Jump to content

Trepropper Krag løs 1943


Vaquero

Recommended Posts

Det er alltid gøy når folk har ryddet og kommer med noe de vil bli kvitt:

Nå nylig fikk jeg en eske med 6,5x55 trepropper, det flyter fortsatt mye av disse rundt om kring her i landet. Som oftest er de i papirpakker a.10 stk. knyttet med hyssing, eller småesker. Spesielt er det mye norsk og svensk i 6,5. Ofte ser vi 7,92x57, både norsk og tysk. Denne esken jeg vil vise her var ny for meg, det er litt pussig å se hvordan den er pakket med papirtape som har merking for haglpatroner kaliber 16. Det står også røksvake - hagl nr.3. Jeg kan opplyse om at esken var uåpnet når jeg fikk den, jeg brøt forseglingen. Patronene er som man ser merket RA - 1943, jeg har samme type patron fra før som er stemplet RA-1942. Det er mye som tyder på at disse er produsert under krigen og at man brukte det man hadde av papp og papir for pakking. Innholdet bærer preg av tiden og ugunstig lagring. 

 

DSC02434.JPG

Dette er en original eske med papirtape som har avvikende tekst/trykk. Esken er mottatt i uåpnet stand, jeg brøt forseglingenfy og skamme meg....

DSC02442.JPG

DSC02435.JPG

 

Ellers er det mye å komme over av trepropper:

Fra før har jeg litt forskjellig i ulike kaliber, interessant å samle på det man ikke har fra før. Særlig utenlandske, 6,5 norske og svenske takker jeg stort sett nei til, det blir for mye å samle på.

Jeg har en spesiell trepropp i 303 British, det er en eksesser-patron. Denne eksesser-patronen har ingen bunnstempel, den har huller i hylsen som viser et rødt materiale innvendig, mulig treverk. 

DSC02448.JPG

.303 British eksesser.

DSC02447.JPG

Ingen bunnstempel eller tennhette, her ser vi at hylsen er for Berdan-hetter. Oftest har jeg sett hylser i Boxer-hetter (skarpe).

 

DSC02446.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Et virkelig artig funn,den Krag-eska!

Esken er kjent fra før,men såvidt jeg vet kun som tom-eske..

20170630_225824.jpg.86ad4d4375d3c56d5c545becbede2a2c.jpg

 

Det har vært litt uenighet om hva den den har inneholdt,da det ikke er skrevet noe på denne.

Mens noen har vært 100% overbevist om at den har inneholdt X antall haglpatroner,har andre vært litt skeptisk til størrelse og form...😄

Men nå fikk vi altså svaret,hjertelig takk til Vaquero som stadig vekk opplyser oss!

Dette er vel faktisk svarte trepropper til Madsens maskingevær? 

Stemmer det at esken inneholder 45 stk,alle med likt bunnstempel?

Nå kan endelig esken legges inn her,til glede for alle interesserte:  http://kvf.no/ammo-65x55.php

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bubo skrev:

Stemmer det at esken inneholder 45 stk,alle med likt bunnstempel?

Esken inneholder 15 stk, patroner X 4 rader = 60 Patroner. At de er til Madsen stemmer nok. Uansett hvordan man prøver å stable/vende kaliber 12 eller kaliber 16 haglpatroner så passer ikke esken. Bunnstempel. Jeg sjekket ikke alle, men det ser ut som alle har samme bunnstempel, ja. Håndskriften Krag løs, om den er skrevet på fabrikken eller i ettertid må forbli en gåte. Det er verdt å merke seg at det ikke er skrevet med kulepenn. 

 

Edit: Eller var det så smalhans at de tok de treproppene som fantes på lageret at de satte dem i hylser med ladning for Krag og skrev det med blyant på fabrikken....Papirtape for haglpatroner :roll: ? Din eske bubo er uten blyantskrift. 

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Flott funn @Vaquero, artig å komme over slikt.👍

Ang. den .303 drillpatronen du viser over her, har jeg litt info.

Det er en "Drill .303 inch D Mark Vlll"  Den finnes i to versjoner, den du har med en rødfarget trestav helt til bunnen av hylsa med 4 hull , og en med samme trestav men med tre stk innpress langs lengden av hylsa (se bilde). Det er også registrert noen med både huller og innpress i hylsa. Alle er uten tennhette, noen med bunnstempel, andre uten.

Etter ubruddet av vk2 trengte den ekspanderende Britiske hæren et større antall drillpatoner raskt . Dette designet ble godkjent i Oktober 1941, og var de første såkalte "Emergency drill rounds" britene lagde etter utbruddet av krigen. Trespissene på disse viste seg å være for svake, og som en enkel løsning på dette kom et nytt design godkent i November 1943 . Disse var identiske, men med en hette av kupronikkel eller kupronikkel over stål over tre-"kula" , disse heter da "D Mark lX".

 

 

20190310_200910.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan noen anslå hva som er verdien på en slik eske som Vaquero har bilde av i første post.

Esken skal visstnok være komplett med originalt innhold og veldig pen.

Vil ikke lure selger men vil ikke betale mye over reel verdi.

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...