Jump to content

Recommended Posts

Noen her som vil tenke litt høyt med meg?
Har bestilt en T1x i 22LR og kunne tenkt meg å fått brukt KRG Bravo skjefte på denne.
KRG tar, som kjent, AICS magasiner, så det er ikke bare å flytte over underbeslag sånn som på skjefter som tar originalt Tikka underbeslag.
Jeg kom over noen 22LR magasiner som er tilpasset AICS magasinbrønn, men det er vel ikke gitt at dette fungerer?
Jeg tenker på hvor i kassa patronen kommer opp fra magasinet f.eks.
Magasinene er fra Vudoo og de bygger sin egen kasse basert på 40X.

https://vudoogunworks.com/product/vudoo-v2210-magazine/

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Veldig banalt og forenklet mot det idiotiske, ville jeg prøvd å feste magasinet mot kassen som det står normalt, og satt kassen i stokken med magasinet hengende under. Så fylt et tomt aics mag med epoksy e.l. og satt det i.

 

Mens man venter kan man alltids gå på nettet og kjøpe seg et nytt T1 magasin 😎

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst må jeg vel vente til høsten før børsa ankommer. 😅

Men sett på den lyse siden så får man god tid til å spekulere på ting som kun er av akademisk interesse. 

 

Jeg ser at gutta på snipershide har diskutert samme problemstilling nå en stund.

Der kommer det også tilsvarende forslag som du skisserer.

Link to comment
Share on other sites

Vudoo sine magasiner passer ikke, men de jobber med et nytt magasin for nettopp T1x.

Leveringstid var ikke klart, men det er en god stund til børsene begynner å rulle ut til oss vanlige dødelige så det er håp om at de kanskje kan komme samtidig.

 

Edit: KRG har T1x-inlet som valg på Bravo. Mail sendt for å høre hvilket underbeslag og hvilke magasiner det er tiltenkt. 

 

Edit2: KRG Bravo for T1x bruker originale deler. Dette skjeftet passer ikke T3x.

Edited by jmosbakk
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Så at Tikka T1X vil komme gjenget for lyddemper i 1/2X20 . Har sett mange forskjellige gjengesystemer for dempere. Hvorfor ikke en standard? Hva er eventuelle fordeler og ulemper ved de forskjellige systemene? Og er 1/2x20 ett utbredt system hvor man kan passe til gode men og rimelige dempere?

Mvh novise

Edit. Ser at dette ikke var noe generel tråd for tikka,men ett konkret spørsmål. Unnskyld for kapringsforsøk TS ☺

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Takker 😁

Ja, vi får se hva som blir løsningen til slutt.

Har fått pris på komplett AICS replica med foldekolbe også så må vurdere litt.

Sistnevnte er fra softgun og høres jo simpelt ut, men det er faktisk aluskinne i hele lengda og samme plast i dekslene som det er i de fleste nye fabrikkskjefter. Glassfiberforsterket polymer eller hva de kaller det.

Koster dog litt for mye kontra Bravo og KKC så det kommer an på hva jeg får mest lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel si noen ord om børsa så langt da.

 

Kolbekappe i hard plast suger. Skal flytte over fra T3x når den blir ledig.

Med kikkertsiktet så høyt og uten justerbar kinnstøtte så ble det mye strekking av hals under skyting fra tofot.

Sluttstykket var noe rufsete, men gikk seg til allerede etter 50 skudd. En kjapp polish og litt Flunatec før neste økt så tipper jeg det glir som i smør. Uvant med såpass lavt hevarmsløft, men det virket veldig naturlig ved liggende skyting.

Avtrekk er topp klasse til å være et jaktavtrekk. Ikke rørt en skrue så langt.

10-skudds magasin i plast. Går fint i lås med sluttstykket i bakre stilling, krever at man er litt bestemt når det er lukket. 1 matefeil på 60-70 skudd. Lett å lade alle 10 skudd.

Skjeftet er det jo mange som kjenner til. Det er irriterende bra på en sånn måte at jeg må lete etter andre unnskyldninger enn ergonomi for å bytte det ut. Vi får se om jeg gir det en liten makeover med lakk kanskje.

Pipa har en fornuftig profil og lengde. Har ikke målt diameter, men tipper 18/510mm.

Stalon RC på tuppen. 105mm og 78g.

 

Børsa fremstår med kjempegod balanse, selv med såpass stort kikkertsikte. (Diamondback Tactical 6-24x50)

 

Alt i alt så er jeg godt fornøyd så langt.

 

Her er de første 10 skudda. 3 for justering og 7 i midten.

Blinken er 50mm.

IMG_20190322_162706.jpg.c9fe8c43646011e28881176368dfe21f.jpg

 

På de fire blinkene rundt er det skutt BR-style med ett skudd mot hver blink. (Flua øverst er mangel på konsentrasjon) I midten er det 6 skudd i hurtig tempo. Blinkene er 25mm.

IMG_20190322_162730.jpg.b310645f3eb878a6d21ff09eb4729aff.jpg

 

Edit: Skutt på 50m med SK std+.

Edited by jmosbakk
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Egentlig irrelevant for tråden, men siden tofoten sitter på en T1 så ble det her.

Modifisert Harris 9-13" med vugge som ble adoptert fra Kina for noen år siden.

IMG_20190324_211127.jpg.260b728e8ec02909652aa06017b087fb.jpg

 

Poenget var å få flytta føttene lengre frem for bedre stabilitet.

Om denne er noe å regne med i fremtiden får vi se på.

Hvorvidt det var hensiktsmessig er vel heller tvilsomt, men jeg fikk, om ikke annet, slått ihjel litt tid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@jmosbakk - er kolbekappa festa med samme skruene som T3x sin? Dvs. bare å bytte?

Hardplast suger, jeg har prøvd det på Quad og likte det ikke. Ser ut til at det blir en T1x på meg i løpet av våren og da blir det enten ny kolbekappe eller bare å være helt koko og kjøpe KKC..

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

En annen kammerbruker fikk ta over børsa mi så jeg får ikke sjekket om skruene er like.

Jeg bytta bare over kolbekappe med skruer fra T3x.

Har ny børse i bestilling så får vi se hva jeg finner på da, men det originale skjeftet med bratt pistolgrep og bredt forskjefte var virkelig en positiv overraskelse.

KKC er fortsatt det beste skjeftet jeg har prøvd så det blir alltid vurdert. Sporter som vises over her er interessant, men fordrer stort sett kjøp av komplett våpen. KRG Bravo frister også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Sportsmatch sine ringer for 11mm er geniale. Lette og solide samt at de finnes på lager til enhver tid.

Bruker de i utgangspunktet på alt som har spor for det, men hender seg det blir picatinny hvis jeg skal bytte kikkerter hit og dit.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 10.5.2019 den 22.50, Mas-36 skrev:

Hadde ikke holdt pusten men jeg ventet.

Det sies at den er ventet våren 20. Har skikkelig lyst på en slik jeg og,i kombinasjon med en T3X i f.eks 308.  Men skal sies at jeg liker Browningen i .22lr veldig godt. Ikke sikkert jeg vil bytte den ut. Men det korte løpet på 42 cm ødelegger litt det estetiske etter min smak. Vi får se om jeg bytter da Tikkaen nærmer seg Norge i links. Ja,så er det t bolten da,rettrekker er meget håndterlig og behagelig. Det skal testes mye ammunisjon også,men på 100 meter standplass går CCI Standard veldig bra. Estetisk er Tikka vinneren og skulle gjerne prøvd en.

Edited by Jegerlærling
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Var innom min lokale våpenbutikk! Links av t1x kunne komme allerede i august dette året. Det var det de hadde fått beskjed om. Men han kjente tikka og ville ikke bli overrasket om den kom først i august 2020. Jeg har levert søknad og satt meg på liste. Må smøre meg med litt tålmodighet. 

Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen flere som har pådratt seg erfaring med T1x nå? Havesyken er tung, og cz'n har muligens en interessent. Så, vil jeg oppnå nirvana med å gå fra 455 til T1x? Er egentlig veldig fornøyd med cz'n, men det er og blir et systemvåpen. Er på vippen til å bytte ut alt i skapet til Tikka. Dels pga det praktiske rundt kikkertbytter, og dels pga av det å ha like våpen. Kjedelig? Ja. Enkelt? Også ja.

Link to comment
Share on other sites

Havelysten vant over fornuften. Igjen. Merkelige greier derran. CZ'n ble solgt for en latterlig sum av en jeg fikk kjøpe en 682 Gold av for en minst like latterlig sum. Gutteklubben grei, men en kjempefin unnskyldning for å bruke penger på nytt våpen. Den lokale pusher'n har 1 stk T1X igjen på hylla, og den drar jeg og fritter på i morra. Avgjørelsen om å ha kun finske rifler i skapet er da et steg nærmere endelig avgjort. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da var herligheten i hus, og klar for komplett demontering. Ting er ikkke noe gøy hvis man ikke kan/vet hvordan man demonterer og remonterer ting uten å sitte igjen med/mangle deler og skruer ol. Stryk det som passer best for deg. Førsteinntrykket jeg sitter jeg igjen med et godt. Jeg synes plastikk er fantastikk,bortsett fra ting som slites,f.eks magasin. Alt man slipper å bruke tid på å vedlikeholde, er en guds gave imho.

Vesentlig bedre friksjon i grep enn bestefaren T3.

Avtrekket er meget bra, ikke noe mere å si om den saken. Skal dog justeres til rundt kiloen så snart jeg gidder.

Litt snau lop for en normalt dimensjonert person her til lands, men dog hakket bedre en CZ'n. Blir nok og enten forlenge, eller finne en voksen stokk. 

Maskineringa har jeg ingenting å utsette på, hverken på kassa eller bolten. Ingen grader sålangt, bortsett fra noe småtteri i begynnelsen av gjengeparti i den farlige enden av pipa. Gjengene til demper er litt vel romme for A-tec, men semitjukkpip (18) og 1/2" gjenger gir god brystning, og eliminerer all slark når det er skrudd til.

Boltgangen er bedre ny enn det jeg fikk til med CZ'n etter mange timer med boltrunking og ventilslipepasta type fin. Dog så kjente jeg på en annen T1x i butikken, og der lugga bolten verre enn to jenter i en catfight. Manglende kvalitetskontroll?

Er det noen som har demontert sluttstykket ennå? Den er ikke satt sammen på samme måte som T3, og sitter tilsynelatende i splinter som må knakkes ut. Alltid like spennende med knakking på ting som er fjærbelastet.

To be continued etter litt mer egenerfaring en bare fingring...

20190709_152241.jpg

20190709_152306_HDR.jpg

20190709_152434_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...
På 6.9.2019 den 18.34, blaff skrev:

Passer f.eks GRS berserk/Bifrost?


Både Berserk og Bifrost passer bolt on. Alle stokker til T3x hvor du må flytte over originalt underbeslag til ny stokk passer også på T1x.

På stokker/chassi'er som benytter AICS-magasiner/har fast underbeslag med magasinbrønn er det meg bekjent ikke utviklet et adapter som funker enda.   

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hei. Ganske ny her på forumet. Har dog drevet med jakt siden 1991. Har kommet frem til at jeg trenger en .17 hmr i skapet. Skyter også links . Lurte en stund på browning T bolt, men har lest den er hard på avtrekket . Noen som har noen meninger om avtrekket på tikkaen vs Browning ?

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, 45-70Govt skrev:

Hei. Ganske ny her på forumet. Har dog drevet med jakt siden 1991. Har kommet frem til at jeg trenger en .17 hmr i skapet. Skyter også links . Lurte en stund på browning T bolt, men har lest den er hard på avtrekket . Noen som har noen meninger om avtrekket på tikkaen vs Browning ?

 

Har hatt Tikka T1x i noen måneder nå, og avtrekket er nydelig etter min mening. Har justert det til det letteste. Det er lett å skyte godt for å si det slik.

Edited by HanStig
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...