Jump to content

Er Fallkniven så bra


Target

Recommended Posts

Her hadde det jo vært interessant om @Metallurgen kunne gi oss et objektivt svar når det gjelder metallets egenskaper 🙂

Et annet interessant spørsmål, er jo det beste til hva? Jeg kunne f.eks ikke tenke meg å bytte ut EKA swingblade`en med en hvilken som helst fallkniv hvis bruksområdet ene og alene var storviltjakt. Jeg har hatt et par fallkniven utgaver(H1 og PHKz i 3G). Jeg syntes det var veldig vanskelig å få de skarpe igjen når de først hadde blitt sløve. Å sette de opp i felt, når jeg sto der med en halvflådd elg, var helt umulig (for meg). Syntes også de ble ganske fort sløve når jeg flådde. (Har en RWL-34 kniv som jobber seg gjennom 4-5 elg uten å bli nevneverdig sløv) Syntes forøvrig ergonomi og grep på H1 var veldig bra, og det harde grepet på PHKz ganske kjipt. Kanskje du ville oppfattet de motsatt. 

Edited by Cruiser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fallkniven er et "spesielt" knivmerke. Eneste knivene deres som er noe å ha er slipjoint kniver og F-1. 

 

Om jeg er enig med de vurderinger som ligger bak Fallkniven sine kniver, er en annen sak.

 

WM-1 er parodi på Helle Fjording/Nying.

H-1 er parodi på tollekniv med tønneformet skaft.

S-1 er parodi på Brusletto Hunter.

A-1 er parodi på frilufts Bowie kniver eller mange overlevelseskniver.

Osv.

 

Vi legger også merke til den mobile kjøkkenkniven Erna......

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke. Sammenlignende reklame er forbudt i Sverige. Men ingenting hindrer en kniv produsent, å lage kniver som ligner på konkurrentens.

Det er vel særlig Mora i jaktutgave de har i tankene tenker jeg.

 

Alle vet at det er F-1 som er pilot kniven.

Edited by Röda_Lacket
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Bare en tanke. Sammenlignende reklame er forbudt i Sverige. Men ingenting hindrer en kniv produsent, å lage kniver som ligner på konkurrentens.

Det er vel særlig Mora i jaktutgave de har i tankene tenker jeg.

 

Alle vet at det er F-1 som er pilot kniven.

Hæ???

Link to comment
Share on other sites

Er som sagt nysgjerrig på Fallkniven. Er enig i at Swingblade ikke blir utkonkurrert med det første.

 

Har også en Eka Nordic W12 som jeg synes er en stor skuffelse, rett og slett fordi jeg får ikke eggen skarp.

 

Min klare favoritt blant norske fabrikk-kniver er helle sine modeller med triple stainsless blader. De er sylskarpe fra fabrikk og er lette å sette opp igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble ikke så mye klokere av svaret ditt Røda Lacket.
Du sier for eksempel at H1 er en parodi på en tollekniv, mener du kopi av tollekniv?
De tolleknivene jeg har sett og brukt opp gjennom åra, og det er en del, ligner overhodet ikke på en H1.
Hverken fasongen på skaftet eller bladfasongen er i nærheten av de tolleknivene jeg har sett.
Kom gjerne med bilder som viser likheten mellom en tollekniv og en H1, for dette vil jeg lære mere om.

Link to comment
Share on other sites

Fällniven er etter min mening noe overpriset etter de gjorde en nokså heftig prisjustering for ett par år siden (av alle LamCoS kniver). Har selv 4 kniver fra dem. Den dyreste er en A1 Pro i LamCoS stålet de skryter sånn av. Ganske imponerende beist riktignok, men hadde ikke kjøpt den i dag til prisen de forlanger nå om det er en brukskniv man er ute etter (og ikke samleobjekt). Jeg betalte ca 3k Svenske kroner. De skal ha ca 4.5K i dag. Jeg kjøpte den som en brukskniv og er ikke redd for å misbruke den.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Target said:

Mange mener svenske Fallkniven er noe av det beste på markedet.

 

Hva er det som er så bra med dette merket? Bare lurer.

Det er nok ikke mye som er revolusjonerende med Fällkniven, men det er den første kniven jeg kjøpte som gav meg følelsen av at "dette var bra". 

Det var en WM1 som ble kjøpt i April 2000, og siden jeg bruker den samme kniven fortsatt, så vet jeg lite om konkurrentene, egentlig.

 

Viktigere enn knivmerke, er at du kjøper riktig kniv til bruksområdet. Jeg hadde ikke en gang hørt om Fällkniven når jeg kjøpte min første, men jeg handlet av en fagperson som overbeviste meg om at det var riktig kniv for meg.

 

Har siden kjøpt en F-1 helt på egen hånd, og det ble ikke like stor suksess. Solid og bra kniv, men det burde nok kanskje heller vært en H-1 til mitt bruk. Lite brukt er den ihvertfall.

 

2 hours ago, Röda_Lacket said:

Fallkniven er et "spesielt" knivmerke. Eneste knivene deres som er noe å ha er slipjoint kniver og F-1. 

 

Om jeg er enig med de vurderinger som ligger bak Fallkniven sine kniver, er en annen sak.

 

WM-1 er parodi på Helle Fjording/Nying.

H-1 er parodi på tollekniv med tønneformet skaft.

S-1 er parodi på Brusletto Hunter.

A-1 er parodi på frilufts Bowie kniver eller mange overlevelseskniver.

Osv.

 

Vi legger også merke til den mobile kjøkkenkniven Erna......

Jeg kan ikke uttale meg om de modellene jeg ikke har prøvd, men jeg mistenker feil bruk av ordet "parodi" her.

Min Helle Nying har stort sett ligget i en skuff siden jeg kjøpte WM1. Jeg synes det er vanskelig å se noe åpenbart slektskap mellom de to, men om det er en forbindelse så vil jeg heller si at WM1 må være en videreutvikling. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

eg ser på WM-1 som en parodi eller videreutvikling av Helle Nying

Det er mulig den er en videreutvikling. Og det er mulig de har ca samme bruksområde. WM 1 er iallefall en mye bedre kniv til alt untatt spikking og å skjære opp mårpølser. Jeg har begge. Opplever Nyingen som ubrukelig til jakt, men WM1 har gjort opp mangt et rådyr, og annet småvilt. H1 er bedre til å flå med, men litt for stor til enkelte småoppgaver.
Har WM1, H1 og F1, og den minste foldekniven, og alle er utmerkede kniver til sitt bruk, og som det sies over, litt vanskelige å sette opp om de får lov til å bi helt sløve - men det har bare skjedd en gang, og det var da en kompis skar H1en langt ned i et betonggulv. forresten ble den ikke helt uskarp av det heller.

Ellers er jeg enig i at F1 er litt tolleknivaktig, men det er jo positivt. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fällkniven er muligens noe av det beste i XXL-markedet...

 

Passer de hånden din er de gode valg til vanlig bruk. Stålet er bedre enn det meste andre i sportsbutikken og slirene er OK. 

 

Spesialversjonene deres med micarta- eller lærskaft er gode, men vilt overpriset.

Link to comment
Share on other sites

Har F1, og er fornøyd.  Litt stress med sliping siden den er konkav, men det går greit det også.

 

Det er for meg en skikkelig allroundkniv som fungerer kjempefint til det meste. Litt lite tyngde til å hogge småtrær a la samekniv, men det går det også. 

Til å gjøre opp harer og fisk er den konge. 

Link to comment
Share on other sites

Fällkniven er først og fremst jaktkniver. De blir markedsført som robuste kniver, men pga sammensetning på stålet, (VG-10, men i høyere grad de andre stålene de bruker med mye karbon og krom), vil seigheten være lav. Laminering gir noe økt seighet mtp totalhavari, men det hjelper ikke i eggen og tuppen, som er utsatt for chipping og brudd. De vil kunne holde eggen godt i mykt materiale som kjøtt, derav gode jaktkniver, men i treverk vil de kunne chippe (små biter av eggen brekker av), så eggen vil kunne slites fortere enn "enklere", seigere stål med mindre karbon. Slitasjemotstanden gjør også at det er tyngre å bryne enn disse enklere stålene.
De kunne nok valgt bedre stål, men de har nok bevist valgt stål som ser bra ut på papiret for å kunne ligge i det prissjiktet. AUS 8, 12C27 eller lignende ville vært et bedre stål til en stor feltkniv, men da hadde de ikke fått solgt knivene til prisene de tar nå.

Mange av modellene blir produsert av Hattori i Japan, og de leverer god kvalitet og er nøye på at herding skal gjøres skikkelig, så vil være bedre enn en tilfeldig kniv i VG-10. 

Det stemmer at Fällkniven har tatt inspirasjon fra andre, men det er ikke norske knivmerker. Fällkniven er i hovedsak basert på Cold Steel SRK, Master Hunter og Trail Master/Recon Scout, noe de innrømte selv i starten før Lynn Thompson lagde styr pga det. Fällkniven gikk til og med til en av fabrikkene CS brukte for å lage disse knivene. Ikke at det er noe feil å la se inspirere av andre, alle er inspirert av noen og det er bare så mye man kan gjøre med en kniv og fortsatt beholde funksjonalitet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...