Jump to content

Riflestigning i .223 Sako 85


Telemark19

Recommended Posts

I forbindelse med kjøp av ny småviltrifle (primært til gås, rev og muligens rådyr), har jeg bestemt meg for Sako 85 hunter SS i .223 rem.

Spørsmålet som nå dukker opp handler om riflestigning, trigger-type og (kommende?) blyforbud. Håper noen kan hjelpe meg her 😊:

 

Spørsmål 1)

Ang. riflestigning så ser jeg på hjemmesidene til Sako at denne rifla tilbys i enten 1:12 eller 1:8.

I og med at rifla vil bli kjøpt ny, håper jeg den vil holde en del år. Og her kommer EUs kommende blyforbud inn; jeg har lagt merke til at flere av de blyfrie alternativene (f.eks. Nosler E-Tip 55gr) krever minimum 1:10 (ref. Jaktdepoet). Vil det være skivebom å gå for 1:12 i og med at vi antakeligvis må over på blyfritt i løpet av x antall år?

 

Spørsmål 2)

Sako annonserer med to ulike triggere, Single Set Trigger (modell med totalvekt 3kg) og Single Stage trigger (modell med totalvekt på 3,2kg).

Hva er forskjellen på disse to?

 

Spørsmål 3)

Kan dere si noe om levetid på en .223 rifle med 1:8 stigning hvor det i stor grad benyttes blyfri ammo?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig kan jeg ikke svare deg på annet enn det andre spørsmålet ditt. Blyforbudet! Hvem vet, men jeg tror ikke det skjer over natta for å si det sånn. Pipelevetid med blyfri ammo er vel neppe prøvd i en Sako enda?

Forskjellen på avtrekk er normal direkteavtrekker (single stage), og det man kaller «snellert» (single set) som er et avtrekk hvor du kan forspenne ved å trykke avtrekkeren fremover. Da blir avtrekksvekten bare noen gram i stedet for 1-2 kg. Fint på skytebane ved benkeskyting, ikke fult så fint på jakt.

 

Det sagt, jeg har en sånn Sako i 223 og ville heler anbefale deg å kjøpe en Schultz & Larsen Legacy .223 om det er en liten kompakt rifle du er ute etter. Jeg er nokså misfornøyd med min Sako for å si det litt forsiktig 🙄. Det er et nokså middelmådig produkt med mange irriterende funksjonsfeil. Hylseutkast, kanskje spesielt for små patroner som 222/223, er lite pålitelig. Magasin låsen er noe knot, og lengden for kort for moderne kuler (spesielt om du er hjemmelader). Montasjen er proprietær nok til at du i kombinasjon med den dårlige løsningen for hylseutkast aldri får satt på ei picatinnyskinne eller montert en liten kikkert lavt. Pipe med 1:8 stigning bør du ikke kjøpe om du skal skyte fabrikkammo. Det er en kjilen kombinasjon. Lagacyen får du med  pipe i 1:10 stigning som er et bra kompromiss for kaliberet.

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

https://www.kammeret.no/topic/85770-dårlig-presisjon-tikka-t3x-223-rem/?tab=comments#comment-1271240

Har en XS 85 i .223 R med 1:8 pipe selv og trenger vel ikke å legge til så mye annet enn det Bly allerede har skrevet, men har ikke prakket med magasinlås. Utkast på min fungerer godt etter ar børsemaker laget ny utdrager, men en vil vel egentlig ikke bære i børsemaker tusenlapper for å få et nytt våpen til å fungere skikkelig. Riflestigning i .223R ( kanskje spesielt i Sako/ Tikka) har vært diskutert i flere tråder her inne ( se feks link over). Jeg synes .223en fort blir krampaktig med tyngre kuler, spesielt når magasin / kammer ikke tillater lange patroner, så jeg ville gått for 1:12 stigning om jeg skulle kjøpt nytt. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Bly skrev:

Egentlig kan jeg ikke svare deg på annet enn det andre spørsmålet ditt. Blyforbudet! Hvem vet, men jeg tror ikke det skjer over natta for å si det sånn. Pipelevetid med blyfri ammo er vel neppe prøvd i en Sako enda?

Forskjellen på avtrekk er normal direkteavtrekker (single stage), og det man kaller «snellert» (single set) som er et avtrekk hvor du kan forspenne ved å trykke avtrekkeren fremover. Da blir avtrekksvekten bare noen gram i stedet for 1-2 kg. Fint på skytebane ved benkeskyting, ikke fult så fint på jakt.

 

Det sagt, jeg har en sånn Sako i 223 og ville heler anbefale deg å kjøpe en Schultz & Larsen Legacy .223 om det er en liten kompakt rifle du er ute etter. Jeg er nokså misfornøyd med min Sako for å si det litt forsiktig 🙄. Det er et nokså middelmådig produkt med mange irriterende funksjonsfeil. Hylseutkast, kanskje spesielt for små patroner som 222/223, er lite pålitelig. Magasin låsen er noe knot, og lengden for kort for moderne kuler (spesielt om du er hjemmelader). Montasjen er proprietær nok til at du i kombinasjon med den dårlige løsningen for hylseutkast aldri får satt på ei picatinnyskinne eller montert en liten kikkert lavt. Pipe med 1:8 stigning bør du ikke kjøpe om du skal skyte fabrikkammo. Det er en kjilen kombinasjon. Lagacyen får du med  pipe i 1:10 stigning som er et bra kompromiss for kaliberet.

 

 

 

Takk for god informasjon, jeg visste på forhånd at det var litt mas med utkast osv i XS-modellene av 85, men ikke at det var så ille.

Så da blir det en Schultz Legacy i stedet, virker som om det er mange som er fornøyde med den 😁

 

Er det noen praktisk forskjell på disse to bortsett fra at de er ulikt gjenget?

 

223 56 Ø14 Unf-20 10"        
223 56 Ø18 M14X1 10"

 

Og ang. forhandler: er det kun jakt & friluftsliv i Arendal som importerer disse nye og direkte fra Danmark?

Edited by Telemark19
Link to comment
Share on other sites

Sitter her med en legacy i 223 nå med såkalt "varmint" pipe . Dette burde vært jaktpipa og så burde de laget ei skikkelig pipe med mye vekt for hele børsa er svært lita/lett. Får litt følelsen av ei børse for barn selv om alt er kjempefint laget. Denne har 1,:8  skal prøveskyte i morra 

Har også ei 85s varmint ss i 204 ruger . Dette er ei helt annen børse når det kommer til følelse av størrelse/ vekt

Men fantastiske børser begge to bare litt forskjellig bruksområde 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...