Jump to content

Gamle tennhetter


Vaquero

Recommended Posts

Jeg har noen eldre Winchester patroner med en noe eldre hettevariant:

Er det noen her som vet litt om når disse tennhettene gikk ut av produksjon ? Jeg mistenker at disse patronene kan være fra før 1940 årene, mulig 1920 - 30 ?

Senter delen av hettene har en W-logo, for Winchester. Kulene er også preget inn med en W. Jeg har forsøkt å finne ut når disse kan være produsert uten å lykkes, jeg har ingen esker som kan avsløre tidsepoker. 

DSC02405.JPG

 

DSC02409.JPG

 

DSC02412.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Oh du hellige jul der er krymp på de patroner 😮

Hvad er diameter på "hele" hætten?

Kan det være en adaptor for en mindre hætte?

32 og 50 ser helt klart ud som om de har større hættelomme.

 

Kan det være en konvertering så de kan anvende small rifle hætter?

 

Har du prøvet hos: https://forum.cartridgecollectors.org/c/general-ammunition-discussion

De ved alt!

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man ikke for vitenskapen, (og en danske :D)

Jeg har åpnet 30-30WCF patronen og tatt ut hette og krutt. Hettene er like i diameter på alle patronene, de måler likt med dagens LR-hetter. 

Kruttet i denne patronen er en tydelig rørtype. Normalt består dagens Boxer-hetter av 3 komponenter: Hettekapsel og tennsats + ambolt. Denne patronen har en hette som består av 4 komponenter:

Hettekapsel med senterhull, en innvendig kobberhette med W-logo - tennsats og en ambolt. 

For sammenligning tok jeg et bilde med en nymoderne Remington LR (til venstre). Kruttet veier 24,0 grain. Adapter for SR tror jeg ikke, det er forskjell på å vite å tro. Jeg mener dette er fabrikkladet ammo. 

DSC02415.JPG

 

Den omtalte tennhetten til høyre.

DSC02423.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...