitet tåler veeeeldig mye bruk før det blir utslitt såfremt det blir godt vedlikeholdt selvsagt. Jeg hadde kjøpt den berettaen uten å nøle 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn, kvalitet foran kvantitet.

Kjøp brukt, det får du mer igjen for, stort sett samme hva det gjelder.

Det dukker opp noen skikkelige brukt kupp på finn innimellom

Edited by 1937M98
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Beretta fra -98 er gode våpen, langt bedre enn ny Churchill.

Russiske hagler gir mye for pengene, men er ofte litt tunge.

 

En hagle må passe, alt annet er feil. Det er som med sko, kjøper du feil størrelse blir det ingen turglede, bare gnagsår.

Mennesker har ulike kropper, høyde fra 1,6 m til 2 m og vekt fra 60 kg til 150 kg. Det er ikke vanskelig å forstå at samme våpen ikke passe til alle. Dersom haglen ikke passer, så finner du en annen.

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur i ei god våpensjappa først, eller 2, eller aller helst 3 -4. Prøver du en SP1 og en 525. Feks. Og en av de passer og føles bra. (Få litt hjelp av de som jobber der, men om selgeren sier det er den er perfekt. Ta det med en liten klype salt, det er hva du føler som er av størst betydning.Om en av disse passer og føles super ut, kan du leite etter de på finn brukt. SP1 og 525 har gode stokkmål for de fleste og vil være de samme uavhengig av produksjonsår. Sålenge de ikke er endret eller er i en linksutgave. Kvaliteten er god, så bruktkjøp der er trygt om de er tatt vare på. Jeg kjøpte nylig en brukt B80 fra 1981,  litt tung ( en god ting ) med jaktpatroner "ingen rekyl" god å skyte med og ikke minst driftsikker, blir helt sikkert fin på sjøen. Betalte 4000. Du må jo ikke gå for OU, en brukt halvauto fra Beretta eller Browning blir aldri feil å ha i skapet. Har sett mange fine halvautoer fra finn under eller rett over 10000. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...