Jump to content

Hvilken kikkert skal jeg kjøpe


tobb1

Recommended Posts

Jeg er veldig begeistret for Swarovskis løsning med mulighet for å nullstille høyde- og side-justeringen etter innskyting, f. eks. med den aktuelle jaktammunisjonen du foretrekker. Skal du så bruke andre typer ammunisjon, f. eks. en type til trening/konkurranse og en helmantel til småvilt, er det bare å prøveskyte og notere eventuelle endringer i cm i høyde og side. Så kan du justere i forhold til nullpunkt ("referansenivå") for disse, og samtidig være trygg på at du finner tilbake til korrekt innstilling for jaktammunisjonen. Det kan spare deg for mye usikkerhet om du har et våpen der det er vesentlige forskjeller i treffpunkt med ulik ammunisjon.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Sølvrev skrev:

Jeg er veldig begeistret for Swarovskis løsning med mulighet for å nullstille høyde- og side-justeringen etter innskyting.

 

Noe man også kan på Zeiss......

Den som passer best er et godt tips, selv hadde jeg også sett på vekt, da jeg er litt "gramfreak". Uavhengig av vekt hadde jeg gått for Zeiss eller Swarovski før Meopta.

Link to comment
Share on other sites

Lysbryteren er dårlig plassert på zeiss HT og V6, lysbryteren slås av når du går med geværet på ryggen. Av den grunn byttet jeg til Swarovski. Når det er problem på Ht og di lager ny V6 med samme type lysbryter så er det litt rart, ellers har jeg hatt både HT og V6 og begge er optikk i toppen, HT er litt uklar ut til kantene, noe V6 derimot er veldig fin på:)

 

Z6i 2-12x50 er en fin allroundkikkert du kan bruke til alt:)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synsing, men mener retiklene til Zeiss er bedre. Selv om de på papiret ikke har så forskjellige dimensjoner fra Swaro sine (Z6) fremstår de som mye mer tydelige av en eller annen grunn, og avhengigheten av belysning er mindre ved dårlige lysforhold. Farge, kontrast, eller utgjør en tidels mm så mye? Ellers er jeg enig i at ufrivillig slokking av retikkelbelysning er en "finesse" som ikke burde finnes på sikter i denne prisklassen. Liker SuB/ Meopta sin løsning på dette best. Intuitiv og sikker.

Link to comment
Share on other sites

Synes faktisk Leupold muligens har det beste lyssystemet. Diskret og funker bare. Kan trolig se prikken på solen også..

 

I forhold til retikler har vel det noe med hvilken farge/gloss de er lagd i? @amatør kan sikkert svare bedre, feks Nikon har tydelig gullskjær på sine retikler, så noe kan sikkert gjøres for at de skal oppfattes bedre.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, msteiro skrev:

feks Nikon har tydelig gullskjær på sine retikler, så noe kan sikkert gjøres for at de skal oppfattes bedre.

 

Såvidt jeg har skjønt er dette fordi retikelet ikke er etset inn i linsa, men ligger oppe på linsa, synes godt i motlys. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vavlo skrev:

Synsing, men mener retiklene til Zeiss er bedre. Selv om de på papiret ikke har så forskjellige dimensjoner fra Swaro sine (Z6) fremstår de som mye mer tydelige av en eller annen grunn, og avhengigheten av belysning er mindre ved dårlige lysforhold. Farge, kontrast, eller utgjør en tidels mm så mye? Ellers er jeg enig i at ufrivillig slokking av retikkelbelysning er en "finesse" som ikke burde finnes på sikter i denne prisklassen. Liker SuB/ Meopta sin løsning på dette best. Intuitiv og sikker.

Jeg likte V6 veldig godt og hadde det ikke vært for lysbryteren så hadde jeg hatt den fortsatt, synes Zeiss er best i skumringen, og retikkelet liker jeg godt, funker fint uten lys også. På Swaro så er trådkorset veldig tynt så på skudd i fart så føler jeg du må bruke lyset:)

 

Den beste kikkerten jeg har hatt er Leica Magnus 1,5-10x42, litt klumpete å se på men makan til behagelig og klar kikkert å se gjennom, perfekt rødpunkt:) 

Link to comment
Share on other sites

På 11.3.2019 den 18.44, msteiro skrev:

I forhold til retikler har vel det noe med hvilken farge/gloss de er lagd i?

 

Retikkeler skal være matt svarte. Men jeg har opplevd at spesielt sikter med retikkel i okularplan ofte reflekterer strølys som kommer inn bakfra igjennom okularet, og da får de varierende farge. Jeg irriterer meg ofte litt over dette.

 

Som skrevet over, retikkler kan lages på flere måter. Klassisk har vært fysisk trådkors av metalltråd eller små metallstolper festet i en ramme. Optisk er slike best, da de ikke må sitte på en glassplate, som desværre gir både aberrasjoner og lystap.

 

Me kompliserte retikkler, må være festet til en glassplate, og er ofte laget ved at man belegger en glassplate helt med metall, og man fotograferer over et mønster, for så å etse bort det metallet man ikke vil ha. Som oftest er dette metallet speilblankt på den siden som vender mot skytteren, men om man ikke har strølys inne i siktet vil det se helt svart ut, da metallet ikke slipper igjennom lys forfra, og det ikke er strølys å reflektere mot skytteren.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 11.3.2019 den 22.37, asterix skrev:

Det viktigste du bør opplyse om er vel hva salgs jakt børsa skal brukes til 😕

Hvorfor er det så viktig? Både Zeiss, Meopta og Swarovski har vel kikkerter som dekker de fleste jaktsituasjoner.. 

Han ber vel om anbefaling av merke, ikke modell knyttet opp mot noe spes slik jeg leser det...

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Cruiser skrev:

...Både Zeiss, Meopta og Swarovski har vel kikkerter som dekker de fleste jaktsituasjoner...

Det kan kanskje tenkes at enkelte modeller fra det ene merket har fordeler overfor tilsvarende modeller fra det/de andre? Og vice versa?

 

Ikke vet jeg. Jeg har Schmidt & Bender og Leupold;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...