Jump to content

Kasse Spesialpistol/ Revolver


tabac

Recommended Posts

Har prøvd å finne noen som selger slike målekasser for spesial pistol og spesial revolver, men finner ikke det.

Er ikke snekkerkyndig, så det er ikke aktuelt å mekke slike kasser selv!

 

Spesialpistol
Pistol i alle kaliber (ikke magnum) fra kaliber .22lr til .45 ACP/5,5mm til 11,25mm.
Våpenet, inkl magasin må passe i en målekasse med følgende mål:
                    Lengde max 185mm
                    Høyde max 125mm
                    Bredde max 35mm
Vekt av våpen med tomt magasin max 800 gram.
Magasinet skal sitte i våpenet under måling i kassen. Avtrekksvekt min 1360 gram. En produksjonstoleranse på 0,0 til +1,0 mm i den rektangulære målekassens dimensjon er tillatt.

Spesialrevolver
Revolver i alle kaliber (ikke magnum) fra kaliber .22lr til .455/5,5mm til 11,25mm.
Våpenet må passe i en målekasse med følgende mål:
                     Lengde max 200mm
                     Høyde max 150mm
                     Bredde max 40mm
Vekt av våpen max 1000 gram (uten patroner). Avtrekksvekt min 1360 gram, skal måles i både single action (spent hane) og double action (nedspent hane), hvis mulig.
En produksjonstoleranse på 0,0 til +1,0 mm i den rektangulære målekassens dimensjon er tillatt.
Link to comment
Share on other sites

På 11.3.2019 den 21.03, Spinnvillt skrev:

Men man skal fortsatt ha utstyr og mulighet... Alt handler ikke om kunnskaper... 

I tillegg så bør en kasse som skal nekte eller tillate deltakelse på stevne være en smule mer nøyaktig enn at hvem som helst med et standard målebånd eller tommestokk (med relativt slakke feilmarginer tross alt, i tillegg til måleunøyaktighet) bør lage den.

Link to comment
Share on other sites

med 3d printer må man ha litt kontroll på hvor mye plasten krymper osv. og man trenger en med nok arbeidsrom.
det enkleste er å høre med noen som har en laserkutter.
å skjære ut 5 plater i kryssfiner eller akryl, som man kan lime sammen tar vel 2 minutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎11‎.‎03‎.‎2019 den 8.19, tabac skrev:

Har prøvd å finne noen som selger slike målekasser for spesial pistol og spesial revolver, men finner ikke det.

Er ikke snekkerkyndig, så det er ikke aktuelt å mekke slike kasser selv!

Om du kjøper standardvåpen, så oppgir alltid produsenten alle mål, da ser du om du er "innafor":

Om du ønsker å bygge skjefter selv, så må du nesten kjøpe materialer og lage en kasse sjøl.

Jeg spurte NSF for en tid tilbake om det fantes "godkjente" kasser som kunne framskaffes, men neida.

Til NM og slikt følger målekasser som forbundet har "godkjent sjøl". Åkkesom.

Som du ser i regelverket er  det litt "slingringsmonn", men også rom for tolking - se på illustrasjoner og forklaringer fra det enkelte forbund.

Er ikke bare kassemål, men skjeftekrumming og slikt også. Tips: hold deg innafor måla.

 

Jeg lagde målekasser selv, det er ikke så mye arbeid som du tror.

Med interesse, nøyaktighet, hammer, sag, vinkel, blyant, finerplater, lim, spiker og skrutvinger kommer du i mål.

Dette får du til på kjøkkenbenken. Om du er i tvil, så tenk på Pippi Langstrømpes ord: "Dette har jeg ikke prøvd før, så det får jeg sikkert til"

Lykke til - husk ☕ til jobben.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...