Jump to content

Rifle(r) gis bort til nybegynner(e)


Olesøn

Recommended Posts

POSTES HER INNTIL VIDERE. SKAL ORDNE UNDERFORUM SENERE.

 

 

Tråden tidligere kjent som:

Pay it forward - kammerstyle.

Omdøpt i håp om mer respons. 

 

Jo, nåskarruhøreher...

 

Jeg fikk ei børse her om dagen. Eller, fikk og fikk, jeg fikk ta over ei børse under visse forutsetninger. Giveren (han får gi seg til kjenne sjøl hvis han føler for det) synes jeg var et oppegående menneske som kunne ha godt av nytt våpen i skapet, så han er enten sprøyte gal eller har ikke lest nøye nok gjennom alt jeg lirer av meg her inne. Uansett, det var noen forutsetninger.

Det vil si, det var èn.

 

Nemlig at jeg gir bort ei børse.

 

Hvilket leder oss til del to av dette her. Min far gikk fra og med november 2018, og inn i evigheten, under betegnelsen "salig". Så det er en del børser der som vi sønnene skal ta over. Og da må det ryddes plass i skapet uansett. Noe går på arv, og noe skal brukes. Og ja, det blir nok en bloggpost eller tre om det som kommer derfra også, når man vet hva man ender opp med.

 

Men da må jeg kvitte meg med (minst) ei børse.

 

Den flittige leser har kanskje fått med seg at jeg har... mye... rart. Ihvertfall noe rart. Noe er innom en kort tur, noe blir skrudd på til det ikke funker lenger, noe blir i skapet. Men "kjekt å ha", "gøy å skyte med", "ser pen ut" og "passer så fint ved siden av den andre" er av en eller annen avsindig grunn ikke ervervsgrunnlag! Forstå det den som kan... Men siden vi bor i et ellers helt greit land, og fruen nekter plent å emigrere til greiere strøk, så må man forholde seg til det.

 

Begynner dere å skjønne hvilken vei det går?

 

Jepp. Her skal det gis bort to børser. I første omgang. Han jeg skal få børse av sa at jeg måtte gi bort ei "gangbar" børse til en nybegynner. Det får stå sin prøve ved neste korsvei, all den tid jeg pr nå ikke har sånne helt gangbare børser... Jeg må ha tak i noen deler, og sette sammen litt... ting, så får jeg nok laget noe mer gangbart å gi bort senere. Denne gangen er det altså snakk om å gi bort noe til noen som faller inn under kategoriene entusiast/skrotnisse/mentalt utfordret. Litt sånn som meg.

 

Men, jeg vil at mottageren skal gi bort et våpen sjøl. Og det er overhodet ikke noe krav at det skal være noe luksusgreier, eller komplett med kikkert og tofot og patroner og guide og trofe. Men det skal virke, det skal være vederlagsfritt, og det skal kunne brukes til noe. Om det er en gammal salong som noen kan ha med på hytta om sommeren så unga får prøve så er det grei skuring. Er det ei gammal hagle som en sekstenåring kan få så han eller hun får prøvd seg på rypejakt så er skuringa like grei. Er det en røten russisk spikerpistol som en fattig student kan få så man kan få seg litt aktivitet i en klubb uten lånevåpen så er det også skurete og greit og sånt. Dere skjønner tegninga.

 

Uansett, følgende vaaben gies bort til verdig mottager:

 

Steyr M95M

Denne vil jeg ikke beskrive i detalj. Fordi hvis du klarer å lese deg opp, og fortsatt vil ha den, så skal du få den. (Hint, jeg har en blogg her inne) Men den er IKKE et nybegynnervåpen, og den skal ha kjærlighet og ammo med riktig trykk. Så den går ikke til noviser. Og stokken er ikke original.

 

Heimevernsmauser

Denne trenger jeg ikke å beskrive, det er ikke gjort en damn shait med den siden Kongsberg høvla over den. Jeg treffer niere og tiere på 300 meter med den med åpne sikter, så da gjør den nok jobben hos en god skytter også. Bruk den som den er, bygg den om, eg gjer fanden.

 

 

Post i tråden hvis du vil ha en av dem, og samtidig har noe å gi bort. Og så tenkte jeg at den som får noe av dere må enten være nybegynner eller ha noe å gi bort sjøl. Så kanskje denne kjeden kan gå sin gang. Ser ikke for meg at det blir gitt bort våpen hver uke, og vi trenger ikke å ha "LIVSFARLIGE DRAPSKYTEVÅPEN GIS BORT TIL HVEM SOM HELST PÅ NETTFORUM!!" på forsida hos tabloide nyhetsformidlere med lav terskel for tullprat, men at kammeret.no kan brukes til å få noen gamle børser til atter å spre kruttlukt må vi vel få til.

 

 

Klarferdiggå.

  • Like 32
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hei, 

"Da gir jeg meg til kjenne".

Vil for ordens skyld forkynne at jeg ikke kjenner Olesøn over hodet fra før, men jeg setter umåtelig pris på den jobben han gjør her på Kammeret.no,

samt at jeg personlig føler meg normal (innemellom) når jeg har lest i trådene hans.🤫

 

Børsa vi snakker om er en Camp.9 som jeg har ekstra. Olesøn ringte meg på fre. og etter en lengre samtale var vi enige om at "Kammerånden" har dabbet litt fra de siste årene.

Vi ble enige om å prøve og gjenreise litt "gode verdier".

Personlig syntes jeg at en Camp 9, er litt vel spesielt å gi til ny jeger, men siden Olesøn har mye rart ble vi enige om at han får Camp`n min, mot at han donerer våpen i en ny tråd.

Jeg håper dette kan bli en start på noe trivelig her inne, men all honnør til Olesøn for å ta dette et skritt videre.

 

Jeg er glad for at en av hans kaliber overtar en strøken Camp 9 og vi håper at flere bruker her slenger seg på konseptet.

>Nå er det 5 mil.🤗.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

Edited by Jonas.L
  • Like 10
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg lider av full garderobe, og langt framskreden sans for gammelt skrammel. Jeg har en krag i baneombygd eldre stand, ikke helt komplett. Den er boret for diopter sikte, men dette mangler. Tanken var at dette skulle bli en donorbørse til et artig lavkostprosjekt, men tiden strekker ikke til. Dersom noen kunne tenke seg å adoptere børsa koster den søknadsgebyr og frakt. Bilder kan sendes på mail til interesserte. Nå er heller ikke dette noen nybegynner børse, det er en gammel Krag, med de forbehold det medfører.

Mvh

Trombone

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Er jo en del av oss som kvier seg for å lese nynorsk på fritida. Normalt hopper nå i allefall jeg bare over tråder som ikke har norsk tittel. Et bilde av objektet hadde sikkert også vert nyttig.

 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe absolutt krav fra meg ihvertfall, at noe skal gis videre umiddelbart. Men om gamle børser får videre liv er det bare flott. Jeg har problemer med å plombere/destruere selv om det "bare" er en banekrag. Dersom nye skyttere kan få en rimelig inngangsbillett til sporten/lidenskapen vår, har børsa skutt blink en gang til 😉

Og så, når garderoben er full og havesyken river i kroppen kan jo børsa gis videre. Sirkulærøkonomi og resirkulering er jo veldig moderne for tiden. Kanskje vi kan påberope oss å bidra til det "grønne skiftet"? 🤣

Link to comment
Share on other sites

Absolutt. Jeg innser at Krager har liten verdi på finn.no, enkelt og greit fordi våpeninteresserte nordmenn ikke kan ha mer enn et bittelite antall våpen før de må begynne med overdrevne mengder papirarbeid. Men jeg nekter plent å kaste norsk kulturarv i smeltegryta bare fordi øvrigheta tilfeldigvis består av historie-, kultur-, og kunnskapsløse sirkusklovner uten gangsyn. Da gir jeg det heller bort til noen andre som vil forvalte det for en stund. 

 

(Ved nærmere ettertanke beklager jeg at jeg dro meg meg sirkusklovnene inn i dette, i motsetning til lovskrivere og politikere er det en yrkesgruppe jeg respekterer.)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd!

 

Selv tok jeg jegerprøven høsten 2017. Vært på noe småviltjakt uten hell. Har veldig lyst til å prøve å få med meg bukkejakta denne sesongen. Har foreløbig ingen rifle å skyte denne bukken med, så hvis noen ønsker å gi noe videre så tar jeg gjerne imot. Jeg har som sagt dessverre ingen rifler selv å gi videre i god "pay it forward" ånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ja denne veka fekk eg børse i posten fra @Olesøn så det er vell på tide med ein takk i plenum. Eg tykker det er veldigt raust gjort og er særs takknemlig. 

 

Børsa har allereide blåst unda omlag 100 skudd på skytebana. Etter att ein nabo rydda i våpenskapet sitt så fekk eit noko kreativt ammunisjonsforåd å bruke opp. 

Børsa skyter betre enn mannen bak, men med åpne sikter blei det faktisk nokon tiarar på 100M. 😁

200M var stengt denne veka.

Men eg fekk ett til to tilfeller av matefeil på kvar femskuds serie. 🤔

 

Avtrekket på gamle børser er jo eit kapittel for seg sjølv. Eg synest dette var heilt handtereligt, meen eg vill bli overaska dersom eg ikkje setter i eit timney etterkvart 😎

 

Stor takk til @Olesøn

 

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Flott tråd å flott initiativ! 

 

Lette litt i skapet, og fant ut at jeg hadde et sikte til overs, som knapt er blitt brukt. 

 

En centerpoint 4-16x40

https://www.game-on.no/products/centerpoint-4-16x40mm-tag-kikkertsikte

Satt ei kort periode på en 22lr, og på en gammal mauser i 8x57js. Mauseren er solgt, og 22lr'n har fått en leupold vx2 3-9x33 på seg. 

 

Ikke hissige greier, men funker helt greit. Litt "softe" klikk å ubrukelig lys. Liten "eyebox" på 16x. Men funka greit til blinkskyting vertfall, og holdt har holdt treffpunktet.

 

Så om det er en nybegynner som får seg ei ny rifle i denne tråden uten optikk, så kan jeg donere bort siktet. Kan hende jeg har picatinny eller dovetail-montasje også. 

Det er ikke all verden, men det kan nå være en start for en nybegynner. 😊

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, hva har jeg egentlig takket ja til nå? :D

Jeg har adgang på presse, og dier til Sakoen får jeg veldig generøst med. Da får det bli et greit 8x57-sett etter hvert.

Kan ikke love snarlig skyting eller publisering av samlinger, effekt på våte aviser e.l., men noen nærbilder av riflene og litt beskrivelse skal det i alle fall bli!

Steyren kan jo kanskje prøves om det finnes noe fabrikkammo som ikke spontant demonterer den. Tenkte kanskje PPU, de er rimelig pyseladde..

 

Takk igjen til @Olesøn som deler sin smak for ufornuftige våpen med andre!

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! Er en meget fersk jeger som har hatt jegerprøven siden 2009 og aldri brukt den godt nok. Men i år har lysten kommet etter å ha blitt ferdig med studier og annet stress. Jeg kjøpte en hagle for rypejakten, men har fått lånt en rifle til å være med på bukkejakten i august. Kjenner lysten for å eie noe selv er stort, men kapitalen har ikke holdt seg så høyt oppe. Om det er noen som har lyst til å selge noe de har som overskudd eller gode tips for tilbud på nett vil jeg sette veldig stor pris på det!

Jeg er også links, noe jeg kanskje skulle ha nevnt tidligere i teksten, men det får gå :) er sikkert ikke mange av oss her, men fikk tips av onkelen om å øve på å skyte med høyre, noe som skal prøves!

Mvh

Erland, 26 år 

Link to comment
Share on other sites

Da var riflene ankommet Haugalandet, og jeg retter en stor takk til @Olesøn for gavmildheten.

Her har vi Steyren øverst, og Sako-Mosinen under.

20190723_114336.jpg.46135455d9d771c02c8b8219914930f8.jpg

Lett å se at Sakoen er en Sako..

20190723_114346.jpg.c3f44c6b5e02be934d567c8c45ea57c9.jpg

20190723_114401.jpg.6b95f7834af291fad21f1c3703f79d40.jpg

Dette er opprinnelig russiskproduserte kasser, som er modifiserte for den større patronen. Etter 2.VK fikk finnene nye jaktlover som bl.a. krevde kaliber 8 mm eller grovere for bl.a. elg. Med det store antallet Mosin-rifler som lå over alt hadde Sako mye å bygge på. De bygget om til både 8,2x53R, 9,3x53R, og et par andre mindre kalibre til f.eks. toppjakt. Dette eksemplaret er bygget om til 9,3x53R og er dermed en såkalt "hirvikivääri" - "elgbørse".

 

Pipa og en del smådeler, bl.a. underbeslaget, er bytta ut. Kolben er veldig pen og overraskende lett. Jeg har ikke veid rifla, men det slår meg at den er veldig mye lettere enn jeg forventet, og faktisk kan passere som "hendig"..

20190723_114802.jpg.68a5401677cecf72e6907a1d79212d1a.jpg

Rimelig grove greier, ja.

20190723_122028.jpg.05d1aa91c5b23bc9a23f2eec804ce3eb.jpg

For de som er litt nerdete, som meg selv, kan jeg fortelle at "interrupter"/"forstyrreren" til magasinet er litt unik her. Den er i ett stykke stål, og virker mye mer solid enn de originale russiske, som er to separate deler.

Jeg prøvde å finne produksjonsåret for kassa, men denne har finnene frest bort, pussig nok. Magasinboksen er utvidet for den mye breiere 9,3-patrona. Avtrekket var ca 37 ganger bedre enn originale russiske Mosin, men de finske har som regel fine avtrekk. Om litt tungt, så uten kryp eller slark.

 

Her er litt stemningsmusikk for den neste..

20190723_114433.jpg.77956bc7724e09b8c3be619f0f8a23b1.jpg20190723_114442.jpg.05dcc63a899411083e6b03788709f816.jpg

Jugoslavisk rock all den tid dette er en østerriksk-ungarsk rifle, bygget om i Jugoslavia. Den er tungt modifisert, delene er tilpasset 7,92x57 som er ganske forskjellig fra 8x56R som den opprinnelig var ment for. Det er kuttet ut spor for ladeskinne, sluttstykket er modifisert for den smalere patronen, utdrager er tilpasset (disse er skamdyre..), og i stedet for en bloc-skinner har den fast magasin på 5 patroner. En en bloc-skinne er semipermanent festet i underbeslaget.

 

Ikke verdens glatteste ladegrep, men Gud bedre for en kul lyd den lager... :D Jeg måtte jo bare prøve noen periodekorrekte ekserserpatroner i den, og kan bekrefte at utkastet er kontant og voldsomt. Hylsene flyr.

20190723_114454.jpg.d1b4ba3e8285f351e98092d688a26309.jpg

Måtte kikke en ekstra gang når jeg så Waffenamt-stempelet. 

 

Steyren er bygget om fra 8x56R til 8x57 IS. Mosinen er bygget om fra 7,62x53R til 9,3x53R.20190723_123859.jpg.e4d9d4006b61ffc90e97334d6df47fcf.jpg

8x56R, 8x57 IS, 7,62x53R, 9,3x53R.

 

To be continued..

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På 2.3.2019 den 21.59, Olesøn skrev:

Heimevernsmauser

Hva skal til for å få tillatelse til ett slikt våpen? Det går vel under karabin? På søknadskjema, må man krysse av for om "våpenet er av type maskingevær, karabin eller maskinpistol (herunder også våpen med halvautomatisk utførelse)" Jeg tolker dette som om det er strengere å erverve en karabin, men en 30-06 jaktrifle?  Selv om det er samme ammunisjon i de ombygde mauserne.  De originale er vel i 7,92×57, mot ombygde er i 7,62×51? 

Utover dette, flott initiativ og tråd. Beklager avsporingen, men måtte bare spørre. 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kongsberg M59F1 gis bort!

 

Har en lettere (?) modifisert Kongsberg M59F1 i kaliber 7,62x51mm som gis bort.

Stokken er pussa ned og oljet om, påmontert picatinnybaser, løpet er kappet og gjenget for lyddemper (Schultz & Larsen Hardcore TMD 35 Twister følger med om ønskelig. Litt spesiell løsning her, se bilder), påmontert kolbeforhøyer og Timney sikring.

 

Dette var et slags hobbyprosjekt jeg fikk for meg at jeg skulle begynne på for flere år siden. Tror nok ikke jeg hadde gjort det på samme måte i dag. Men men, man lærer litt. Uansett, jeg har ikke en gang skutt med rifla (forrige eier sa han hadde skutt et par hundre skudd) og den tar nå bare plass i garderoben. Om det er noen som har lyst på en M59F1 som de kan bygge videre på, gjøre om, bytte stokk eller hva som helst, værsegod, jeg er åpen for alt.

 

Om ingen vil ha den går den nok dessverre til destruksjon hos politiet.

 

Lenge, ca.: 100 cm.

Løpslengde, ca.: 45 cm.

Vekt, ca.: 4,3 kilo.

 

4.jpg

3.jpg

2.jpg

1.jpg

Edited by 5.6×15mm
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

På 10.5.2020 den 11.15, Ei tohi varjata skrev:

Originale Mausere er 7,92x57 IS ("8x57 Mauser"), ombygde er i 7,62x63/.30-06 Springfield. 

En bør ikke skyte 7,62x51 i en 7,62x63/.30-06 selv om de lar seg kamre med litt motstand.

 

Ole


En bør heller ikke skyte 8x57 i en mauser som er bygd om til 30-06...

Link to comment
Share on other sites

On 6/20/2020 at 8:12 PM, Ruger #1 said:

Velkommen Niels  :-)

Hjertelig takk.

On 6/17/2020 at 7:24 PM, 5.6×15mm said:

Kongsberg M59F1 gis bort!

Jeg kan fint tenke meg den som førstegangsvåpen.

Hvis du har den fortsatt vil jeg gjerne gi dem den kjærligheten den fortjener.

Hilsen Niels 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...