Jump to content

Hvilken drilling bør jeg kjøpe


chrdg

Recommended Posts

Er sånn smått begynt å se meg rundt etter drilling til neste års jakt. Er helt fersk når det gjelder kombivåpen så trenger litt hjelp til hva jeg skal se etter.

Den vil bli mest brukt til rev/gaupejakt og litt støkkjakt på skogsfugl.

 

Noen kriterier jeg har foreløpig: Lettvekter, bruksvåpen av god kvalitet (altså ikke pyntebørse), kaliber 12 hagle, r patron rifle, hagle på fremste avtrekker (eller??), kikkertsikte med hurtigmontasje som må være til å stole på, sikring som er lett å betjene.

 

Gode råd og noe jeg ikke har tenkt på her? Modeller som passer ekstra godt til mitt bruk? Både nytt og brukt er av interesse. 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Tror ikke du kommer langt med kriteriene lettvekter og kal 12. Dette blir selvmotsigende. En kal 16 gjør akkurat samme jobben som 12, ved praktisk jakt.

 

Se etter en Sauer 3000, Krieghoff Trumpf, Ferlach, Merkel etc. på bruktmarkedet.

 

slb

Edited by slb
Link to comment
Share on other sites

Enig i det slb sier, kal 12 blir ikke lettvekter. Jeg tenkte som deg tidligere og var veldig bestemt på at jeg måtte ha kal 12 i drillingen. Endte opp med 7x57/20 med 55 cm piper. Bruker den på rådyrjakt og opplever ingen forskjell i effekt fra 12 til 20. 

Syntes balansen flere sikkert kommer til å si at ikke er så god med 55 cm løp, faktisk er veldig god. Har tidligere hatt en drilling i 7x57/12. Den var både tyngre og mer "klumpete" i bruk.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, chrdg skrev:

hagle på fremste avtrekker (eller??)

Det finnes mange rare avtrekkerkombinasjoner, men nesten alle drillinger har hagle på fremste (og bakerste) avtrekker. Så er det en omstiller som gjør at  rifleløpet  også avfyres med fremre avtrekker, når rifle er valgt. 

 

Kjøp er drilling med tre slaglåser, én til hvert løp. Ikke kjøp drilling med oppspenner til hagleløpene, Det blir for tregt til støkkjakt etter fugl. Etter min mening er det bare rifleløpet som kan ha oppspenner.

 

Drillinger med oppspenner til både rifle og hagle, har nesten alltid bare to slaglåser. Det er allerede tungt nok å spenne opp to låser. Siden arbeid er kraft ganger vei, og all energien i slagfjæra skal komme fra skytteren, må oppspenneren enten ha lang vandring, eller være ganske tung.

 

Merkel K96 har en fin løsning. Skyv tangenten litt fram, (uten særlig kraft) , så er hagleløpene avsikret. Skyv tangenten "langt" videre, rifleløptet er spent, og første avtrekker er nå rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Merkel 96K, og er svært fornøyd med oppspennertangenten for rifleløpet. Det er både en rask og sikker løsning.

 

Med en Swaro 1-6i i MAK svingmontasje og AKAH kolbeforhøyer kommer jeg greit i senter av kikkertsiktet for raske hagleskudd.

 

Men mitt våpen i kaliber 12-76/5,6x52R med pipelengde 55 cm er definitivt ingen lettvekter, vekt komplett er i overkant av 4,3 kg!

 

Rifleløpet har for øvrig glitrende presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Skaubjønn skrev:

@Sølvrev: 4,3 er det med kikkertsikte? Jeg har både Hagledrilling og dobbeltrifledrilling fra Merkel og begge veier 3,4 kg med stokk av bra kvalitet. 

 

4,3 kg er komplett, kikkertsikte 1-6x24 Z6i m/Swaro linsebeskyttere, MAK-montasje, bærereim og AKAH kolbeforhøyer inkl.

 

Og siden jeg nevnte presisjonen: ingen problemer med 3-skuddserier innenfor 25 mm fra benk (men med gode kjølepauser).

 

Våpenet er for øvrig en 96K Jagd-modell, med stokk i grade 5.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt ambivalent i problemstillingen om kikkertsiktet skal av og på, alt etter jaktform. Men det har blitt til at siktet alltid er på, med forstørrelse 1-1,25 under smygjakt. Etter at jeg fikk på kolbeforhøyeren slik at øyet kommer opp i senterlinjen for kikkertsiktet, synes jeg det går like greit å treffe med hagleløpene på drillingen som med en vanlig dobbeltløpet hagle. Men å bære 4,3 kg drilling i klar-posisjon over lengre tidsrom blir unektelig ganske slitsomt. Likevel tenker jeg at poenget med en hagledrilling er å være beredt for et rifleskudd hvis behovet oppstår. Og da må kikkerten være klar på våpenet (for jeg er ikke mer enn en middels god skytter). Men det er nå mitt resonnement. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sølvrev skrev:

Likevel tenker jeg at poenget med en hagledrilling er å være beredt for et rifleskudd hvis behovet oppstår. Og da må kikkerten være klar på våpenet (for jeg er ikke mer enn en middels god skytter). Men det er nå mitt resonnement. 

Jeg tror det er ganske vanlig å tenke motsatt, slik at man ved behov for å bruke rifleløpet, har observerer viltet på litt avstand og har tid til å sette på kikkerten. Når det er sagt, pleier jeg å jakte med kikkerten på hele tiden, fordi det fungerer så bra å skyte med haglepipene og kikkert. Skjøt tre rådyr i fjor med haglepiper/kikkert. Skjøt også ett rådyr med riflepipa på ~100 meter. Da kunne jeg uten problemer satt på kikkerten selv om den hadde ligget nederst i sekken. Rådyret ante ikke at jeg var der... Det er godt å tenke på at det står en drilling i våpenskapet 🙂 det tilfører jakta en ekstra dimensjon 👌🏻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode innspill.

 

Den Merkeln virker veldig interessant, heller mer mot en slik løsning med sikring enn oppspenner og løpsvelger etc. Enklest mulig. Finnes det andre produsenter som lager noe tilsvarende? (liker å ha noe å sammenligne med)

 

Grunnen til at jeg ville ha kaliber 12 er at jeg har hagle i dette fra før, ellers har jeg innbilt meg at tilgang og utvalg av ammunisjon er litt bedre kontra kaliber 20? Må kanskje revurdere dette...

 

Tenker som så at kikkertsikte blir på hele tiden om jeg får det til å fungere med hagleskytinga, blir jo uansett til at man bruker den vanlige hagla mest til tidlig høst, rifle på vinterjakt og kanskje drillingen kommer inn imellom der. Blir nok å gå for et lite og lett sikte med lav forstørrelse. Tar gjerne imot tips her og.

 

5.6x52, 6.5, 7x57 eller 8x57? Noen som skiller seg ut av disse til mitt bruk? Eller er det samme hva man går for? Ladder per dags dato ikke selv og har andre rifler til storvilt og annen jakt så det betyr ingenting. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Merkel 96K er et flott våpen, og du vil garantert bli fornøyd med oppspennerløsningen. I tillegg er det snellertfunksjon på fremre avtrekker når rifleløpet er spent, også en fin løsning. Men Merkelen er relativt tung i kaliber 12. Jeg valgte det haglekaliberet ut fra samme resonnement som ditt, men kaliber 20 er jo svært utbredt nå. Og punchen fra 20-76 er tilsvarende 12-70.

 

Hva angår riflekaliber er mitt klare råd: hvis du ikke lader eller har planer om å lade selv, velg 7x57R av hensyn til patronutvalg og priser. Da har du også mulighet for å jakte større vilt med tyngre kule (156 grs). Hvis du tenker hjemmelading og småvilt, er 5,6x52R et flott kaliber. Hvis du tenker hjemmelading og småvilt/storvilt, ville jeg nok vurdert 7x65R, ev. også 8x57 IRS. 

 

(5,6x52R klarer fint kravet til 980J anslagsenergi).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, chrdg skrev:

Grunnen til at jeg ville ha kaliber 12 er at jeg har hagle i dette fra før, ellers har jeg innbilt meg at tilgang og utvalg av ammunisjon er litt bedre kontra kaliber 20? Må kanskje revurdere dette...

 

Tenker som så at kikkertsikte blir på hele tiden om jeg får det til å fungere med hagleskytinga, blir jo uansett til at man bruker den vanlige hagla mest til tidlig høst, rifle på vinterjakt og kanskje drillingen kommer inn imellom der. Blir nok å gå for et lite og lett sikte med lav forstørrelse. Tar gjerne imot tips her og.

 

5.6x52, 6.5, 7x57 eller 8x57? Noen som skiller seg ut av disse til mitt bruk? Eller er det samme hva man går for? Ladder per dags dato ikke selv og har andre rifler til storvilt og annen jakt så det betyr ingenting. 

Glem det med hva du har i hagla. Jeg har 12 i hagle og 20 i drilling. 20 banker rådyr i bakken.. 

Jeg har merkel 96k 7x57/20 med 55 cm løp - bror har merkel 96k 6,5x?/12 med 60 cm løp. Denne er betydelig "større" og tyngre. Den er også litt klumpete å bære i forhold.

 

Krieghoff Optima har vel samme funksjon som 96k.

 

Svarowski Z6i 1-6 x 24 med CS-I retikkel er genialt til drilling. For meg stemmer stor ring fint med hagelsvermen når senterprikk er skutt inn på 100 meter.

 

7x57 får du på XXL og du kan bruke den på storvilt, en nobrainer spør du meg 😬

 

 

68C9CAB2-B4BC-4D2A-B02A-80DB9A6C5AA7.png

Edited by Cruiser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en skal ha kaliber 12 kan kombi vurderes istedet. Har en Krieghoff med 55 løp og duralbaskyl i kaliber 12. Tungt nok likevel. Skulle gjerne byttet i en kombi i stedet, men det har POD satt en stopper for med sine rundskriv. Rævp••t igjen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cruiser skrev:

Jeg har merkel 96k 7x57/20 med 55 cm løp - bror har merkel 96k 6,5x?/12 med 60 cm løp. Denne er betydelig "større" og tyngre. Den er også litt klumpete å bære i forhold.

Hva er egentlig vektforskjellen mellom en 96k 7x57/20-20 med 55 cm løp kontra en 96k 7x57/12-12 med 55 cm løp ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Mix skrev:

Hva er egentlig vektforskjellen mellom en 96k 7x57/20-20 med 55 cm løp kontra en 96k 7x57/12-12 med 55 cm løp ?

 

Kan umulig være snakk om så mange hundre gram bare på grunn av kaliberforskjellen, så lenge pipelengden er den samme? (Får ikke åpnet Merkels data sheet for hard facts). Men at haglekaliber 20 gir et smekrere (og vesentlig penere) våpen er jeg absolutt enig i. Min drilling i kaliber 12 er vel mer å betrakte som et "skytejern", selv om viltmotivene i gravyren er upåklagelig utført og treverket en sann nytelse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sauer hagledrilling i 20/76 og 6,5x55 med 65cm piper, med en vector 1-6x24 på toppen, vekta ligger på rett over 3kg uten og 3,5kg med kikket. Bruker stort sett drillingen til alt av jakt og er kun fuglejakt kikkerten ikke står på fast. Ammunisjon er sjelden problematisk mtp. utvalg sett at man holder seg til bly. Har montert justerbar kolbekappe så den har blitt mye bedre å skyte liggende med, storviltprøven på 400m går helt fint. Det at den har greener sikring syns jeg er en fordel da jeg har fått inntrykk at det er lettere å holde kontroll på hvilket skudd som går av. Mangelen på rand-patron er heller ikke et problem synes jeg, bruker bare neste patron til å dra ut den forrige.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 10.3.2019 den 19.02, Sølvrev skrev:

Jeg er litt ambivalent i problemstillingen om kikkertsiktet skal av og på, alt etter jaktform. Men det har blitt til at siktet alltid er på, med forstørrelse 1-1,25 under smygjakt. Etter at jeg fikk på kolbeforhøyeren slik at øyet kommer opp i senterlinjen for kikkertsiktet, synes jeg det går like greit å treffe med hagleløpene på drillingen som med en vanlig dobbeltløpet hagle. Men å bære 4,3 kg drilling i klar-posisjon over lengre tidsrom blir unektelig ganske slitsomt. Likevel tenker jeg at poenget med en hagledrilling er å være beredt for et rifleskudd hvis behovet oppstår. Og da må kikkerten være klar på våpenet (for jeg er ikke mer enn en middels god skytter). Men det er nå mitt resonnement. 

Kom på en ting angående tung børse i klarstillig: quickshooter rem! Jeg bruker det i Polen etter svin. Funker veldig bra!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

@chrdg har det blidt drilling på deg? Isåfall hva endte du med? 😊 

 

Har sjøl brukt/ hatt ett par drilling pluss kombi. Drillingkariæren starta med att bestefar min kjøpte en JP sauer 3000 fra 70 tallet tenker eg med greener sikring og hakemontert kikkert. En fast 8X56 og så var det baser til en til så fikk tilpasset til en S&B 1,25-4x24 til den. Denne var i kal 16/70 og 7X57R. Brukte denne en del på jakt, men dette var i forige fæle forbudstid mot bly og således var gode skudd uten bly vanskelig i kal 16 til gaupejakta… Så grunnet det ble det til att jeg selv kjøpte en JP sauer lagd i Suhl i 64 i kal 12/70 og 6,5X57R ble kjøpt av meg. Da var det en fastmontert S&B 1,25-4X24 på den, denne har senere fått sving montarskje og satt på en Zeiss diavari Z i samme forstørrelse. Denne drillingen har funka godt, men nå som vi er inne i en mørk forbudstid mot bly igjen er tanken på å fornye til Merkel 96K der. Den har etter mitt syn det mest geniale systemet for sikring og oppspenner som er å oppdrive. Trump sitt system er en god nr 2 på sikring og oppspenner da.  

Link to comment
Share on other sites

Ole H skrev (7 timer siden):

.klippe:  Trump sitt system er en god nr 2 på sikring og oppspenner da.  

Han tar nå æren for mye den godeste Donald!  🤣
 

men enig i analysen. K96 er unikt, Krieghoff TrumpF fungere også fint. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 3.4.2024 den 5.20):

Han tar nå æren for mye den godeste Donald!  🤣
 

men enig i analysen. K96 er unikt, Krieghoff TrumpF fungere også fint. 

 

Liker også K96 systemet- men så fant de jo på det stuntet at drillinger i kaliber 20 bare kommer med 55 cm løp. Og da foretrekker jeg Trumpf siden man der får kaliber 20 i 60 cm løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...