Jump to content

X-esse Sport - umulig å demontere


Longshot

Recommended Posts

Jeg kjøpte en brukt x-esse sport på Finn og trodde jeg hadde gjort en god handel. Kun én eier, skutt et par hundre skudd, som ny, opplyste selgeren. Så vi blir enige, sender papirene, overfører pengene, og etter noen dager kommer den i posten. Pakker den ut og tar en rask kikk mens jeg er på kontoret, og reagerer på et par ting:

- Selgeren har beholdt den blå gjenparten av papirene og har sendt meg den hvite (politiets) og den gule (selgerens) del

- Kofferten har utvendige bruksmerker som kan tyde på at den muligens har gått mer en et par hundre skudd

- Det mangler en del av det medfølgende verktøyet og småtteriet som skal medfølge Sport-utgaven

- Pistolen er upusset og skitten, særlig støtbunnen (som burde være enkelt å pusse ren om man bare gidder)

 

Jaja, tenker jeg, jeg får demontere og pusse den senere, mens jeg putter den hvite gjenparten i en konvolutt og sender den til politiet. Så kommer jeg hjem og finner frem pistolen og en umbrakonøkkel til å løsne plastdelen under løpet som må fjernes for å kunne demontere den. Men den sitter...bom fast. Hmmm... det var merkelig, jeg var litt skeptisk til å bruke mye makt på en så fin pistol men delen må jo fjernes om man skal få den fra hverandre så jeg henter en nøkkel med lenger arm for å få litt mer moment. 

Bruker mer og mer kraft uten at den gir etter, men så plutselig.. bom! en røyksky står opp fra pistolen der skruen omsider hadde gitt etter. Hva fanken? 

 

Ja, nå er skruen endelig ute så da skal det være enkelt å bare dra plastbiten elegant av løpet....i teorien. Men den rikker seg ikke. Gir ikke etter i noen retning. 

 

Jeg skjønner jo at forrige eier neppe har pusset pistolen noensinne men jeg stusser på at den skal være umulig å demontere. Så jeg konfronterer ham med dette og får svar samme kveld: 

"Ikke nødvendig å demontere der, kun pusse løp og kammer. Sikkert locktite på skrue."

Hva faen? Han har altså limt fast delen som gjør pistolen mulig å demontere! Er det mulig? 

 

Og: hva gjør jeg nå? Forslag mottas med takk. 

Link to comment
Share on other sites

Da mener jeg at han tydeligvis har vesentlige mangler. En børsemaker vil vel kunne gi en faglig uttalelse på at våpen må kunne demonteres for pus og kontroll av sikkerhetsmessige årsaker.

Men kjøpslov og hurramegrundt vet jeg lite om, det ville jeg tatt med de som kan det.

Link to comment
Share on other sites

WD40 ødelegger ihvertfall ikke plasten, diesel kan jo lage litt merker, så ville prøvd wd først. Problemet er å få det til å trekke inn i gjengene.

 

Hvis det løses med WD40 eller diesel ville jeg bedt om 20-25% avslag ettersom han selger den "som ny". Har en del å si for verdien om den er rævkjørt eller ikke.

 

Hvis det ikke løses lett ville jeg hørt med børsemaker hva det koster å shine den og krevd det, evt hevet salget. 

Link to comment
Share on other sites

Om Stenvaag kan skaffe ny plastkåpe (el. evt. løpsvekt), så bør det være mulig å brekke av den limte kåpa, rense sporene  for plast og limrester, og montere ny kåpe (el. vekt).

Bare en tanke, avhengig av hvor kranglete selger er og hvor sta du er.

 

Men jeg ville også følt meg snytt. Hvem vet hva annet han kan ha funnet på for å "forbedre" pistolen...

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Longshot skrev:

 

Tipper det varier. 

 

Gi selgeren tilbud om å enten heve kjøpet og gi deg tilbake pengene og omkostninger (frakt, evt ny søknad etc) eller stå for kostnaden en børsemaker tar for å sette pistolen i den sjikk han beskrev. Altså nesten ny. 

 

Hvis han ikke imøtekommer dette ville jeg anmeldt han for svindel. 

 

Det er ofte greit å skrive hva du ser for seg, gi han en rimelig frist å tenke på det, men skriv at hvis ikke kommer med en løsning er neste steg for deg å anmelde forholdet. 

 

Det bruker å få fart på sakene. 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Ikke noe poeng å anmelde dette for svindel, det blir bare henlagt. 

 

Det man evt gjør er å ta saken til Forbrukerrådet, som deretter kan eskalere det til Forbrukertvistutvalget. En kjennelse fra sistnevnte er å anse som lovlig bindende, med dertil statlig innkreving av pengene hvis han ikke betaler.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ringt og snakka med våpenkontoret og forklart dem situasjonen. Mandag sendes pistolen i retur og jeg forventer å få igjen pengene samme dag som den mottas. Jeg kommer tilbake med en oppdatering på utviklingen. Vedkommende har to andre våpen til salgs også. Lurer på hvordan de er? 

Link to comment
Share on other sites

Da løste dette seg heldigvis. Pistolen er returnert til selgeren, som i sin tur tilbakebetalte pengene. Jeg tapte noen hundrelapper på frakten begge veier men jeg gidder ikke lage noe mer styr om det. Får ta det som en lærepenge. Nå blir det å spare penger til man har råd til å kjøpe en helt ny pistol, og da fra en godkjent forhandler, ikke en privatperson... 

 

Takker for alle gode tilbakemeldinger i tråden. Håper ingen andre havner i samme uheldige situasjon. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...