Jump to content

ATV til utkjøring av elg


Target

Recommended Posts

Hvor langt er et tau?

Hva som er best kommer helt an på forholdene. I de aller fleste tilfellene holder det lenge med gode grove dekk. Aller best med 6x6 selfølgelig. Kjetting kan jo være et alternativ om det er isete eller andre helt spesiellt vanskelige forhold. Det bedrer nok grepet på sommerføre også, men ødelegger unødvendig mye etter min mening. Belter er sikkert bra, aldri kjørt med et, så det skal jeg ikke så så mye om. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøre i dyp snø, blaut myr eller bratt åpent terreng med lite hindringer er belter bedre på 4x4. I de fleste andre situasjoner er hjul bedre. Belter gjør maskinen betraktelig tyngre å manøvre i terreng fordi den blir lengre, bredere og svinger mye dårligere. På 6x6 kommer du frem nesten uansett med hjul. Det eneste som har stanset meg er veldig dyp snø. Jeg har kjørt ut elg med 4x4 med hjul og belter, samt 6x6 med hjul og belter. Har også kjetting til samtlige hjul på 6x6, men har aldri måttet bruke de. 6x6 med hjul er bedre enn 4x4 med både hjul og belter i de aller fleste situasjoner..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har to stykker 6x6 tilgjengelig på elglaget, og de har så langt aldri måttet gi opp med vanlige grove dekk.
Med frontmontert winch i tillegg skal det mye til før en står fast.

Et annet forhold som vi egentlig ikke har tenkt så mye over, er at å bruke henger/lastbærer til ATVèn,  så har en bedre manøveregenskaper om en kjører seg fast og må rygge litt.
Tidligere slepte vi elgen fram til traktorvei med ATV hvor Landcruiser eller pickup overtok med henger, nå etter at vi skaffet lastbærer, kan vi kjøre helt fram til skogsbilvei med ATV og sparer tid og arbeid.
Pluss at elgen holder seg renere når den ligger på lastbæreren kontra å bli slept etter bakken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Canadapulk er ideel for formålet syntes jeg. Den veier lite så maskinen trekker lite dødvekt. Dessuten er den lett å manøvrere og man flytter den lett for hånd. Den følger også terrenget bra. Med vinsj bak på atv`n (for å trekke elgen oppå pulken) og pulk, har jeg trukket ut flere voksne elg alene.

ECFB657A-EC0A-4F12-AD12-E3FFED6F7D0F.jpeg

Edited by Cruiser
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Belter gjev meire flyt og feste men atv’n blir også mindre smidig å kjøyre. 

Blir som 4x4 vs 6x6 du får meire feste men også dårligere styring.

I vårt terreng som er kronglete så trengs det to mann for å dra ut elg med 6x6, ein som sitter oppå og gir gass og ein går på sida og drar i fronten for å få svinge. Fungerer  mykje bedre med 4x4 og ballast på fronten.

Link to comment
Share on other sites

På 10.3.2019 den 10.33, seawolf skrev:

Pluss at elgen holder seg renere når den ligger på lastbæreren kontra å bli slept etter bakken.

Et gammelt jungeltriks fra Bergen er å bruke en litt kraftig presenning til å trekke viltet på. Spesielt i mark med humper, steiner og ulendt terreng der det ikke lar seg gjøre å bruke pulker av ymse slag. Vi har rett nok ikke elg her men presenningstrikset har vært brukt med stort hell på trekking av hjort. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi investerte i en slik Canada-pulk. Anbefales, både med tanke på hvor enkelt det ble å dra ut dyr (bruker en ATV 6x6), samt ikke minst de hygieniske fordelen med lite eller ingen tilsmussing av slaktet . Har nå hatt den i...tjaaaa...ca6år, dratt ut 5-7 dyr i året på den uten noen nevneverdig slitasje på pulken. Her vi jakter er det store områder med myr, men vi har til nå kun brukt hjuldrift. Dersom jeg personlig skulle hatt belter på ATV'en ville jeg nok gått for en 4x4, betydelig letter å manøvrere og mindre slitasje på belter enn en 6x6. Dette på barmark. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Et gammelt jungeltriks fra Bergen er å bruke en litt kraftig presenning til å trekke viltet på. Spesielt i mark med humper, steiner og ulendt terreng der det ikke lar seg gjøre å bruke pulker av ymse slag. 

Hmm, tror du skal slite med å fremskaffe slikt terreng. Hvis det er plass til å få frem dyret, er det også plass til å ha en pulk under. Canadapulken er veldig fleksibel og tåler mye vridning i alle retninger. 

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel sagt, men... Dro frem en elg over noen myrdrag med 1cm snø i fjor i november, da med en ATV 4x4 med belter. Største problemet vi hadde da var å finne igjen spora vi kjørte inn når vi skulle tilbake igjen, satte så lite spor at vi måtte nesten gå foran og lete... Var riktignok i mørket i fullstendig ukjent terreng (slyngeljakt på Staten). Fantastisk fremkommelighet på disse, men som flere har sagt blir de mindre smidige. Bruker også pulk til å dra fram elg, fantastisk lettvint kontra f.eks store tunge hengere (bl.a for å få det med seg...) og blir mindre drit på skrotten. 

 

Har selv gått over fra 850 til 450, synes ikke jeg hadde noe igjen for de ekstra kubikkene, blir for lett til å utnytte den ekstra krafta. 450 kbm til å dra og 400 kbm til å sprute myr og gjørme oppå elgen. Trodde jeg skulle savne de ekstra kubikkene, men etter å ha kjørt materiallass til et hytteprosjekt i sommer opp en særdeles bratt bakke med særdeles stort lass, må jeg si at jeg er storfornøyd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cruiser skrev:

Hmm, tror du skal slite med å fremskaffe slikt terreng. Hvis det er plass til å få frem dyret, er det også plass til å ha en pulk under. Canadapulken er veldig fleksibel og tåler mye vridning i alle retninger. 

Det terrenget har jeg rett utenfor bøgarden her i Nordfjord.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Jibrag skrev:

.Har selv gått over fra 850 til 450, synes ikke jeg hadde noe igjen for de ekstra kubikkene, blir for lett til å utnytte den ekstra krafta. 450 kbm til å dra og 400 kbm til å sprute myr og gjørme oppå elgen. .

Jeg har tilpasset en presenning som festes i pulken. Den dekker til elgen for kjøring i lende som krever det. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, DoctoRoy skrev:

.......... fremfor å ha en tykk presenning i en ryggsekk..................

Ta med presseningen med på ATVen neste gang, så tar du øks og kaffikjel i sekken. 😉

Selv bruker jeg 6-hjuling, og 2-3 hjorter av normal størrelse går lett i kassa bak, en kalv på frontkassen sikrer styring. Til elg har jeg en boggihenger med alu-inlegg, denne tar sikkert en 2-3 små elger- om behovet skulle dukke opp. Flyter greit på myr, og med en håndvinsj bør en greie å  håndtere 300 Kg elg alene. Men motorsaga er nok like viktig, en 6-hjuling trenger mye mer plass enn en 4-hjulig.

September 2012 055.JPG

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det er at jakten går gjennom kratt og ur og da er det veldig lite praktisk å dra med seg en pulk fremfor å ha en tykk presenning i en ryggsekk. Skjønner av spørsmålet at du ikke er særlig kjent med vestlandsk fjordterreng:wink:

Tja, vi har da brukt pulk i Byrkjelo.. men jeg skjønner at det sikkert finnes steder pulken ikke er praktisk 👍🏻

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Det er at jakten går gjennom kratt og ur og da er det veldig lite praktisk å dra med seg en pulk fremfor å ha en tykk presenning i en ryggsekk. Skjønner av spørsmålet at du ikke er særlig kjent med vestlandsk fjordterreng:wink:

 

Men...Jeg skjønner at hvis ikke ATV'n klarer å dra pulken tom til hjorten, klarer den vel neppe å dra hjorten på pulk tilbake. Men du snakker nå om å dra dyr manuelt i terreng der ingen skulle tru osv? 

For da skjønner jeg det med presenningen bedre. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en kombinasjon av disse to som fordrer presenningen. Når det er så steinete og bratt at en ikke kommer helt frem med ATV er det nok en smart løsning for enklere å trekke dyret til dit det er fremkommelig med motorkjøretøy. Om en i tillegg ikke har så stort behov, - hjorten er som regel mye lettere å fare med enn en elg. Og så koster jo en pulk mer, tar mer plass for lagring osv, osv. DoctoRoys løsning er nok ikke ueffen i gitte situasjon. ;-)

Link to comment
Share on other sites

@asterix, dette akkurat er samme opplegget vi bruker på elgjakta.
Med motorsag som back up, fikses det meste.
Fordelen med henger er som jeg har nevnt tidligere, at om en kjører seg fast og må rygge, eller må rygge litt for å justere "angrepsvinkelen" på ATV`en, er det mye enklere med henger enn om elgen slepes på bakken i presenning eller pulk.
Men beskaffenheten av terrenget betyr naturligvis mye for hvilke løsninger som passer best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...