Jump to content

Ladning til 130grs Barnes TSX i 6.5x55


Magnusb99

Recommended Posts

Prøvd mye med den kula i 6.5x55, da med N560 og MRP i all mulige vekt kombier og c.o.l...... i sauer s202 og en  Blaser R8. Ikke fornøyd med samlingene, så droppet den, tror den er for hard i konstruksjonen for kaliberet, men så snart du kommer på kaliber .30 og oppover er presisjonen helt enorm. Beste samlingene ble på 3-4 cm i saueren, Blaser pipen likte den ikke i det hele tatt 5 cm og verre. Kula likte mye fri-flykt! Typisk 2-3 skudd i en fin samling, å så et eller to skudd litt til en side.... greit nok på 100m, men når man nærmer seg 150-200m følte vi oss ikke komfortabel med kula i det hele tatt, marginene forsvant fort. Kan også sies, at 120 gn TSX også ble testet, saueren likte ikke den hellet, men Blaser pipa går veldig bra med den og MRP, og igjenn, mye friflukt. I saueren brukes nå 142gn NALR og N560, den går veldig bra, men kula er egentlig allt for ekspansjons villig... burde brukt vanlig accubond tror eg, men nå er det nå den eg har ladet opp... TSX og TTSX er egentlig veldig bra kuler til vilt, og brukes i 300 og 375, håper du har bedre hell med den i 6.5 enn meg, lykke til.

Edited by kayt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skutt mye TSX/TTSX/LRX i 6.5x55, 6.5Creed, 308win og 8x57is.

Siden kulene i 6.5 er spesielt lange iforhold til kaliberet så er en rask twist optimalt. 120gr ttsx, 130gr tsx og 127gr lrx går alle bedre i 6,5 creedn (1:8) min enn i noen av 6,5x55ene (1:8,66 eller 1:9 twist) jeg har hatt. 

Når det er sagt gikk de ikke dårlig i hverken Tikka T3, Tikka M590, Sako 85 Finnlight eller Blaser R8 i 6,5x55, bare at fabrikkrulla Vortx TTSX 120gr skyter 3 skuddssamlinger på 20-25mm på 200m med creedn. 

Nå kan jeg ha vært heldig med akkurat den creed-pipa da, men hadde 30-35mm-samlinger på 100m med 120gr ttsx i alle 6,5x55ene mine.

127gr lrx fra fabrikk klarte ikke bedre enn 43mm samling på 200m til sammenligning.

 

127gr lrx tippa i alle 6.5x55ene mine. Tilogmed 1:8,66 twisten i R8-pipa. 

 

Ganske sikker på at du bør ha 1:8 twist eller raskere for 130gr tsx

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...