Jump to content

Kite, zeiss, meopta... ?


nilsh

Recommended Posts

Jeg sliter med å komme til en endelig beslutning om hvilket kikkertsikte jeg skal gå for... Har gått til innkjøp av ny rifle (browning x-bolt nordic light 30-06), og trenger kikkertsikte til denne. 

 

Jeg tenker jeg vil prøve et lyssterkt kikkertsikte, som også fint kan brukes som et "allround" sikte (de fleste jaktformer samt skyting på forskjellige avstander på bane). 

 

Jeg har sånn halvveis kommet frem til følgende kandidater i skrivende stund:

 

KITE KSP HD2 2,5-15X56

ZEISS V6 2,5-15X56

MEOPTA MEOSTAR R2 2,5-15X56

 

Ønsker innspill/erfaringer (pluss/minus) med ovvenevnte kikkertsikter, men er også åpen for å se nærmere på andre alternativer. 

Link to comment
Share on other sites

Kite har jo fått positiv omtale, men er litt ferskt i markedet, Meopta var lenge kongen av mid-range, men Zeiss V6 er veldig bra i den prisklassen. Jeg har både V4, V6 og V8 og kommer til å holde meg til Zeiss. V4 serien er forsåvidt også et topp rimelig alternativ, men V6 har noe bedre linser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker alt med Zeiss V6 bortsett fra moa-klikk og dårlig kantskarphet.

Z6i er et hakk over på skarphet (i mine øyne).

R2 er knallgod optisk, men taper til Zeiss pga navn. (Les 2. håndsverdi)

Kite har jeg kun sett gjennom på messe så den kan jeg ikke mene all verden om.

Spent på om nye Meopta Optika 6 kan måle seg opp mot V6.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dobbeltsjekket selvsagt FØR jeg postet ;)

Det var også nettopp det som var hele hurlumheiet når V4 ble lansert. Forklaringen var at V4 skulle markedsføres mer aggresivt mot det amerikanske markedet. Det gjelder forøvrig for de to V6modellene med mest forstørrelse, de har også MOAklikk av samme orsak. Men de vanlige V6modellene som ble lansert i Europa først, har centimeterklikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...