Jump to content

Folketro, overtro og knivtradisjoner i ny bok


ThomasWO

Recommended Posts

Jeg er ny på forumet her, selv om jeg i lengre tid har vært en flittig leser både på knivsidene og våpen/lading-sidene. Her er det mye god informasjon, og nettopp derfor håper jeg å kunne få noen bidrag fra dere som sitter på mye kunnskap. For tiden jobber jeg med en bok om norske tollekniver og i den forbindelse er jeg på jakt etter eksempler på overtro, folketro og tradisjoner forbundet med knivbruk. For eksempel har jeg selv hengt en kniv over dørkarmen hjemme for å hindre skrømt og haugfolk i å komme inn i huset, haugfolket er som kjent redd for knivstål og kan dermed ikke trå over terskelen.

 

Eksempelet ovenfra har jeg fra en av de mange bøkene om norske tollekniver fra 1980- og 1990-tallet – og det finnes en del andre eksempler, gjerne forbundet med haugfolk, huldra og skrømt, men også med giftemål.

 

Og så, over til spørsmålet: Er det noen blant knivfolket her som kjenner til ulike former for folketro og/eller tradisjoner knyttet til norske kniver, knivbruk og knivtradisjoner?

 

På forhånd takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Du kan selvsagt kaste kniven over huldra hvis du skulle være så uheldig å møte henne, men det er jo stålet som er poenget her, ikke at det er smidd til en kniv. En ladning stålhagl hadde antakelig gjort samme nytta.

 

Man må sette en kniv i veggen der man gjærer ølet så ikke de underjordiske skal ta det. En gang vi brygga i skogen og glemte å sette ut en kniv mista vi halvparten av vørteren over natta. Det må ha vært vettene. Og i den sammenhengen tror jeg ikke annet stål gjør samme nytta, uten at jeg helt veit hvorfor.

 

Ellers kan en kniv som har tatt liv helbrede sår, har jeg hørt, uten at jeg har prøvd det sjøl.

 

Over døra har jeg vært vant til at man har en utbrukt hestesko, så slipper man å ofre en verdifull kniv til et så statisk formål.

Edited by erikraude
Tilleggsopplysninger
Link to comment
Share on other sites

Man gir pr. definisjon ikke bort en kniv, da risikerer man at mottageren dreper giveren med den. For å unngå dette tar man "betalt" i form av småmynt, et kronestykke holder i massevis. Og det er stål som holder diverse vesener av type "underjordisk" unna, ikke det at det er en kniv. Skulle huldra prøve å ta deg på tissen mens du skifter dekk holder det å lobbe hjulvinna over hodet hennes.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når vi som barn tryna skikkelig og fikk diger kul i hodet, brukte mormor å legge på stål, som hun sa.
En bred forskjærskniv/kjøkkenkniv gjorde nytta men stålet måtte være kaldt, og kulen ble mindre og det gjorde mindre vondt...det mener jeg å huske ;)

Jeg prøvde samme metode på en av døtrene mine da hun tryna på sykkel som lita, og kom skrikende inn med kul i panna.
Da hun så jeg jeg kom med forskjærskniven, ble det et hyl uten like og hun løp vettskremt etter mor si.
Etterpå sa hun at hun trodde jeg skulle skjære vekk kulen.....

 

Edit:
Min mormor var født i 1883 (jeg begynner visst å bli en gammel mann.....) og tradisjonen med kaldt stål på kuler var noe hun hadde med seg fra sine foreldre, så tradisjonen, eller troen på dette går langt tilbake på kysten av Trøndelag.

Edited by seawolf
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt!

 

Jeg er også enig i at det er stålet/metallet som er hovedpoenget, ikke formen – i tidligere tider var det kanskje en kniv man lettest hadde for hånden dersom de underjordiske åpenbarte seg. Ifølge knivsmed Strømeng har samene historisk sett en slags tilsvarende tro på messing, som man gjerne finner i holker og beslag på samekniven, og her også er det i metallet og ikke i formen de magiske egenskapene ligger, likevel er det vel gjerne kniven som man kanskje har med seg oftest.

 

Helbredelse, brygging, kuler og skader. Helmaks. Nettopp denne typen personlige opplevelser og tradisjoner jeg er ute etter, og veldig ålreit at det er tradisjoner som fortsatt er ved godt liv!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kniv mot kuler ble jeg sjøl utsatt for, da jeg fikk en diger kul i hodet under skihopping i barneskolen. Av en lærer fra Frøya, ja, så dette er nok "tradisjonelt" på Trøndelagskysten.

 

Dette er faktisk vanlig førstehjelpskunnskap, brukes f.eks. i idrett - å kjøle ned skadestedet, for å redusere hevelsen. Kniv eller annet metallstykke leder varmen, så kjølingen blir effektiv.

 

5 timer siden, Olesøn skrev:

Skulle huldra prøve å ta deg på tissen mens du skifter dekk holder det å lobbe hjulvinna over hodet hennes. 

 

Det skal brukes STÅL, ikke bløttjern, så hjulvinne fra Biltema duger ikke!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...