Jump to content

tribore


mp18

Recommended Posts

tja,-  tribore backbore etc......   ser på m1/2 auto der alle påstås å spise all ammo.. la gå med det....... men skulle vert artig å hørt om disse løps profiler bare er reklame eller fakta??  tenker på på hastighet/jevnhet etc på svermen.......

 

Link to comment
Share on other sites

Browning backbore går jävligt fint , Fabarms Tribore likaså  min 71cm Fabarm ( Tribore)  presterade samma hastighet som 

81 cm Browning backbore ,  dock var det lite si och så med fiberladdat.  Allätare  är en sanning med modifikation och den enda halvauto som jag haft och kan säga käkar allt är Beretta 390   , Fabarm XLR5 gör det inte  men är en jävla bra pang ändå.

/P

Link to comment
Share on other sites

Den største fordelen med overbora løp er at løpene blir lettere i disse grove masseproduserte pipene med utbyttbare choker.. Unngå fiber i veldig overbora løp... Skyt plastforladning... Vi som forbrukere har vel aldri vært mer mottakelige for våpenfabrikantenes kreative markedsavdelinger og deres påstander om bedre skuddbilder, hastighetsøkninger og x antall prosent mindre rekyl... men mye er bare tull. Og det meste kan tas med en STOR klype salt.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

var vel noe i den retningen jeg tenker også.  hadde dette vert så veldig gode greier så hadde vel alle laget slike løp. men hvis tynnere piper og lavere vekt er resultatet så er jo det et pluss hvis dei er sterke nok. får tråle nettet  litt om illustrasjonsbilder på skuddbilder/hastighet med og uten backbore . jeg er litt skeptisk hvis man mister litt hastighet pga dette. hvis rekylen blir lavere med dette så tenker jeg at trykket må bli av en plass eller .......

 

Link to comment
Share on other sites

Backbore ökar farten med ca 10ms  , jag och en kompis höll på och bli knasiga för vi laddade EXAKT lika och 

min bössa  ( 18,7) sköt konstant 10 ms snabbare  än hans 18,4 och till slut skickade han upp sin ammo som visade 

sig skjuta 10 ms snabbare . Tribore är lite lurigare för den är 18,8 från patronläget till ca 25cm innan choken för att bli 

konisk till 5 mm innan chokens säte där den blir 18,4  vilket gör att  " vanliga " choker baserade på 18,4 kan användas. 

Funkar gör det och dom har 1640 bar rating . Och idag med stålet vi tvingas använda på banan så   är backbore 

ännu en fördel , ska man bära långt får man ta en klenare kaliber . 

/P

Link to comment
Share on other sites

@mp18

 

jag har haft ett otal backbore hagelbössor varav 4  Browning  1 Fabarm och 1 backbore in absurdum mossberg 835 ultimag

den sistnämda har kal 10 lopp med kal 12/89 kammare. Men om vi pratar de normala runt 18,7  så kan jag säga att dom 

Skjuter bra med det mesta, dock med reservation för fiberladdat. Med Brownings backbore och de större inv+ chokerna  så 

får man en kortare och bredare hagelpelare än traditionell 18,4 lopp och det optimala är en pelare som är lika lång som bred.

Det är en  anledningen till att 35g i kal 10 ofta kan visa upp en träffbild på 100%  , vilket jag för visso även sett ifrån ett 18,7 lopp 

Det var lite kul faktiskt för min kamrat som gjorde det använde en lånad Browning Gold  halvauto , däremot hans Browning Bock med 18,7 lopp och samma choker kunde inte visa upp samma täta bilder, tyvärr strulade säljaren av automaten så att han hoppade att köpa den.  JAG tycker det är lättare att få fina bilder med Backbore, och krasst sett kan det spara lite krut jmf ett trängre lopp.  Jag har på senare tid inget backbore lopp, men däremot två  Auto 5 kal 12 där den ena har 18,4 lopp ( made in jap) 

och den andra har 18,3 lopp made in Belgium  och den förstnämnda skjuter oförskämt bra med IC  vs den trängre med MOD.

/P

Link to comment
Share on other sites

takker for svar/innfo. spennende med "nyvinninger" som har bevisbar/målbar effekt. ser du skriver at du pr dags dato ikke har slike løp i dine børser. er det noe du kunne tenkt deg i gjen,eller er forskjellen så liten at det ikke betyr en forskjell? ser depoet selger en fabarm som ser forseg gjort ut. mye å velge i i slike autoer,men hvis tribore er hakket hvassere på hastighet og jevnt skuddbilde så er det et vektig poeng for meg.

Link to comment
Share on other sites

Fartsøkningen ved overboring gjelder plastforladning. Og er marginal, det er hastigheten på svermen på 20 m som betyr mest. Og det er slettes ikke sikkert at man har noen større hastighet der ute selv om man skyter i et overbora løp og med plastforladning.

 

Fartsreduksjonen ved overbora løp og fiberforladning er ca dobbelt så stor. Nå har ikke vi krav til å skyte fiber som i england, hvor skepsisen til overbora løp har fått feste seg hos mange. Men skal man dit mye på jakt er nok en tradisjonell grunnboring like greit. Da skyter man uten hastighetstap med fiber.

Link to comment
Share on other sites

det er jo en tanke dette også. i disse miljøtider og microplast så kan vi kanskje få påbud om fiber i ammoen en gang i fremtiden. men inntil 10 ms høyere hastighet er jo ikke å fornekte det heller, er vel ved munningen all ammo blir målt uansett.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, mp18 skrev:

takker for svar/innfo. spennende med "nyvinninger" som har bevisbar/målbar effekt. ser du skriver at du pr dags dato ikke har slike løp i dine børser. er det noe du kunne tenkt deg i gjen,eller er forskjellen så liten at det ikke betyr en forskjell? ser depoet selger en fabarm som ser forseg gjort ut. mye å velge i i slike autoer,men hvis tribore er hakket hvassere på hastighet og jevnt skuddbilde så er det et vektig poeng for meg.

 

Nejdå !  Men jag har inget val då jag totalt kärat ner mig i  halvautomaternas halvautomat  Browning Auto 5 .

men eftersom jag laddar min ammo själv så har jag möjlighet att laborera fram det bästa.

/P

Link to comment
Share on other sites

De er vel mest bekymret for beitedyra skal få plasten i seg, det er jo oftest en noe mer oppstilt jaktform der over.Uansett så er nedbrytninstida på fiber ganske mye kortere enn selv den mest miljøvennlige plasten:) blir du tatt med plast der over får du høre det:)

 

gamebore har en forladning av ull som skal tette selv i overbora løp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Må jo bare ta med at chopper lump/demi block og tradisjonell grunnboring kan ofte utvise en fantastisk uniform sverm, sammen med fastechoker og  ofte tilpasset til spesifikk patron.

 

Monoblock konstruksjoner sammen med utbyttbare choker og overboring kan helt sikkert gi gode resultat,men får teste litt etterhvert, og sammenligne med B25 arkivet. Men om et masseprodusert backbora løp gir penere skuddbilder enn hva jeg har erfart med B25 blir spennende:) ikke minst om jeg merker noen forskjell på skuddeffekt under praktisk jakt. :)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...