Jump to content

Fremdeles i tjeneste 75 år etter


P99

Recommended Posts

Det er vel Ikke første gang man har rapportert at StG har blitt benyttet i den konflikten. Det ble dumpet en del av dem i den verdensdelen etter 2vk. Våpenet var et solid design og er ikke så mye eldre enn AK-47, som man fremdeles finner i massivt bruk i Afrika, Midt-Østen og Asia.

 

Rifla helt til venstre ser ut som en israelsk FAL. Krigsbytte muligens?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Slike har dukka opp hist og pist opp gjennom åra, men litt artig lell dess lenger det går. Men er det restlager av tysk 7,92x33 som blir brukt endå? Patrontypen er vel langt ifrå den det blir produsert mest av i dag.

Edited by P99
Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig mer overrasket over at man klarer å spa opp nok 7.92 Kurz til å holde dem i drift.

 

Det hadde egentlig vært utrolig moro om noen ville lage en replika i 7.62x39mm.

Edited by Thor
PS
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Thor skrev:

Jeg er egentlig mer overrasket over at man klarer å spa opp nok 7.92 Kurz til å holde dem i drift.

 

 

En eller annen nettavis som skriver mye om slikt meldte i fjor sommer at StG ikke lenger var i bruk i Syria, nettopp pga amunisjonsmangel.

De hadde fått fra å være khempepopulære og dyre til skrap

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

En av de bedre sånne jeg så (bilde av) var en T55 med lignende standoff-gitre som den der, men der hadde de fylt grov stein mellom tårnet og gitteret. Keramisk panser faktisk...

 

K

 

Både T-64 og T-72 ble produsert med hulrom i pansringen fylt med kvarts og silisium. Har sett noen slike du nevner, i Syria har de vel også sveist bur på sidene av T-55 som ikke har skjørt og fylt dem med pukk og sand.. tror jeg har sett BMPer med samme kreative modifikasjoner?

 

Flere vestlige vogner (Chally 2, Abrams, muligens Leclerc?) har jo plater av keramikk mellom stål i panseret for å stoppe hulladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De ligger litt høyere i pris hos oss.

 

https://www.rockislandauction.com/detail/76/1586/c-g-haenel-mp44-sturmgewehr

 

Det finnes i alle fall en produsent som produserer halvautomatiske kloner til $1800 per stk.

 

I tillegg til originalkamringen kan man få dem i 7.62x39, .300 AAC Blackout eller 5.56 NATO. Disse tar STANAG magasiner og har standard gjenger så de er laget for å skyte med, ikke for samlere.

 

https://www.hmgunworks.com/product/hmg-sturmgewehr-stg-n/

Edited by Thor
La til info om klone
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...