Jump to content

338Lapua, kobberkuler og rikosjetfare


matsb

Recommended Posts

Er ikke sikker på om jeg skal lade opp 250gr accubond eller 260/285gr lrx i 338lm.

 

Noen som har noen erfaringer? 

 

Er også litt skeptisk til rikosjetfare ved et så "tungt" kaliber. Er den større, mindre eller omtrent tilsvarende som "andre" kaliber? 

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du skyte?

Jeg forsøkte meg med 285gr TSX - disse klarte jeg aldri å stabilisere. Ble for lange for min twist (selv om spec sier at 1:10 er nok snurr).

Endte med 250gr Swift A-Frame, V0 på 908ms og presis ut til 390m (så lang bane jeg har tilgang til...). 

Ser Brownells har 280gr LRX på lager og Jaktdepotet har inne 265gr LRX og 250gr LRX. Skal du ha homogen ville jeg gått for 250gr - mer fart og mindre sjanse for ustabilitet. Det er uansett nok punch :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Wintel skrev:

Hva skal du skyte?

Jeg forsøkte meg med 285gr TSX - disse klarte jeg aldri å stabilisere. Ble for lange for min twist (selv om spec sier at 1:10 er nok snurr).

Endte med 250gr Swift A-Frame, V0 på 908ms og presis ut til 390m (så lang bane jeg har tilgang til...). 

Ser Brownells har 280gr LRX på lager og Jaktdepotet har inne 265gr LRX og 250gr LRX. Skal du ha homogen ville jeg gått for 250gr - mer fart og mindre sjanse for ustabilitet. Det er uansett nok punch :-)

Får lagd pipe i 1:9 twist skjønner du 😏

Skal primært skyte 300gr et-eller-annet for å ha det gøy.

 

Hva jeg skal jakte. Sel med ekspanderende og gås med helmantel. 

Tror ikke det blir noe langhold på hjortedyr. Skutt for lite til å skyte mer enn 150-200m.. Men kanskje når pipa er utbrent å man må ha ny at man er klar for å strekke holdene litt 😊

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, tornado skrev:

Sel og gås med 338LM.... Litt overkill kanskje...

 

Jeg lader 250grs Lapua Scenar til trening og Barnes 250grs LRX til langhold jakt er planen. 250grs homogen kule med 1:10 snurr burde fungere på litt lengre hold.

 

Altså..  Det er overkill med 338LM for ALT som kan jaktes i Norge. Ikke ville jeg hatt en fettung rigg på Bjørnejakt i Sverige heller 😅

Er mer for the fun of it, samt kanskje skyte ei gås eller en sel og maybe noe hjortevilt etterhvert. 

Skal love deg at ingenting er overkill på grå/kanadagås. De flyr som bare faen etter fine ryggtreff med 8x57is og Norma Jaktmatch (kula som jørund Lien har "kåret" til den beste fuglekula) .. Og 338-kula er tross alt bare .6mm bredere så ikke blir det spesielt mye mer tapt kjøtt om man skulle treffe en filet. 

 

Også fint med litt mindre vindavdrift her på den forblåste Nordlandskysten 😅

 

Men hovedsaklig bare for gøy. Tror ikke ei gås som letter etter treff av ei kule i 8x57 ikke gjør det etter treff me 338LM.. Tror mer det har med treffpunkt å gjøre.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På vanlig hold er 338LM overkill, men ikke når holdet strekkes litt. Kulene taper fort energi (fart), så greit å ha litt å gå på til de litt tyngre dyra som elg og hjort. Kulevalget er viktig på litt hold, da de må ekspandere på lavere fart som Accubond LR og Barnes LRX.

 

Til 8x57 ville jeg brukt noe annet enn FMJ kuler på storfugl. Det kaliberet har for lite fart for FMJ, prøv Hornady GMX eller noe i samme gata. I 22-250 funker FMJ da kula treffer med 1100 m/s, men bruker GMX for bedre virkning på fugl.

 

På hjortevilt ved vanlige hold (50-150m) er vel 8x57 bortimot perfekt.

 

Utfyllende lesing om 8x57:  

https://www.ballisticstudies.com/Knowledgebase/8x57JS+Mauser.html

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tornado skrev:

På vanlig hold er 338LM overkill, men ikke når holdet strekkes litt. Kulene taper fort energi (fart), så greit å ha litt å gå på til de litt tyngre dyra som elg og hjort. Kulevalget er viktig på litt hold, da de må ekspandere på lavere fart som Accubond LR og Barnes LRX.

 

Til 8x57 ville jeg brukt noe annet enn FMJ kuler på storfugl. Det kaliberet har for lite fart for FMJ, prøv Hornady GMX eller noe i samme gata. I 22-250 funker FMJ da kula treffer med 1100 m/s, men bruker GMX for bedre virkning på fugl.

 

På hjortevilt ved vanlige hold (50-150m) er vel 8x57 bortimot perfekt.

 

Utfyllende lesing om 8x57:  

https://www.ballisticstudies.com/Knowledgebase/8x57JS+Mauser.html

 

GMX på fugl? Lykke til med å selge det. Og 8x57 for lav hastighet for FMj? Tror mer på Jørund Lien. 

Er bare å ha ei tilstrekkelig lett nok kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...