Jump to content

Hundeeier skjøt elgkalv


Eldhannas

Recommended Posts

Noen strekker nødvergebegrepet litt langt. I denne saken er det en som har gått tur med hunden, og traff på en elgkalv han oppfattet som aggressiv. Han tar da med hunden hjem, henter rifle og går tilbake og skyter elgen. Politiet var ikke imponert...

 

https://www.nrk.no/nordland/hundeeier-i-bodo-skjot-elg-ved-boligomrade---siktet-av-politiet-1.14457650

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Eldhannas skrev:

Han tar da med hunden hjem, -

 

Det står ikke direkte artikkelen. Tvert i mot, det kan se ut til at hundene var løse. Kanskje "hang" hundene på elgen, og når mannen prøvde å få tak i dem, trakk elgen, og dermed hundene, unna. Muligheten for et slikt hendelsesforløp styrkes av uttalelsen fra lederen i viltnemnda:

 

"– Har du hund i band unngår du slike situasjoner. - ".

 

Man kan jo lure litt på hvilken kategori (snart forhenværende?) "våpeneier" denne karen tilhører. Storviltjeger kan han hvertfall ikke være, når han lot dyret ligge for rov og ran til dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på stedet og har hatt denne elgen i hagen flere ganger. Den har holdt til i området siden i fjor høst og vært veldig lite redd for folk. Ikke noen tegn til aggressivitet eller utfall mot folk som jeg har hørt om. Vedkommende må ha vist om denne elgen ettersom han tydeligvis bor i nabolaget og det er en turløype som alle hundeeiere benytter seg av. Jeg har selv hund og har den alltid i bånd når jeg går der iallfall. Elgen ble felt rett på siden av turstien, kanskje så lite som 50m unna nærmeste bolig, så den har ikke trukket unna. Attpåtil i mørket.

Istemmer på jeger av kategori TUFS. Vedkommende må ha særdeles dårlig dømmekraft og kan ikke være skikket til å inneha våpen.

Edited by Sonic
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

Storviltjeger kan han hvertfall ikke være, når han lot dyret ligge for rov og ran til dagen etter.

Jeg vet nå ikke, jeg. Riktignok er jeg ikke storviltjeger heller, men jeg liker å tro at om jeg var det og jeg nå befant meg i den stilling at jeg rusler hjem etter børsa og gønner ned en elg i et boligområde og meldte fra om det til politiet, hadde jeg vært litt betenkt på å gjøre noe som helst som kunne regnes som tukling med bevis. Om politiet skal på befaring åstedet og dyret henger i sjåen din til modning skulle du vel se bra dum ut. Ei heller tror jeg politiet vil stå inne for å ha godkjent at du drar med deg dyret hjem etter å ha vært på befaring - Om protokollen sier "ring viltnemnda når du har glodd deg ferdig" vil de nok gjøre nettopp det.

Dette blir dog en spennende sak å følge videre. Om @Sonic er kjent der, gjelder forskrift om hundehold i Bodø kommune i området, og vil det i så fall ha noe å si om han hadde hundene løse mtp. nødverge, om han nå påberoper seg det?

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, JohanPaaSnippen skrev:

Jeg vet nå ikke, jeg. Riktignok er jeg ikke storviltjeger heller, men jeg liker å tro at om jeg var det og jeg nå befant meg i den stilling at jeg rusler hjem etter børsa og gønner ned en elg i et boligområde og meldte fra om det til politiet, hadde jeg vært litt betenkt på å gjøre noe som helst som kunne regnes som tukling med bevis. Om politiet skal på befaring åstedet og dyret henger i sjåen din til modning skulle du vel se bra dum ut. Ei heller tror jeg politiet vil stå inne for å ha godkjent at du drar med deg dyret hjem etter å ha vært på befaring - Om protokollen sier "ring viltnemnda når du har glodd deg ferdig" vil de nok gjøre nettopp det.

Dette blir dog en spennende sak å følge videre. Om @Sonic er kjent der, gjelder forskrift om hundehold i Bodø kommune i området, og vil det i så fall ha noe å si om han hadde hundene løse mtp. nødverge, om han nå påberoper seg det?

Turstien er ikke nevnt i paragraf 3.3, med listen over turstier med utvidet båndtvang. Turstien går dog langs boligområdet (~ 50m fra boliger og en skole) over en strekning på nesten 1km. Så det spørs om paragraf 3.1 gjelder. De aller fleste holder hundene i bånd der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, JohanPaaSnippen skrev:

 - men jeg liker å tro at om jeg var det og jeg nå befant meg i den stilling at jeg rusler hjem etter børsa og gønner ned en elg i et boligområde og meldte fra om det til politiet, hadde jeg vært litt betenkt på å gjøre noe som helst som kunne regnes som tukling med bevis. Om politiet skal på befaring åstedet og dyret henger i sjåen din til modning skulle du vel se bra dum ut. Ei heller tror jeg politiet vil stå inne for å ha godkjent at du drar med deg dyret hjem etter å ha vært på befaring -

 

Hvis politiet ikke kan skaffe seg et noenlunde bilde av hendelsesforløpet, sjøl om "liket" var fjernet fra "åstedet", bør de nok ta Politihøyskolens kurs i åstedsetterforskning på nytt.

 

Hvis jeg hadde kommet i den situasjon at jeg har måttet avlive en uskadd elg utenom jakttid (som jeg faktisk har vært, har vel ikke fortalt den historien her inne), ville jeg selvfølgelig ranget ut innvollene. Utenom jakttida er det "hainn Stat", ved den kommunale viltnemnda, som "eier" viltet. At man lar 100 kg viltkjøtt gå, bokstavelig talt, i hundene, ville hvertfall jeg anse å trekke i skjerpende retning. I min "tidligere tilværelse" som ettersøksjeger, var jeg en særdeles populær person på kommunenes alders- og pleieheimer. Der visste de at det var jeg som skaffet dem ferskt, godt viltkjøtt året rundt!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det må/kan vedkommende ha forbrutt seg på ganske mange ting i denne saken.

1) Ikke holdt hunden i bånd, til tross for at han må ha vist om at det gikk elg i området

2) For å ha felt en elg utenom ordinær jakttid

3) For å felt elg i et område han ikke hadde jaktrett

4) For å ha skutt elg i mørket

5) For å ha avfyrt skudd i tettbebygd område

6) For å ha avfyrt skudd uten å ha forvist seg om sikker bakgrunn (stedet elgen ble felt er toppen av en liten åsrygg uten mulighet for å komme seg høyere enn elgen)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jegermeistern skrev:

Hvis politiet ikke kan skaffe seg et noenlunde bilde av hendelsesforløpet, sjøl om "liket" var fjernet fra "åstedet", bør de nok ta Politihøyskolens kurs i åstedsetterforskning på nytt.

Helt generelt, hvis man mener man ikke har begått en straffbar handling på et åsted politiet skal undersøke, vil det være temmelig dumt å endre på ting som er av betydning for vurderingen som skal gjøres. Vommer du ut av dyret i dette tilfellet fremstår det kanskje som tyvjakt og personen ville fått ennå større problemer enn han i utgangspunktet har pådratt seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, JohanPaaSnippen skrev:

Dette blir dog en spennende sak å følge videre.

 

Njæ, vi kan jo tippe utfall.

 

Jeg tipper inndragning av våpen, 3 år jaktforbud og ei bot på mellom 10-20.000 

Evt strafferabatt for at han varsla, som drar bota nærmere firesifra.  

 

Mener det var dette som ble resultatet når en lokal helt satte et hjerteskudd på en fjorokse i juni med salongrifla, fra kjøkkenvinduet. 

Bortsett fra at han ikke varsla - men fikk strafferabatt pga at han ikke var i jegerregisteret og følgelig ikke kunne fradømmes jaktretten. 

Likeledes ble en kar dømt for å ha felt et lite dusin orrhaner på rein tjuvjakt for et år tilbake, der også var straffen omtrent den tilsvarende (pluss 15 dager betinget fengsel). 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
5 timer siden, Sonic skrev:

kort fortalt, han er tiltalt for alt som ble nevnt i tråden, pluss litt til

Og med rette, etter mitt skjøn... 

Med mindre fyren var ute for å la et kobbel tyske jaktterriere pisse på egenhånd nattestid, burde han ha såpass kontroll på bikkjene, at han kunne kalt kalt de inn/koblet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...