Jump to content

Valg av kaliber


MadsN

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er helt fersk jeger og planlegger riflekjøp til småviltjakt. Valget står mellom .223 rem og .243 win. Hvordan er det med tilgang på ammunisjon til jakt og trening for disse? Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å begynne å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Da går du for .223. No-brainer som det heter på nynorsk.. du kan kjøpe så mye mer trenings- og jaktammo i .223 til prisen av et par esker .243.

 

I tillegg vil det være lettere å finne fabrikkammo med forskjellige kulevekter og typer i .223 enn .243.

Med .243 bør du lade selv, noe annet blir fort veldig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

223 (eller 6,5x55) hvis du ikke lader selv.

Ikke minst mtp pris på ammunisjon.

 

Ref en del andre diskusjoner her ville jeg sett på en rifle med 1:12 twist på løpet, dette har med hvor tunge kuler du kan skyte.

1:12 passer lette kuler, mens 1:8 feks passer tyngre, og det meste av ferdig fabrikkammunisjon er lette kuler. 

 

Remington Seven i 223 er et bra valg, og kan ofte fås til veldig hyggelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for .223
Jeg har ikke mye erfaring med den på jakt, men den skal fungere godt på alt av småvilt, og jeg tror at dette er et av de vanligste kalibrene til småvilt.

Hovedgrunnen til at jeg ville valgt .223, spesielt for en fersk jeger, er at det er det billigste du kan skyte (utenom .22 lr). Viktig å skyte mye slik at du blir god, men også for å kjenne dine egne begrensninger når du er på jakt. Det er også stort utvalg i ferdigladet ammunisjon i butikk.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke lader selv er vel knapt 243 noe å tenkte på?

 

Skal du også trene med rifla, eller skal du lære deg å skyte med ei anna rifle? Er trening inkludert = 223Rem

Lader du selv eller bor i nabolaget til en av de store jakt/våpenbutikkene? Dersom ikke = 223Rem

Jeg kan helt seriøst komme på ETT argument for 243, den er bedre egnet på f.eks. rådyr og hjort enn 223. Men da kjøper du heller 6.5x55 vil jeg nesten påstå, spesielt siden 243 ikke er tillatt på hjort (den brukes mye i England/Skottland), iallefall om du er nybegynner, skal kjøpe ammunisjon og lære deg å skyte. Et annet, mulig argument er om du skal skyte langt, på lange hold og denslags, da er 243 bedre enn 223, men igjen, 6.5x55 er bedre enn den igjen.

Rifle til småviltjakt: kjøp en 223Rem.

 

Du må bestemme deg for hva slags kuler du vil skyte, lette eller tunge, tunge så skal du ha rask riflestigning, 1:8" (eller 9) og lette så skal du ha langsom, 1:12". Jeg ville kjøpt (jeg har en) en med rask riflestigning, som gir mulighet til skyting på mye lengre hold enn 55gr kuler tillater (70-75gr kuler virker på 3 ganger så langt hold som 55gr) Men en nybegynner kan kanskje ikke nyttigjøre seg  det, og 55gr ammunisjon er nok lettere å få tak i, og skal du ikke skyte langt så er både tunge kuler og rask riflestigning meningsløst = 1:12" riflestigning, og kuler under 55gr. (men da virker kuler over ca. 60gr overhodet ikke i rifla, virker overhodet ikke - som å kaste papirstrimler mot noe og håpe at det dør)

Min erfaring er at lette kuler i 223 kan være veldig tøffe med matvilt, pga hastigheten, og kuleutvalget, og at de tyngre kulene er mer egnet til jakt på matvilt. Noe som peker mot rask riflestigning, men da risikerer du litt dårligere presisjon med lette kuler. Risikerer, litt. Men ammunisjon med tunge kuler er langt sjeldnere å finne uteom de store butikkene sentralt.

 

Som det sies over, 223 Rem er en no-brainer, det er det du skal ha. Det er mange fine rifler der ute, så det er bare snakk om å finnen en du liker. Finn har mye som er (minst) like bra som nytt, og som regel langt billigere.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret til samtlige! Her var det mye bra informasjon og jeg kommer (selvfølgelig) til å følge deres råd og gå for en .223. Dette kommer foreløpig til å bli min eneste rifle, så den skal brukes til både trening og jakt. Tar gjerne i mot innspill og anbefalinger på aktuelle våpen med både rask og langsom stigning.

Link to comment
Share on other sites

Som @M67 nevner, 243 Win (og tilsvarende kalibre) ville vært et aktuelt valg, dersom slike kalibre var tillatt på rein- og hjortekalver, kanskje også på større dyr av disse artene (mange steder får man reinskort "fritt under 50 kg"). 243 W legger sikkert ned en elgkalv også, hvis den ikke har spist spesielt mye hodekål, eller står i en ugunstig vinkel. Men slik bruk er dessverre ikke tillatt, og dermed er det, i den norske virkeligheten, 6,5x55 som er neste praktiske valg både jaktmessig, økonomisk og i "tilgjengelighetsøyemed", for de av oss som ikke er særdeles interessert i merkverdige kalibre (og alle viderverdighetene med å skaffe ladekomponeneter (fabrikkammo har vi for lengst glemt) til disse sjeldenhetene).

 

Jeg har ikke nok erfaring med 223 til å si noe om riflestigningen for den, men jeg har en del (dårlig) erfaring med for slakk riflestigning i 22-250. Ei overstabilisert kule gir ikke topp presisjon (gamle dagers rekruttammo i Krag-piper for 9,3 g kuler), men ei understabilisert kule kan gjøre hva som helst. Hvis jakt er hovedformålet, og du satser på kjøpeammo, bør du ikke velge ei riflestigning der du kan risikere at kula treffer viltet sidelengs eller bak-fram.

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke lader selv er vell heller ikke riflestigning noe å tenke på?

Problemer som KAN oppstå ved bruk av (billig) fabrikkammo med kulevekter mellom 35 og 55grs og rask riflestigning (1:8) er voldsomt debattert på dette forumet.

 

223Rem og 1:8 stigning er et produkt av at det har blitt veldig "inn" og tenke langhold med en gang det blir snakk om en patron. Sannheten er vell at de færreste med 223rem skyter så "langt" at de har noen særlig fordel av det. 200m med ei småviltrifle er langt for de fleste. Forskjellen i vindavdrift ved 3m/s sidevind på en 50grs Nosler BT i 1000m/s og en 70grs Nosler RDF i 830m/s er på ca 3cm!

En annen sak er at de fleste tyngre kuler tilpasset 1:8 stigning verken er fugl eller fisk når det kommer til ekspansjon. 

 

Sjekk utvalget av fabrikkammo hos Jakt og Friluft og Jaktdepotet (som har et veldig bra utvalg i 223rem). Det er 1 patron hos hver butikk som ikke blir stabilisert med 1:12 stigning (68grs Hornady Match og 69grs Match-King). Begge er utsolgt og de koster nesten det dobbelte. Derimot "florerer" det av, til dels veldig billige, patroner med kulevekter fra 40 til 64grs. (De aller fleste "gammeldagse blyspisskuler" på mellom 60 og 64grs blir stabile med 1:12). Gå for 1:12   

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Forskjellen i vindavdrift ved 3m/s sidevind på en 50grs Nosler BT i 1000m/s og en 70grs Nosler RDF i 830m/s er på ca 3cm

3cm, men de 3cm er 50% av vindavdriften til den tunge kula... Så du har 50% mer vindavdrift. Det er MYE.

 

Sitat

Om man ikke lader selv er vell heller ikke riflestigning noe å tenke på?

Jo, for det fins ammo i salg som ikke virker i 1:12" stigning. Men det meste er tilpasset 1:12" så bare en husker det magiske tallet 64gr, så er en good to go. over det så virker det vanligvis ikke i 1:12"-rifler.

 

Sitat

223Rem og 1:8 stigning er et produkt av at det har blitt veldig "inn" og tenke langhold med en gang det blir snakk om en patron

Tja - med kjøpeammo i 223Rem er tunge kuler eneste måten å få ned utgangshastigheten. Og det er relevant ved jakt på matvilt. det er en enorm forskjell på risiko for "eksplodering" fra 1000 til 800m/s.

 

Sitat

En annen sak er at de fleste tyngre kuler tilpasset 1:8 stigning verken er fugl eller fisk når det kommer til ekspansjon

Ekspansjonen kan være heller tvilsom - som er akkurat det jeg ser etter når jeg skal spise det jeg skyter, og viltet er mindre enn sårkanalen fra ei HP-kule i 1000m/s... 

Men jeg er enig. En nybegynner er mest tjent med 1:12" - og han bør passe på at det virkelig er det han får, med mer eller mindre kompetente selgere rundt forbi... Da kan han brenne opp det første løpet med 55gr billigammo og lære seg å skyte samtidig som han begynner å jakte. Et 223Rem løp tåler vel 3-5000 skudd, så om han er ivrig har han akkurat brukt det opp når han begynner å lure på om han skulle hatt raskere riflestigning ;) 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt raskere stigning enn 1:12. En raskere riflestigning vil ikke gi dårlig presisjon med normal ammunisjon av god kvalitet.

Men om du skal bruke våpenet på jakt gir det deg muligheter for å bruke alle kulevekter. Dette blir spesielt viktig om du skal bruke blyfrie kuler da disse krever rask riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg ville kjøpt raskere stigning enn 1:12. En raskere riflestigning vil ikke gi dårlig presisjon med normal ammunisjon av god kvalitet.

Men om du skal bruke våpenet på jakt gir det deg muligheter for å bruke alle kulevekter. Dette blir spesielt viktig om du skal bruke blyfrie kuler da disse krever rask riflestigning.

 

60gr Nosler Partition og 50gr Barnes skyter fint i 1-12". Disse kulene fikser alt som 223 er lovlig til i Norge.

 

M67: Jeg har aldri skiftet ei pipe med 1-14"/1-12" i 222 og 223 som har gått mindre enn 8000 skudd.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, M67 skrev:

Ekspansjonen kan være heller tvilsom - som er akkurat det jeg ser etter når jeg skal spise det jeg skyter, og viltet er mindre enn sårkanalen fra ei HP-kule i 1000m/s... 

Mange skyter både ting de skal spise og ikke skal spise med 223rem. Med en Match- kule på mellom 65 og 80grs risikerer man at den fungerer som en FMJ i reven og vrenger orrhanen. Fabrikk FMJ som er ladet fra 880 til 950m/s har etter min mening fått et ufortjent dårlig rykte på seg. Ja, de kan sprenge rypa, men det kan også 70 grs RDF og 69grs Match-King. 

23 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg ville kjøpt raskere stigning enn 1:12. En raskere riflestigning vil ikke gi dårlig presisjon med normal ammunisjon av god kvalitet.

Det finnes etter hver en god del personer som har fått erfart at dette ikke bestandig stemmer og mange kjøper 223rem pga tilgangen til billig ammunisjon. Og igjen. Det finnes bare en fabrikkpatron hos Jaktdepotet (som kanskje har det beste utvalget) som ikke blir stabilisert i 1:12. 55grs Barnes er nok på kanten, men da gjør man som Torf anbefaler og går for 50grs varianten. Selv bruker jeg 50grs GMX i 1:12 og denne går meget god. 

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...