Jump to content

Patroner & Diorama


Vaquero

Recommended Posts

Dette piffer opp samlingen, "scenic diorama" med figurer som viser våpen patronen er til:

Jeg hadde tidligere en tråd i 2015 om "patroner og figurer", der er alle bilder borte så jeg tenkte å løfte dette frem på nytt. Jeg er en voksen man som ikke har kommet helt ut av sandkassa. Nå har jeg bestemt meg for å utvide samlerskapet (nytt og større skap)  med låsbare glassdører. Her vil jeg få mer plass til å boltre meg, sette sammen samlingen med illustrerende soldatmodeller relatert til historien og våpentyper. Jeg har også et stort modellutvalg av historiske militærkjøretøyer som frisker opp. Jeg har en rekke soldatfigurer fra tidligere, men nå har jeg bestemt meg for å samle inn så mye som mulig. Jeg har mange temaer på gang fra flere gamle og nye konflikter, bl.a. Vietnam står på lista osv. Dette blir kostbart, et par figurer i postkassa blir fort kr.1.200,-:roll:. Det får heller stå sin prøve. De fleste figurene som jeg har i dag er fra delPrado, disse er å få for under kr.100 stk. på markeder i London, på nett blir det gjerne 15£ eller 15$. Går man opp et hakk i pris kommer også kvaliteten der etter, betraktelig bedre med figurer fra Thomas Gunn eller W.Britain. De to siste leverer fantastiske modeller/figurer. Jeg har to figurer på vei fra England fra W.Britain, dette er to tyske østfrontsoldater som etter bilder er fantastisk godt malt med detaljer og naturtroe, langt bedre enn delPrado. Jeg kommer til å legge ut disse i tråden her med aktuelle patroner etterhvert som de blir kjøpt inn. Håper at noen finner det litt underholdende....? 

 

I dag kom en pakke fra USA med en  russisk soldat fra delPrado:  Paratrooper Sov.Naval Inf. URSS-1980, soldaten er bevæpnet med en Dragunov SVD Sniper rifle. Fra tidligere har jeg også en delPrado-figur med en: NVA-soldat, Vietnam-1975, han er bevæpnet med en Kalashnikov AK-47. 

 

DSC02483.JPG

Denne kom i posten i dag :D

 

DSC02473.JPG

Dette er delPrado-figurer, det vil bli spennende å sammenligne disse mot W.Britain som er på vei fra UK.

 

DSC02503.JPG

delPrado 

 

DSC02507.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Du mangler jo noen tsjekkoslovakere og 7,62x45, ser jeg ;) 

Patroner har jeg, tsjekkiske soldater blir det verre med. Det er franske - britiske - USA - tyske - Zulu-krigere - Vietnam som det er lettest å få tak i. Dårlig med svenske....

Siden jeg hadde kamera fremme:

Jeg har vist disse franske tidligere (har noen flere franske til), det kommer senere noen fra fremmedlegion av høy kvalitet. Med tanke på disse franske lurte kona på hva jeg skulle med Kardemomme-krydder og Timian-krydder, kjøpte spesielt for å ta bilder. Jeg svarte til undervegetasjon og ørkensand. Det var like før hun ringte 113 for å rekvirere en spesialambulanse for hjerneslag, jeg klarte å ro det hele i land, jeg er ubrukelig på kjøkkenet. 

Disse to franske her har jeg plassert fra venstre en legionær 1957, det var da det gikk for seg i Algerie. Legionæren holder en maskinpistol MAS 38, kaliberet var en 7,65 longue (19,5mm. lang). Mitt eksemplar har stålhylse fra 1942. Patronen helt til venstre er ment for sammenligning, det er en 7,65x17 (.32acp.) som de fleste er vant med. Denne er også fra 1942 med stålhylse, tysk DWM.  Til høyre har vi en fransk stridsvogn-kaptein fra 1939 - 40 med en revolver i hylster, Modèle 1892 (ble brukt 1892 -60). Kaliberet på denne revolveren var 8mm. French Ordonance. Patronen kom opprinnelig med svartkrutt, senere i røksvakt, mitt eksemplar er fra 1935. Begge disse våpnene ble produsert av det franske arsenalet Manufacture d àrmes de Saint-Etienne. 

DSC02514.JPG

Disse figurene er også fra delPrado.

 

DSC02511.JPG

 

DSC02519.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt en del delPrado-figurer som jeg kjøpte inn for noen år siden:

Fra andre produsenter er det er fire figurer på vei fra UK og USA, de er svindyre, vi får se om den store prisforskjellen er synlig.

 

Jeg fikk lyst til å vise frem en israelsk infanterist fra Jom kippur-krigen i 1973:

Denne figuren er i grunn ganske detaljert, han er bevæpnet med et maskingevær av typen FN MAG (belgisk). Dette maskingeværet var standard i den israelske hæren i årene 1960 til utover 1990.

Kaliberet er kjent for de fleste av oss, 7,62x51. Som MG-patron er den ganske potent og brukt i et stort antall ulike MGer. Mange har denne patronen som sitt samlerområde, her er det mange varianter og produsenter å samle på. 

 

Produsert av delPrado.

DSC02537.JPG

Han bærer et fotoapparat rundt halsen.

 

DSC02543.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Her er en delPrado-figur til, "Private Special Service Force":

Soldaten illustrerer scenarioet i Anzio (Italia) 1944. Figuren er bevæpnet med en Thompson M1928 og Colt 1911, begge våpnene er i kaliber .45acp. 

Jeg har funnet frem en interessant .45acp-patron. Denne er fra EC 1942. Produsenten er "Evensville Ordnance Planet", som navnet røper Evensville , Indiania. Fabrikken var en Divisjon of Chrysler - Playmouth som produserte .45acp med stålhylser fra 1942 - 44.  Det var nok et høyt forbruk av disse patronene i Europa og ellers frem mot krigens slutt. Denne patronen med stålhylse er ikke uvanlig i samlinger.

DSC02550.JPG

I venstre hånd holder han et kokekar, på brystet har han en håndgranat festet til kryssremmene. 

DSC02552.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎03‎.‎2019 den 15.05, Vaquero skrev:

Dette piffer opp samlingen, "scenic diorama" med figurer som viser våpen patronen er til:

Jeg hadde tidligere en tråd i 2015 om "patroner og figurer", der er alle bilder borte så jeg tenkte å løfte dette frem på nytt. Jeg er en voksen man som ikke har kommet helt ut av sandkassa. 

Herlig sandkasse du har. Skjønner du liker deg der - sørg bare for å ha nok leiker!

Tusen takk for at du deler med oss andre 🌞

 

...tråd fra 2015...hmmm...vorri skøy å sjett deinn ja...

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I dag leverte nissen en pakke i postkassa til en liten gutt , ( i en voksen skrott.9_9)

Det er helt klart en forskjell når man går skikkelig opp i pris, i dag fikk jeg to nye soldater fra W.Britain. Denne soldaten kommer inn i hyllen for 7,92x57 samlingen. 

Soldaten i dette tilfellet er en tysk Volksgrenadier i hvit parkas som kneler med sin K-98 Mauser. Jeg har valgt frem en 7,92x57 fra 1940, patronen er produsert av "Metallwerk Wandhofen GmbH, Schwerte /Ruhr; Westfalen." Patronen med sin spesielle gylne overflate har sikkert mange her sett flyte rundt i landet vårt (de dukker stadig opp fra kjeller og loft). Hylsen hugger skikkelig tak i magneten. Etterhvert ble det også rene godt synlige stålhylser, sorte eller mørke grå, lakkerte. Kobber/messing ble en edel råvare som måtte erstattes der det gikk. 

Det er sikkert flere her inne på Kammeret som kan mye om 7,92x57, det er et samlerfelt for noen som går skikkelig i dybden. Jeg for min del har byttet bort og gitt bort mange esker og patroner av dette slaget, jeg må begrense meg på noe. 

 

Parkas 7,92x57.JPG

Denne soldaten er flott forseggjort, den er ikke utgitt med et årstall eller hvilken front. Volksgrenadier med Mauser K-98.

Parkas hvit.JPG

Parkas.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da var det en til fra W.Britain, en tysk Fallschirmjaeger med Panzerfaust:

Soldaten er ellers bevæpnet med en MP38, Schmeisser. I belte har han også en P`08 Luger. Begge disse våpnene er som de fleste vet i kaliber 9mm. Parabellum. Jeg har valgt å ta frem de gamle stålhylse-patronene som har dukket opp hos mange fra ulike hold, mange av oss som har kommet over disse i dag velger å ikke skyte med dem. I 1942 hvor disse er produsert var disse patronene de vanligste de  tyske soldatene fikk utlevert, som med 7,92x57 var det mange ulike produsenter for 9mm. Ulike legeringer i kuler og hylser. Ved å se på årstallet på hylsen kan en nærmest følge råvaretilgangen til den tyske industrien. 

 

DSC02586.JPG

Soldaten har ikke tidsfestet årstall eller hvilken front/scenario.

DSC02590.JPG

DSC02592.JPG

DSC02593.JPG

 

Nå de siste 14 dagene har jeg svidd av kr.2.600,- på fem soldater. Jeg har to godbiter til på vei fra USA, dette blir en US Marins Sniper og en Vietnamesisk Sniper. De var de siste in stock. Jeg kjøpte de siste før det ble for sent , scenario Vietnam 1968. Jeg legger dem ut når de kommer, de har også en høy prisklasse. 

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Litt mer tysk 9mm.

Å samle på bunnstempler kan bli omfattende, jeg for min del holder en lav profil der. Mange gjør dette og setter seg inn i krigs og industrihistorien, det finnes kostbare og fine bøker om et spesielt kaliber osv.

Mye kan man også få svar på ved å søke opp "Headstamps" + kaliber og land.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_headstamps#Germany_(12)

 

Disse eksemplene jeg viser til her illustrerer variantene på produsenter, ulike materialer på hylser - kuler - tennhetter. Løsninger som skulle holde kostnadene nede. Å produsere hylser og kuler i stålmaterialer sliter også ekstra på produksjonsverktøyet kontra kobber og messing. Den tyske okkupanten i Europa holdt våpenindustrien i gang som f.eks. i Norge, Raufoss og Kongsberg leverte til okkupasjonsmakten. Et eksempel på mitt bilde har jeg til venstre plassert en 9mm. patron merket ch: DWM Lüttich FN- Herstal, Liege i Belgia, denne er produsert i stålmateriale både hylse og kule.  Patron nr.2 fra venstre har kostet på seg en ren messinghylse, kula derimot henger godt på magneten. Resten blir lakkerte stålhylser hvor kulene også biter seg fast på magneten. De to helt til høyre har kuler i plettert stålmantel, en omfattende produksjonsmetode med varmevalsing hvor stålkjernen får et tynt pletteringsmateriale på begge sider, (beskrevet i boka til Nils Kvale).

 

DSC02599.JPG

I hovedsak var det dette de tyske soldatene fikk utlevert for å gjøre "jobben". 

DSC02597.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En 7,62x51 Nato er ikke spesielt spennende å se på, men diverse utgaver fra ulike land kan være spennende historie. M118 er en legendarisk skapskytter-patron som hadde sin glanstid på 60-tallet spesielt i Vietnam:

M118 a.JPG

En USMC med en M40 skarpskytterrifle, scenario Vietnam 1968.

 

Innledende faktorer rundt 7,62x51:

På slutten av 1950 tallet approberte USAs militære forsvar den nyutviklede patronen som fikk betegnelsen 7,62x51 NATO. I første omgang var patronen beregnet for deres nye M14 gevær og M60 maskingevær. Samtidig på denne tiden hadde skarpskytterprogrammet blitt nedprioritert, også skarpskytteropplæringen og utviklingen av nyere skarpskyttervåpen. På grunn av dette var det svært få skarpskyttervåpen igjen i de ulike våpenavdelinger. Det som fantes av skarpskyttervåpen var Garand MC og MD med sidemontert kikkert, derav var det også noen få M1903-rifler av typen Springfield boltrifle med mausermekanisme. Disse våpnene var kamret for den tidligere standarden 7,62x63 Springfield (.30-06). Etter hvert som USA engasjerte seg i konflikten i Sørøst Asia  og særlig i Vietnam fikk USMC (United States Marine Corps) og US-Army det travelt med å oppgradere skarpskytterkapasitetene. De oppdaget fort mange mangler, ikke bare treningsprogrammer, men også egnet utstyr.USMC raidet basene sine i verden på jakt etter Winchester M70 med tung pipe og noen 1903-rifler, de kom til slutt noenlunde i orden. US-Army falt tilbake på sine gamle Garand MC/MD -rifler. Begge våpengrenene praktiserte da med våpen for .30-06. De fant også fort ut at noe måtte gjøres og byttes ut raskt.

 

Nye skarpskytterrifler kommer frem:

USMC bestemte seg for å innlemme en boltrifle som kunne fungere, de saumfarte og evaluerte det som fantes på det kommersielle markede og som raskt kunne anskaffes. Som et godt presisjonsvåpen vedtok de i1966/67 Remington modell 700 kombinert med en Redfield 3-9x40, dette oppsettet ble kjent som M40.

Den amerikanske hæren var bare litt senere og gikk veien til halvautomatgeværet og tok en modifisert National Match M-14 og konverterte den til et militært skarpskyttergevær, som kikkertsikte gikk de også for en Redfield 3-9x40mm. Denne kombinasjonen fikk betegnelsen XM21.

I begge tilfeller følte militæret at det var smart å vedta en patron som var en NATO-standard, og etter noen innledende tester med 5.56x45mm NATO bestemte de seg for den mer potente 7.62x51mm NATO. Når det gjaldt hæren ble det besluttet å vedta denne oppgraderte M-14 riflen XM21 som standard for sine skarpskyttere. Når USMC vedtok sin Remington M700 M40 kunne de ha valgt en annen patron hvis ønskelig, men de valgt å holde seg til NATO-standarden de også.

Samtidig som de utprøvde de forskjellige riflene som de til slutt skulle approbere var de også på utkikk etter egnet ammunisjon, det er godt kjent at en rifle ikke skyter bedre enn ammunisjonen som blir brukt.

 

Ammunisjonen ble testet ut og valgt:

Heldigvis for dem da 7.62x51mm NATO ble vedtatt på 1950-tallet, da hadde Chief of Ordnance-kontoret Frankford Arsenal allerede begynt å jobbe med å utvikle en konkurranseversjon av 7.62, kalt T265, en patron som kunne brukes i 300-yard internasjonale konkurranser. I 1961 og 1962 ble det gjennomført systematisk testing ved Ft. Benning Georgia med eksperimentelle M14 National Match-rifler for å bestemme seg for den beste ladningen for hastighet og presisjon , og i 1963 hadde ladningene blitt betegnet som XM118, med X-indikerer eksperiment. Endelig i 1964 ble den nye National Match M14 introdusert sammen med den nye "M118 Match Cartridge".

 

Den nye M118 ammunisjonen brukte den samme 173gr FMJBT (Full Metal Jacket Boat Tail) kulen som .30-06 M72 Match ammunisjonen. Denne kulen ble produsert av Lake City og ble basert på 1956 International Match bullet. Kulen selv hadde en blylegeringskjerne (90% bly, 10% antimon) med en mantel bestående av 90% kobber og 10% sink. Boattail var en 9 graders konisk og .225 "lang. Den opprinnelige spesifikasjonsvekten var 173gr, men etter hvert som tiden gikk og verktøyet ble slitt ut, begynte denne vekten å variere fra 172-175gr. Kulens påståtte ballistiske koeffisient er .494 som var svært høy for denne perioden.

M118-ammunisjonen var en militær patron som holdt en høy match-standard og som ble produsert av Lake City, de brukte opprinnelig sin originale tennhette nr.43. De innledende M118 ladningene brukte krutt som 44 grain WC 846 eller 42 grain IMR 4895. I 1970 endret Lake City til utelukkende å bruke IMR 4895 da det var lettere å rengjøre rifleløpet. Den totale lengden på patronen var 2,83" og gjennomsnittshastigheten var 2550 fps, omtrent 100 fps langsommere enn M72 .30-06. Den tidlige M118 ammunisjonen ble omtalt for å være meget nøyaktig med svært få klager, og ammunisjonen fikk et godt kompliment til både M40 og M21/XM21 sniper rifler og viste seg å være ganske effektiv i strid under Vietnam konflikten.

 

Kvaliteten ble dårligere på 70-tallet:

Etter som tiden gikk begynte kvaliteten på M118 Match-ammunisjonen å forverres, og allerede i 1972 begynte USMC faktisk å utføre noen ytelsestester og utarbeidet deretter en formell rapport om behovet for å forbedre nøyaktigheten og kvaliteten på M118-ammunisjonen for skarpskytterne. Som et resultat av dette og andre klager fra troppene så Frankford Arsenal seriøst på å forbedre patronens ytelser ved å oppdatere produksjonsutstyret, men det ble ingen forbedring. I 1976 prøvde militæret også å forbedre prestandardene ved å øke de tekniske kravene til patronen, og igjen det ble fortsatt ingen forbedring. Dessverre var det på 1970-tallet at det ble gjort flere endringer i produksjonen som hadde negative effekter på prestandardene av M118-ammunisjonen. De to største endringene var endringen fra høyere messing/hylsekvalitet til standard hylsekvalitet, den samme standarden som ble brukt på ordinær M60 maskingevær. Den andre endringen var å gå over fra tennhette nr.43 til den samme tennhetten som ble brukt i ordinær 7,62 ammunisjon, spesielt tennhette nr.34 og tennhette nr.36. Disse to endringene hadde signifikante negative virkninger på ammunisjonens ytelse og heller ingen endringer i spesifikasjoner eller verktøy hjalp.

 

Etter Vietnamkrigen:

Etter at USA trakk seg ut av Vietnam hadde USMC forpliktet seg til å fortsette sitt sniperprogram i fredstid, og de fortsatte å forbedre utstyret. Den amerikanske hæren derimot hadde nok en gang oppløst sitt skarpskytterprogram ved opphør av fiendtligheter, det var marksmanship-enhetene som måtte lede an for å få bedre utstyret til hæren. Disse ulike militære grupper møtte på et symposium og ble enige om at noe måtte forandres. Det ble allment akseptert at det som ble referert til som "Mexican Match" -ammunisjon var en langt bedre ammunisjon enn M118 Match. 'Mexican Match' ble laget ved å bruke militær 7,62 hylser med Sierra 168 grain Match King-kula. Navnet 'Mexican Match' kom til syne fordi første gangen denne patronen ble brukt var under PanAm-lekene i Mexico City. Presisjonsforbedringen over M118 Match ammunisjon var bemerkelsesverdig, ofte skjøt den opp til 50% tettere samlinger. På grunn av disse resultatene ble det utviklet en ny ladning/patron som heter M852. Designet var enkelt, sett en 168gr Sierra Match King-kule på samme M118 hylse og krutt. M852 ble vedtatt tidlig på 1980-tallet og var kun til bruk i konkurranser. Fordi Sierra Match King (SMK) -kulen hadde en hollowtip som et biprodukt av produksjon, ble det ikke på den tiden ansett å være akseptabelt for stridsanvendelse med hensyn til overholdelsen av Landskrigsloven (Haag-konvensjonen av 1899). Siden M852 var den nye patronen for konkurransebruk ble M118 redesignet til M118 'Special Ball. M118 'Special Ball' eller SB  ble en godkjent ammunisjonen for stridsbruk til snipere. Dessverre hadde ytelsen til M118 ammunisjonen ikke blitt nevneverdig forbedret da ingenting hadde endret seg utover navnet. I begynnelsen av 1990-tallet ble M852 godkjent for strid, men videre utvikling var allerede i gang.

 

Historien stopper ikke her:

Kuler og patroner til sivile konkurranser og patroner med Match egenskaper til militært bruk fortsetter innover i 80 - 90-årene. Vi fikk etter hvert Sierra Match King kuler (SMK) i 168 grain og en Longe Range kuler i 175 grain. SMK. Historien fortelles videre, men jeg stopper her.

M118 b.JPG

 

Denne figuren er levert fra King & Country

M118 c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mens vi fortsatt er innom Vietnam, jeg fikk også tak i en NVA (Nord Vietnam) sniper med en SKS Simonov i kaliber 7,62x39:

Det sier seg selv at denne kombinasjonen var for begrensede avstander, det holdt sikkert godt til et velrettet skudd i en jungel med mange situasjoner på relativt kortere hold enn det mange forbinder med militære sniper-operasjoner. En sniper er ofte alene eller i mindre grupper bak fiendens linjer eller på utsatte steder. Lange hold fra skytter til målet kunne være et fortrinn med tanke på egen sikkerhet. 

 

SKS a.JPG

Denne figuren kommer også fra King & Country. Detaljer og pris er vesentlig forskjellig fra figurene til delPrado.

SKS b.JPG

Jeg kommer til å handle litt inn fra ulike land relatert til ulike patroner, det kommer til å svi på kontoen....

SKS c.JPG

SKS.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ah ... den klassiske russiske versjonen med pent treverk. Det er uten tvil min favoritt på siden av den siste versjonen fra Jugoslavia. SKS er en fenomenalt morsom rifle for hyggeskyting, omtrent som den fulle og bøllete broren til U.S. Karabin. Det er noe eget med å dumpe et klips i magasinet og ta seg god tid med å tømme det. 

 

Russerene bruker dem fremdeles som drill/gardevåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En ny og interessant figur fra W.Britain, en soldat med StG-44. 

Denne detaljrike figuren har fått plass i samlingen min for 7,92x33 Kurz.

En enkel og kort oppsummering.

7,92x33 Kurz ble utviklet i 1940 - 41:

Patronen ble først brukt i de nyutviklede Mkb 42 (H) (H = Haenel Waffen) og  Mkb 42 (W) (W = Walther). Mkb 42 (H) prod. ca.8000 eks. var konstruert av Hugo Schmeisser og ble foretrukket fremfor Walther.

7,92x33 Kurz ble for første gang introdusert i strid under dramatiske omstendigheter på Østfronten i 1942. Fra 25/1 - 5/5 1942 holdt 5500 tyske soldater fast ved en omringet "lomme" kalt Kessel von Cholm/Kholm, syd for Leningrad. Denne lommen ble en styrkeprøve i utholdenhet for soldatene og som propagandaen i Tyskland gjorde et stort nummer av. Forsyningene satte Luftwaffe på store prøvelser ved å levere livsviktige forsyninger fra luften. Ved disse forsyningene fikk de tyske soldatene 35stk. av de 50 prototypene av Mkb 42 (H), dette ble debuteringen av 7,92x33 Kurz i strid. Tyskerne forbedret og endret konstruksjonen som til slutt ble den mer vellykkede og kjente StG-44 (Sturmgeweher). StG-44 ble produsert i over 420.000 eksemplarer og fikk en anerkjent eksistens i flere land etter krigen. DDR produserte ammunisjon og hadde våpenet i tjeneste lenge etter krigen, Tsjekkerne med flere hadde også våpenet i sin tjeneste og Sellier & Berlot leverte ammunisjon. DDR solgte også et større parti av disse til Syria, StG-44 fant veien videre til flere verdenshjørner som Midtøsten - Afrika og Afghanistan. I dag er det PPU-Partizan som produserer patronen i Europa. Selve StG-44 er fortsatt å finne på slagmarken den dag i dag.

 

Volkssturmgeweher 1-5:

I 1945 innførte tyskerne en billigere og enklere rifle kalt Volkssturmgeweher 1-5, kaliber 7,92x33 Kurz. Denne ble forsøkt masseprodusert litt på tampen av krigen å nådde et produksjonstall på ca.10.000 eksemplarer. Dette våpenet benyttet det samme magasinet på 30 skudd som på StG-44.

 

FN-FAL: En interessant betraktning er at den belgiske og kjente FN-FAL ble utviklet som prototype i 1947 med 7,92x33 Kurz, etter hvert ble det som de fleste kjenner til andre kalibere for FN-FAL.

 

StG-44 a.JPG

W.Britain har produsert sine figurer i Hong Kong i mange år. Soldatene er støpt i metall og malt for hånd.

 

StG-44 b.JPG

Legg merke til skaft-håndgranaten i støvelen.

StG-44 c.JPG

 

StG-44 d.JPG

Kula til 7,92x33 Kurz veier 125 grain.

Fra venstre:

#1 - aux, St. 53 44 Polte Werk Magdeburg.

#2 - fva, Draht-u Metallfabriken G.m.b.h. Salzwedel.

#3 - 04  59, DDR produsert i 1959.

#4 - 7,92x57 for sammenligning med en 198 grain kule.

 Utgangshastigheten blir oppgitt litt forskjellig, 640 - 685m/s.

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått en ny soldat fra første verdenskrig, en detaljrik britisk soldat med Enfield:

Nå har jeg noen forskjellige patroner i .303 British, men jeg mangler dessverre noen flere fra 1914 - 1918. Jeg har heller en del fra andre verdenskrig.

Den mest interessante .303 Brtish jeg har er denne fra 1914. DF 9 - 14, Dum Dum, Indian Government Ammunition  Factory. Mange tenker på at Dum Dum var ekspanderende kule, i dette tilfellet snakker vi ikke om dette her, det er en annen historie. Patronen er produsert på Dum Dum (en plass ved Calcutta ) i India. I 1918 nådde produksjonen et antall på 10 millioner patroner pr.mnd. Som vi vet så deltok mange soldater fra India på Vestfronten. 

DSC02739.JPG

Figuren er 44,55 mm. høy. Levert av Thomas Gunn Miniatures.

 

DSC02741.JPG

 

DSC02742.JPG

 

DSC02745.JPG

Kula er litt spesiell, rundnestet med en vekt på 215 grain, normalt veier .303 British-kuler 174 grain. Patronen er produsert i september 1914. Ladet med Cordite-krutt selvfølgelig. 

 

.303 Brit.c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Når vi først ser på .303 og Cordite-krutt så har vi en her på Kammeret som kan kunsten å bruke verktøy, han har splittet en slik patron. Jeg er så heldig at jeg har fått en slik. Hva som fyller kulespissen innvendig er jeg usikker på, men den bakre delen er rent bly. Kula har ingen innvendige luriummer som panserbrytende eller brannstftende. Den henger heller ikke på magneten. 

Splitt.JPG

Splittet .303.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4-5 sånne liggende i ammo-safen. Fant de på loftet etter farfaren min, her i Oslo. Kan dette være noe drop-greier fra krigen? Dro en kule for mange år siden, og den patronen var ladet med sånn cordite-spagetti. 

 

Si fra hvis disse er av interesse for noen av dere patronsamlere. Jeg trenger de ikke, og kan godt sende noen patroner hvis noen med samlerlisens er interessert...?

 

1976231572_20190713_213709(Liten).jpg.e35dc00d2565739c650d34c62367fd66.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg samler fortsatt figurer som stilles sammen med tilhørende ammo i samlingen:

Jeg har lettet litt på kontoen og fått tilsendt to nye håndmalte fra King & Country. Scenario Pacific. Uten tvil er figurene fra K & C og W.Britain og Thomas Gunn de beste. Jeg har i underkant ca.20 meter hyller i et låsbart opplyst skap hvor samlingen står sammen med diverse uniformsmerker og passende tilbehør. Tyske soldater sammen med 7,92x57 osv. Illustrativt og morsomt, litt fargerikt og ikke bare trøtte patroner.

 

En trofe-samler fra US Marine Corps og en japansk infanterist:

.30-06 Springfield patroner har jeg litt av fra forskjellige produsenter f.o.m. 1940 - t.o.m. 1945. Klips til Garand og litt annet div. En US Marine soldat med Garand passer fint til oppsettet med .30-06.

 

.30-06 Spr. a.JPG

Om den japanske soldaten har en Arisaka type 38 (6,5x50SR)  eller en Arisaka Type 99 (7,7x58 japanes) er ikke godt å si, men den står sammen med begge patronene.

.30-06 Spr. b.JPG

 

.30-06 Spr. c.JPG

 

.30-06 Spr..JPG

 

.30-06 klips.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...