Jump to content

9mm til militærfelt og dynamisk


Opusmag

Recommended Posts

Har akkurat sendt inn mine første søknader (22lr og 9mm) og venter nå spent på svar. Har bestemt meg for hvilken .22 jeg skal ha, men 9mm er jeg fortsatt litt usikker på. Jeg vurderer for øyeblikket:

 

1. Sig Sauer p320 x-five 

2. CZ Shadow 2

3. Tanfoglio Stock III

 

Noen som har noe godt eller dårlig å si om disse eller forslag til andre aktuelle kandidater? Budsjettet ligger på 15k. 

Link to comment
Share on other sites

Har / har hatt alle på lista di.

SIGen er nok den som normalt sett forventes å trekke det korteste strået. Den er kul, men til militærfelt vil den tape mot de to andre med mindre du får oppgradert avtrekket betydelig.

Solgte Stock3en min etter at jeg kjøpte Shadow2.

 

Men skulle jeg hatt EN pistol til militærfelt og dynamisk så hadde jeg valgt en BUL 2011. Som jeg til slutt endte opp med å kjøpe, og som jeg (som nevnt i andre tråder) er svært begeistret for.

Jeg kunne solgt de andre uten å være fryktelig lei meg. Men BULen ville jeg synes var leit om måtte gå. Den er utrolig allsidig, og rett og slett... god.

 

Min subjektive mening selvsagt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ingen av de trådstarter lister er spesielt gode militærfelt-pistoler.

 

Det går an å kombinere pistol for IPSC standard og NSF militærfelt, men pistoler som er godkjent i IPSC production vil være ganske problematiske for de fleste skyttere når det kommer til militærfelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, evert skrev:

Ingen av de trådstarter lister er spesielt gode militærfelt-pistoler.

 

Det går an å kombinere pistol for IPSC standard og NSF militærfelt, men pistoler som er godkjent i IPSC production vil være ganske problematiske for de fleste skyttere når det kommer til militærfelt.

Jeg er ute etter en 9mm til kun militærfelt. Hva vil være egnede alternativer der hvis de trådstarter listet ikke er det?

Link to comment
Share on other sites

80% bruker pardini påstanden holder nok ikke mål

hos oss er det én igjen med pardini.

x- six supermatch er det flere av, samme med ymse tanfoglio extreme longslide greier, en haug cz i ymse versjoner også. 1911/2011 også haugevis av. 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som 6" som er SAO er det optimale for militærfelt etter det dere sier. Pardini blir det nok ikke, jeg klarer ikke helt å like Pardini. De andre mulige alternativene som skisseres vil jo også være en prisklasse over det jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet, men jeg får vurdere litt om jeg vil være konkurransedyktig i militærfelt og gå i standard i IPSC (det går vel med en X-six for eksempel?) eller om jeg vil være listefyll i militærfelt og gå i production. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei , følger litt med her . Lyst til å handle meg en ny 9mm , til bruk som beskrevet over her . Jeg jobber i Forsvaret og er Skyteinstruktør i min avdeling . Jeg skyter m P80(Glock 17) relativt ofte og kunne egentlig tenkt med å kjøpe en Glock . Da Utgaven 34 , som har litt lengre pipe samt forbedret avtrekk . Ser Glock ikke blir nevnt . Er det ingen som skyter m det sivilt ? Har ikke fulgt med så mye i senere år på hva som gjelder . Husker da jeg var aktiv for 25-30 år siden så var det P210 som var gjevest . Jeg selv skjøt m Luger og en Browning Hi-power den gang  . Lyst til å ta opp igjen 

litt skyting sivilt , og søknaden ligger ferdig behandlet og venter 😃

Mvh 

Terje 

Link to comment
Share on other sites

Ja skjønner . Greit m lettskutte våpen 😉. Glock straffer ganske greit om man ikke har høyt fokus . Men jeg kjenner den meget godt og får til greit med den . Nå skyter vi jo ikke så mye presisjon lengre , går mest i ild i bevegelse,hurtig  skyting og treff innafor 8 på helfigur er godkjent 😏. Vi får se litt . Er det mulig å melde seg på et felt stevne m tjenestevåpen og min avdeling som «klubb» ? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg ser også etter min første 9mm for tiden. Ser at Sig Sauer X-six anbefales, men den koster jo litt. Er det verdt å gå for den? Hører også mye bra om CZ Shadow 2 som jo er en del rimeligere. Ellers er det mange alternativer som jeg ikke har noe forhold til eller kan bedømme på annet enn salgsannonsene...

 

Hva er det vi som nybegynnere bør se etter? Jeg antar at det blir mest militærfelt, og er foreløpig ikke så opptatt av å bli best - mer trening og gøy.

Link to comment
Share on other sites

Militærfeltskytterne kan grovt sett deles i tre: 1. 1911/2011-skytterne. Det sier seg selv hva de skyter med.  2. Ikke-1911-skytterne. De skyter med matchpistoler i hovedsak fra SigSauer eller Pardini.  3. Tjenestepistolskytterne med Glock, H&K og CZ. Disse har et handicap. De aller beste hevder seg tross dette. De andre er med fordi de liker best å skyte med disse pistolene.

SS vet at det finnes både  1911 og tjenestepistoler fra SigSauer, med grovinndelingen står jeg for.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett må du ikke glemme det viktigste mantraet i denne sammenhengen: "Try before you buy!"

 

Du kan ikke basere denne investeringen på hva kompisen/naboen/kammereksperter sier er best. Du må være sikker på at du kjøper det våpenet som passer deg best!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...