Jump to content

Alvorlig skade på person etter jakt i Sverige


Generaldfeld

Recommended Posts

Man må regne med å bli korsfestet av dette, når man skyter på mennesker med hus som bakgrunn. Det ødelegger for alle som eier lovlige skytevåpen. Sikte på hus med ladd våpen skal ikke skje. Samme hva media skriver, jeg har ikke lest mye av det, vi har sett det på film. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at mange har en virkelighetsoppfatning som baseres på medienes egne beskrivelser og at de (media) ofte har et veldig avslappet forhold til sannheten. Jeg syntes også kommentarer fra folk her som babler om at de ville skade folk som sikter på de osv er håpløse. Men i denne saken er mye av kritikken basert på tiltalen fra det svenske aktoratet og gjengivelser fra vitner og tiltaltes forklaring i retten. Filmen fra siktedes termiske sikte taler sitt eget tydelige språk. Jeg syntes denne jegeren har utvis en helt håpløs atferd (basert på etterrettelig fakta) og håper han aldri får mulighet til å jakte igjen. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Poacher skrev:

Men den korsfeste mentaliteten til enkelte her er rett å slett ikke greit, når den eneste infoen dere har er det som har stått i MSM! 

Her trenger man faktisk ikke mer info en det man ser på filmen. Det gjør jo denne saken unik.

Link to comment
Share on other sites

Det står forsåvidt mye om denne saken andre steder enn MSM også.

Hvorvidt man synes det som har skjedd her er forsvarlig eller ikke får være opp til hver enkelts moralske kompass, og jeg tror de fleste (heldigvis) er ganske enstemmige når det gjelder akkurat hva som har vært utført her. Vedkommende bør aldri jakte eller være i befatning med våpen igjen noensinne.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

Hvorvidt man synes det som har skjedd her er forsvarlig eller ikke får være opp til hver enkelts moralske kompass

 

Det er vel ingen som forsvarer det som har skjedd? Heller ikke jeg noe jeg påpekte i mitt første innlegg!

Det jeg reagerer på er korsfestelsen som begynner asap, før noen som helst vet hva som skjedde... Eneste man visste var at en jeger hadde skutt en jogger

Det er IKKE første gang noen blir korsfestet her av tastatur mafian hvor det virker som om enkelte knapt har vært utenfor fortauet(?)

 

Når også Adm/mod bidrar til korsfestelsen er jo ting som det pleier...

Edited by Poacher
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hvorfor du føler for å forsvare noen som, gjentatt bevist, uten å vite hva han skjøt mot, over en vei, med bebyggelse som bakgrunn, løsnet et tvilsomt skudd mot et tvilsomt mål midt på natta, for å så rømme til skogs, gjemme seg for politiet, lyve for politiet, og så endre forklaring et utall ganger før han blir dømt for flere av tiltalepunktene. (edit: dette er altså bevist, fra flere hold, og du må gjerne tilbakebevise disse "påstandene" om du føler det er feil.. som jeg tipper du gjør)

 

Han er verken en oppegående jeger eller skytter når noe så fullstendig unødvendig som dette skjer, og det er fullstendig åpenbart at dette ikke er et menneske som evner å ha et seriøst forhold til våpensikkerhet og sikker utøvelse av jakt når han sitter på post og sikter på folk. 

Forhåpentligvis skal han aldri verken jakte eller skyte igjen, det har han bevist at han ikke kan gjøre uten at andre risikerer å miste livet.

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Poacher skrev:

Det jeg reagerer på er korsfestelsen som begynner asap, før noen som helst vet hva som skjedde... Eneste man visste var at en jeger hadde skutt en jogger

Og det er jo nok. Når jegere skyter andre ting en dyr så er det helt naturlig (og veldig bra) at folk reagerer. Jeg finner det helt naturlig at det du omtaler som en "korsfestelse" starter når sånne nyheter kommer ut.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Super XX skrev:

 reagerer. Jeg finner det helt naturlig at det du omtaler som en "korsfestelse" starter når sånne nyheter kommer ut.

Nå er det jo dessuten  påske, hvor denslags er enda mer naturlig ;)

 

K

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke korsfestet noen, hverken før eller etter. Jeg så en videosnutt som viser en handling som hadde vært hinsides all fornuft om det så hadde vært et rådyr, klart og tydelig, i siktet. Bakgrunnen er nok til å framdømme ethvert menneske alle rettigheter utover plinking med hjemmesnekret sprettert. Kommentaren min om å finne nye venner var nok over kanten, jeg ser den.

Link to comment
Share on other sites

@Poacher Du bør forstå at erfarne skyttere og jegere her på Kammeret reagerer på denne hendelsen. Jeg vil ikke spekulere på hva som ligger bak handlingen, ei heller hva som er korrekt straffeutmåling. Men at "alminnelige folks rettsoppfatning " utfordres av dommen, se det er tydelig. At reaksjoner har kommet,  og kommer, er sunnhetstegn. Og et tydelig signal om at Kammerbrukerne ikke bare har et moralsk kompass, men også følger det. Personlig tar jeg fullstendig avstand fra denne  groteske handlingen, og har sett videoen for siste gang. Rettsapparatet har saken. 

 

Jeg finner ingen videre grunner til å lete etter "formildende omstendigheter".

Som skytter tar jeg fullstendig avstand fra denne groteske hendelsen. Noe du også bør gjøre.

Edited by BC.Airn
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

@Poacher

1# Du bør forstå at erfarne skyttere og jegere her på Kammeret reagerer på denne hendelsen.

2# Som skytter tar jeg fullstendig avstand fra denne groteske hendelsen. Noe du også bør gjøre.

 

1# Å reagere er helt greit, men korsfestelsen fra 1.minutt er ikke. Det kan virke enkelte ganger som om det er konkurranse mellom enkelte å være mest mulig korrekt på hva de skriver. Og når man møter de F2F og setter spørsmålstegn ved det de har skrevet så innrømmer de umiddelbart omtrent det stikk motsatte. Det gjelder da ikke denne saken men på generelt grunnlag!

 

2# I mitt første innlegg i tråden her skrev jeg:

4 timer siden, Poacher skrev:

Jeg forsøker IKKE å unnskylde vedkommende i det som har hendt. 

 

Edited by Poacher
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Poacher said:

1# Å reagere er helt greit, men korsfestelsen fra 1.minutt er ikke.

Jeg har ikke verdens beste hukommelse, så jeg har lest første del av denne tråden på nytt.

Det er ikke mye som minner om kollektiv korsfestelse fra 1. minutt. Noen er kanskje litt raske med å konkludere, men dette balanseres greit ut med overraskende objektive og reserverte innlegg når man ser det opp mot alvorlighetsgraden og hva som var tilgjenglig av informasjon i media.

Om du kjenner vedkommende og / eller sitter på informasjon vi andre ikke har, så vil en slik diskusjon garantert oppleves annerledes for akkurat deg, men det du opplever som korsfestelse i denne tråden har nok mer med din «rolle» å gjøre, enn at dette objektivt kan anses som en korsfestelse.

Uansett så har denne personen satt seg selv i denne posisjonen og hverken han eller venner / pårørende bør bli overrasket over at en slik sak naturlig nok vil generere diskusjon og spekulasjon i jakt- og skyttermiljøet, det er uunngåelig. Det som sies og skrives er naturlig nok basert på det som er tilgjengelig av informasjon, og noen ganger har vi kun det som kan leses i avisen. Det kan sikkert fremstå feil og urettferdig for den det angår, men det betyr ikke at vi må avstå fra å ha noen teorier og oppfatninger basert på det vi leser. Slike saker angår oss alle, fordi det er svært uheldig for jaktens-, jegeres- og våpeneieres omdømme.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Poacher skrev:

 

 

Vedkommende i denne saken er en venn av meg, han vil fortsatt være en venn av meg til tross for denne saken!

Har jaktet sammen med han flere ganger, og vil gjøre det igjen om vedkommende ønsker. Selv om jeg regner med jakt/skyting er over for hans sin del(?)

 

Jeg forsøker IKKE å unnskylde vedkommende i det som har hendt. Men den korsfeste mentaliteten til enkelte her er rett å slett ikke greit, når den eneste infoen dere har er det som har stått i MSM! 

 

Kjenner ikke saken,men respekt for å stå opp for en kompis.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sorry, ser ingen veldige oppfordringer til korsfesting i denne tråden. Han som forteller at han har for vane å bruke kikkertsikte som håndkikkert får mer tyn en dinmillimeterfraådrepeenkar kompisen din.

Kompisen din har rotet det til noe jævlig for seg selv(og stakkaren som ble skutt...). Jeg synes straffen er merkelig lav, uten at det betyr at jeg ikke skjønner at fyren har det og vil ha det rimelig jævlig sånn ca resten av livet. 

Link to comment
Share on other sites

Hendelser som denne vekker sterke reaksjoner, både i jeger- og skytterkretser. Jeg vet ikke riktig om jeg heller ser oppfordringene til korsfesting (et tidsriktig begrep!), men som tidligere kommentert har det etter min oppfatning vært tendenser både til forhåndsdømming og bruk av gapestokken, hovedsakelig basert på informasjon fra media. Selv om tilgangen på fakta etter hvert har økt, må det vel være lov å si at noen av og til er litt raske på avtrekkeren? Men ligger kanskje i nettdebattenes natur?

 

Det kunne for øvrig vært svært interessant om vi kunne fått tilgang til domspremissene. Etter hva jeg så fra NRKs dekning av saken, vil aktor bruke god tid på å gå gjennom disse før han vurderer en anke. Og det ville forbause meg om tingrettens dom blir stående. I mellomtiden hadde det nok vært fint for alle som følger denne tråden om @Poacher kunne redegjøre litt nærmere for hva som er skrevet feil. Er det postinger under denne tråden, eller er det opplysninger som har framkommet i medias dekning av saken?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

Jeg har ikke verdens beste hukommelse, så jeg har lest første del av denne tråden på nytt.

Det er ikke mye som minner om kollektiv korsfestelse fra 1. minutt. Noen er kanskje litt raske med å konkludere, men dette balanseres greit ut med overraskende objektive og reserverte innlegg når man ser det opp mot alvorlighetsgraden og hva som var tilgjenglig av informasjon i media.

Om du kjenner vedkommende og / eller sitter på informasjon vi andre ikke har, så vil en slik diskusjon garantert oppleves annerledes for akkurat deg, men det du opplever som korsfestelse i denne tråden har nok mer med din «rolle» å gjøre, enn at dette objektivt kan anses som en korsfestelse.

Uansett så har denne personen satt seg selv i denne posisjonen og hverken han eller venner / pårørende bør bli overrasket over at en slik sak naturlig nok vil generere diskusjon og spekulasjon i jakt- og skyttermiljøet, det er uunngåelig. Det som sies og skrives er naturlig nok basert på det som er tilgjengelig av informasjon, og noen ganger har vi kun det som kan leses i avisen. Det kan sikkert fremstå feil og urettferdig for den det angår, men det betyr ikke at vi må avstå fra å ha noen teorier og oppfatninger basert på det vi leser. Slike saker angår oss alle, fordi det er svært uheldig for jaktens-, jegeres- og våpeneieres omdømme.

 

Et meget fair og realt innlegg 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

I mellomtiden hadde det nok vært fint for alle som følger denne tråden om @Poacher kunne redegjøre litt nærmere for hva som er skrevet feil. Er det postinger under denne tråden, eller er det opplysninger som har framkommet i medias dekning av saken?

 

Media er som regel bare vås. Har selv vært i media i en sak som var omtalt i "alle" landets aviser- Hvor de siterte sikre kilder etc... Det jeg og kollega opplevde ift det MSM skrev/siterte så var de ikke i samme fylke engang! Det var absolutt ingen ting som stemte med de vi opplevde (jobb sammenheng) Så uansett hva MSM skriver, så stoler jeg overhodet ikke på de.

 

Når det gjelder hva som er skrevet i denne tråden så akter jeg ikke å dra frem enkeltpersoner. Det bidrar ingen ting som helst.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Poacher skrev:

Når det gjelder hva som er skrevet i denne tråden så akter jeg ikke å dra frem enkeltpersoner.

Det har vi på en måte forstått skjønner du. Ditt bidrag har vært å fortelle at fyren er en kompis av deg og at alt som står i media - inklusive her på Kammeret - i sakens anledning er feil. Hvis du anstrenger deg aldri så lite så så klarer du muligens å la oss få et aldri så lite innblikk i "sannheten"?

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Poacher skrev:

Media er som regel bare vås. Har selv vært i media i en sak som var omtalt i "alle" landets aviser- Hvor de siterte sikre kilder etc... Det jeg og kollega opplevde ift det MSM skrev/siterte så var de ikke i samme fylke engang! Det var absolutt ingen ting som stemte med de vi opplevde (jobb sammenheng) Så uansett hva MSM skriver, så stoler jeg overhodet ikke på de.

Dette støtter jeg deg 100% på. Jeg har mange ganger vært delaktig i hendelser media skriver om. Stort sett er 10-20% fakta og resten eventyr. Men i dette tilfellet foreligger det en film av hendelsen som gjør at alle kan se hva som skjedde og gjøre seg opp en mening basert på kun det. Og det filmen viser er horribelt, kort og greit! Som jeg sa tidligere har vi som publikum også blitt gjort kjent med tiltalen og tiltaltes, samt vitners forklaringer. Jeg antar at det gjengis kanskje så ordrett i media (det er min erfaring) og er således greit å bruke som grunnlag for meningsutvekslinger her inne.

 

7 timer siden, Poacher skrev:

Ehh, jo mye av det som er skrevet er veldig feil!

Jeg skulle ønske du kunne utdype dette litt, ellers blir det lett for oss å anta at din venn som i løpet av rettssaken har vist at han er en lite troverdig fyr, har forklart deg en versjon som stiller han i et bedre lys enn hva retten har funnet bevis for...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett videoen er jeg ikke noe overrasket over at personen ble dømt. 

 

Om man legger til at han stakk av fra situasjonen da han sannsynligvis  innså hva som var truffet så er det vel også skjerpende. Hva om personen han skjøt ikke hadde kommet til hjelp og hadde blødd i hjel på stedet fordi jegeren ble redd og stakk av? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Resultatet var nok som forventet, selv om straffeutmålingen (som vanlig i slike saker) strider mot folks rettsoppfatning. Det føyer seg inn i det straffenivået man ser for knivstikking, banke folk til krøpling osv. Man ender opp bak murene i lengre tid for grove skatteunndragelser.

 

Å få en dom på mordforsøk uten motiv eller diagnose på at delinkventen er klin kokos er på ingen måte plankekjøring og egentlig bare tøys i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Poacher skrev:

Vedkommende i denne saken er en venn av meg, han vil fortsatt være en venn av meg til tross for denne saken!

Har jaktet sammen med han flere ganger, og vil gjøre det igjen om vedkommende ønsker. Selv om jeg regner med jakt/skyting er over for hans sin del

 

Har en venn som har drevet både svindel og tyveri, men fortsatt en venn. At han har hatt godt av å smake konsekvensene av handlingene sine er uansett en sannhet.

 

Ifølge tiltale slik den er gjengitt så har han jakter rev og rådyr på natt noe som da var ulovlig(alt nå er det tendenser til mangel på respekt for lover og regler) bruker termisk sikte uten tillatelse så dette ser dårlig ut, sorry dude.

Han velger å løsne skudd på noe han ikke hver hva er fornoe på 170m hold med hus som bakgrunn(finnes de her som mener jakt forbi 100m er umoralsk i seg selv) 

Så kommer en av mine antakelser og det er at målet var i bevegelse siden det var en jogger å også jeg mener at det å løsne skudd på mål i bevegelse på slike hold er veeeeldig tvilsomt. 

Nå vet jeg ikke selv hva jeg kommer til å ha gjort, men etterpåklokskapen er en veldig sikker vitenskap. Han velger altså å gjemme seg. Noe som styrker inntrykket av uansvarlighet. 

Så er konsekvensen her inne rettferdig å bør vi egentlig det? For å fremstå som ansvarlige jegere som tar avstand fra denne type oppførsel så er det tilnærmet et ansvar vi har dersom vi ikke ønsker et mer jakt fiendtlig samfunn. 

Når noen viser generelt så lite respekt for lover og regler, skrevne som uskrevne så er både korsfestelse og flogging på sin plass. 

At du er villig til å gå på jakt med han igjen er din sak, vi velger alle hvilke risikoer vi tar og han har nok lært leksa si nå så han blir kanskje den tryggeste sånn sett, men smekk fortjener han. Du er nå velkommen til å sile ut de deler av tiltalen du mener er feil gjengitt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått så er det fortsatt mulighet for at dommen kan bli anket. Det er jo helt åpenbart at summen av ulovligheter og dårlig dømmekraft skulle tilsi en langt strengere straff. Han er også dømt for flere forhold som hver for seg har en høyere maksstraff enn ett år. I følge domspapirene så må anke komme innen 9. Mai.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...