Jump to content

Påmeldingskrav til drevprøve og utstilling


jjrckd

Recommended Posts

Har aldri følt behov for å stille bikkjene mine på hverken prøver (ut over minimumskravet for godkjent ettersøk) eller utstillinger men nå har det seg slik at jeg har vært så dum at jeg har lovet ungene at vi skal ha valper på tispa neste år så da tenkte jeg at jeg skulle prøve å dra i land et championat eller to. Både NJ(D)CH og NVCH burde være oppnåelig ut fra hva bikkja leverer i felt men noen NUCH vil bikkja aldri få da den har for stort innslag av svarte hår i pelsen noe som gir feil iht rasestandarden (dog ikke grov feil). Vil tro og håper at hun vil klare "good" som er godt nok for NJ(D)CH men tviler på at hun klarer "very good" som er kravet for NVCH. Men, har aldri vært i nærheten av en hundeutstilling så jeg har rett og slett ikke peiling, med litt flaks så klarer jeg kanskje 2 x "very good". Ser at det med det gamle regelverket kun var krav til 2 plass for både NVCH og NJ(D)CH. Med det nye regelverket så har det ut fra utstillingskriteriet blitt vanskeligere å bli NVCH men lettere å bli NJ(D)CH. Jeg er helt sikker på at dette gir mening for de innvidde men jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å se logikken.

 

Uansett, det som setter meg ut er krav i hhv regelverket for utstilling og drevprøver. Iflg informasjon på norskbassetklubb.no kreves det at hunden må være premiert på utstilling for å stille på drevprøve. Når jeg leser kravene for å stille en hund på utsilling i brukshundklassen så finner jeg at det er et krav om at hunden har oppnådd minst en tredjeplass på drevprøve. WTF? Dette slår meg som såpass selvmotsigende at det forekommer meg at det åpenbart er noe jeg ikke har forstått. Er det noen som kunne tenke seg og utdype dette litt?

Link to comment
Share on other sites

Veldig forenklet:
Du melder i klasse i forhold til alder første gang. Utstillingsreglene forklarer deg hvilken klasse som er rett for din hund. Etter premiering her kan du melde på drevprøve. Bruksklasse er for de som har deltatt på og blitt premiert på drevprøve og ønsker å oppnå flere utstillingspremier. 

Link to comment
Share on other sites

Aha! Så jeg kan mao melde meg på "åpen klasse"? Kravet for påmelding til drevprøve er kun at bikkja har blitt premiert på utstilling. Vil dette si at at det holder med "sufficient"? Har som sagt aldri vært i nærheten av en utstilling før og tenker jo at de feilene jeg kommer til å gjøre vil være mer utslagsgivende for bedømningen enn innslaget av sort i pelsen.

 

Siden vi først er inne på emnet og denne tråden nok ikke vil bli veldig lang. I regelverket for drevprøve for basset så står det følgende:

Sitat

Drevtider på over 60 minutter på rådyr, hjort og rev, samt over 45 minutter på hare og kanin, noteres ikke. For GBGV: Drevtider på over 60 minutter på hare, kanin og rev noteres ikke.

 

Hva menes det med at drevtid over 60min ikke noteres? Typisk drevtid for bikkja mi er alt mellom 2 og 6 timer avhengig av når i jakta jeg slipper (2 timer tidlig i jakta og 6 timer oppunder Jul).

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jjrckd skrev:

Har som sagt aldri vært i nærheten av en utstilling før og tenker jo at de feilene jeg kommer til å gjøre vil være mer utslagsgivende for bedømningen enn innslaget av sort i pelsen.

 

Forhåpentligvis er dommerne mer opptatt av å bedømme bikkja enn deg, ellers ser jeg mørkt på framtida for norsk jakthundavl... 9_9

Link to comment
Share on other sites

Du kan melde i åpen klasse, unghundklasse etc. første gang, ja. Det kan du seinere også, men da går vi bort fra "forenklet versjon" :-)
"Noteres ikke" betyr at du ikke får ekstra poeng for drevtid over angitt tid. Da må du forsøke å koble bikkja og få et nytt slipp. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklarende hjelp. Bare en siste ting før jeg gir meg. Klarer ikke å kalle inn bikkja på los uten at jeg har kontakt med henne. Er det en fordel for prøven å prøve å få kontakt og koble når det passerer 60 min slik at jeg kan slippe på nytt? Innebærer jo normalt mye forflytning og litt løping så en gir jo ikke akkurat inntrykk av å ha stålkontroll..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...