Jump to content

Rifle(r) gis bort til nybegynner(e)


Olesøn

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Er helt fersk her og snublet over denne tråden så takk for medlemskap og all kunnskap dere deler.

Usedvanlig lærerikt og mye gode tråder. Gleder meg til å lese mer.

 

Men, tilbake til denne tråden.

Vi var såpass heldige.... at vi fikk tre barn i løpet av 17 måneder.

Da falt det seg slik at tiden sjeldent gikk i min favør.

Jakta falt bort, men vi har fåt masse turer i skogen og fjellet.

Enten for fiske eller bare å være ute.

 

Nå begynner gutta mine (tvillinger på snart 20år) å interessere seg for jakt for alvor.

De har hatt sine første turer og skutt de første duene på åkern.

 

Men, de har ikke våpen selv, og de tar jegerprøven så snart det lar seg ordne.

Vi kommer til å jakte fugl, bever, rev en og annen elg og rein (har stående tilbud av grunneier).

Dette gjør at de har behov for både hagle og rifle.

 

Er det urimelig å spørre om noen har noen riktig gode løsninger til å hjelpe gutta mine i gang?

De er i en avgjørende fase i livet hvor jeg tror det er lurt å gi de gode opplevelser og sunne interesser.

Fatter'n står ikke lenger øverst på ønskelista med mindre det er noe riktig spennende.

Dere kan jo gjette hva som er mer interessant enn å være meg gæmliser i skogen å plukke bær....

Jakt har tent noe i de. De har opplevd å lære grunnleggende våpenkultur, felt vilt, tilberedt og spist det.

Jeg er dessverre langtidssyk og har vanskeligheter med å hjelpe de med alt de trenger.

Så jeg så denne tråden og fikk et ørlite håp om at ting kanskje kan ordne seg?

 

Har noen av dere noen gode forslag til våpen?

På forhånd takk.

 

Walters.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

77_2033074109.jpg77_259920986.jpg

77_1756991787.jpg

 

Mauser "M67" gis bort til første ungdom med innvilget søknad og som betaler frakten (Norgespakke x 2).

kal 7,62x51 (.308), ikke skutt mye med i mitt eie (400-500 skudd). Pipen er svært lite brukt fra før. Helt ok rifle, standardavtrekk, den er bygget på en M98kF1 og er ikke "ekte" KV M67 i så måte. Men presis er den.. og sikkert fint til et prosjekt a la @73alfas skarpskytter-M67.

 

Ungdom med innvilget søknad prioriteres. Er du voksen kan du betale det du syns den er verdt, gjerne en symbolsk sum.. Rifla SKAL bort, så om ikke noen vil ha den, går den til slutt i spikergryta.

Skriv litt i tråden eller send en PM med hvem du er og hvorfor du vil ha den.

 

Ole

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Trur ungdommane i dag har for mykje pengar (eventuelt foreldra) ein som klagde seg til meg. Fekk ingen av dei til og hogga staur til aluminiumsverka lengre. Fekk mykje godt det dei ville ha av foreldra og då har dei ingen insentiv for og hogga. (Klar over at det er ein del unntak her). 

 

 

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

On 6/23/2021 at 10:26 AM, Sitka said:

Trur ungdommane i dag har for mykje pengar (eventuelt foreldra) ein som klagde seg til meg. Fekk ingen av dei til og hogga staur til aluminiumsverka lengre. Fekk mykje godt det dei ville ha av foreldra og då har dei ingen insentiv for og hogga. (Klar over at det er ein del unntak her). 

 

"Ungdommen" idag har vel strengt talt ofte mindre penger enn foreldrene hadde på sin tid, selv om eldregenerasjonen henger seg opp i at mange har dyre telefoner. 

 

Hvis de klager over at de ikke får folk til å jobbe der, så betaler de ikke nok, det er såpass enkelt.

Enkel gubbeunnskyldning blant noen som ikke gidder betale ordentlig lønn at "ungdommen ikke gidder".

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Mauser er gode greier ja, alle bør ha en Mauser i hus 🙂 

Flott tiltak å gi bort våpen til ungdommen 👍

Det er vell ganske få ungdommer som leser her på Kammeret med mindre jegerprøveinstruktøren har advart de mot å lese på Kammeret 😄 Når sikkert flere på finn.no vil jeg tro. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så var det om man virkelig vil gi bort noe til noen på Finn da...

Det dukker nok opp noe mer fra denne kanten også etterhvert som må gis vekk, watch this space😉

 

Har gitt vekk ei pumpehagle for noen år siden til en fattig student, slang med ei stor kasse leirdue ammunisjon på kjøpet. Endte med at leirdueskyting ble gjordt bak huset her. Duer og ender ble også skutt på min eiendom. Var en hyggelig gest til en fersk jeger som trang noe veiledning og kjøtt i kosten på student hybelen. Taco med duebryst var vist helt fortreffelig...

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, MathiasLundestad said:

Det skal ikke være så lett å få en pistol

 

Hvis du mener det er for lett å få kjøpetillatelse på pistol (6 mnd medlemsskap, sikkerhetskurs, aktivitet etc.), er du litt for sent ute. Du skulle gitt dine synspunkter på at det skulle vært strengere til kjenne, da ny våpenlov og -forskrift var ute til høring.

 

 

Edit.: Du bør gi uttrykk for dine meninger om våpenlover etc. i de dertil egnede fora, "Lover og regler", og "Våpen i samfunn", og ikke i denne tråden, som omhandler at folk prisverdig gir bort våpen til nye skyttere.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Jegermeistern said:

 

If you think it's too easy to get a gun permit (6 months membership, safety course, activity, etc.), you're a little late. You should have given your views that it should have been stricter, when the new Firearms Act and regulations were out for consultation.

 

 

Edit .: You should express your opinions about gun laws etc. in the appropriate forums, "Laws and regulations", and "Weapons in society", and not in this thread, which deals with people praiseworthy giving away weapons to new shooters .

 

Du har rett, kanskje jeg postet i feil tråd ... Jeg beklager

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Trådstarter for denne tråden ga meg en fortjent skrape, fordi jeg la ut en annonse i "Handelskammeret". Så jeg legger den ut her også:

 

Sitat

Jeg har en M/98 som bare tar opp plass på våpenkortet. Den gis derfor bort til den som har gyldig kjøpetillatelse.

 

Det er en 1938-produksjon fra Mauser-Werke. Den har vært innom Kongsberg, og fått 7,62x63 (30-06)-pipe. Jeg har aldri skutt med den, pipa har bommediameter ca. 7,65 mm i munningen, så den stabiliserer vel kulene.

 

Skjeftet ble demontert da den ble sendt til børsemaker for å få Afrika-pipe, dette ble det ikke noe av. Kan evt. skaffe annet skjefte. Et godt utgangspunkt for et "prosjekt".

 

NB: Det kan bli råd om en Krag-kasse også, for den som vil bygge opp. Kanskje også en komplett banekrag, jeg skal teste om løpet er sånn noenlunde brukbart først.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei,

 

Min kone og jeg fullførte akkurat jegerprøven, og nå trenger vi utstyr.

 

Se følgende ønskes kjøpt annonse:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=282518697

 

Vi ønsker å komme i gang, men det er en liten kneik å komme over.

 

Ser på finn at man kan bruke rikelig med penger på utstyr, men så tenkte jeg at det er fornuftig å starte forsiktig og heller investere etterhvert.

 

Hvis det går ann å låne eller leie hadde jo det sikkert vært et fint alternativ for å komme i gang.

Link to comment
Share on other sites

RingdueOgRådyr skrev (17 timer siden):

Hei,

 

Min kone og jeg fullførte akkurat jegerprøven, og nå trenger vi utstyr.

i gang, men det er en liten kneik å komme over.

 

Ser på finn at man kan bruke rikelig med penger på utstyr, men så tenkte jeg at det er fornuftig å starte forsiktig og heller investere etterhvert.

 

Hvis det går ann å låne eller leie hadde jo det sikkert vært et fint alternativ for å komme i gang.

Det er en bøyg ja. De fleste har nok bygget opp utstyret over flere år. Jeg startet med en original mauser som jeg kjøpte for 500.-, og militærtøy kjøpt på utsalg langs veien. Dersom dere tenker å kjøpe goretex tøy og sko, to rifler og to hagler så ser dere på store summer... Her er noen forslag:

Rifle: Del på en i starten. Dersom dere VET at dere ikke skal jakte noe større enn rådyr er 223 greit. Det er mye som har hopet seg opp i butikkene nå i dyrtid. Sjekk finn. Det går også an å sjekke billigkroken på xxl. Berettaen er sikkert bra, men i det øyeblikket du tar en ny rifle ut av butikken har du tapt mye... Kommer nok vel så greit ut av det med å kjøpe to. 

 

Hagle. En links og en rex... Igjen, dyrt. Foreslår at dere deler på en rimelig pumpehagle med rett stokk. 

 

Men har dere vurdert en kombi? Denne har rett stokk, og kan derfor antakelig brukes av begge. Dere må få på et kikkertsikte med hurtigmontasje, og er begrenset til et løp under duejakta. Men det er vel en fin innstegsmodell? 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=280321286

Det står at denne kan brukes av både links og rex skyttere Baikal Taiga (brukas.no)

Det finnes også modeller som har med dobbeltløpet hagleløp i tillegg til kombiløp. Da er dere dekket. Men da må dere skyte annenhver gang. 

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
23 minutes ago, En Bloc said:

Noen her som har ei Storviltrifle å gi bort eller selge rimelig til en ny Jeger?

Velkommen!

 

Om ikke noen her brenner inne med noe, så er det f.eks. ofte jækla billige remington 700 på finn. Men kan være greit holde seg til 6,5x55 eller .308 som første rifle. Evt. 30-06.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
Eibo91 skrev (På 20.8.2022 den 12.30):

Jeg er på utikk etter å fylle garderoben etter nylig bestått jegerprøve og innvilget våpensøknad på .22, 30-06 og .12 Hagle. 

Hvis noen har noen tips til billig men brukbare jaktvåpen ta gjerne kontakt! :)
 

Har ei kal 12 singelløpa hagle å gi bort hvis ikke for sent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...