Jump to content

Begynnelse på separasjon i hylser?


InsaneFish

Recommended Posts

Hei.

Helt fersk rifle lader her som har fått tak i en del hylser jeg skal lade. Har sortert ut hylsene på bilde som på meg kan se ut som begynnelse på separasjon.

Prøvde å kjenne etter deformering i hylsene med en binders, men sliter med å kjenne det og har ikke noe å sammenligne med.

Er disse noe jeg bør sortere ut eller er de greie å lade et par ganger til? Er snakk om 6,5x55 med lading i nedre del av trykk i ladedataen.

Dette er som sagt første gang jeg prøver å lade for rifle så vil heller spørre en gang for mye.

Separasjon.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkert ladet 100.000 6,5x55 skudd og aldri kjøpt en ny hylse. Men jeg foretar en visuell kontroll av alle hylser før de blir gjenbrukt. Da ser jeg hovedsakelig etter sprekker i hylsehalsen og eventuelt andre åpenbare defekter. Samtidig sjekker jeg lengden på hylsene med en mal og er de for lange blir de kastet. Jeg har til nå også i denne prosessen sortert de etter fabrikat. Av bildet dit kan jeg nå ikke umiddelbart se at det er noe galt med hylsene men det er jo vanskelig å vurdere ut fra et slikt bilde.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si ut fra bildene. Jeg antar du har laget et 90-graders bend med 3-4mm nederst på bindersen, og da vil du raskt kjenne en begynnende separasjon. Men som @Erlend Meyer sier, er du i tvil hvordan det kjennes ut sager du en hylse i to. For lengst mulig levetid på hylsene er det viktig at du unngår å presse skuldra tilbake hvis det ikke er nødvendig (at de gir motstand når du lukker sluttstykket).  

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke fått noe drag på ståltrådmetoden for å sjekke begynnende separasjon, men har sett at hylser som begynner å separere gjerne får en lys, ofte bueformet lys stripe i messingen der bruddet begynner å oppstå. Som nevnt over, bruk hylser du har skutt i eget våpen og ikke helpress for mye. Mao ikke følg instruksjonene som følger med verktøyet som gjerne sier du skal presse til kontakt med hylseholderen uansett.

Link to comment
Share on other sites

@InsaneFish, jeg har noen spørsmål til deg.

 

Du skriver "har fått tak i en del hylser som jeg skal lade", og jeg forstår at det dreier seg om 150 stk.

 

- Er dette hylser fra ammunisjon du selv har skutt i ditt våpen? I så fall er det vel engangskutte hylser?

- Hvis det er hylser du har fått fra andre eller plukket på banen, vet du om de har vært ladet før? I så fall hvor mange ganger?

- Er hylsene av samme fabrikat? På bildet ditt ser hylse nr. 1 og 3 fra høyre annerledes ut enn de øvrige.

 

Er det usikkerhet i disse spørsmålene bør du ta noen dype magadrag før du går videre. Mine råd er:

 

1. Hvis du ikke allerede har gjort det, les alt om kontroll og pressing av riflehylser i Ladeboken (utgave 4 er gratis tilgjengelig hos Nasjonalbiblioteket, eller kjøp 8. utgave)

2. Sjekk tråden "Fadderordning - Lokal hjelp for nye hjemmeladere" og se om det er noen i ditt distrikt som kan gi deg råd og praktisk hjelp "over bordet"

3. Sortér hylsene etter fabrikat. Kast de du ikke vet hvor mange ganger er omladet. Legg til side hylser skutt i andres våpen (når du er mer erfaren kan du lade plukkhylser).

 

Hjemmelading er ingen heksekunst, og det er ikke meningen å skremme deg vekk fra en trivelig og interessant hobby. Men det er lurt å ta dette litt steg for steg i starten.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev

-Dette er ikke hylser skutt i mitt våpen tidligere

-Vet ikke om eller hvor mange ganger de er ladet før

-Det er 3 "lotter" Norma, Lapua og Raufoss hylser

 

1. Jepp, har lest om kontroll og pressing av ladhylser både i ladeboken og Lymans ladebok.

2. Det er en god plan. Skal gjøre det.

3. De er sortert etter fabrikat nå, bare vet ikke noe om hvor mange ganger noen av dem er ladet.

 

Har drevet en del lading av 45acp, 38spl/357mag og 38s&w + litt til hagle, men rifle har jeg ikke prøvd, så tar tipset om fadder ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Å påvise hylseseparasjon fra utsiden er en øvelse for viderekommende. Bildet til Per viser alvorlige tilfeller, du bør gi deg lenge før de ser ut som det.  For begynnere er det egentlig bare to sikre metoder:

1: Sag de i to (vanskelig å bruke de etterpå).

2: Start med nye hylser, kasser etter 5. trimming. Dette er en enkel og pålitelig metode som bortimot garanterer at du aldri vil se hylser som på Pers bilde.

 

Per: Det er vel mer riktig å si at separasjon normalt sett kommer lenger bak. En bør ikke ignorere en slik ring lenger opp på hylsa.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært borti hylseseparasjon i 6.5x55. Etter min erfaring sprekker halsene lenge før det skjer om en da ikke driver å gløder. Jeg har sluttet å trimme hylsene har en mal de blir testet på lengde i. Etter 5-7 omladninger med helpressing er de blitt for lange og hives. Siden jeg startet med den praksisen har jeg heller stort sett ingen hylser med sprekk i hylsehals.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med @Erlend Meyer, normalt lenger bak. Men jeg har også hatt hylser (R-hylser) der den lyse linjen har vist seg sånn omtrent der bildet til TS viser. Binderstesten har da bekreftet en begynnende strekkring innvendig. For øvrig er problemet med hylseseparasjon i de andre kalibrene jeg lader (.30-06 og 6,5x55) så godt som fraværende. Det oppstår som regel sprekker i halsen lenge før.

 

Når det er sagt pleier jeg ikke å lade nye hylser mer enn 5 ganger (4 for fabrikkpatroner). Jeg er ikke mer dreven innen hjemmelading enn at jeg må ha stålkontroll på antall omladinger, og bruker derfor som mange andre ulik fargekode på tennhettene for hver omlading. Men så er jeg ikke konkurranseskytter, kun jeger, som lader maks et par hundre hylser i året. Alle trinn i prosessen går manuelt på en enstasjons-presse.

 

Noen vil kanskje si jeg er overforsiktig og sløser med hylsene. Vel, mulig det, men jeg vil ikke ha noen uventede opplevelser verken på jakt eller på skytebanen. Derfor er jeg også svært skeptisk til å bruke ukjente hylser jeg ikke vet hvor mange ganger er omladet, eller hvor hardt de er ladet. Kanskje også greit å ha i bakhodet at ikke alle defekter og svakheter lar seg påvise med en visuell og utvendig kontroll?

Link to comment
Share on other sites

Å være bastant på at separasjon kommer langt bak vil jeg ikke være. Det er mange faktorer som påvirker plasseringen. Jeg har en boks med hylser som har feilet på ulike sett, og jeg har samlet i mange år. 6,5 er det sjelden separasjon på. Men dette er lotavhengig, jeg har mange RA hylser fra 90 tallet som har separert, men aldri opplevd det med tidligere typer. Jeg har ladd raufosshylser mer enn 15 ganger uten problemer. De jeg tok bilder av er av en lot Wby 300 hylser produsert av Remington på 2000 tallet. Den loten feilet grovt etter en omlading. Andre loter og andre fabrikat som ble ladd samtidig med samme oppsett holdt 7-8 omladinger. Samme oppsett betyr at alle hylsene ble blandet før lading og sortert etterpå.

Jeg mener derfor at produksjonsfeil i mange tilfeller kan være årsak til hylseseparasjon som kommer etter få omladinger, ikke bare feile laderutiner.. 

Plukker man brukte hylser i hylsekassen på banen er det lett å se om hylsene er nye eller ikke. Det er ingen problemer med å bruke slike hylser, men det er ofte litt ulikt kraftbehov ved pressing fordi noen er skutt i romme kammer.

For 6,5 har jeg kun sett hylseseparasjon langt bak. Jeg skal prøve å finne noen og ta bilder.

Det er mulig at patroner med lavt trykk kan flytte separasjonssonen lengre frem på hylsen. 

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av hylser. 

Den til venstre viser normale merker etter pressing og har ingen svakheter, men den blanke ringen som oppstår under pressing kan lett mistolkes. 

De øvrige seks hylsene viser varierende grad av separasjon fra venstre mot høyre der det er full deling. Svakheten oppstår stort sett på samme sted.

IMG_3005.JPG

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Per-S skrev:

 Plukker man brukte hylser i hylsekassen på banen er det lett å se om hylsene er nye eller ikke.  

 

Mange hjemmeladere steller pent med hylsene, og ved ymse remedier og poleringsmaskiner går det greit å få dem blanke og fine. For meg framstår de da som "nye". Hadde vært kjekt om du kunne forklare hvordan du skiller ut de nye engangskutte hylsene du finner i kassen på banen.

Link to comment
Share on other sites

@Super XX Det er nesten umulig å gå fra normale hylser til full separasjon. Da må du presse altfor mye og ha en kraftig overladning.

 

@Sølvrev Uansett hvor mye en tromler og renser vil det vise merker/striper etter pressing på halsen. Soting på halsen og innvendig er et annet tegn, og dersom du etterpå er i tvil se inne i tennhettelommene etter du har fjernet tennhetten. Mengden avleiring øker med antall omladninger, og det blir skrapemerker ved rensing.

Link to comment
Share on other sites

@ Per-S. Joda det går godt an å få separasjon på første omladning. Helpresset noen hylser (Norma) fra en 8x57 med romt kammer for å bruke i en annet våpen med adskillig trangere kammer. Mener det dreide seg om iaf et par tideler. Det ble noen hylser til overs, så jeg tenkte å se hvordan de fungerte i det romme kammeret igjen. Ladet en liten stige fra slapt og opp. Fikk separasjon på 2. ladning, og den var et stykke fra max.

I dag finnes det remedier for å få brukte hylser til å se ut som nye igjen, så jeg tror man skal ha et godt trent øye for å plukke omladde ut igjen med sikkerhet. Forurensning i hettelommer vet jeg ikke riktig. Jeg gjør sjedent rent i hettelommer, og synes mengden med avleiringer er rimelig konstant, selv etter flere omladinger.

Om jeg skulle brukt plukkhylser ville jeg iaf sortert ut slike som må presses mye for å passe i eget kammer.

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver er når et kammer er så romt at du allerede på første skudd får samme effekt som om du har presset for mye, når du da skyter to ganger i det romme kammeret har du andre forhold enn det jeg beskriver. Dersom hylsen er ok før du lader den om igjen er det kun ved fabrikasjonsfeil på hylsen jeg har opplevd problemer ved annen gangs bruk av en hylse. Men jeg har opplevd det.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Per-S skrev:

 

Uansett hvor mye en tromler og renser vil det vise merker/striper etter pressing på halsen. Soting på halsen og innvendig er et annet tegn, og dersom du etterpå er i tvil se inne i tennhettelommene etter du har fjernet tennhetten. Mengden avleiring øker med antall omladninger, og det blir skrapemerker ved rensing.

 

Nåja..jeg tromler med rustfrie pinner i såpe/syre oppløsning og ville hatt store problemer med å skille nye og gamle hylser. Skinnende rene utenpå og inni og fri for riper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...