Jump to content

Kjøp av Kentucky rifle deler fra Track of the Wolf,USA


nas123

Recommended Posts

Hei,

Jeg har fått for meg å bygge en Kentucky rifle for bruk som dekorasjon på hytteveggen min.

 

Har sett på endel replika kits fra Tracks of the Wolf, USA.

 

Jeg har ingen våpenlisens og riflen skal ikke kunne avfyre skudd, men ønsker at flintlocken

fungerer for demo. 

 

Må jeg ha våpenlisens og ervervstillatelse får å få følgende deler gjennom tollen:

 

Rifle stock, flintlock,trigger plus alle smådetaljer, samt løp uten tenningshull plombert(ikke boret)

evt. alt over, men uten løp.

 

???

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret:grin:

 

Svaret er nei. Det du skal kjøper er bare treverk og metalldeler. For innførsel er det ingen hindring men det spørs om "alquaidafobien" i Junaiten setter begrensinger. Lurt å spørre forhandleren hvordan det forholder seg.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

Spørsmålet er jo om noe av det er registreringspliktige våpendeler. 

 

Ja, det er dette jeg lurer på. Vil jo ikke bestille for så å sitte igjen med nesen i postkassen og beslaglagte deler.

 

Kan tolletaten gi et riktig svar? Er det noen andre som har bestilt noe lignende uten å ha våpenlisens og  ervervstillatelse.

 

Dette er hva jeg tenker å bestille. I utganspunktet er det et fullt brukbart våpen når det er ferdig bygget, men om løpet blir prombert før leveransen

er det jo bare en ikke skytbar replika.

 

 

isaac-haines-parts-list-fully-shaped_5.jpg

Edited by nas123
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Thor said:

FYI så er ikke svartkruttvåpen juridisk regnet som skytevåpen per føderal lov i USA og følgelig ikke omfattet av noen våpenlover.

 

Jeg tror vel ikke at utførsel fra USA er noe problem, men hva med norske våpenlover? Det er vel det som er det store spørsmålet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger på mine spørsmål.

 

Men, jeg ser at det ikke er noe definitivt klart svar å få her.

 

Har nå sent email til alle involverte parter; Posten, Toll og Politimester(Våpenkontoret) med samme ordlyd, så fo jeg r se om jeg blir noe klokere.

 

"Jeg har planer om å kjøpe et replika (kopi av gammelt våpen) munnladningsgevær som byggesett fra USA via UPS Priority Mail International Parcels,

dvs. det består av av ufarlige jern/stål, messing og tredeler. Geværet er tenkt som dekorasjon på vegg og er ikke i skytbar form etter montering,

da det ikke er boret opp tennhull i geværpipen.

 

Mitt enkle spørsmål er: Er dette noe som blir stoppet i Posten/Tollen, pga av norsk våpenlov, og jeg vil bli avkrevd godkjent ervervstillatelse fra Politiet før utlevering?  "

 

Kommer tilbake med svarene til informasjon for andre som lurer på samme sak.

 

Edited by nas123
Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra Toll etaten. Venter på svar fra Posten og Politiet.

 

Hei!

 

Et byggesett som lager en pyntegjenstand som kun ser ut som et våpen er det nok ingen restriksjon på.

Men for å være 100% sikker bør du kontakte Politiet.

 

Det er Politiet som er regelverkseier og som avgjør om en gjenstand kan anses som våpen/våpendel eller ikke, og som også er rette til å svare på regelverket om det.

 

Tollregion Oslo og Akershus | Toll- og vareførselsavdelingen | Informasjonssenteret

Grensesvingen 26 | Postboks 2103 Vika | 0125 Oslo

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra Posten/Bring. Venter nå bare på svar fra Politmester(Våpenkontoret).

 

Ikke mye å bli klok på så langt. Ganske utrolig at Toll henviser til Politiet og Posten henviser til Toll, begge uten å ha noen egne rettningslinjer/regler.

 

Posten svar:

Hei,

 

Anbefaler deg å ta kontakt med Tolletaten på www.toll.no.

Med vennlig hilsen

xxxxxxxxxx
Kunderådgiver
Posten og Bring Kundeservice

 

Link to comment
Share on other sites

Her svaret fra Politiet, uten at jeg ble så mye klokere av det.

 

Hei,

 

I Norge gjelder trolig andre regler for plombering enn i USA, derfor må du eventuelt sørge for at våpenet fyller dette kravet her før du går til anskaffelse/dersom det her er tvil. Dersom dette er et våpen som enkelt kan ombygges til funksjonell stand, vil du ikke kunne innføre det uten å kunne dokumentere behov for et slikt våpen til konkurranse/øvelse.

 

Du må søke om innførsel og dokumentere behov for våpen til konkurranse/øvelse, dersom du skal benytte våpenet, men antar du ikke skal det siden du opplyser det skal henge på vegg.

 

 

Vil anta at også tollvesenet kan svare på spørsmål her, for faller det utenfor våpenloven gir ikke vi tillatelse til innførsel.

 

 

 

Mvh

     
 

xxxxxxxxx

seniorkonsulent

 

 

 

 

Oslo politidistrikt

FUF - Felles enhet for utlending og forvaltning

 

 

Forvaltningsseksjonen – Asker politistasjon

Kontrollavsnittet - våpen

 

 

 

 

Svarene  fra Toll, Posten og Politi er nå mottatt, men uten noen skikkelig avklaring.

 

 

Det virker som det ikke er mulig å få dette avklart før byggesettet er sjekket av Tolletaten eller Posten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det bare er en tennkanal som mangler, vil ikke geværet/pipen være gjort varig ubrukbar. Det er bagatellmsessig å lage en selv. Som politiet svarer: "Dersom dette er et våpen som enkelt kan ombygges til funksjonell stand, vil du ikke kunne innføre det uten å kunne dokumentere behov for et slikt våpen til konkurranse/øvelse. "  At de legger reglene for plombering av funksjonelt våpen til grunn gir jo god mening, ettersom det faktisk er utgangspunktet her.  De kunne jo godt vært servicevennlige nok til å lenke deg til aktueltregelverk da. Det er her: https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/deaktivering-av-skytevapen---vedlegg-til-politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

 

Kort sagt: Du mangler følgende punkter fra tabell 2:

 

1.2 Dersom pipen ikke er festet til rammen (avtagbar), skjæres enlangsgående slissegjennom kammerveggen i hele kammerets lengde(bredde > 50% av kaliberet, maksimum 8 mm). En stang sveises fast i løpet fra kammerets begynnelse (L = ≥2/3 av løpets lengde).

 

1.3 Innenfor den første tredjedelen av løpets lengde (fra kammeret) bores enten flere hull (diameter minimun 2/3 av løpets diameter for glattløpede våpen og hele løpets diameter for alle andre våpen. Hullene skal bores etter hverandre, 3 for korte våpen, 6 forlange våpen), eller det skjæres enV-formet slisse(vinkel 60 ±5°) gjennom løpsveggen, eller det skjæres enlangsgående slisse(bredde 8-10mm ± 0,5mm, lengde ≥ 52mm) på samme sted som de angitte hullene, eller det skjæres en langsgående slisse(bredde4-6mm ± 0,5mm) fra kammeret og til 5mm fra munningen

 

Våpenet har vel neppe noe kammer, så skjefteenden av løpet vil nok være være riktig sted å starte målingen.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, gert said:

Hvis det bare er en tennkanal som mangler, vil ikke geværet/pipen være gjort varig ubrukbar. Det er bagatellmsessig å lage en selv. Som politiet svarer: "Dersom dette er et våpen som enkelt kan ombygges til funksjonell stand, vil du ikke kunne innføre det uten å kunne dokumentere behov for et slikt våpen til konkurranse/øvelse. "  At de legger reglene for plombering av funksjonelt våpen til grunn gir jo god mening, ettersom det faktisk er utgangspunktet her.  De kunne jo godt vært servicevennlige nok til å lenke deg til aktueltregelverk da. Det er her: https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/deaktivering-av-skytevapen---vedlegg-til-politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

 

Kort sagt: Du mangler følgende punkter fra tabell 2:

 

1.2 Dersom pipen ikke er festet til rammen (avtagbar), skjæres enlangsgående slissegjennom kammerveggen i hele kammerets lengde(bredde > 50% av kaliberet, maksimum 8 mm). En stang sveises fast i løpet fra kammerets begynnelse (L = ≥2/3 av løpets lengde).

 

1.3 Innenfor den første tredjedelen av løpets lengde (fra kammeret) bores enten flere hull (diameter minimun 2/3 av løpets diameter for glattløpede våpen og hele løpets diameter for alle andre våpen. Hullene skal bores etter hverandre, 3 for korte våpen, 6 forlange våpen), eller det skjæres enV-formet slisse(vinkel 60 ±5°) gjennom løpsveggen, eller det skjæres enlangsgående slisse(bredde 8-10mm ± 0,5mm, lengde ≥ 52mm) på samme sted som de angitte hullene, eller det skjæres en langsgående slisse(bredde4-6mm ± 0,5mm) fra kammeret og til 5mm fra munningen

 

Våpenet har vel neppe noe kammer, så skjefteenden av løpet vil nok være være riktig sted å starte målingen.

 

Takk innspillet:)

 

Må både pkt 1.2 og pkt 1.3 utføres? Det blir jo slisse i slisse, da som jeg forstår "bores enten flere hull" eller slisse i pkt. 3.

 

Er det noen som forstår dette?

 

Det blir vanskelig å få til plombering fra USA leverandør. Samtidig er det jo tull å kjøpe dyr pipe for så å ødelegge det.

 

Dette var jammen ikke så lett. Får nok lage en "non-firing" pipe selv.

Link to comment
Share on other sites

På 26.3.2019 den 21.18, nas123 skrev:

 

Takk innspillet:)

 

Må både pkt 1.2 og pkt 1.3 utføres? Det blir jo slisse i slisse, da som jeg forstår "bores enten flere hull" eller slisse i pkt. 3.

 

Er det noen som forstår dette?

 

Det blir vanskelig å få til plombering fra USA leverandør. Samtidig er det jo tull å kjøpe dyr pipe for så å ødelegge det.

 

Dette var jammen ikke så lett. Får nok lage en "non-firing" pipe selv.

Jeg vil tro pipen ikke er avtgabar, og at det bare er 1.3 som trengs, men jeg vet ikke helt hvordan våpenet er bygget opp, eller om de med avtagbar mener at det er enkelt å ta den av, eller om det er mulig. For øvrig enig med Thor, du burde kunne lever med et emne som ikke er boret opp, jeg vil gjette at pipen er boret ut av en solid stang, og ikke støpt som rør.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten oppdatering:

 

Bestilte deler som vist i bildet, dvs ingen vitale våpendeler for mitt "non-firing" replika byggesett.

 

Pakken innholder ikke flintlåsen, avtrekker eller pipe.

 

Pakken ligger nå på tolllager og er stoppet av Posten.

 

Hvilken rett har de til det, iflg. våpenloven?

 

 

 

posten.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...