Jump to content

Tips til hvilken 22 rifle


hikkas

Recommended Posts

Tenker på å kjøpe en 22lr rifle. Helst boltrifle med kikkert og demper, og kanskje 2 fot, men er åpen for det meste. Dette blir for trening og plinking. Men mest for å prøve å dele en hobby med barna på 13- 14 år.  Har jaktet i mange år men gav meg med det for en del år tilbake, men har skutt til prøven nesten hvert år for moro. Driver også med pistolskyting, men har nå lyst til å skyte med 22 rifle med barna.

tenker pris på ca maks 6-7000. Nytt eller brukt spiller ingen rolle. Har sirklet meg inn på cz452, 455 eller brno.  Men så er det jo forskjellig utgaver der også. Tar imot tips med takk😀

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, hikkas skrev:

cz452, 455 eller brno

Dette er vel sikre kjøp. De jeg har vært borti har skutt helt greit. Skal en ha noe bedre må en vel på Anschutz eller Sauer men da stiger fort prisen. Men om den ikke skal bæres med på jakt er det jo mange brukte Anschutz banegevær til gunstig pris å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

I første omgang blir det ikke til jakt, men man kan aldri vite. Og jeg har lyst på kikkert, så da ryker vel banegeværa. Ser det ligger mye forskjellig på finn fra 2500,- og oppover, men man for vel det man betaler for.... Så må kanskje ta en ny omgang med finansministeren her😀 Ligger også noen cz`r, men det er forskjellige varianter. Jeg er nok litt evneveik på Google, for jeg kan i grunnen ikke finne helt forskjellen på std, american og varmint annet enn det er vel bare std som har åpne sikter. 

Her https://www.jaktia.no/sortiment/cz-455-synthetic-riflepakke-mnikko-stirling-mountmaster-3-9x40-kikkert/ er en pakke til under 6000,- ny.

Link to comment
Share on other sites

Gikk fra CZ til Anschutz i fjor, angrer ikke et sekund. Har du litt tålmodighet er det ofte en del skiskytterrifler som blir solgt på vårparten. Kjøpte min for 2000 med tre magasin. 

 

Std har åpne sikter, og svineryggstokk.

American har ikke åpne sikter, ofte gjenget, og med rett stokk (best til kikkertsikte)

Varmin har rett stokk og tykt løp som gjør den mer stabil (ville valgt denne selv). 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, hikkas skrev:

I første omgang blir det ikke til jakt, men man kan aldri vite. Og jeg har lyst på kikkert, så da ryker vel banegeværa. Ser det ligger mye forskjellig på finn fra 2500,- og oppover, men man for vel det man betaler for.... Så må kanskje ta en ny omgang med finansministeren her😀 Ligger også noen cz`r, men det er forskjellige varianter. Jeg er nok litt evneveik på Google, for jeg kan i grunnen ikke finne helt forskjellen på std, american og varmint annet enn det er vel bare std som har åpne sikter. 

Her https://www.jaktia.no/sortiment/cz-455-synthetic-riflepakke-mnikko-stirling-mountmaster-3-9x40-kikkert/ er en pakke til under 6000,- ny.

Forklaring CZ:

Std langt tynt løp med åpnesikter og stokk som er krom i ryggen.

American har langt tynt løp uten sikter og rett fin stokk til kikkertbruk.

Varmint har stortsett samme stokk som American men har tykkere løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært det hadde jeg gått for cz455 stainless med syntetisk stokk ;) billige og gode rifler med mulighet til å bytte løp. har personlig en cz455 med 22lr løp. og 17hmr.  gode rifler som går og går. hvis du bare kjøper en av de "store" merkene vil du nok uansett få en som er bruklig ;)  på salongen min har jeg en swarovski  z3 men det var den som var til "overs" i skapet. nikko stirling er sikter som holder i massesvis til det bruket du har tenkt.

Hvis du er nærme sandefjord (vestfold) har skitt jakt en pakke pris på nettopp dette. https://www.skittjakt.no/cz/206201/cz-455-stainless-synth-22lr--17hmr-m-nikko-stirling-mountmaster-3-9x40

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har is i magen og følger med på Finn så er Anschutz et sikkert valg. Det begynner å bli langt mellom de som har magasin, men vel verdt å vente på.
Tror også du blir godt fornøyd med en CZ 452/455 hvis du ikke har helt klare tanker om hvordan børsa skal føles. Den kan oppleves litt grov og uferdig, men jeg har inntrykk av at de fleste går veldig godt. En liten polish på sluttstykket og en avtrekksjobb så blir de helt kurant. Brno 2 er veldig lik 452, men med spinkelt skjefte som ikke er tilpasset bruk av kikkertsikte.
Har sett 452/455 fra 2500kr/3500kr og Anschutz i ymse varianter fra 2000kr og opp til det usannsynlige. Brno 2 koster ofte rundt 1500kr, men med litt flaks så kan du få en til under 1000-lappen.

Fordelen med å gå for en Brno 2 er at du kan få den så billig at du kan koste på deg nytt skjefte uten at totalen blir så høy. Hvis interessen skulle avta så er nok 455 den letteste å bli kvitt, men Anschutz med magasin er såpass sjeldent at det sitter alltid flere av oss som følger med klar til å kjøpe. Ulempen med Anschutz er at du blir bortskjemt med verdens beste avtrekk.


Jeg har hatt et tosifret antall børser i 22LR og vedr. presisjon til plinking mener jeg de aller fleste børser er gode nok så lenge de får god mat.

Jeg hadde en "halvfabrikat" av en Zastava som jeg betalte 1700kr for, ny i butikk. Denne leverte jevnlig samlinger under 15mm på 50m med SK std+. Mange mener selvsagt at dette er for dårlig, men ser man på tiltenkt bruksområde så er det bra nok.

Hvis du ikke gidder å følge med så mye så er det enkleste å kjøpe en brukt eller ny CZ455 med kikkertsikte og demper. Prøv å forsikre deg om at kikkertsiktet er parallaksefritt på 50m eller har justerbar parallakse, selv om dette ikke er kritisk.

Jeg vurderer selv å kjøpe en Brno 2 og legge denne i et Boyds At-One skjefte sånn at kjærringa får egen børse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler Anschütz eller over (men alt over er utenfor budsjettet her). Jeg har hatt Anschütz, CZ, Brno og har en Sauer, jeg er et sekund i tvil - du får rifla ferdig, ikke "ferdig for" nytt avtrekk, ny stokk, ny ditt, ny datt. Hvor mange av de som anbefaler CZ har eller har hatt Anschütz eller Sauer?
Kjøp en Mod 64 Rekruttrifle eller skiskytterrifle - de koster brukt som en ny CZ, og kan selges for samme pris - i motsetning til CZen som kan selges for halvparten.

 

Putt på en kikkert, eller diopter, det tar 30s å bytte) - og vipps kan ungene delta på stevner i Skyttervesenet - få instruksjon av kvalifiserte instruktører, delta i et helt skyttermiljø. Kanskje pappa også blir hekta.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142728334

Kikkerten kan du sikkert bare hive men det øvrige er nokk bra.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=119206879

Denne er nokk helt sikkert det mest presise du kan få tak i for en billig penge.

Selv har jeg to Sauer 200 STR i 22lr. En med diopter og en med en Swarovski DS og lyddemper på. Ben de er nokk langt uten for dit budsjett.

Link to comment
Share on other sites

Den siste der har jeg vurdert selv ettersom jeg har magasinbrønn og magasiner liggende.
Anschütz 54 (1827 Biathlon) er helt klart den beste salongrifla jeg har eid. Sauer'n blir mest brukt her i huset, men Annyen troner øverst fordi det er ei ekte salongbørse.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

og vipps kan ungene delta på stevner i Skyttervesenet - få instruksjon av kvalifiserte instruktører, delta i et helt skyttermiljø. Kanskje pappa også blir hekta.

Pappa er helt hekta på pistolskyting👍😀 og har vært det i noen år, så har vel i grunnen ikke tid til flere stevner mellom håndballkamper og fotballkamper og feltstevner, men en god tanke😀

 

Her var mange gode tips, så jeg skulle ønske jeg hadde mange godkjente søknader og en lottomillionærs lommebok.

Blir da å smøre tolmodigheten å følge med på Finn.no framover. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden mener du med det? De har 11mm spor på toppen av låskassa som er nøyaktig likt det som er på nyere CZ, på Anschütz og på Sauer, Internettet er fullt av skinner og kikkertringer som passer rett i 11mm spor. Engelske Sportsmatch er f.eks. gode og rimelige.

Remfestene foran er også like, ellers så skrur man i en QD skrue til 17 kroner eller noe i framstokken. Demper er de ikke gjenget for, det er riktig. Men det er bare nyere rifler, uansett merke, som er ferdiggjenget. (Og da kommer de med amrikanske dustegjenger)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja Walther er bra saker. Har denne i våpenskapet men den blir ikke mye brukt nå. Den aluminiumsstokken med forskjellige kroker er lite anvendelig utenfor banen. Men på banen er den helt suveren.

20190320_214631.jpg

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...