Jump to content

Ganske ny jeger i Kristiansand må handle


Gromguten

Recommended Posts

Hei.

Jeg tok jegerprøven på Østlandet ifjor sommer og fikk like etterpå jobb i Kristiansand. På grunn av 4 mnd behandlingstid på våpensøknad i politidistrikt øst så ble det jaktet med lånt hagle.

 

Nå tenkte jeg å kjøpe hagle og oppdager at jeg kan søke om flere våpen til samme pris! Så da er det jo greit å søke om et par andre våpen også.

 

her trenger jeg input. Tenkte en salong for trening og en ordentlig rifle, men hvilket kaliber? 6,5x55 er vel et safe valg? Velger jeg da bort noen muligheter?

 

videre er jeg selvsagt intressert i å jakte lokalt her nede på det blide sørland, men det virker litt mer lukket enn på Østlandet som har haugevis med introjakter og gode tilbud i jff’ene. Så tar gjerne imot tips. 

Edited by Gromguten
Link to comment
Share on other sites

Når du først søker, så søker du om 6 våpen i slengen (samme pris, du MÅ jo ikke kjøpe alt...)

 

hagle kaliber 12

rifle kaliber 22lr

rifle kaliber 6.5x55

rifle kaliber 308 win

rifle kaliber 30-06

rifle kaliber 223 rem

 

Du får innvilget alle, så kan du etterpå handle deg en rifle i 22lr, ei hagle og en stovilt-rifle i ett av de tre mest vanlige kalibrene. Resten av søknadene kan ligge til senere.

 

Anbefaler 6.5x55 fremfor 308 og 30-06 til storviltjakt - rimeligere ammunisjon, lettere å skyte godt med og kraftig nok til alt vilt på Norsk jord på alle normale avstander.

223 rem er velegnet på rev og jaktfeltstevner om du driver med slikt.

Om du plutselig finner ut at du skal ha ei rifle i et annet kaliber, så lar det seg vanligvis ordne med en telefon til våpenkontoret (så endrer de på din allerede innvilgede søknad).

Husk at søknaden varer i 12 måneder, og kan forlenges i ytterligere 6 måneder ved påtegnelse av våpenkontoret.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion, Lapua Mega og Norma Oryx (alle 155/156 grs) klarer kravet til 2200 J i "normale" pipelengder.

(Iflg. Normas ballistikk-kalkulator må du ha utgangshastighet > 740 m/s, Norma leverer også 156 grs Vulcan).

Edited by Sølvrev
Lagt til ballistikkdata.
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DoctoRoy said:

Hei og velkommen på forumet:grin:

Det høres fornuftig ut å søke tre våpen når du først er i gang. Salongen kan du jo søke til småviltjakt. Kalibervalg er jo smak og behag - men 6,5x55 er etter min ringe mening helt bankers. Lykke til.

 

Man søker ikke til småviltjakt, det eneste som behøver å stå på søknaden er "jakt" og kaliber, også selvsagt resten ift. til type våpen osv.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

videre er jeg selvsagt intressert i å jakte lokalt her nede på det blide sørland, men det virker litt mer lukket enn på Østlandet som har haugevis med introjakter og gode tilbud i jff’en

Velkommen til det blide Sørland ja. Kom her for drøyt 20 år siden,og mangler vel en hel del ennå på bli integrert. Det er bare å venne seg til "Javel", og det å aldri helt skjønne hva folk mener ("Æ blei så sinna, så sinna... At æ nesten sa det te han")

Jakt virker å være veldig lukket, og en må enten være veldig offensiv, eller rett og slett bli kjent med noen som enten disponerer jakt og trenger folk, eller en som eier grunn og ikke har noen som leier jakta.  I det siste tilfellet må en stort sett vente til noen dør, så den blir ledig... Og i det første kan en få mye "rar" jakt.
Den tradisjonelle elgjakta her nede er veldig tradisjonell, med gamlekara som jakter som om det var 1974 ennå, og de trenger alltid folk, men jakta kan være så som så - og med de merkeligste avskytingskriterier (på elg) - eller så er det sønnene som har tatt over - de er jaktidioter og slipper ingen andre til...  Småviltjakt er det ikke så mye av mistenker jeg, men rådyr er det en del av, og en får leid rådyrjakt (i begge betydninger av ordet) hos flere grunneiere, både på lang kort basis. Dersom du bare MÅ jakte på noe, og ikke finner noe på land, så er sjøen der med "fri jakt på hav og fjord". Det er fantastisk rekreasjon, og en kan få skutt en hel del, forvent bare ikke de store kulinariske opplevelsene, eller jubel og applaus hjemme når du kommer med en hank svarte, fiskeluktende fugler...

Jakt kan jeg ikke hjelpe deg med.

Er du derimot interessert i skyting og skytetrening med rifle, så ligger alt til rette. Det er svært store og gode muligheter til rifleskyting i Kristiansand. Det samme gjelder igrunnen hagle, og store og fine rifle, pistol- og haglebaner er samlokalisert på Farvannet, innerst i Ålefjærfjorden. Her trenes det stort sett daglig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wintel skrev:

Faktor-krav på kjøpe-ammo er det som står på pakka, ikke hva du får i ditt våpen.

Det er kun dersom du lader selv at du må kunne dokumentere at faktorkravet nås

 

Kan så være. Jeg har ikke funnet noe om dette i lovverket, men det er forhåpentligvis slik det praktiseres. Kanskje det står noe i et rundskriv? Ingen kan vel forvente at den jevne jeger skal investere i kronograf for å verifisere at h*n er innenfor kravet, når produsenten oppgir "lovlige data" på emballasjen.

 

I mitt svar til @Snoppy ville jeg si noe om hva tunge kuler faktisk presterer i en 6,5x55-rifle, da dette er et tilbakevendende tema blant de som mener at kaliberet er uegnet til det største viltet på norsk jord. Og så kan det jo være greit å ha i tankene etter hvert som kappe pipa-feberen når nye høyder.....

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Velkommen til det blide Sørland ja. Kom her for drøyt 20 år siden,og mangler vel en hel del ennå på bli integrert. Det er bare å venne seg til "Javel", og det å aldri helt skjønne hva folk mener ("Æ blei så sinna, så sinna... At æ nesten sa det te han")


Den tradisjonelle elgjakta her nede er veldig tradisjonell, med gamlekara som jakter som om det var 1974

Jakt kan jeg ikke hjelpe deg med.

 

Er du derimot interessert i skyting og skytetrening med rifle, så ligger alt til rette. Det er svært store og gode muligheter til rifleskyting i Kristiansand. Det samme gjelder igrunnen hagle, og store og fine rifle, pistol- og haglebaner er samlokalisert på Farvannet, innerst i Ålefjærfjorden. Her trenes det stort sett daglig.

 

K

 

Jo, takk. Folk er trivelige her nede, integrasjonen går noenlunde, men jeg er ikke på "javel" nivå og har ikke funnet menighet enda 🙈

 

Jeg har meldt meg inn KJFF og vært oppe på Farvannet noen ganger og det er jo utvilsomt et flott anlegg.Gleder meg til å endelig få egen hagle som passer noenlunde istedenfor diverse lånehagler. Er ikke mester på bana akkurat, men traff jo når det gjaldt på rypejakta ifjor. Har ikke skutt rifle siden forsvaret så det trengs jo en del timer før jeg tørr å løsne skudd mot et hjortedyr.

 

KJFF har jo et terreng med skogsfugl og bukkejakt som er intressant, Leesland hvor er nå det. Det er vel skogsfugl som er drømmen. Det jeg har sett på inatur var nitrist ang nærområdet, det nærmeste etter det jeg kan forstå - Gjerstadskogene er jo fort 2 timers kjøretur om jeg slipper veiarbeid. Men kristiansand kommune har en del områder der jeg kan få årskort til en grei pris og det ser ut som det er rådyr som gjelder.

Hvordan jakter jeg egentlig rådyr alene... rifle og lokk/sniking? Har kun vært med påposteringsjakt på rådyr før og jeg har jo hverken lag eller hund. (Men dragen lurer litt på om vi burde skaffe en liten hund til vår datter så kanskje jeg kan lure inn en liten dachs i husstanden)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvordan jakter jeg egentlig rådyr alene...

Du "sitter dem ihjel"... Hund er iallefall ikke greia, og spesielt ikke her hvor terrengene er så små at rådyr turer utenfor med en gang, osv, naboen blir sur, eller skyter losdyret ditt... Jeg har sett mye rot med hund og rådyr, og mye krangel om hunder over grenser. Heldigvis ikke deltatt i dem selv, men min erfaring er at hund - dersom du ikke har et nokså stort terreng - og lever for jakt med hund, bare roter det til. De få som er "helt der" får det til, med godt resultat. Men de har god og kontinuerlig tilgang til jaktterreng. Kvass jakthund og små unger, i boligfelt fullt av rådyr har jeg prøvd - det er ikke ideelt.

 

Inatur-terrengene i nærheten av Kristiansand er greie nok, det er en god bestand av rådyr - du må bare finne deg i at det kommer en setter eller en støver på post av og til - eller en elghund som er lei av elg, og vil ha kos... Eller en jogger.. Det er mye folk her, men det er også en hel del rådyr - og bruker en tida på å finne gode poster kan en få skutt rådyr, no problem. Ofte er disse litt underjaktet, siden det ofte er uerfarne jegere som har dem, og med påfølgende god bestand.

"Trikset" er igrunnen å være kjent i terrenget, vite hvor dyra går, sette seg på rett sted, og skyte dem når de kommer. En må egentlig bare jakte og finne ut av det. (tror jeg fant ut en gang at 90% av mine rådyr var skutt før 0700 - men det var den tida gjennomsnittlig skuddavstand var 220m... så kan være litt skjevfordelt) Det er tung kompetanse på å jakte rådyr her inne, så spør du om det får du nok svar.

Ulempen med denne metoden er at en må opp noe så innihelvete tidlig, evt. bare sitte rundt tidlig i jakta - men det er jo også en fordel. Det kan også være veldig fint mange ganger - å bare kose seg på rådyrpost lenge før verden våkner, se stjernene forsvinne av himmelen, kanskje et par stjerneskudd, en rev, og ISS passere - det er et godt liv. Smyge oppover i morgentåka - Kommer så bukken når sola bryter gjennom så blir det ikke bedre.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei igjen.

 

Jaktsesongen 2019 endte med mager fangst, men flotte opplevelser og kammeratskap. Skogsfugljakt var stort til tross for litt for masse bom. Men fikk krona verket med en orrhane. Rypejakt i Rondane blei tre dager med gåing i alt fra trist vær til kuling. Så ei fjør første dagen og et rypekull siste dagen som letta på for lang avstand. Ellers var det tomt. Men gøy å få brukt kompasset i tjukk tåke og spennande med eldgamle dyregraver. 

 

Riflkjøpet mitt dro litt ut, men når kronekursen begynte å rase så tenkte jeg at det var nå eller aldri og endte opp med en cz 22 og en svært lite brukt x-bolt med et flott Zeiss 2,5-15 v6 sikte. Så da skal det vel ikke stå på utstyret. Merker jo at det har skjedd noe med avtrekk etc siden jeg lekte med HV Mauser og AG3 for noen år siden.

 

Har egentlig en plan om å få guiding/opplæring i rådyrjakt til høsten/sensommeren. Men før det må jeg jo lære meg å skyte. Er alt av skytebaner stengt? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Yeah Yeah. Sidan det virker som folk leser disse trådene så kan jeg jo ta ei mengde av mine teite spørsmål her. 
 

1. liker ikkje jallasiktet på salongen min. Er linken under ei grei oppgradering? synes det blir for lite forstørring på 100meter med fast 4x https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=182153494

 

Andre alternativ? 
 

2. er det vanlig å skyte meir ræva med salong enn jaktrifle? Prestasjonen min er rett og slett tragikomisk.  Er problemet mitt avstanden, ammunisjonen, konsentrasjonen, den umerkelige rekylen? 

 

3. Har truleg ordna meg bukkejakt. en bukk er jo litt mindre enn en rein. Snakker vi 9’eren eller 10’eren som tilsvarer vitalt område? 8’er?

 

4. Har demper og padding på jaktrifla. Smell og rekyl er ikkje akkurat skremmande. Kvifor lukker eg augene? Gjer ikkje det med hagle som sparker meir.
 

5.  Egklarte å skyte opp med god margin på første forsøk. Ok, pingla ut og tok 15 treningskudd liggande før eg skaut opp liggande. Reim er forøvrig veldig nyttig. 
Har skutt en del sittande med reim og klarer nok kravet på den måten. Anyways, sjå bilde under(blinken, ikkje bildet, er oppned) Det er sittande med tofot. Drar et par skudd ut til høgre. Er det avtrekksfeil?
 

Utover dette har eg ordna meg to fuglejakter med mitt gamle «fuglejaktlag». Og opplæringsjakt med kjff på elg. 4 jaktturer for en travel småbarnsfar er ikkje så værst. Må fikse en eller to til.

 

D0ABC8F8-D615-4CAA-A40E-08F5850D33C2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Yeah Yeah. Sidan det virker som folk leser disse trådene så kan jeg jo ta ei mengde av mine teite spørsmål her. 

 

1. Joda, jada, OK.. Ikke helt egentlig, får ikke havesyken. 22en bør ha et sikte med parallaksejustering, ellers blir det mye tull om forstørrelsen er for stor. Jeg hadde en Leupold 3-9x33 EFR jeg var dum nok til å selge, se etter en sånn.

 

2. Mer ræva tror jeg må presiseres. Jeg, og de fleste, skyter, på 100m ca like bra med 22LR og hva som helst nesten, kanskje ikke svære magnumer. Men det fins mye søppel blant 22-ammunisjon, så det er jo en mulighet. Det er det mange tråder om her inne. Denne f.eks. 

 

Vind er også en mulighet. 22-kuler blåser avgårde i vinden.

 

3. Rådyrbukk? Vitalt område, tjah. Du kan vel ca tenke lerduestørrelse, eller knapt det i utgangspunktet - så har du litt marginer. DFS 8er kan bli litt vel perifert på et rådyr. Da snakker du om en sirkel som er 18cm i diameter...

 

 

4. Uvane, trent for lite, skutt for lite, skutt for mye med grovkaliber, for lite fokus, hvem vet. ikke gjør det ;) Iallefall ikke før det smeller...

 

5. Mest sannsynlig avtrekksfeil, du "napper", er for hardhendt. Ellers er det jo OK skyting, også med de to "utskuddene".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det går jo an å begynne med noe litt rimeligere enn Midas+...
Eley og RWS sine match og nesten match varianter er fine å begynne med, siden skytterlaget her har dem, og ellers «alle»

 

 

3EE32BB7-535B-401B-82AD-8A500C56C498.jpeg.efddf432cb9f845483e704b1aa561382.jpeg
 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Det går jo an å begynne med noe litt rimeligere enn Midas+...

Joda men vis ikke den samler er det min erfaring at problemet ikke er ammunisjonen. Midas er faktisk se skuddene jeg får de beste samlingene med på 100m. Har jo selvsagt ikke prøvd den i alle rifletyper men i allefall er det resultatet jeg har fått med Sauer og Anschutz.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, bardp skrev:

Joda men vis ikke den samler er det min erfaring at problemet ikke er ammunisjonen. Midas er faktisk se skuddene jeg får de beste samlingene med på 100m. Har jo selvsagt ikke prøvd den i alle rifletyper men i allefall er det resultatet jeg har fått med Sauer og Anschutz.

Det er sant. Jeg har også fått gode resultater med Midas+, NM-tittel og Norsk rekord BR50 f.eks. (forlengst slått) :)

Men her i området er det vel kun et par familier som bruker Midas+, og den  må nok bestilles langveis fra.


Men Eley Tenex funker til det formålet du sier, går ikke den godt, så er noe annet feil. PVAS i Kristiansand har Tenex på lager. Men en vil jo se samme effekten bare en bytter fra "TopShit" til noe "mer ordentlig", jeg har sikkert 7 sorter i skapet som holder 100m-tieren i massevis. (Men Tenex og Midas holder 200m-tieren)
Problemet med 22LR i Norge er jo at de tre mest solgte typene til andre enn entusiaster og konkurranseskyttere er TopShot, CCI Std og Thunderbolt, og alle er "mainnskit" (det er nok de tre dårligste også) om en er ute etter riflepresisjon. Til pistol på 25m holder de i massevis, det har vi jo diskutert før...

 

40 skudd, 100m, ute, i vind. 37 innertiere. Tenex leverer.

IMG_3930.jpeg.968778643116887c47780037ff3c7eca.jpeg

 

992445575_IMG_3929(1).jpeg.62f244e9373c7b5938db880cdb4e1477.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar!

 

Får ta et forsøk på å oppgradere ammunisjonen frå CCI std om den er så jæva. Men vi snakker spredning på «låg høger og høg venster på 7eren» så mistenker at problemet er litt meir fundamentalt. Har heller ikkje klart å få samling liggande med den metallstøtta på skytebana så akkurat det kan kanskje skyldes ammo. Men som sagt, ser dårlig i siktet eller har iallefall klart å innbille meg det. 



Ønsker vel ikkje det Hawke siktet. For stort. Ønsker vel også å kjøpe brukt for å spare litt peng. Hadde håpt å sleppe billigare unda. Men har komt på en tanke om å kjøpe skikkelig med alternativt bruksområde enn stjernekikkerten eg har på jaktrifla. hmmm. 
 

M67- er Farvannet åpent i juli? 

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

Angående bukkejakt. Dersom du hsr tid til å gå mye i terrenget før jakta kan du få litt oversikt. Bukken markerer revir med sparkegroper og feier horna på små trær. De ser ut som om de er flådd for bark. Finner du et område med mye brunstmarkeringer så vet du at bukken kommer innom der. Gjerne morgen og kveld. Sitt der og vent, med vinden i ansiktet. Det er alltid vind så den må du ha kontroll på. 

Ellers er hogstflater gode kort. Godt beite der og mulig å se dyra. Og jordekanter. 
Som M67 har jeg også skutt de fleste bukkene før kl 7 på morgenen. Det er magisk å være i skogen 10 august, når naturen våkner og dyrene er aktive. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...