Jump to content

Drille hull til base sjøl


sjorgen

Recommended Posts

Vet at dette er sånt som er greit å sette vekk til børsemaker, men jeg liker å prøve ting sjøl... og nå har jeg ei børse som var så latterlig billig at jeg tenker å prøve. 

Kom over denne videoen for noen år siden, og det så jo ganske greit ut. Må få tak i jiggen da. Har verksted med en del utstyr, så mener jeg skulle klart å både lage beine hull og gjenger... :) Tanker om saken? Noen som har prøvd?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det er da ikke noe problem å borre disse hullene og gjenge de opp. Har jort det på mange rifler men noen mal har jeg aldri hatt. Har målt ut og merket kjørnet og boret i en vanlig søyleboremaskin. Deretter gjenget opp for hand.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et gammelt triks fra en lokal våpenmekker. Han pleide å knytte en tråd i en spiker som han stakk inn i løpet så strakk han tråden bakover og inn i bakkant av låskassen og strammet til. Sentrerte så tråden fremme på løpet gjerne med å legge den oppå kornet til forsiktet og så sentrerte han den i bakkant av låskassa. Deretter merket han opp en linje som skruene skulle borres ut i. Men har er det da uendelig mange muligheter om en er oppsatt med skyvelære rissenåler planskive og rissenålholdere. Eller bare et brukbart øyemål. Svingmontasje er for øvrig et glimrende valg som gir mange fordeler som at en enkelt kan ta av sikte og sette det tilbake uten behov for ny innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Artige ting jeg har blitt blitt spurt om å fixe; hull borret inn i kammeret, bor og tapper knekt i hull, hull borret på en linje som er alt annet enn parallell med løpsaksen.

Rekorden er han som faktisk hadde borret 3 hull perfekt plassert men ble noe overrasket når gjengetappen bare datt gjennom hullet (den feilen fikset vi enkelt da!).

 

Hva tar en børsis for en sånn jobb? 750-1000kr? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...