Jump to content

Løpsbytte på 10/22-Børsemaker


338x74r

Recommended Posts

Jeg har en 10/22 og et Kidd løp som skal på. Originalløpet sitter bom fast, og da tenker jeg at det kanskje ikke er så enkelt å montere det nye løpet som YouTube skal ha det til heller. Det er litt oversized.. Særlig å få ekstraktorsporet riktig  stilt inn før låskassen kjøler etter oppvarmingen slik Kidd anbefaler. Noen som vet om en Børsemaker med erfaring på dette? 

Edited by 338x74r
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan prøve WD40. V blokka er bortej😃. Jeg regner med at jeg skal klare å få løpet av. Børsemakeren jeg snakket med mente det var veldig vanskelig å få et nytt løp på uten hydraulikk, så jeg tenkte å lokalisere en med erfaring før jeg igjen prøver å ta av løpet. Tony Kidd monterer løp på 30 sekunder, men han har jo gjort det noen ganger 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gammel 10/22 hvor pipa satt bom fast. Fikk den av ved å sette pipa i en skruestikke med gummikjeft, og banket så av kassa ved å slå på flaten som V-blokka låser mot. Måtte slå skremmende hardt, men presisjon med ny pipe ble mye bedre enn med originalpipa. Rensejobben for å få kassa ren og klar for ny pipe var ikke morsom, da...

Link to comment
Share on other sites

Etter at låsekassa var skikkelig rengjort gikk det greit. Litt trangt, men allikevel helt greit å få alt i linje. Den gamle pipa var "fastsveiset" med knallharde karbonrester, og rengjøringsjobben for å få bort dette var temmelig kjip. Før rens av sporet til pipa tror jeg ikke ny pipe hadde vært mulig å banke inn med makt.

 

Den gamle pipa var opprinnelig slarkete dimensjonert i forhold til sporet i kassa, slik at kruttslam hadde sneket seg inn og blitt godt fastbrent etter +20 års bruk. Hadde av pipa på en ganske ny 10/22 Target for litt siden. Det var tight fit, men ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er løst!   Jeg sprayet på WD40 og lot ligge over natten. Deretter 30 minutter i fryseren. Så mer WD40 og så varmet jeg låskassen over gassblusset  på grillen et par minutter. Den ble ikke varmere enn kanskje 60 grader. Så var det bare å vri løpet lett av.

Edited by 338x74r
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 29.3.2019 den 22.28, 338x74r skrev:

Oppdatering: da er løpet også montert:  45 minutter i fryseren med løpet og låskassen i stekeovnen på 125 grader, litt antiseize og så gikk det lett på. 

Litt off-topic, men hvordan fikk du kidd-pipe til Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...