Jump to content

Ny i 2019! Meopta Optika 6


jmosbakk

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Bestilte egentlig en 3-18x56, men pga leveringsproblemer ble det en 5-30 som jeg driver  og titter litt i i istedet. Har ikke skutt noe med den enda da jeg venter på ringer, men etter å ha titta litt i den under varierende forhold må jeg si at dette ser ut som virkelig bra saker ift prisen - iaf optisk. Jeg var i utgangskunktet litt grinete og skeptisk, men må faktisk innrømme å være litt imponert - så langt. Det er klart det er forbedringspunkter på den, men som sagt er ikke dette i det prismessige toppskiktet heller. Kommer tilbake med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått litt mer praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

@msteiro jeg bestilte i slutten av februar eller tidlig mars og ble forespeila tidlig levering. imidlertid kom det ikke noe på første levering, og venta på andre, hvor det heller ikke kom noe. Etter sigende var det visst vanskelig å skaffe, så aner ikke når den blir tilgjengelig igjen. Men du kan jo ringe opp på Nygård å høre?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har sett på en optika 3-18. Men vet ikke om jeg vil ha med 50 eller 56 åpning... Hva tror dere? 

Kommer vel til å bli mest brukt på skytebane, jaktfelt og litt revejakt. Kanskje prøve litt Langhold også. 

Hvilket retikkel ville dere kjøpt med ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde kjøpt meopta hvis jeg fikk tak i en med rette specs. Skulle ha en 4,5-27x50 FFP med cm klikk og mrad retikkel. Er ikke mulig å skaffe nå. Leverandør sier alt av kikkerter som kommer til norge nå, er moa klikk. 
 

kjøpte en vortex viper pst gen ii i 5-25x50 cm klikk. Meget fornøyd. Hadde min første treffer på 525 meter i går! Artig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meopta håndkikkert og er imponert! Skulle gjerne hatt et meopta kikkertsikte også, men syns r2 er for dyr og at r1 har for liten forstørring. Hvis optika 6 går inn i klassen for meget bra kikkertsikte, er jeg ikke i tvil om hva jeg skal ha. Nemlig en meopta optika 6 3-18x50 RD sfp med lys! Men da må jeg vite at den holder meget god kvalitet først. 

Link to comment
Share on other sites

Definer meget bra. Ikke engang Meopta klarer å lage et «øverstehyllesikte» , og selge det til 10 lapper. Når det er sagt så er mitt inntrykk at de lager god optikk til en grei(ere) pris. Har et par stykker selv og har eid flere. I sk tester blir de gjerne omtalt med «mye for pengene».  Importørsevice er iaf upåklagelig, om det skulle være noe. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner den, men har sett andre håndkikkerter enn den jeg har selv til ca samme pris og syns forskjellen kan være veldig stor. Mitt inntrykk er at meopta er underpriset i forhold til kvalitet, mens andre merker kan være overpriset. Jeg har begrenset kompetanse og håper å få økt den slik at forventningene mine kan være så realistiske som mulig. Jeg har en 40 år gammel smidt & bender fra før der optikk fungerer helt fint. Den har mye mindre lysåpning og mye mindre zoom. Mangler lys og rødpunkt. Den var toppmodell på starten av 80-tallet. Regner likevel med at en meopta optika 6 vil være en god oppgradering?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har titta i optika 6 så er det bra valuta for pengene. Såpass bra at jeg vurderer en til, og muligens bytte ut V4n med en. Bakdel er vel vekta, men optikk og mekanikk virker bra så langt.

Man må jo se ift prisnivå og der synes jeg det virker bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 5/22/2020 at 1:41 PM, Begnadøl said:

Har sett på en optika 3-18. Men vet ikke om jeg vil ha med 50 eller 56 åpning... Hva tror dere? 

Kommer vel til å bli mest brukt på skytebane, jaktfelt og litt revejakt. Kanskje prøve litt Langhold også. 

Hvilket retikkel ville dere kjøpt med ?

 

endte du opp med denne? sitter og vurderer denne selv. har et 3-9x42 optikk som jeg har brukt i mange år som jeg er veldig fornøyd med, men i fjor så starta jeg med en del morra posting og kveldsjakt på rev, så vil ha en ny med litt større åpning og lys. også er budsjettet mitt på rundt 8000. har ikke mer rett og slett. men etter hva jeg har lest og hørt så virker dette ut som noe av det bedre en kan skaffe til en sånn pris?

 

Link to comment
Share on other sites

Til ren jaktkikkert kan du nok få bedre glass til den prisen brukt, feks en brukt Zeiss Victory m lys. Men til nypris er det absolutt ikke dårlig kjøp nei. 

 

Angående vekt, så har den akkurat samme vekt (eller lettere) som ALLE andre kikkerter i "langholds" kategorien med unntak av March muligens.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Septim skrev:

 

endte du opp med denne? sitter og vurderer denne selv. har et 3-9x42 optikk som jeg har brukt i mange år som jeg er veldig fornøyd med, men i fjor så starta jeg med en del morra posting og kveldsjakt på rev, så vil ha en ny med litt større åpning og lys. også er budsjettet mitt på rundt 8000. har ikke mer rett og slett. men etter hva jeg har lest og hørt så virker dette ut som noe av det bedre en kan skaffe til en sånn pris?

 

 

Nei, har ikke kjøpt noe. Blir vel ikke noe før jakta heller, og er litt usikker på hva jeg vil ha av kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Eg tenkte tungt i forhold til generell bruk på ei jaktrifla, der ein kanskje skal gå ein del og bera rifla i nevane. Synes kanskje utviklinga går litt feil der og då tenke eg ikkje berre på meopta men igjen meir generelt.

Siktene blir stort sett større, tyngre voldsom zoom og stor forstørelse.

ps er ikkje GGG og håpar og ikkje bli det heller.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
On 6/4/2020 at 12:48 PM, Premium2006 said:

Hadde kjøpt meopta hvis jeg fikk tak i en med rette specs. Skulle ha en 4,5-27x50 FFP med cm klikk og mrad retikkel. Er ikke mulig å skaffe nå. Leverandør sier alt av kikkerter som kommer til norge nå, er moa klikk.

Hvorfor kan de ikke heller sende skiten till Amerika? De er vel de den er laget for?

Link to comment
Share on other sites

@jmosbakk - Du får holde oss oppdatert. Det er et par ting som er rart her- bortsett fra at det retiklet der ser håpløst masete ut i SFP, en type #4 med opplyst dot hadde vært mer formuftig...

 

Hvorfor lager de ikke SFP modellene med tårn? Bortsett fra at det ruver som et periskop på en ubåt er da tårnet på FFP modellen veldig kurant. Et tårn hadde gjort SFP modellene mye mer kurant.

 

Det andre er hvorfor de i det hele tatt gidder å lage SFP modeller med så mye rare løsninger på retikler? Det blir bare mas å huske hva som er hva.

 

Skjønner ikke at de ikke kan gjøre det enkelt og tilby noen få bra FFP retikler, og ha 4er som SFP opsjon, og så kjøre alt med tårn og CM klikk?

kunne godt tenkt meg en sånn på salongrifla, men da må man ha tårn, og såvidt jeg vet er det ingen som vet når FFP modellene kan leveres

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 12/4/2020 at 11:40 PM, Runarash said:

Norhunt

Norhunt var tom på lager. Får ikke svar på om de har andre FFP modeller heller. Ikke sikkert de har, men et dårlig svar (nei) er bedre enn ingen svar. Ser ikke ut som det er noen andre butikker som har på lager heller. Har sendt noen flere henvendelser nå i helgen, så for vi se om noen har bry til å svare i løpet av uka.

Meopta er visst hardt rammet av korona, og har visst nok derfor leveringsproblemer i ubestemt tid fremover....🤔

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Oryxhunter said:

Norhunt var tom på lager. Får ikke svar på om de har andre FFP modeller heller. Ikke sikkert de har, men et dårlig svar (nei) er bedre enn ingen svar. Ser ikke ut som det er noen andre butikker som har på lager heller. Har sendt noen flere henvendelser nå i helgen, så for vi se om noen har bry til å svare i løpet av uka.

Meopta er visst hardt rammet av korona, og har visst nok derfor leveringsproblemer i ubestemt tid fremover....🤔

Det var dumt. Har vurdert meopta selv men gikk vekk fra de pga vekten.

Link to comment
Share on other sites

@Hare4Takk for tipset.👍 Men har prøvd der også. Vil ikke over 3x som minste forstørrelse så der var det også tomt. 

Så tenkte egentlig å handle Vortex PST II 3-15x44 hos Jaktfall, så lenge Optika6 virker umulig å få tak i. Men går ikke an å ringe der og får ikke svar på mail, så tror ikke de er interresert i nye kunder. Og hva skjer om en skal reklamere på et produkt, når de ikke svarer på mail som kan ende opp i salg engang. 

Er det noen som har forslag til andre tilsvarende kikkertsikter som det er mulig å få tak i? Og til ca samme pris. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Oryxhunter said:

@Runarash hvilken optikk gikk du for da? 

Har ikke kjøpt noe enda da jeg må få solgt unna noen andre kikkerter og ringer + annet små stash. Men driver å lukter på en vortex razor hd lht 3-15x50. Er ute etter en lettere jaktkikkert med åpent låsbart høydetårn. Ser og på zeiss v4 med asv eller leupold vx5hd men de er litt dyrere i pris. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Kan ikke låse sidejusteringen. Er lokk på den dog. Blir vel mest plinking på bana ja, og så tenkte jeg ha den på 22lr etterhvert. Er jo klar og fin helt ned til 8m så hadde det litt i baktankene når jeg kjøpte den. Testet den litt på banen i dag faktisk og fungerte tipp topp den.

 

Får laste opp bilde ferdig montert. Ikke akkurat liten og nett :-)

 

01108547-B557-4BAE-B202-369E26E7CD49.jpeg

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...