Jump to content

Beverjakta 2019


Castor

Recommended Posts

Nå som revejakta så smått er på hell......understreker så smått......er det tid for Beverjakt vet dere.

Har vel trua på en revefelling eller muligens to, før revejakta er helt over, men nok om det og over til beverjakt.

 

Nå må dere komme dere ut i busk og kratt for å spane etter bever. Er tiden for det nå. Litt tidlig enda muligens, men det drar seg fort til og da gjelder det å ha alt på stell, slik at man ikke blir tatt på sengekanten, for å si det slik.

Jeg var en kjapp tur ute i kveld for å sjekke opp....og ja jeg kan bekrefte at beveren/e har overlevd vinteren og har såvidt vært ute i det fri for å fortære frokosten sin og kjenne på vårværet

Da så det slik ut

20190227_181512.jpg.8baae48db6c46f0a92003bc451fbb2f3.jpg

 

 

Og slik

 Burre bever har kvessa overbittet og smakt ørlite på frokosten ser vi. Blir nok mer fart i gnaginga og bevera utover.

20190227_181901.jpg.918471794176ff30308451ef5f6ed038.jpg

 

 

Har rimelg bra tro på at dette skal ordne seg etter hvert. Litt mer snøsmelting med påfølgende flom i bekken, da blir det fart i både bever og beverjegere:-)

Kan holde dere oppdatert jeg.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fortsatt litt tidlig for beverjakt de fleste steder vil jeg anta. Mye snø og is samt at mørket kommer litt for tidlig. Har etter mange år med beverjakt lagt meg opp en teori om at beveren er relativt tro mot tider fremfor mørket/dagslys. Mener med det at beveren i større grad enn annet vilt kommer frem til de samme tidene uavhengig av kalenderen. I elva der jeg jakter mest er det veldig mye bever, men for å se mange samtidig må man være der om sommeren. Fra rundt kl 20.00 - 20.30 er det bever overalt. Det er bever å se tidligere på kvelden hele året, men aldri mange samtidig. Nok om det, den beste tiden for beverjakt er i slutten av april når flere bevere er aktive mens det fortsatt er skytelys.

 

Har vært ute og observert etter spor noen ganger i år, og i går tok jeg med rifla for første gang. Heldigvis mulig å gå oppå snøen, tungt å tråkke gjennom på vei til post. Satt meg på et sted med  endel spor og frem med kikkerten. Det blir fort litt avstander og tilnærmet umulig å se dem med blotte øyet etterhvert som dagslyset svinner. Etter 20 min med observasjon satt det plutselig en bever og gnagde i området jeg antok den ville komme opp. Hadde ikke sett den på forhånd slik beverjakta ofte er. Raskt ned på magen og finne den i trådkorset, de siger ofte raskt tilbake i vannet når de nettopp har kommet ut for kvelden. Kontrollert avtrekk og beveren sank sammen og startet å plaske med halen, dette er vanligvis et sikkert tegn på at kula satt der den skulle. Nytt ladegrep og hadde den i siktet i tilfelle den skulle gli ut i vannet, men etter noen sekunder var det stille og beveren lå på bredden. Avstand rundt 140 meter, V-Max 110 grain. Hunnbever 17-18 kg.

 

Bever 16 mars A.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Supert at du deler opplevelsene dine på beverjakt med oss. Takker for at vi fikk "bli med" .Godt skrevet var det og. Akkurat som å være med ut på jakt.

Du har fått til en perfekt felling, ved at du har skutt en ungbever. Veldig bra. Da vil det også være bever i området i årene framover.  Ungbevera pleier ligge på ca 15 -20 kg

 

Et lite tips er å ikke knerte den aller første beveren som dukker opp. Da blir det desverre en gang imellom en feilskyting  ut av det, ved at man legger ned selveste sjefen i området (voksen hunnbever) De styrer og holder kolonien samlet. En eventuell feilskyting kan ødelegge jakta i flere år framover, litt avhengig av bever-populasjon og beliggenhet på vassdraget. Been there, done that. Om man derimot skal fjerne bevera fra området, spiller det ingen rolle.

 

Lykke til videre framover på beverjakt.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/20/2019 at 8:17 AM, Castor said:

Et lite tips er å ikke knerte den aller første beveren som dukker opp. Da blir det desverre en gang imellom en feilskyting  ut av det, ved at man legger ned selveste sjefen i området (voksen hunnbever).

 

Mener du at første beveren du ser har større sjanse for å være matriarken enn den andre du ser?

Link to comment
Share on other sites

Ja den første beveren som dukker opp er ofte matriarken som du kaller det.

I de tilfellene jag har skutt første bever som har dukket opp, har det vært matriarken/sjefen i ca 50% av tilfellene desverre.

Beverjakt er en behagelig jaktform og ikke noe stressjakt, slik at man har rimelig god tid til å vurdere hva man evt legger ned.

 

Så er spørsmålet......hva er hensikten med beverjakt?

- Kan være å ta vekk bevera fra et område/vassdrag/elvestrekning av ulike årsaker (skadebever) Da er det bare å bange på så fort det dukker opp bever og legge de ned fortløpende.

 

-Beverforvaltning....vel da må man vektlegge hva man legger ned, slik man får kontinuitet i beverjakta i årene framover. Er noen forvaltningsmodeller man kan bruke, for å ivareta dette. Generelt er en beverpopulasjon mye mer sårbar mht overskyting/feilskyting, enn man skulle tro. Hverfall er det min erfaring.

Et eksempel......knertet en hunnbever (sjefen) i et vann for noen år siden. Et svært flak forresten. Har ikke vært fast bestand av bever i det vannet, etter denne incidenten. Kun streifbever.

Ungbever og 3 åringer er det man skal gå for, om man ønsker kontinuitet i beverjakta i et jaktområde.

Det er vanskelig å se forskjell på voksen bever og ungbever. Jeg anbefaler at man er mye ute i busken, på beverspaning, slik at man etter hvert opparbeider seg erfaring med å bedømme bever og måten de oppfører seg på. Det går seg til etter hvert.

 

Beveren er en viktig ressurs vi må ta vare på.

Den har et supert pelsverk man kan videreforedle i form av eks pelslue, skinnvest, kåpe, sitteunderlag, beveskinnsteppe og beverskinns votter. You name it.

Bare å bruke kreativiteten og fantasien.

Den har et spisbart kjøtt, slik jeg formulerer det. Ikke min favoritt, men spekeskinke av bever, det går ned. Hemmeligheten med å få til et utsøkt måltid bestående av beverkjøtt, er å være rundhåndet med fordrinkene i forkant av hovedmåltidet. Da gå det meste ned på høykant:-)

 

Så kan man prekivere hodeskallen og tenna, slik som på bildet under. Blir fine trofeer ut av det synes jeg. Om man har dårlig plass i stua evt på gutterommet, anbefaler jeg "tannmontasjen" som opptar beskjeden plass, i forhold til hodeskallen.

506729800_2017-04-0419_22_56.jpg.ac5d06352ad085fd6b46309293583119.jpg

 

Man må huske på å forsegle tenna utenpå og inni før man limer de på plata......jeg bruker klar neglelakk, slik at de ikke sprekker opp, for det gjør de uten forbehandling.

Om man ønsker å ta vare på evt hodeskallen evt tenner, må den felte beveren behandles med forsiktighet, slik at ikke tenna knekker, for det gjør de lett.

Man kan løfte en bever opp etter tenna. ingen problem, men om man bare slenger skutt bever på bakken, knekker tenna tvert/lett, som allerede nevnt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Baserer du utsagnet på hva du har skutt? For det er neppe nok til å kjøre statistikk for beverjakt generelt. For i så fall må jeg si meg sterkt uenig. Jeg har med ett enkelt unntak skutt den første som har dukket opp, og bare to ganger har det vært stor hunn. De 16 andre har vært medium/liten hunn eller hanner av diverse størrelser. Synes ikke det er nok tallmateriale til en troverdig statistikk heller, for den del. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Olesøn skrev:

Baserer du utsagnet på hva du har skutt?

Ja det gjør jeg + hva et par kamerater har skutt, som er en god del bever.

Det at hovedandelen av hva du har lagt ned av bever har vært rett sort, ved første tjangs, antar jeg er fordi bevera der du jakter ikke rekker å etablere seg, fordi de blir tatt ut fortløpende. Kan også tyde på at dette område har bra tilfang av bever, noe som varierer veldig fra biotop til biotop.

 

 

Link to comment
Share on other sites

De er meget godt etablert her, jakta er godt regulert, og ingen skyttere her har opplevd det du skisserer. Sollia har også det jeg tror er Norges første forvaltningsplan for bever, som stadig blir oppdatert, og dette er første gang jeg hører teorien om at den første ut sannsynligvis er a mor sjøl. Så jeg sier meg fortsatt uenig, og ikke noe av det du kommer med bygger egentlig oppunder hypotesen din. 

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til aggressivitet.

 

1 time siden, Olesøn skrev:

De er meget godt etablert her

Mener du generelt i Sollia eller mer spesifikt i området der du jakter?

 

1 time siden, Olesøn skrev:

 ingen skyttere her har opplevd det du skisserer.

Siden du er så opptatt av dokumentasjon og kvalitets sikring.......finnes det dokumentasjon som underbygger det du hevder over her?

 

1 time siden, Olesøn skrev:

Sollia har også det jeg tror er Norges første forvaltningsplan for bever, som stadig blir oppdatert

Supert. Bra at Sollia her en oppegående forvaltningsplan for bever.

 

1 time siden, Olesøn skrev:

 dette er første gang jeg hører teorien om at den første ut sannsynligvis er a mor sjøl.

Da kan jeg anbefale å lese boken på bildet under. Bør nesten være ABC for beverjegere

Mye interessant og nyttig lesestoff i den. Om du.....siden man er på du formen....blar opp på side 111 kan du lese mer om dette.

Stemmer bra med det jeg her erfart mht "a mor sjøl" og "feilskyting"

DSCN0588.JPG.fdae7fa87584eada0e065a7d26fea813.JPG

 

 

1 time siden, Olesøn skrev:

 Så jeg sier meg fortsatt uenig, og ikke noe av det du kommer med bygger egentlig oppunder hypotesen din.

Ja det er lov å være uenig. Nevner igjen boka over. Den kan være nyttig lesestoff på sengekanten.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg sit på liknande erfaringar som @Castor. I snart 10 år har eg hatt med meg eitt par danske grunneigarar på beverjakt, så det blir nokre intense veker med jakt på våren.

Mor/far er dei første som søker seg vekk frå hytta i denne perioden. Mat og territorie markeringar er nok drivkrafta vil eg tru!? Dei er også dei første som dukkar opp i vannskorpa kvar einaste kveld/morgon. Dei yngre beverane held seg stort sett ved og rundt hytta etter mor/far har byrja vårstresset.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

OT fra en som bor utenfor beverområdet. Spiser en beveren? 

 

Beveren er 100% vegetarianar, og eit utsøkt matvilt. 

 

Ein annan ting som eg ikkje var klar over ... beverskallar kan målast og blir bedømt på lik linje som gevir frå hjortevilt. (Bronse,sølv,gull)
Hadde jo vore gøy med ein gull-bever sjølv om det forvaltningsmessig ikkje er det mest heldige for vidare jakt i denne kolonien. Hugs at enkelte grunneigarar rett og slett vil ha vekk alle beverane som herjar i skogen dems, og nokon tyr til ekstreme tiltak (dynamitt) for å hindra utbreiing. (Fysj)

 

Mykje betre om engasjerte beverjegerar her får prøvd jaktlykka.

 

https://www.njff.no/jakt/Sider/Måling-av-skaller-og-kranier-.aspx

 

 

Edited by Fxn
Link to comment
Share on other sites

Totalt OT, men kan nevne at jeg persa på bever i Gaula 2018 - med 2 hånds fluestang... Etter kroking så hadde den et langt utras over på andre sida av elva hvor den kravla på land.. Hadde ikke så veldig lyst til å praktisere Catch & Release på en sikkert småsur bever ! Heldigvis så klarte jeg å røske løs tubekroken og episoden fikk en lykkelig slutt for begge parter. PS. Den ble ikke rapportert inn på fangststatistikken.

Håper TS tilgir mitt sidesprang...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har vært ute 6-7 turer de siste ukene, både i småvann og ved elva. Det gjelder å bruke tiden godt før snøsmeltingen i fjellet medfører flom i elva og beveren svømmer inn i vegetasjonen i stedet for å sitte på de faste spiseplassene den bruker når vannstanden er normal. Litt småtrist å se beveren i flomelva bare for å se den svømme inn i krattet og ikke komme til syne før den kommer svømmende ut igjen, og det er ikke noe tema å skyte mot bever i vannet på over 100 meter. Nå er det nok like før flommen setter en midlertidig stopp for beverjakta frem til andre halvdel av april.

 

Beveren er småaktiv nå, men ikke så mye før litt utpå kvelden etter at lyset er borte. Det er endel ferske gnag å se, men har ikke sett mange bevere. Har blitt tre stk, to ungbevere på 17-18 kg og en årsunge som oppholdt seg i et vann hvor grunneier vil ha den bort fordi dyra på beite tråkker gjennom taket på bevergangene. Det er nok noen flere bevere i det vannet, men vanskelig å komme til skudd pga j... tett vegetasjon og vind som kastes rundt og avslører meg.

 

Beverjakta på våren er kort og intens, og når varmen setter inn i april og fuglene synger er det lite som er bedre enn å sitte i egne tanker og speide etter bever uten noe mas fra jaktradio, vente på   bikkjer som har drevet bortenfor de blå fjell eller kjerring som maser om fargen på gardiner😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var tilbake i kveld ved det lille vannet hvor grunneieren ønsker all bever dit pepper'n gror. Det er stort sett tanken til de fleste grunneiere der jeg jakter bever, de vil gjerne ha dem utryddet. Nå er vi som jakter der litt nyansert, og forsøker å forvalte så vi skal kunne ha litt jaktmuligheter kommende år også. Så avskyting av en eller to fra hver koloni pr år er nok. Og selvsagt skytes aldri matriarken med overlegg. Det er totalt sett et ganske stort område for beverjakt, og både elva og småvannene har god bestand av bever, så man kan jakte ofte. Totalt sett er det ikke så mange som felles pr år, så ingen fare for populasjonen. Beveren gjør forresten ikke bare skade da den også beiter på vegetasjonen i vannet og hindrer gjengroing. Sånn sett burde det kanskje vært satt ut bever i bynære vann som sliter med gjengroing. En populær turpark med et slikt vann ligger i nærheten her jeg bor, og kommunen bruker masse midler på å "luke" i vannplanter. En beverkoloni hadde gjort jobben gratis og bidratt til mangfoldet for turgåere som mater ender og svaner.

 

Tilbake til kveldens jakt, vinden fra nordvest var riktig i forhold til det eneste stedet med litt sikt ned gjennom alt buskaset. Var ved 17.45 tiden for å komme på plass før evt aktivitet. Det er en liten fjellknaus som ligger litt høyere enn beverhytta og sikt til vannet rundt. Etter et par timer kom en liten tass ut og lå og været rett utenfor hytta som beveren pleier å gjøre når den kommer ut for kvelden. Stille fjorårsbever på 30 meter avstand er ikke noen stor prestasjon eller rett dyr ift forvaltning, men siden beitenmarkene rundt vannet er gjennomboret av beverganger som beitedyr tråkker i, måtte den til pers. Ble litt stygg etterpå, så ingenting å legge ut bilde av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har man såvidt kommet seg etter beverjakta i dag morges. Ja dere leste riktig i dag morges.

Sto opp kl 04.00 og rett ut på beverjakt, aldeles i svimeslåtten.. Nesten ikke til å tro at det er mulig å stå så tidlig opp egentlig. Hverken jeg eller jaktkompisen er utpregede morgenfugler og kvitrer heller ikke om morgenen, for å si det slik, man i dag var man oppe før sola ja.

Jeg/vi har vært ute adskillige ganger i det siste, på beverspaning....og har sett bever hver bidige gang. Meeen disse bevera, for det er 2 stk som holder til i området, har sære vaner og er ikke ute av hytta, før det er for sent å filme de. Ikke for dårlig skytelys, men man vil jo gjerne forevige seansen da, slik at dere kan være med oss ut på beverjakt.

Derfor måtte man snu på flisa og prøve morgentrekket i stedet. Det viste seg å fungere over all forventning det, som dere ser. Ble bever i bakken gitt.

20190422_063042.jpg.3f21d728348ab86543199e624d12f82e.jpg

Et svært beist på 23,5 kg.

Må være sjefen over alle sjefer i området dette, men nå har den sett soloppgangen for siste gang ja.

Kompisen var skytter og jeg filma. En kombinasjon som har fungert gulle godt tidligere, også i dag morges.

Ble svært så severdige beverjakt-opptak ut av det vil jeg si, så om ikke alt for lenge, kan dere bli med oss ut på beverjakt, som allerede nevnt. Beverjakta er ennå ikke slutt, selv om det er innspurt nå, så vi har planer om å prøve oss på en bever til, før det hele er over, så sånn er det med den saken ja.

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ser fram imot filmen castor! Sånne plugger blir jaggu svære når man kommer inpå og skal løfte på dem ja! Min første bever var 28kg, Jeg gremmes enda over den, var jo selvfølgelig "the big mama" i mitt forsvar hadde jeg jo knapt sett en bever før.. skjøt foresten en bever for ei ukes tid siden, og "trofebildet" ligner av en eller annen grunn litt på ditt😉

20190414_203046.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott fangst! :-) Er det gamlebørsa mi?

 

Jeg har bare så vidt fått tenkt på beverjakt selv i år pga en evigvarende masteroppgave. Med vanvittig flaks går den mot slutten nå, men det spørs om jeg rekker å tenke så mye mer på jakt før det er slutt for denne sesongen. I tillegg er det en konfirmasjon å planlegge her i heimen, og det hjelper ikke akkurat på heller. Har imidlertid fått jakt tre forskjellige steder, så burde snart fått tatt meg litt tid til å gjøre noe mer ut av det enn et par raske turer for å se. Har vært ute to kvelder et par timer, men mørket siger jo på, og jeg har ikke så lyst å skyte i halvblinde. De er jo ikke så lette å se i skumringen og mot den grå bakgrunnen som det er langs elvebredden nå. På de to turene har jeg bare hørt et plask, så har ikke sett noen. Det er imidlertid en gode del spor å se, så de er der et eller annet sted.

 

Hva er egentlig den beste tiden, synes dere? Morgen eller kveld, eller spiller det mindre rolle? Jeg har knapt noensinne prøvd om morgenen, og  årsaken til det er rett og slett at jeg ikke har orket å stå opp i fire, femtida... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er best på morgenen, skyter flest bevere mellom kl 06 - 07 om morgenen, men beveren er som regel aktiv utover morgenen også.Jeg er ute i terrenget ca kl 05 og reiser hjem kl 10, sover et par timer før dagen begynner:) 2 bever så langt i år, har sett 5 stk, Gratulerer med fangst til dere andre:)

Link to comment
Share on other sites

Vil berre minne om denne: https://www.njff.no/fylkeslag/telemark/Sider/Varjakt-pa-bever-Vil-du-bidra-til-forskningen.aspx?fbclid=IwAR1xtqFy5iGfcj4INIrk0dDcHSPyDcfrPuNzdjzR92ymCKchgtkyyi3BFgo

 

Dei er veldig interessert i å få inn så mange dyr som råd frå ulike område. Dei skulle ha ein runde og hente dyr etter påske fekk eg beskjed om når eg tok kontakt i påska. Eg gadd ikkje å rydde plass i fryseboksen så eg køyrde ned til Bø og leverte den sjølv dagen etter. Dei sa òg at dei kunne gjerne ta i mot heile dyr så skulle eg få salta skinn i retur. Men sidan dette var eit stort fint skinn så er det like greit å ta flåjobben sjølv så ein ikkje har andre å skulde på for flåskader... 😉

Eg har skote 2 i år. Fyrst ei vaksen dame på ca 20 kg og ein på ca 17.5 kg. Forholdsvis lange hold i år, men når ein kan ligge flatt på skaren med tofot og vente til dei sit med fronten midt i mot er det ikkje noko stort problem. God effekt av .22-250 Rem med gamle 50 grain Hornady SPSX. Det beste var at den fyrste kvelden hadde eg med meg 3 10-åringar på jakt. Castor Fiber sat på isen når me kom og eg stoppa bilen slik at dei hadde fri sikt til dyret. Eg gjekk ut og tok ein liten runde i skjul for å komme meg i stilling og gutane sat i rett linje 30 meter bak meg når eg skaut. Det var stor stas å bli med ut på isen i utoset for å hente fangsten. Flott skinn med kun inngangshol rett bak skallen.

Det blir nok ikkje fleire i vår sidan eg må offshore ein av dei neste dagane.

2019-04-17 21.20.01.jpg

Edited by .22-Krag
Edit; måtte slenge med eit bilete...
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Først....gratulerer til de av dere som har fått bever i bakken i det siste.

Vi har nok en gang vært ute på Beverjakt og var snørrheldige igjen. Ble fangst i går kveld....og for en fangst i form av selveste sjefsbeveren i bekken. Den vi knertet for et par dager siden, vel....jeg mente det måtte være sjefen over alle sjefer, men nei, her ligger sjefen.

 

En svær hannbever på 25.0 kg blank. Jeg har aldri veid en så stor gnager før, men uansett her ligger den.

20190424_210933.jpg.f722e9524a37f80ead2b81d2051c9eca.jpg

 

Denne beveren var veldig urolig og satt ikke lenge stille på samme plassen. Svømte fram og tilbake. Opp på land for å markere og ut i vannent igjen.

Jeg kan videre informere om at og filme og knerte bever samtidig, det er ingen lett øvelse nei.

Enkelte ganger var skytter helt klar han, men ikke fotografen. Så var det omvendt, fotografen var klar som et egg, men nei, skytter så ikke beveren......og slik holdt vi det gående ei stund.....til begge var klare......og POFF

Igjen ble det severdige videopptak ut av denne manøveren synes vi, så da kan dere bli med oss ut på beverjakt, når videoen fra beverjakta, er ferdig redigert.

Nå er beverjakta slutt for vår del. Vi er veldig fornøyd og grunneier er storfornøyd, slik at vi har fått fornyet tillit og beverjakt til neste år også😀

Spørsmålet er om det er bever å fangste i bekken neste sesong??

Vel....vi er ganske sikker på at det er det. Vi får se.

 

Det var massevis av liv nedi bekken i går kveld å se også. Diverse duckligser og noen gasser så vi. Vadefulgler og rådyr stakk innom for å slå av en prat. Akkurat som å være i Kristiandsand dyrehage gitt, bortsett fra at man slapp å betale dyr inngangsbilett.

 

Herr og fru gasse tar ei ørlita pause i bryllupsforberedelsene. Gassefar er på vakt han ser vi.

DSCN0857.JPG.c254cceba5d2d572845c7eb03ad4154b.JPG

 

Da man vendte nesa hjem retning heimen, var knollen full av inntrykk, slik at denne jakta, den husker vi nok ei stund.....og beveren som også ble med hjem, ja vekta på den blir garantert ikke mindre med årene:-)

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått fangst. :-) 

 

En elendig beversesong er på hell her da... 

 

Har aldri vært så mye etter beveren, har aldri sett så mye spor og har aldri sett så få dyr. Har vært av gårde åtte ganger på steder hvor det skal så plagsomt mye bever at jeg fikk fri avskyting som skadefellingsjobb. Så så vidt èn der... Nå er det slutt på jakta der. Plagsomt mye bever var det i hvert fall ikke. I løpet av tre uker var det ingen nye spor heller.

 

Har igjen ett sted å jakte. Her er det lov frem til 15. mai. Men rekker kun èn tur til, kvelden 15. mai. Men etter å ha sett èn bever på 12 timer (efta til morgen) i helga i et område hvor det var masse før, ser det ut til at jeg kanskje står over. 

 

Det finnes vel mer fornuftige ting å drive med.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var årets siste tur etter beveren over. Tok en kjapp kveldstur til Trysil for å nyte de siste timene. Myggen har jammen kommet og... 

 

Og det var såååå nære at det kunne blitt fangst! Da jeg nærmet meg elva, hørte jeg et digert plask tredve meter unna. Så bare ringer på vannet etter den. Gikk helt nedpå og ble stående og se om den dukket opp igjen, og joda, etter et par minutter så jeg et dyr komme sigende nedover. Elva gjør en sving femti til sytti meter ovenfor der jeg stilte meg. Huket meg ned og fant en fin plass å sitte. Beveren stoppet opp og svømte frem og tilbake og kom stadig litt nærmere. Trådkorset lå hele tiden på den, og på rundt 20 meters hold, seg den langsomt frem og tilbake. Så stoppet den opp og ble liggende helt rolig. Jeg vil helst ikke skyte på dyr i vann, så holdt igjen skuddet i håp om at den skulle kravle på land, men til slutt dykket den rolig og ble borte. Er ikke fritt for at jeg angre litt, for det var et rimelig sikkert treff mot hodet på det korte holdet, men samtidig, hva om det hadde blitt bittelitt dårlig treff? Så egentlig angrer jeg ikke heller. 

 

Så ikke mer til den etter det. Etter en halvtimes tid, gikk jeg en runde for å se om det var dyr ande steder. Hørte bare et plask langt unna, og så borti et eller annet innunder noe overheng, men det kan ha vært unger. Muligens var det mor som plasket der. Dette var femti meter nedenfor der jeg satt. Plasket var samtidig mens jeg siktet på det andre dyret. Dette var mellomstort, så noen mor var det ikke. Litt senere gikk jeg rett på en annen bever, omtrent hundre meter nedenfor der igjen. Da var det blitt såpass mørkt at jeg ikke fant noe mer etter det.

 

Det ble en resultatløs jakt denne våren, men det ble da noe spenning. Hadde jeg skutt mot dyr i vann, kunne det blitt tre, men det kunne fort blitt tre skadeskytinger eller resultatløse søk etterpå også, så da er det i grunn greit ikke å ha prøvd de skuddene. 

 

Neste år... :-) 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...