Jump to content

Bæring av kniv - hva med Leatherman?


Longshot

Recommended Posts

Slik jeg tolker loven, er multitool helt meningsløst å eie i Norge. Vet du at du kommer til å trenge visse verktøy, tar du med ordentlig verktøy. Hele poenget med Leatherman er jo at du alltid har den med deg, i tilfelle du vil komme til å trenge den til noe uventet.

Link to comment
Share on other sites

Har nesten vurdert å fjerne knivene på en Leatherman men knivene er forferdelig nyttige.

Skulle nesten laget en liste over hva den blir brukt til i uka.

Byttet sikring til ryggelyset i bilen med tanga. (Hvem i det røde hxxx har designet de små sikringene)

Fant et garn med fire-line og kroker i bade kulpen som kniven skar løs i går.

Åpnet olje lokket på plen-klippern med tanga og vikket tenner på saga.

Pirket ut en flis i fingen med kniven.

Finnes riktig og bedre verktøy men de kan ikke være med i lomma.

Men mr.leatherman må ligge i bilen når jeg er på butikken etc.

 

Men er sikkert som de sier i Amerika om folk som går med våpen som sikkerhet. "Er du en hammer ser du spiker å slå ned overalt"

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, m00se skrev:

...er multitool helt meningsløst å eie i Norge...

 

Ikke helt da. Det vil jo være lov, på linje med vanlige kniver, i forbindelse med for eksempel friluftsliv.

For øvrig har du jo helt rett. Poenget med et multitool så absolutt å ha det tilgjengelig i tilfellet noe dukker opp.

 

Hilsen en som har sikkert 25 forskjellige multitools, dersom vi inkluderer sveitserkniver:wink:

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Jeffery skrev:

 

Ikke helt da. Det vil jo være lov, på linje med vanlige kniver, i forbindelse med for eksempel friluftsliv.

For øvrig har du jo helt rett. Poenget med et multitool så absolutt å ha det tilgjengelig i tilfellet noe dukker opp.

 

Hilsen en som har sikkert 25 forskjellige multitools, dersom vi inkluderer sveitserkniver:wink:

Jupp, har selv hvertfall et titalls multitools. Pleide å gå med både Victorinox/Leatherman og dedikert lommekniv til vanlig da jeg bodde i UK. Gjorde det en stund etter at jeg flytta til Norge, tar de meg så tar de meg liksom, men etter at jeg ble våpeneier gidder jeg ikke risikoen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Kniv i bilen er da veldig praktisk for å kutte opp postpakker, og embalasjer på varer man har kjøpt. Burde da være mer enn nok aktverdig formål. Og hvis man skulle hatt kniven i bagasjerommet så hadde jo mye av nytten til dette forsvunnet. Da kunne man jo bare ha tatt med seg hele pakken inn når man kom hjem istedenfor. Og låsbart blad er mye tryggere.

Når det er lov med kniv med 6 cm blad som håndbagasje på fly så ser jeg ingen fornuft i at det ikke skal være lov i hanskerommet på en bil.

 

Kan forøvrig anbefale "workpro" knivene fra Kina til alle former for dagligdags pakkeåpning. De er ekstremt billige (selges vanligvis i 3 pack til 150 kr med gratis frakt), men fungerer likevel veldig bra, tar veldig liten plass, er akkurat store nok når de er foldet ut til å få et godt grep, de låser bladet når det er foldet ut, også er jo disse universal knivbladene veldig skarpe ut av esken og når de blir sløve er det bare å kjøpe en bunke nye på nærmeste jernvarehandel.

 

411N9Hk-m2L.jpg

Edited by Ørnulf
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Ørnulf said:

 

 

Kan forøvrig anbefale "workpro" knivene fra Kina til alle former for dagligdags pakkeåpning. De er ekstremt billige (selges vanligvis i 3 pack til 150 kr med gratis frakt), men fungerer likevel veldig bra, tar veldig liten plass, er akkurat store nok når de er foldet ut til å få et godt grep, de låser bladet når det er foldet ut, også er jo disse universal knivbladene veldig skarpe ut av esken og når de blir sløve er det bare å kjøpe en bunke nye på nærmeste jernvarehandel.

 

411N9Hk-m2L.jpg

Det meste fra Kina er billig. I dette tilfelle gjør den nok samme jobb som en dyrere laget av andre.  Når andre prøver å lage noe lignende blir det dyrt 

 

 

https://giaco.com/

 

 

 

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 9/11/2020 at 12:01 PM, Ørnulf said:

Når det er lov med kniv med 6 cm blad som håndbagasje på fly så ser jeg ingen fornuft i at det ikke skal være lov i hanskerommet på en bil.

 

Agder lagmannsrett er helt enig med deg, ref dom avsagt 10 januar 2019:

 

Lagmannsretten legger til grunn at problemstillingen kan sammenfattes som følger:

«Er det i strid med forbudet i straffeloven § 189 annet ledd å oppbevare en ordinær brukskniv i hanskerommet på en bil under ferdsel på offentlig vei»?

Lagmannsretten er kommet til at spørsmålet bør besvares benektende.

Forbudet i straffeloven § 189 annet ledd retter seg mot den som på et offentlig sted «bærer» kniv».

Første ledd i straffeloven § 189, som gjelder skytevåpen, rammer den som «har med» våpen.

Forskjellen i begrepsbruk mellom første og annet ledd er ikke tilfeldig.

 

[...]

 

Lagmannsretten er etter dette kommet til at å medbringe kniv i hanskerommet på bil ikke kan anses som å «bære kniv» i lovens forstand.

Lagmannsretten avsier frifinnende dom etter straffeprosessloven § 345 annet ledd, annet punktum.

Dommen er enstemmig.

 

Edit:

 

Her er det også verdt å merke seg at lagmannsrettens ankeutvalg først forsøkte seg på å nekte å behandle anken, og at tiltalte anket til Høyesterett. Høyesteretts ankeutvalg opphevet så lagmannsrettens vedtak, eller på godt norsk tvang lagmannsretten til å behandle saken. Lagmannsretten frifant deretter tiltalte. Enstemmig.

 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/17/2020 at 7:53 PM, Tjukkas said:

Jeg finner det merkelig at når jeg står på kaia midt i sentrum med Morakniven i lårlomma og fisker så er dette fullstendig lovlig. Og ingen leer et øyelokk. 
Men kjører jeg innom butikken på vei hjem, og glemmer å legge kniven fra meg i bilen, så begår jeg et potensielt et lovbrudd. 

 

Det hadde ikkje eg tolka det som.  Har alltid ein ny morakniv i bilen, lett tilgjengelig frå førersetet. Kjører du ut og havner i vatnet så trenger du kniv til å kappe sikkerhetsbeltet og for å knuse vinduet slik at du ikkje skal drukne

. For drøye tjuge år sidan så stakk eg også eit par påkjørte rådyr sidan ny skarp kniv låg i bilen.  I dag så risikerer du å bli straffa for å hurtig avslutte dyret sin lidelse…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finner også en dom fra Borgarting Lagmannsrett fra 10 januar 2020 som frifinner tiltalte for å ha oppbevart kniv i hanskerommet på bilen, med referanse til dommen i Agder Lagmannsrett. 

 

(tiltalte ble dømt for å ha oppbevart kniv i håndveska, men hadde da også innrømmet at det var til selvforsvar)

 

... men også en dom fra Gulating Lagmannsrett, 25 april 2018, hvor tiltalte ble dømt (dvs. anken forkastet) for å ha en kniv liggende i midtkonsollen i bilen. Dommen spesifiserer at dette er fordi det er "lett tilgjengelig" og at tiltalte ikke kunne dømmes om kniven hadde ligget i bagasjerommet.

 

Konklusjonen er vel at hanskerommet bør være trygt, men det er lurere å oppbevare skarp redskap i bagasjerommet.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg satt på en pub (10m fra vannet) for ett par år siden, leita gjennom lommene og der fant jeg en liten foldekniv, 5min seinere kom politiet og var svært interesserte i den kniven og hvorfor jeg hadde den i jakka

 

"herr konstabel, som du kan se, så er dette en flytejakke og jeg kjører kjører mye forskjellige båter og nå i disse hummerfiske tidene så vet man aldri når man får ett tau i propellen" 

 

Kan du ikke gå bort å legge den i båten nå a? Så prøver du og huske det fremover

 

"men hva hvis jeg glemmer den der og sitter på i en annen båt seinere i kveld som det ikke er kniv i og får tau i propellen?"

 

Greit, jeg skjønner du er mye på vannet, men jeg vil ikke se deg med kniv etter 30november når hummerfiske er over

 

"Jeg har alltid kniv i den jakka her, for det er flytejakke/redningsvest og når jeg bruker denne så har jeg enten kjørt båt eller skal kjøre båt" 

 

Du altså, dere får ha det hyggeligt vidre og forresten, ikke drikk for mange av de der før dere skal ut å kjøre båt, greit det er 0.8 i båt, men klar i hodet klar for sjøen 

 

2-3-4 uker seinere så møtte vi samme politi på sjøen med tau i propellen siden de skulle kontrollere en hummerteine som tilfeldigvis hadde flytetau og disse urutinerte politifolkene kasta tauet rett ut igjen istedefor og ha det oppi båten imens de dro teina opp. De hadde ikke kniv ombord så da fikk vi en god latter av at jeg hadde den samme kniven i den samme lomma

 

Fordelen med og bo langs kysten 

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Jeg skjønner ikke helt greia med knivforbud.

De som planlegger vold med kniv, gir seg vel katta i om det er lov å bære eller ikke?

Ikke akkurat vanskelig for noen å gjemme en kniv.

Dette ser ut som noe som kun negativt påvirker de av oss som ser på kniv som et veldig nyttig verktøy med et bredt bruksområde.

Jeg har gått med kniv hver dag på jobb i nesten 10 år, og nå som jeg er på kontor, så føles det litt rart å ikke alltid ha den tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Riflemann skrev (4 minutter siden):

Ja. Men uplanlagt vold med kniv vil vel lettere finne sted dersom folk flest har kniv på seg? 

Muligens, men det er vel fort mer rusrelatert?

Jeg tror jo ikke folk generelt har så dårlig impulskontroll at de knivstikker hverandre over tull og tøys.

 

Ser mest på dette som et problem der folk kanskje kommer fra eller skal på tur med kniv i beltet og risikerer seriøs straff hvis de møter feil mann i uniform på bensinstasjonen.

Eller at man skal risikere straff for å ha på seg en leatherman, som er et helt fantastisk multiverktøy som kan være nyttig for nesten hvilken som helst situasjon.

 

Loven her virker litt som den antar det verste om alle, skyldig til det motsatte er bevist.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Riflemann skrev (2 timer siden):

Ja. Men uplanlagt vold med kniv vil vel lettere finne sted dersom folk flest har kniv på seg? 

 

Huset vårt, og kjøkkenet vårt, er fullt av kniver. Men tro det eller ei, aldri har min kone prøvd å stikke meg med noen av dem, og selv har jeg heller aldri  følt dragninger til å stikke henne, eller noen andre i huset mitt med noen av knivene. Jeg tror denne teorien om at nærvær av kniver initierer vold og drap har mangler.

Edited by Robinson
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (3 timer siden):

Jeg tror denne teorien om at nærvær av kniver initierer vold og drap har mangler.

 

Njaaa - men plusser du på "øldrikk og svir", er du ganske nær, i følge Jørgen Moe:

Fanitullen

av Jørgen Moe

 

I hine hårde dage med øldrikk og svir,
hallingdølens knivblad satt løst i hans slir,
da kvinnene til gilde bar likskjorten med
hvori de kunne legge sin husbonde ned.

Stod der et blodig bryllup i Hemsedal ensteds,
hvor lek og dans var tystnet og karene slo krets.
Ti midt på gulvets tilje i den mannslagne ring
stod to med dragne knive og et belte spent ikring.

 

-   -   -   -

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Kniver fører ikke til flere voldshandlinger men de gjør mer skade når dritten treffer vifta.

Hvis du havner ufrivillig i bråk på byen og har en kniv i lomma, hvor truet føler du deg før du i panikk og frykt trekker kniven og skader noen alvorlig eller blir drapsmann? 

 

Historier er jo alltid gøy.

Jeg og en kompis var på vei hjem fra det lokale vannhullet en mørk og stormfull aften, gikk bak en fyr og skulle tydligvis samme veien så vi ble gående bak han lengre enn langt og inn i en glissen skog. Han foran går fortere og vi følger på siden været er dårlig.

Plutselig kaster han seg rundt som en villmann og roper at vi må faen bare passe oss, han er ikke redd for å bruke kniven! Vi blir litt paffe og spør hva faen vi har gjort og om det har klikket for han osv mens vi ler litt og holder avstand. Vi kjenner fyren litt fra før og han kjenner nå oss igjen. Han roer seg nå og forteller at han trodde vi fulgte etter han og at han var skråsikker på at han kom til å bli overfalt etc inne i skogen og fikk panikk når vi halte innpå. Fyren var helt "gåen" i nervene stakkars.

Nå hadde ikke han en kniv men i panikken så tok han en hvit løgn. Lurer på hva som hadde skjedd hadde han hatt kniv den kvelden.

Nå går han som "Knivstikker'n" internt oss i mellom. Fyren er en rolig normal familiefar som fikk panikk og ikke en lokal kjeltring. 

 

Er "fæl" selv til å alltid ha en multi-tool og en folde-kniv i lomma, føles jo nesten litt nakent å gå uten og kunne sikkert ryddet bilen og hatt en liten kniv butikk på hjørnet så skal ikke dømme noen. En kniv trengs jo flere ganger til dagen vet jeg.

 

Men tenk litt over om det nødvendig å ha en kniv på lomma på byen for å skjære ost på nachspiel skulle det bli napp eller en leatherman for å stramme løse skruer på bar-krakken 01.00 på en lørdag for å imponere en partner.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (8 timer siden):

Men tenk litt over om det nødvendig å ha en kniv på lomma på byen for å skjære ost på nachspiel skulle det bli napp eller en leatherman for å stramme løse skruer på bar-krakken 01.00 på en lørdag for å imponere en partner.

Tror ingen vil argumentere for at kniv er noe man bør dra med "på byen".

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

... ikke mange, nei. I Norge.

 

For mange år siden var jeg på utveksling i USA. I en liten, søvnig småby i bibelbeltet. Byen hadde over et dusin kirker og ikke en eneste bar. Lørdagssyssel for de lokale ungdommene var å kjøre sakte opp og ned hovedgata i relativt edru tilstand. Slåsskamp eller overfall hørte jeg ikke om. Så bakteppet her er omtrent den fredeligste småbyen i sørstatene. 

 

En lørdag skal jeg ut. "Ut" vil i denne sammenhengen, iogmed at byen ikke har en eneste bar og jeg er forøvrig ikke gammel nok til å drikke uansett, si at jeg skal gå (gjennom et svært pent nabolag med velfriserte plener) til en hamburgersjappe og treffe to jenter. Altså planlagt som en relativt lite romantisk middag, selv om begge to var søte.

 

Da vertsbroren min, ett år yngre enn meg og svært sterkttroende iflg. ham selv (krusifiks rundt halsen, i øret, på nøkkelknippet, på t-skjorten, på bilen, på veggen) hørte at jeg skulle "ut" var han noe forferdet. 

 

"How are you getting there?"

"Walking."

"Walking?"

"Walking."

"Want me to take you?"

"I'll walk, thanks. I'm Norwegian and we rather like walking."

".... Well... Do you have protection?"

 

Her står det stille for meg et øyeblikk. Kondomer? Hva faen skal jeg med kondomer? 

 

"Uhm. No?"

 

Kristengutten kaster seg umiddelbart rundt og forsvinner aller innerst i skapet sitt og romsterer. Jaha. 

 

"Here - take these."

 

Han strekker frem begge hendene.

Jeg holder ut begge mine.

Jeg får noe tungt i hver hånd.

Jeg ser ned.

 

Jeg har en svær, tung brass knuckle. I hver hånd.

 

Et lite kultursjokk, der, altså.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Sakoen75 said:

Hvis du havner ufrivillig i bråk på byen og har en kniv i lomma, hvor truet føler du deg før du i panikk og frykt trekker kniven og skader noen alvorlig eller blir drapsmann? 

 

Vi har ett generelt forbud mot bæring av kniv, med noen ganske diffuse unntak. 

Dette er ett perfekt system for å gjøre redelige og velmenende personer til "kriminelle", og kunne ha vært løst mer elegant.

 

Kniv i kombinasjon med rus, på offentlig plass, er noe av det som utvilsomt omfattes av dagens generelle forbud som jeg trur det er overveldende støtte i befolkningen for å begrense. Det er også lett å forholde seg til da det er ganske definert grense som må krysses og aktverdige behov er uansett nærmest fraværende i en slik situasjon.

 

Det er dessverre mange andre situasjoner som av bæreren vil oppfattes som aktverdig, uten at lovens representant nødvendigvis deler den oppfatningen. Dette er et klart problem ifht. rettsikkerhet og forutsigbarhet.

 

Quote

Kniver fører ikke til flere voldshandlinger men de gjør mer skade når dritten treffer vifta.

 

Tja.. mer skade enn hva? kniver er ganske stigmatisert og holdningene til kniver og knivbæring fra politiets side virker å være ganske unyansert. Utførelsen av kniven (burde) ha(r) mye å si. En kniv kan være ubrukelig som våpen og fortsatt ha stor nytteverdi som verktøy. Dette samtidig som vi omgir oss med objekter som er mye mer egnet til kroppskrenkelse, som ikke vies tilsvarende oppmerksomhet da de ikke er stigmatisert på samme måte.  

 

Med en oppdatert lov som satte et tydelig fokus på forbud/begrensinger ifm. rus og klart definerte sosiale arrangement der du som publikummer typisk ikke vil kunne vise til aktverdig behov som f.eks. konserter, fotballkamper osv. trur jeg det hadde vært fult mulig å sette akseptable rammer for knivbæring som både er forutsigbare, ivaretar de fleste legitime/aktverdige behov, enklere å håndheve på en rettferdig måte og alt dette uten at vi vil oppleve en økning i knivvold.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt klare grenser for aktverdig grunn er ikke så lett.

 

Mitt foretrukne "verktøy" ved festlige anledninger og uteliv er denne. Style PS Multi-Tool | Leatherman Her er det ikke noe knivblad, men ei bittelita saks. Denne gjør nytten som nøkkelanheng, og burde passere de fleste kontroller. 

 

I går var jeg i bryllup, som forlover. Da jeg skulle gjøre meg klar til avmarsj, så var PS'en sporløst borte. Da ble løsningen en slik. Squirt PS4 Keychain Multi-Tool | Leatherman Her er det et bittelite knivblad. Ikke store saken, men sikkert nok til å få meg i trøbbel hvis jeg hadde ramlet borti riktig(les: feil) politi på byen. Vi flyttet nemlig festen ut på byen etter middagen. 

 

Jammen dukket det ikke opp behov for redskapen i løpet av dagen. Brudgommen skulle ha en liten bukett på jakkeslaget, men nåla som skulle holde den var noe kranglete. Løsningen ble derfor brystlommen, men den var selvfølgelig sydd igjen. Da var det bruk for "noe skarpt" da, selv om dagen både inkluderte alkohol og ferdsel på offentlig sted. 

 

Andre, som er litt mindre "prylbög" enn meg, kan oppleve samme behov, uten å ha noe bevisst forhold til at det finnes, trolig, lovlige løsninger på problematikken. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å fjerne knivbladet fra en Wingman. Enkelt å gjøre, bare erstatte med en skive:

 

 

Det sagt så er jeg enig med de fleste her i tråden at det skulle vært en mellomting mellom å ha kniv i skogen, og ha kniv på dansegulvet i staden. Jeg skulle fått lov til å ha en sveitserkniv eller noe permanent i lomma (som jeg evt. legger igjen hvis jeg en sjelden gang får en kveld fri til å gå på byen).

Link to comment
Share on other sites

psAico skrev (45 minutter siden):

Utførelsen av kniven (burde) ha(r) mye å si. En kniv kan være ubrukelig som våpen og fortsatt ha stor nytteverdi som verktøy.

 

Burde, ja, og hadde dengang da knivforbudet ble innfelt i loven.

 

Fra forarbeidene i 1993:

"En del lommekniver vil ikke være egnet til bruk ved legemskrekelser og vil av den grunn ikke omfattes av knivforbudet."

 

Fra Norsk Lovkommentar, 2018, Magnus Matningsdal (Høyesterettsdommer): 

"Både for kniver og andre redskaper kreves det at de er «egnet til bruk ved legemskrenkelser». En sløv lekekniv faller dermed utenfor."

 

1993 er lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (Akkurat nå):

Jeg skulle fått lov til å ha en sveitserkniv eller noe permanent i lomma (som jeg evt. legger igjen hvis jeg en sjelden gang får en kveld fri til å gå på byen).

 

Det var intensjonen da loven ble skrevet. 

 

Fra forarbeidene:

"Departementet har overveiet om det bør gjøres noe generelt unntak for lommekniver med blad under en viss lengde (for eksempel 7 cm), men er kommet til at noe slikt unntak neppe er heldig. En kniv med blad på bare 3-4 cm kan brukes til å påføre alvorlige skader. En annen sak er at en vanlig lommekniv lettere enn større kniver kan omfattes av unntaksregelen etter utkastets tredje punktum om at knivforbudet ikke skal gjelde når kniven brukes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål, se nedenfor. En del lommekniver vil ikke være egnet til bruk ved legemskrekelser og vil av den grunn ikke omfattes av knivforbudet."

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hvis man har med seg leatherman på offentlig sted i jobbsammenheng, er saken grei. Hvis man skal bruke den til noe annet, som friluftsliv eller annen hobbyvirksomhet burde det gå bra, men da bør man ha den nedpakket i en ryggsekk eller veske, og ikke gå med den i beltet, så lenge man befinner seg på offentlig sted. Hvis man ikke begår noen andre dumheter, så burde det gå bra. Har man den med seg på byen, kan man derimot få et problem. 
Hvis man har med seg kniv og multiverktøy med knivblad i bil, skal den ikke være tilgjengelig fra førersetet under kjøring.

Edited by Billy Shears
Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt før, Leatherman i beltet.

Unntakene er fly, pub og konserter.

Aktverdig formål defineres av meg, ikke av politiet.

Tar gjerne en runde i retten om en eller annen overivrig betjent skulle finne på å henge seg opp i at jeg har et verktøy i beltet den ene ganger annenhvert år jeg går nedover Karl Johan. Kommer ikke til å betale en eneste bot for å ha multiverktøy på meg på gata.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært forsiktig med å ha Leatherman i beltet i sentrum i byer. I Oslo ville jeg ikke ha gjort det. Husk at man kan risikere å miste våpenlisensen hvis man blir tatt for å gå med en slik i beltet på offentlig sted. Med mindre man går med Leatherman i jobbsammenheng i arbeidstiden, og trenger å ha den lett tilgjengelig for å utføre arbeid, så har jeg mine tvil om at man vil få medhold i retten hvis man blir tatt med Leatherman i beltet i Oslo sentrum. Men man må så gjerne prøve. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...