Jump to content

Lage en kniv til guttunge, trenger tips til klinge.


Slaffke

Recommended Posts

Guttungen blir 5 til høsten, så passer fint å få seg sin første kniv. Skal lage den selv, men har ikke funnet passende klinge. Finner de i grei lengde, 8cm, men skulle gjerne hatt en med avrundet spiss. Noen som vet hvor jeg finner en?

Link to comment
Share on other sites

La gutten få en kvalitetskniv.

Hjelp til slik at eggen alltid er barberbladskarp, og at spissen er spiss.

Dette er en kniv, et redskap som han skal lære seg å bruke, og ha med på tur. Da må den være kvass.

Han må lære seg å bruke den, og ha glede over et nyttig verktøy. Kulturformidling dette.

Spikke, skjære mat, lage pølsepinner, gjøre opp fisken for å nevne noe.

Mine barn har fra tidlig alder hatt kniver som er kvasse, og egnet til gode opplevelser.

Det har gått meget bra, og de har vært selvhjulpne i mange situasjoner i fjellet og på tur.

 

Det er voksnes ansvar å lære barna å bruke nyttig redskap - og en kniv skal være barberbladkvass.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BC.Airn said:

La gutten få en kvalitetskniv.

Hjelp til slik at eggen alltid er barberbladskarp, og at spissen er spiss.

Dette er en kniv, et redskap som han skal lære seg å bruke, og ha med på tur. Da må den være kvass.

Han må lære seg å bruke den, og ha glede over et nyttig verktøy. Kulturformidling dette.

Spikke, skjære mat, lage pølsepinner, gjøre opp fisken for å nevne noe.

Mine barn har fra tidlig alder hatt kniver som er kvasse, og egnet til gode opplevelser.

Det har gått meget bra, og de har vært selvhjulpne i mange situasjoner i fjellet og på tur.

 

Det er voksnes ansvar å lære barna å bruke nyttig redskap - og en kniv skal være barberbladkvass.

 

Den skal så klart være kvass, men den trenger ikke nødvendigvis være spiss. Han skal uansett ha større kniv når han blir større 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...