Jump to content

Nybegynner spørsmål om fylling co2


Scoopy

Recommended Posts

Hei. Jeg er en splitter ny luftskytter "co2" som lurer på hvordan man fyller beholderene til pistolen. Har googlet meg frem til at man kan bruke co2 branslukkere...men kan man f.eks bruke alle typer co2 beholdere ? Ser det blir brukt co2 til ølbrygging blant annet. Og kan noen enkelt forklare eller henvise til en nettside som viser om man må ha en trykkregulator til fyllingen eller andre ting enn en adapter mellom flaske og beholderen til pistolen. Har akuratt kjøpt meg en walther cp2 og er denne som jeg må ha en mulighet til og fylle da klubben kun har trykkluft tilgjengelig. Er det andre ting jeg også må tenke på via fyllingen er jeg svært taknemmelig for allr tips og råd. 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge fylleadapteret til pistolen passar kan du bruke alle CO2-beholdarar. Trykkregulator treng du ikkje. Det som er viktig å tenke på er at CO2 vert lagra i flytande form, og det er *væska* du skal fylle og ikkje gassen. Så viss du har ein CO2-beholder utan stigerør (brannslukkarar har stigerør, flasker til ølbrygging har ikkje) må beholderen snuast på hovudet når du fyller, elles får du berre gass på beholderen. Det er også viktig at beholderen er kald (putt den i frysen ei stund før fylling), elles fordampar CO2-en når du fyller og du får ikkje fylt den opp.

 

På beholderen er det stempla inn vekta på beholderen og kor mykje CO2 den kan innehalde. På beholdarane til min CP2 står det 53 gram. Du må altså vege beholderen etter fylling, viss totalvekta då overstiger egenvekta + 53 gram må du tappe av litt. Er det for mykje væske på kan du risikere å få væske i ventilen på pistolen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svært utfyllende svar. Det svarte på mange av de tingene jeg lurte på. Men jeg må veie beholderene ja. Hvis jeg skal veie etter fylling....hvordan tapper jeg litt av hvis de veier litt mye ? Og veier man bare beholderen med innhold på en vanlig kjøkkenvekt ? 

Link to comment
Share on other sites

Vi fyller brannslukkere hver dag med CO2 , og da bruker vi pumpe . Pumper fra  360 kg CO2 rack  til  småflasker. Som nevnt ovenfor , hvis patronen legges i fryseren noen timer , blir den så kald at gassen renner rett inn og du behøver ikke pumpe. Men patronen kan overfylles på denne måten. Du bør ha en måte å sjekke vekten av patronen etterpå. Hvis patronen er beregnet på 200 gram CO2 , og du klarer å få 300 gram inn i den fordi den er iskald , vil det bli veldig høyt trykk i den når den varmes opp til romtemperatur .

Link to comment
Share on other sites

Det beste er nok og vite hvor mye man får inn. Hvordan gjør dere det ? Veie sylinderen er nevnt...men hva brukes til og veie eventuelt...trenger man bare en digitalvekt ? Og hvis man overfyller...hvordan får man regulert det til riktig vekt ? En annen ting jeg lurer litt på er hvor ofte fyller man en sylinder. Er det noe man bare merker på pressisjonen eller er det noe man gjør fast ved f.eks 100 skudd eller slikt ?

Link to comment
Share on other sites

Ei vanleg god brevvekt duger ja. Det skal følge med eit lite verktøy til å tappe av beholderen med, viss du ikkje har det er det lett å improvisere. Du treng berre trykke inn ventilen på beholderen og slippe ut litt gass og så vege den på nytt.

 

Verktøyet ser slik ut:

 

Bilderesultat for walther cp2

Så viss du har ein slik i kofferten og lurer på kva den skal brukast til så veit du det no :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt suverent. Jeg får den i posten til uka, så det blir spennende og se hva som følger med. På bildet ser det ut til at det følger med verktøy til påfylling. Jeg oppdaterer litt nærmere når den er hentet og fått tak i co2 flaske

Link to comment
Share on other sites

Da er pistolen hentet og sett over. Alt er komplett, så jeg har både fyllingsnippelen og det avtappingsverktøyet......heldigvis :)

 

Men da er det tid for ett nytt spørsmål. Må jeg ha en overgang for og kunne fylle i fra en co2 branslukker og feste fyllingsnippelen på ? Eventuelt noen som vet hva jeg trenger ?

 

Og leste meg frem til at disse sylinderene blir gamle og kan begynne og lekke i selve ventilen....ikke mellom O-ringen og våpnet. Kan disse repareres ? Hvis ikke....hvordan er det og få tak i nye sylindere ?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Scoopy said:

Må jeg ha en overgang for og kunne fylle i fra en co2 branslukker og feste fyllingsnippelen på ?

 

Viss du har kjøpt pistolen brukt her i Norge treng du neppe noko fleire overgangar for dei flaskene som er vanlege her til lands.

 

22 hours ago, Scoopy said:

Kan disse repareres ?

 

Ja, det er råd å få tak i nye ventilar til desse beholdarane, men det ser ut til å bli lenger mellom dei. 

 

https://www.airgunsplus.ca/shop/walther-cp32-cylinder-valve/

 

Om det er råd å overhale desse ventilane veit eg ikkje. Eg har ein sylinder med lekk ventil men har ikkje kome så langt at eg har demontert den enno.

 

22 hours ago, Scoopy said:

hvordan er det og få tak i nye sylindere ?

 

Det er dyrt :) Frå 1500 og oppover, men i likheit med ventilane ser dei ut til å vere litt vanskelege å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 som virker, så jeg håper de vil fungere i mange år fremover :) Og i værstefall kan det kansje være og heller kjøpe en reserve pistol med sylindere som fungerer i fremtiden om jeg vil trenge det. Den som lekker skal jeg åpne og se litt på en gang siden. Har bestilt nye O-ringer til sylinderene, så ihvertfall de forblir tette. De skal ikke smøres med noe regner jeg med....monteres tørre ?

 

Ellers så fant jeg ut at 2 av sylinderene fremdeles har co2 i seg. Det er jo topp... for så lenge jeg venter på og få kjøpt meg en beholder med co2, så får jeg skutt den inn nå.

 

Jeg vil takke for alle svar om luftskyting. Dette er en helt ny verden for meg, og er så ny som det kan bli....ihvertfall med match våpen og co2 fylling "er sportsskytter innen NSF fra før" Har skutt kansje opp mot 100 skudd i ett gammelt knekkvåpen, men kan jo ikke si at det ga mersmak den gang. Men med disse match våpnene ble hele opplevelsen kjempebra. En kjempestor takk til deg joska som har svart så godt og enkelt at det har vært en fornøyelse og lese svarene :) Det er helt sikkert mye jeg må lære fremover i tiden, men det jeg har lurt på hittil har vært svært godt og få svar på.    

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Scoopy said:

Har bestilt nye O-ringer til sylinderene, så ihvertfall de forblir tette. De skal ikke smøres med noe regner jeg med....monteres tørre ?

 

Må innrømme at eg ikkje sjekka kva manualen seier, men eg har smurt desse med silikonfett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, joska skrev:

Kan forresten nevne at eg kjøpte ein CO2 brannslukker på Obs bygg. 895 kroner for 5kg. Fylleadapteret som fulgte med pistolen min passa rett på. Reknar med å ha gass til 12000-15000 skudd med denne.

 

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/sikkerhet/brannsikring/no-flame-tmcd5b?variantCode=690518

Har du fått prøvd CP2en ?

Link to comment
Share on other sites

Da er CP2`n i bruk :)

 

Det og fylle på de beholderene gikk smertefritt og 2 av dem er tette. Det er en av de som lekker ørlite, så den legges til side fåreløbig og den siste som den forige eieren hadde skrevet på at lekker har jeg ikke sett noe nærmere på enda.

 

Men er kjempefornøyd med pistolen. Jeg har en del jobb forran meg for og få sjeftet tilpasset mine hender, men det er bare kos.

 

Og akuratt som du skrev joska, så passer adapteren på både eierflaska jeg har kjøpt samt co2 branslukkeren. Branslukkeren skal få stå i fred frem til den andre flaska er tom.

 

Jeg går ut i fra at de beholderene ikke kan overfylles, for etter og ha fryst og veiet dem og prøvd og fylle, så får jeg ikke 53g med co2 i noen av dem. Men veldig nære blir det. 

 

Jeg tror neimen ikke det blir noen ordentlig luftpistol på meg før denne takker for seg....så fremt jeg ikke får en kjempegod pris på en Walther LP300 eller Steyr LP10 i fremtiden. Ser ingen grunn til og kjøpe det nå som denne fungerer så bra som den gjør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...