Jump to content

Picatinny på M67?


sjorgen

Recommended Posts

Skal lage meg en jalla-langholdsrigg av en lite brukt banemauser jeg fikk kjøpt grisebillig. Er litt gira på å ha 20 moa Picatinny på den, men dette ser ut til å være vanskelig å finne til denne børsa. Noen som har erfaring med problemet?

Leste denne tråden: 

Her har børsemaker laga en ganske lur løsning der han faktisk bruker de 4 skruehullene i kassa. Noen som har kontaktinfo til børsemakeren som laga den? 

Kanskje andre har andre løsninger på problemet? Er uaktuelt å ha todelt montasje, for det ser jo håpløst ut.. :P Har det på en 22lr Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min gamle Banemauser en M67 til å skyte sel. På den har jeg montert en 3-12x65 kikkert og lyddemper. Mulig det ser håpløst ut med en todelt montasje men det fungerer nå utmerket. Setter du en slik skinne over låsekasa på mauseren blir den jo håpløs å lade. Men klart om utsende betyr mer en funksjon så er det vel bare å kjøre på. Nå er det nå en og annen ting i tillegg en bør oppgradere for og oppnå max presisjon på disse. Og da tenker jeg ikke på stokken for den er faktisk glimrende.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, AsgeirK skrev:

Går da veldig greit å lade om en har skinne på toppen, aldrig vert ett problem for meg vertfall :)

Har du bilde?

 

1 time siden, bardp skrev:

Jeg bruker min gamle Banemauser en M67 til å skyte sel. På den har jeg montert en 3-12x65 kikkert og lyddemper. Mulig det ser håpløst ut med en todelt montasje men det fungerer nå utmerket. Setter du en slik skinne over låsekasa på mauseren blir den jo håpløs å lade. Men klart om utsende betyr mer en funksjon så er det vel bare å kjøre på. Nå er det nå en og annen ting i tillegg en bør oppgradere for og oppnå max presisjon på disse. Og da tenker jeg ikke på stokken for den er faktisk glimrende.

Kan kanskje bli litt klønete å lade om de ellers er originale, for de lades jo fra toppen, men jeg skal bygge om til magasin. 
 

1 time siden, AsgeirK skrev:

Passer vel ikke på 67-en de der? Den er jo fresa i bakkant for diopter. Men om man bygger om kassa og så freser flatt "bakenden" på en av de der så den blir flat, da kan de vel brukes. 

Edited by sjorgen
Link to comment
Share on other sites

Det er nesten ikke gods igjen på toppen av bakre ring på en m67. Den tiden jeg hadde mausersyken bygde jeg om 2 m67 til kikkertbørser. Den ene ble gjort skikkelig (kloss som passet profilen og brukte alle 4 hullene, og skinne skrudd og limt på klossen) Dønn solid.

Den andre fikk en skinne for sivil mauser/FN/Zastava montert med skruer rett i brua. Limt med epoxy. Cluet er at høyden på "hjørnene"/kanten har oginal høyde og dermed passer en m89-montasje, men den har bare kontakt akkurat på kantene.. Joda det holdt (Og holder nok enda), men jeg vil påstå det er verdt jobben å lage en slik kloss. Ser mer hel ved ut, garantert sterkere og en slipper å lage sveitserost av kassa. 

Nå i dag er jeg stolt eier av fres (en fantastisk innretning som på kort tid lager skrot av fine materialer...) Men klossen ble laget med fil, god tid og kaffe i løpet av noen kvelder.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tror det er mer korrekt notasjon å bruke bindestrek før gjengestigning, slik at det blir M3.5-0.6. Har sett at x også blir brukt for å indikere gjengestigning, men tror det er mer standard å bruke x for å indikere lengde på gjengepartiet. Så for eksempel M4-0.7x10 for en M4 skrue med stigning 0.6 mm og lengde 10 mm. Det virker dog som om x også blir brukt en del om stigning, f.eks. M4x0.7x10. På den vanligste stigningen for en gitt gjenge kan man sløyfe stigning, så M4-0.7x10 kan skrives M4x10. Blir vel sjelden et problem i praksis (om man bruker kryss eller bindestrek) på grunn av den store tallforskjellen, men tenkte jeg skulle nevne det.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Midt-I skrev:

Tror det er mer korrekt notasjon å bruke bindestrek før gjengestigning

Det har jeg aldri sett brukt. Alle maskintegningene jeg har sett bruker x mellom diameter og stigning. Og bortimot aldri at stigningen angis, når det er standard grovgjenger. 

Link to comment
Share on other sites

Skrev x0.6 av gammel vane uten å tenke noe særlig over det. Hvis jeg skulle skrevet fullstendig dimensjon hadde jeg skrevet M3,5x0.6x12, så får noen andre vurdere  hva som er rett. Jeg ser heller ingen grunn til at jeg skal fortsette å bruke feil benevnelse hvis det er tilfelle. Tenker uansett at det skal mye til å blande stigning med lengde. :D

 

Har sett på skinnene til Hansen, men også disse baserer seg på at man skrur i senter. Godset bak er gjerne ikke mer enn 1,8mm tykt, uten at dette laget problemer på den første Mauseren jeg fikk modifisert. Skinne med kun en skrue bak tror jeg derimot blir marginalt med en slik løsning. 

Og så skal dette koste tilnærmet ingenting. Snekrer børse for en kjenning med trangt budsjett. Corona-prosjekt.

 

Den beste løsningen er kanskje å lage til en kloss tilpasset profilen og bruke alle de fire originale skruehullene, og deretter justere høyden på skinnen slik @Chiefen.v-2 beskriver. Det blir noen timers jobb for en mann uten fres. Evt bare bruke en 4mm tykk rektangulær stålbit festet med alle fire skruene. For at dette skal se greit ut kan man fylle tomrommet på sidene med stålepoksy.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...