Jump to content

Spørsmål om reinsjakta


Hufsa

Recommended Posts

Spm runde! Jeg har aldri vært på reinsjakt men har litt spm rundt akkurat dette med jakta oppe på viddene. for å gjøre det lettest både for meg og for dere kommer jeg bare til å line opp spm.

1. Hvor mange dager er dere som oftest ute?

2. pleier dere å steine ned resten av dyret etter slakt?

3. kan man bare dra ned dyre helt eller er det uaktuelt?

     -eller pleier der å stykke opp dyret og ta flere turer ned?

     -Hva slags slakte utstyr må man ha med? slakter man bare på skinnet eller egen duk? og hvor ofte tar man med skinnet ned igjen? 

4. benytter dere telt og slår det opp på et nytt sted i terrenget hver dag?

5. hvor mye mat har dere med dere ?

6. Hvor stort og mye benytter dere dere av stormkjøkken? (Tenker å kjøpe meg en Primus essential stove set 1.3L)

5. har sett på flere sekker som jeg tenker kan være passende av typen Stone glacier. de to det står mellom Talus 6900 og Sky 5900. noen som har no å si på disse og hvilken jeg bør velge?

6. Telt, har sett på 2 typer begge fra Helsport  de det står mellom er "fjellheimen superlight 4 camp og reinsfjell superlight 3. 

7. tenker også og kjøpe med en Helsport rago superlight sovepose. '

8. Pleier dere å ta med klær for alle årstider? 

9. Og dette med ettersøk med hund.. er det slik at det noen gang blir brukt i reinsjakta? og hvordan er det med ettersøksavtaler? tar vel fort noen timer for en evt ekvipasje å komme opp til skudd plass.

Ta gjerne mere enn det jeg har spurt om her! er kanskje noen dumme spm men håper heller å få svar på dette en å gjøre feil.. og hvor stor er sannsynligheten for å få et kort😂

Så her har dere litt å svare og tenke på. så håper jeg at jeg får så mange svar som mulig! 

 

Endret 4 timer siden av Hufsa

Link to comment
Share on other sites

2. På fjellet er det ikke mange andre muligheter. I skogen har jeg hengt det opp i et tre noen ganger.

3. Dratt det helt et par ganger. Da har det vært ganske bratt og ganske kort vei ned til bilen. Det vanlige er å dele det i nødvendige deler for å orke og bære. Utstyr som  MÅ med: kniv.

4. Om jeg bruker telt er det stasjonært.

5. Litt for lite om det er langt å gå. Altfor mye om jeg kan sove i bilen.

6 (8). Skal du jakte alene holder det med 1 eller 2 mannstelt. Jeg har kjøpt et fra Nordisk som veier 850 gram som skal med til høsten.  

8 (10). Nei, ikke for sommer.

Link to comment
Share on other sites

1. Alt fra 1-7 dager, noen steder kan det være greit å komme seg litt inn i terrenget og være der tidlig om morgenen istedenfor at alle dytter dyr fra parkeringsplassen/hytten(e). 

 

2. Steiner delvis ned slakteavfall, vom etc er borte veldig raskt så lite poeng med mindre det er i turområde.

 

3. Kan dra dyret hvis det ikke er så langt, men pelsen og ben etc kan hekte seg, så kan bli tungt. Dead sled er noe jeg har angret på at jeg ikke tok med på kortere turer. Veier 2 kg ekstra, men gjør utbæringen potensielt mye lettere.

 

4. Med telt setter jeg som regel opp camp og blir der. Går langt første dagen for godt utgangspunkt.

 

5. Begynt å planlegge bedre, pakker hvert måltid og regner antall kalorier ca. Prøver å ha med 4000 per dag ca.

 

6. Bruker kun Jetboil, alt annet støver ned når jeg har den. Overlegen enkel og helt uavhengig av rett underlag etc. Bruker det mye når med, kaffeposer fra XXL er genial kombo.

 

Så stokker det seg litt med tallene ;) 

 

5. SG har jeg ikke testet så mye, men ville valgt den minste da kjøttet bæres utenpå posen.

 

6. Lett telt, men greit med litt ekstra plass hvis det blir vått og ting skal tørke. Kan vøre fordel med telt hvor du kan sitte inne og se ut, opplevd å våkne av å høre flokk utenfor.

 

8. I starten hadde jeg skift til alle anledninger, ikke nå mer. Brynje over og under, lett turbukse, tynn fleece, to-tre par sokker, to boxere, ekstra ullfrotte el., lett dunjakke, tynn windbreaker, goretex sett, lue og caps. Og crocs til camp og elvekrysning :) 

 

9. Ikke mye ettersøk med hund på reinsjakt.

 

En annen ting som er lurt å ta med er et lite "verktøyskrin". Har en toalettmappe som alltid er fylt med ekstra batterier til gps og kikkertsikte etc. Ekstra kompass, førstehjelp, smertestillende og immodium etc, umbrakonøkler til rifle og kikkert, strips, tape, ekstra lisser etc etc.

 

Ganske idiotisk å ødelegge jakten fordi noen lisser ryker..

 

 

Link to comment
Share on other sites

supert! takk for svar :) jeg kommer nok til å kjøpe den deadsleden du ref. til egt kun fordi vi kommer til å være to og skyte 1/2 dyr og jeg ønsker å ta med  hele dyret hjem for å utnytte dyret maksimalt. hvordan er det dere gjør det med slaktet etter det er skutt og det først er noen timer til bilen også 5 timer i bil? bare å få kjølt det ned på noe måte eller går det fint å "bare la det ligge i en balje bak i bilen" ? 

Hvis noen absolutt har lyst så blir jeg gjerne med opp på fjellet under jakta for å observere! :D er helt fersk innenfor reinsjakta så alt av kunnskap er interessant!-

-Jakob

Link to comment
Share on other sites

Tenkte slik utnyttelse av slaktet:

Skinn tar jeg med hjem og garver å lager sitteunderlag. 

Evt. gevir blir med hjem og blir hengt på veggen

Tar av bog, indrefilet, ytre"filet" og låra dette blir da delt inn i mindre deler og vakumpakka (hjerte blir også tatt ut og blir røkt/røyka)

Resten av dyret blir kvernet og lagd til evt. burgere eller pølse av no slag (bare å komme med forslag på hva jeg skal bruke kjøttdeigen til)

Av div bein og kjøtt vil jeg koke kraft på slik at jeg kan lage gode sauser :) 

På denne måten vil jeg kunne bruke mest mulig at dyret og ikke mye går til spille. 

 

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Hufsa skrev:

hvordan er det dere gjør det med slaktet etter det er skutt og det først er noen timer til bilen også 5 timer i bil? bare å få kjølt det ned på noe måte eller går det fint å "bare la det ligge i en balje bak i bilen" ? 

Har man tid og været tillater det så er det lurt og få lufttørket/avkjølt kjøttet på slakteplassen før det pakkes ned. Triveligere å håndtere når den ytterste laget har fått tørke litt. Men enkelte ganger må man bare få det ned i sekken og komme seg ned. Kortest mulig tid innpakket i plast i bilen bør være en målsetting. Men det skal egentlig litt til før det går til hælvete. Sist høst lagret jeg kjøtt i bilen i ca 1 1/2 døgn. Pakket det ut slik at luft skulle komme til, dagtemperaturen var relativt høy og natt-temperaturen rundt 0. Jeg var mildt sakt skeptisk, men kjøttkvaliteten ble utmerket. Renslighet under slakting, samt å unngå at fluer kommer til er et suksesskriterie.     

 

26 minutter siden, Hufsa skrev:

Skinn tar jeg med hjem og garver å lager sitteunderlag.  

Dette kan det hende du kommer til å revurdere når du er i situasjonen. Blir fort nok å pakke ned i sekken. 

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det blit å pakke dyret i sekk.. tar alt i deadsled☺️ Når vi er to pers så blir det nesten lettere å dra dyra ut sammen en å drive å bære flere ganger osv.  Har et slakte opplegg på taket av bilen så er null stress å flå og stykke. Har en slags bjelke over taket og som går utover som jeg kan henge dyra opp på ☺️ Så kan la de henge og tørke der med viltpose rundt.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Hufsa skrev:

Men hvordan gjør dere det med bæring ut av terreng? pakker dere ned sekken med kjøtt, går opp igjen å henter mere kjøtt og til slutt på 3 turen så tar man med telt sove pose med mer.?

 

Det er en måte å gjøre det på. Hvis du skal jakte simle eller kalv, klarer dere sikkert å bære ut både dyret og utstyret i en tørn.

Jeg og en kamerat bar en stor bukk ut fra en av de høyeste platåene innerst i Lundadalen en gang. Vi bar alt i en omgang, men det var ingen behagelig opplevelse..

Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig an på dyret. Har sjelden så mye med meg at sekken er helt stappfull, 100 liter sekkepose burde ikke være full uten dyr synes jeg ihvertfall...

Med en Stone Glacier er du ihvertfall ikke avhengig av plass inni sekken da dette pakkes mellom pose og ramme.

 

Kalv bæres som regel ut kun delt i to, ikke så ofte jeg tar med skinn.

Ungdyr kan også deles opp, men da deler jeg opp litt mer, evt skjærer ut av hofteparti etc og lar mer knokler ligge igjen.

Voksne dyr samme, men kan fort bli to eller flere turer.

 

Kan være fordel å gå korte strekk, og så gå tilbake med tom sekk og hente neste bør, så gå et strekke igjen...heter et eller annet smart...

Det virker veldig tungvint, men stykker du opp dyret riktig og har rutine på pakking er dette det desidert mest skånsomme for kroppen.

De korte turene tilbake avlaster skuldre og ben kontra konstant belastning med tung last og langt strekke.  

Link to comment
Share on other sites

jeg stiller sikkert mange dumme spm, men men 😅 hvor mange kilo har dere i sekken opp til terrenget og hva har dere i sekken for 5dagers tid? regner med at dere har kontrakt med ettersøkskvipasje men at den aldri blir brukt. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Hufsa skrev:

jeg stiller sikkert mange dumme spm, men men 😅 hvor mange kilo har dere i sekken opp til terrenget og hva har dere i sekken for 5dagers tid? regner med at dere har kontrakt med ettersøkskvipasje men at den aldri blir brukt. 

Første året var det nok 30 kg, og da bodde jeg på hytte så hade ikke engang med telt. (Men øl og hermetikk. Sukk…) 

I fjor tror jeg det var 19, i år blir det 17 og på sikt skal det ned til 15 kg.  

Har ingen klar pakkeliste, den tar form når jakten nærmer seg og jeg vet om det blir aktuellt med lettpakking, eller om det blir luksusjakt uten telt og med mat bare for dagen.  

 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, msteiro skrev:

Kan være fordel å gå korte strekk, og så gå tilbake med tom sekk og hente neste bør, så gå et strekke igjen...heter et eller annet smart...

i Lom kaller vi det å "stubbelynne" 😉

 

Legger ved bilde av pakklista mi i fjor @Hufsa. Første år på reinsjakt i fjor, hadde fritt dyr i Finndalen. Gikk aleine alle turer. Siden jeg er lokal var det stort sett 1-2 overnattinger. Hadde vel 3 eller 4 turer før det ble fangst, sekken var så å si lik hver gang. Mener å huske jeg var happy med pakking og det som var med. (sekken er en Arc'teryx Bora AR 50). 

Gikk stort sett i softshellbukse med og uten stilongs (ull) , ulltrøye og windstopper, caps. Scarpa Mont Blanc light (mye stein). 

 

Helsport Ringstind telt (kun yttertelt). Mountain Equipment Everest sovepose (tar plass, men veldig varm) 

 

Skøyt bukk 1 mil og 700 høydemeter fra vei godt utpå dagen. Røysa ned alt kjøttet. Var oppe å henta det to dager senere med samboer og 2x malamute. 

 

Flotte turer, gode minner! Bare å glede seg😊 

 

LRM_EXPORT_20180820_210416.jpg

LRM_EXPORT_20180820_210826.jpg

DSC_0047.JPG

DSC_0122.JPG

PSX_20190314_090416.jpg

Edited by FreeSkier
La inn bilde av pakkliste på nytt, var vanskelig tyde pga. komprimering.
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎03‎.‎2019 den 9.39, Hufsa skrev:

Tenkte slik utnyttelse av slaktet:

Skinn tar jeg med hjem og garver å lager sitteunderlag. 

Evt. gevir blir med hjem og blir hengt på veggen

Tar av bog, indrefilet, ytre"filet" og låra dette blir da delt inn i mindre deler og vakumpakka (hjerte blir også tatt ut og blir røkt/røyka)

Resten av dyret blir kvernet og lagd til evt. burgere eller pølse av no slag (bare å komme med forslag på hva jeg skal bruke kjøttdeigen til)

Av div bein og kjøtt vil jeg koke kraft på slik at jeg kan lage gode sauser :) 

På denne måten vil jeg kunne bruke mest mulig at dyret og ikke mye går til spille. 

 

Hvis du er uerfaren tenk på at entrecoten sitter foran ytrefileten DVs fra nakken til midt på ryggen, indrefleten begynner i hoftekula og mørbraden fortsetter der ytrefileten slutter. Da har du berga det beste biffkjøttet,før du begynner å kverne.

Link to comment
Share on other sites

 

1. Tar som regel langhelg med 4 fulle jaktdager, kjører opp onsdag efta og går så langt vi kommer før vi må campe og fortsetter dagen etter.

2. Om vi greier bærer vi ut i en go, blir det for tungt urder vi ned kjøttet og henter dagen etter. Er det flere dyr så lar vi de som skal ligge igjen ligge med skinnet på til vi kommer og tar igjen de.

3. Grovparterer /beiner av beingrind og bærer ned . Har sjelden dratt dyr helt ned, en gang bært ned hele slaktet uten skinn, og en gang bært ut med skinn (Skulle på bryllupsreise så måtte bare skynde meg å gå...)

4.Bryter leir og går. Det er mye bedre om man skyter langt unna tiltenkt camp, man er fri til å gå alternative veier ned, og man slipper stresse med å komme seg tilbake for kvelden. 

5. Nok til de sager vi er ute + ca en dagsrasjon ekstra i tilfelle problemer.  'Drytech på kveld, og stort sett havregryn ferdigblanda med melkepulver, sukker og kanel på dag. litt rett  i koppen er også bra

 6. Har en lett brenner og en gassboks med samt vindskjerm. brukes til fokost m kaffe og middag, og stort sett lunsj og. 

7. Har en sky 5100, den går akkurat, kunne gått hatt 5900. Egentlig bare en fordel med mindre sekk for da må man ta med mindre skrot man ikke trenger. Kjøp et par ekstra kjøttsekker, så er det veldig enkelt om du skal bære i etapper. Er bare å fordele dyr i poser så er et bare å slenge disse på lastehylla og tusle.

8. Det du nevner er gode telt, men veldig store om man skal være alene på tur. Bruker ringstind SL 1-2, og greit fornøyd med det - passer akkurat til meg og hunden. vil du ha mer plass kansje RT SL2. Ellers  virker hilleberg niak veldig kurant. Finnes også mange andre gode telt, et søk på finn vil jeg anbefale, spesielt om man skal kjøpe et lite enmannstelt. Har vært skeptisk til ringstind selv, men har så langt ikke sviktet

9. Tipper det er et godt valg. Ellers har cumulus fine poser også. 

10. Tar med klær etter vær, men har med skalljakke nesten uansett. Er det meldt litt ymse så blir det skallbukse og longs. For oppholdsvær er det veldig kurant med ei bomullsbukse i stedet. Genser/dunjakke, ullvotter og god lue er std sammen m buff nesten uansett.

11. Trenger ikke avtale.

 

HAr aldri tatt vare på skinn, men skjønner det kan være kjekt :) Håper det er til noe hjelp

Link to comment
Share on other sites

1. Alt frå 1 til 5 dager. 

2. Slakteavfall lar eg bare ligge, ravn og insekt rydder opp i løpet av få dager. Heile dyr som hentes dagen etter der lar eg skinnet vere på og henger feks. ein plastpose i geviret og tomhylser på skrotten. Det er nok til at ravnen blir skeptisk og holder seg unna ein dag.

Skal det ligge fleire dager så stykkes det opp og røyses ned.

3. Alt frå å skjære av knoker og hovud og stappe det i sekken med skinnet på til å beine ut alt og legge igjen ”ramma“

Avhenger av gangtid, vær og vekt.

Slakter altid på skinnet og klarer meg alltid med kun kniv. Tar alt for skjelden med skinnet, det er fantastisk til sitte/liggeunderlag på vinterstid om ein slipper å bære for langt.

4. Bruker telt iblandt, mest i ruskevær. Helst bruker eg kun liggeunderlag, sovepose og fjellduk. Pakker stort sett alltid ned, er mobil og legger meg der eg finner det for godt. Har brent meg nok på laaange omveger for å pakke leir...

5. Mat. Nok til ein dag ekstra. Og aldri for lite.Tips,  Bixit havrekjeks er rare greier, lite vekt men du blir mett i lang tid, sikker vinner i lomma når du blir arm under kampens hete.

6. Kutta ut stormkjøkken, brukte det før. For tungt og treigt å bruke, og du trenger ikkje alt som er oppi der. Bruker bare Multifuel primus. Fyrer med gass i starten av jakta og så brennes det som måtte brenne når kulda kryper på. Har kaffekjele og lita panne med høge kanter og lokk, i den blir det både stekt og kokt.

5. Har ein jaktkompis som skryter av Stoneglacier sekken sin på reinsjakta. Kjøp stooor. Kjøpte meg Kuiu sekk i vinter men det blir nok fortsatt powerframen som blir brukt på reinsjakta, er for bortskjemt med plassen.

7. Har dunpose av ein eller annan slag, hugsar ikkje heilt. Vekt under ein kg, er varm og god, tre sesong type. Komprimeres noko hinsides og er genial slik. Er det skikkelig kaldt så er det på med ullundertøy.

8. Tar med nok klær uansett værmelding, ull lue og votter. God skalldress brukes uansett vær. Kikker etter bukser med glidelåser på innsiden av låra, då får du ut kondensen på varme dager. Tynn dunjakke er genialt. Du må kunne sitte stille i timesvis og forflytte deg like lenge. Her kjem fjellduken thermo til sin rett. Den er tung men også like obligatorisk i min jaktsekk som kikkert. Der blir det trivelig inni uanset vær. Putter du eit telys oppi kaffekjelen og fyrer så blir det meget behagelig👍 

Mitt motto er less is more når du pakker, kjekt å ha ting dropper eg. Jaktradio dropper eg når eg reiser ut aleine, er bare jabbing. GPS, strips, tape, snøre, gnagsårplaster, og litt smertestillende er med. 

Vekt ut på jakt, aner ikkje. Vekt heim er ofte ca 50 kg. Simle med kalv på toppen pluss utstyr er max av det eg laster opp for nokre timers tur. Kva du klarer finner du fort ut av🙈

Kort får du tak i, men det er mange rever der ute som selger. Ver mistenksom og spør litt før du hopper på. Det er som oftest ein grunn til at korta er billige og selgeren er ivrig...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...