Jump to content

zeiss V4 6-24x50 til jakt?


fredriko

Recommended Posts

Hei,

 

jeg vurderer å gjøre min neste investering i rifla mi og oppgradere fra en gammel Nikko stirling 3-9x42 Nighteater som sto på rifla da jeg kjøpte den brukt.

Mine krav til et nytt sikte vil være og kunne bruke det på revejakt, hjortejakt, småvilt på fjellet og samtidig kunne ligge på bana å skyte 100-400m++ samtidig jaktfelt.

Jeg vet det ikke er noen kikkerter som er perfekte til "allround" bruk, men jeg vil finne et som er så nærme som mulig og samtidig ikke kjøpe noe i den billigste/dyreste kategorien.

budsjettet er på ca 10.000,- +/-

etter mye søk på forskjellige produsenter som Vortex, Swarovski, Scmidt & Bender, Kahles, og Zeiss så fant jeg ut at Zeiss V4 6-24x50 kan være et alternativ kanskje? har funnet dette brukt på finn til ca 9.000,- 

er 6-24 for dryg forstørrelse til jaktbruk? altså i forhold til et som er 3-12, eller går det helt fint? det er jo opplagt at det ikke kommer til å bli brukt på villsvin jakt (for og overdrive noe), men jeg tenker om 6x som minste forstørrelse blir for drygt til f.eks sitte på post på hjortejakt eller i enden av et jorde på revejakt?

 

Har noen erfaringer med slike typer sikter på jakt? :)

det er primært jaktbruk, men ønsker å kunne skyte gong på litt lengre hold når kjangsene byr seg, også ser jeg på dette som en investering i form av at jeg kan flytte siktet over på en dyrere og bedre rifle med tida.

 

pr idag er rifla ei brukt Howa 1500 i 30.06

 

 

Link to comment
Share on other sites

V4 brukt for 9000 er ikke særlig god pris.

De koster 9-10.000 nye.

 

Jeg synes 3x er max minsteforstørrelse til jakt, spesielt på typer jakt som hjortejakt hvor det kan komme dyr raskt inn på korte hold. 

 

Zeiss V6 2-12 tror jeg er det nærmeste du kommer siktet som møter alle kriteriene dine innen ca budsjett. Ellers er jeg stor fan av 1,5-6x42 til jakt, men ser det kan bli litt lite med 6x på jaktfelt. Kan fort finne brukte Swarovski Z6 (uten lys) i 2-12x50 for rundt 10.000. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, FreeSkier skrev:

Vurdert brukt V6 3-18x50 med tårn? Litt mer allsidig. Bruker en slik selv, på det meste av jakt. 

 

Har kikket litt på brukt, men noe i meg sier at å kjøpe brukt sikte opp mot 10k ikke er så lurt, mtp reklamasjonsrett, garanti etc? 

 

har folk generelt god erfaring med å kjøpe kikkertsikter brukt? er vel som med andre ting en kjøper på finn, i 99% av tilfellene så går det bra, men man har jo ingen garanti for tidligere bruk. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, msteiro skrev:

V4 brukt for 9000 er ikke særlig god pris.

De koster 9-10.000 nye.

 

Jeg synes 3x er max minsteforstørrelse til jakt, spesielt på typer jakt som hjortejakt hvor det kan komme dyr raskt inn på korte hold. 

 

Zeiss V6 2-12 tror jeg er det nærmeste du kommer siktet som møter alle kriteriene dine innen ca budsjett. Ellers er jeg stor fan av 1,5-6x42 til jakt, men ser det kan bli litt lite med 6x på jaktfelt. Kan fort finne brukte Swarovski Z6 (uten lys) i 2-12x50 for rundt 10.000. 

 

 

Ja jeg og ser for meg at 6X er mye, er veldig usikker her. 

men jeg fant også v4 4-16x50, 

https://www.sportsbutikken.no/kikkertsikte-zeiss-v4-4-16x44_36242p.html

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, moviken skrev:

Til hjortepost eller alt som har med storviltjakt å gjøre er alt under 6x ok ,alt over er bortimot ubrukelig, ikke nødvendigvis pga forstørrelse ,men synsfelt.

 

Det er forsåvidt en helt grei mening, og jeg er personlig ikke uenig om det var kikkert til meg personlig (jeg har en R2 1.7-10 og har den sjelden stående på forstørrelse over 3, uansett hva jeg jakter). MEN dette handler faktisk også om personlige preferanser. En kamerat av meg, som nok jakter litt mer enn gjennomsnittet, har konsekvent kikkerten stående på 8-12x forstørrelse. Han jakter rimelig likt meg, veldig sjelden det er noe avstand, veldig ofte "kloss hold", stort sett jakt med hund. Jeg klarer ikke å fatte og begripe hvordan han klarer å få med seg hva som skjer i kikkerten med såpass til forstørrelse, men... ting har en tendens til å dø i hans perifere omkrets. 

 

Har hørt han har blitt konfrontert med dette flere ganger "Sjer duittj bærre hår da???"  -Jo, da må de jo bli træff da....

 

Jeg MISTENKER at han har en godt utviklet evne til å "se med begge øyne åpne", altså at han sikter med høyre øye og får synsfelt med det venstre, men som sagt... jeg ville helt klart ha stemt på moviken's utsagn hadde det ikke vært for 25 jaktsesonger med han fjotten som alltid skrur opp på maks. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt 6-24 på jakt, etter all slags dyr, men det som har blitt skutt er mest rådyr og småvilt. Sikte til drivjakt er det jo ikke. Synsfeltet er over 6m på 100m så det er plass til en hel elg på 25. Det skal være nært før du "ser bare hår"

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har også brukt min zeiss 6-24 mye på jakt. Skutt dyr fra 20 meter og opp til det tidoble uten problem. Skutt elg for hund, mye rådyr, rev og flere villsvin. Bruker stort sett 5-6x på rifla uansett hvilken som sitter på rifla, med mindre det er veldig trange poster så om jeg må ga 6x har ikke det så mye å si. Men jeg er vant til å skyte mye med høy forstørrelse og trener nesten utelukkende med 16-24x når jeg skyter på bane. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i dine sko, så trodde jeg også at jeg kunne klare meg med ett sikte og valgte da en Zeiss 2.5-10x50. Men etter noen år med hjortejakt på Vestlandet og etter hvert rådyr og bøjakt på hjort, opplevde jeg at dette ikke var det optimale valget av sikte. Så nå har jeg 2 Zeisser, ett 1.2-5 til "korthold" (som står på 1.2 for det meste ) og ett på 2.5-12x56.  Hva som passer for deg er det bare du som kan svare på...

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Jibrag skrev:

 Har hørt han har blitt konfrontert med dette flere ganger "Sjer duittj bærre hår da???"  -Jo, da må de jo bli træff da....

 

Jeg MISTENKER at han har en godt utviklet evne til å "se med begge øyne åpne", altså at han sikter med høyre øye og får synsfelt med det venstre, men som sagt... jeg ville helt klart ha stemt på moviken's utsagn hadde det ikke vært for 25 jaktsesonger med han fjotten som alltid skrur opp på maks. 

Jeg er ikke uenig med kompisen din. Hva skal man med alt synsfeltet, det er en liten del man skal treffe😊  Om jeg ser 0,5m eller 10m rundt bogen på en hjort/elg er uvesentlig, det er ikke der jeg har blikket. Litt flåsete sakt, men det er også noe sannhet i det. Som Slemmo skriver så er det stor individuelle preferanser når det kommer til dette. Men jeg tørr å påstå at det er litt overdrevet at man MÅ ha digert synsfelt for å jakte storvilt i tettskog. Trener man mye med rifla så ligger tråkorset/prikken "der man ser" når man kaster opp rifla. Jeg har i hver fall ikke behov for mye justering for å komme "inn i målet".

Har jaktet hjort i tettskog i 18 år. Frem til for 4 år siden brukte jeg en 1,5-6x42. Denne syntes jeg etter hvert la så store begrensninger på annen type storviltjakt i åpent landskap at jeg kjøpe en 3-18x50 og forventet  av og til å blir "ræ...kjørt" i hjortelia pga synsfeltet. Det har ikke skjedd. Jeg har funnet ut at jeg skyter best og raskest med så høy forstørrelse som praktisk mulig i en gitt situasjon. Hjort på 10-15m og 3x er topp opplegg.  Den eneste jakten jeg ikke har brukt den på er drivjakt i utlandet pga at her kommer også fart (bevegelige mål) inn i bildet. Kunne egentlig vært artig å prøvd..   

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd "bare hår" en gang under rådyrjakt.

Spottet en fin bukk ute på et jorde og stilte kikkert på 24 for å se dyret. Under smyging frem til et sted der det var fritt skuddfelt hørte bukken meg og trodde det var en rival. I løpet av et øyeblikk var den 5-6 m fra meg og beveget seg med siden mot meg bak noen busker. Jeg så mindre enn halve dyret i siktet og måtte følge forfoten opp for å finne korrekt treffpunkt da den kom fri. 

Det er lite optimalt.

Mitt valg til vanlig jakt er et sikte med minste forstørrelse på 1-1,5, om maks forstørrelse er 4 eller 8 spiller ingen rolle, siktet dekker all normal storviltjakt på dagtid. Da fungerer siktet også på dyr i bevegelse.

På små mål og lengre avstander på dyr i ro kan forstørrelse på både 20 og 30 ganger fungere bare det er tid nok til et godt skudd.

Sikter med minste forstørrelse 2,5 eller 3 og maks forstørrelse 12 er etter min mening verken fugl eller fisk. For stor forstørrelse til korte hold og dyr i bevegelse og for liten forstørrelse til små mål på lengre avstand. Disse siktene er også uforholdsmessig store, klumpete og tunge til den hjortejakten jeg driver der det er sniking og klatring i bratt terreng og raske skudd på korte hold på dyr som normalt er i bevegelse. Der fungerer 1-4 eller 1,5-og opp.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

La oss si jeg nedjusterer budsjettet litt, jeg ser Vortex har kanskje den beste garantien på markedet på sine sikter.

hvordan er dette siktet her f.eks?

har lest div gode omtaler på nettet om det, men det er vanskelig å skille mellom "ekte" omtale og de som har fått gratis produkter/effekter for å snakke varmt om produktet dems.

 

Er dette noe å kjøpe? jeg skjønner at det ikke kan sidestilles med Zeiss, Swaro etc, men jeg ønsker noe forstørrelse over 12x, og skal man opp på 16x/24x på Zeiss og swarovski etc så begynner det å koste.

kom derfor over dette: https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-hs/vortex-viper-hs-kikkertsikte-4-16x50

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått Vortex Viper siktet og montert dette med lave ringer på Picatinny skinne, meget fornøyd så langt :D

 

en ting jeg lurer på i forhold til monteringa, jeg la siktet opp i nedre halvdel av ringene og justerte avstand til øyet i skyteposisjon, når jeg har strammet til siktet og skal grov kalibrere dette med laser i løpet så ser jeg laserprikken beveger seg utrolig mye om jeg flytter litt på hodet sideveis, er dette noe som har med avstanden mellom siktet og øyet å gjør?

eller er det slik på alle sikter?

jeg tenker at dersom jeg ligger på 100m med rifla og flytter litt på hodet så vil evt vilt eller skiva være langt vekke fra senter på trådkorset ?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Høres ut som paralaksefeil.

Her kan du beregne parallaksefeilen. https://www.lelandwest.com/parallax-error-calculator.cfm?Action=1&CFID=6602366&CFTOKEN=53deb3dd7b78dacc-D9EF2E5E-E730-FF21-16DA4FF373256B0B&jsessionid=8430b2c61ef8cfcd29bb4c92754517234496

Den kan justeres vekk med rattet på venstre side av kikkerten, men bare for en enkelt avstand om gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å sitere flere kjendiser, politikere, og til og med en politisjef ; dette er "bekymringsverdig".
( saken er at ordet ikke eksisterer i henhold til Bokmålsordboka / Nynorskordboka fra Språkrådet!)

Tilbake til kikkertsikte; jeg har endt opp med en Zeiss HT 2,5-10 x50 på elgrifla mi som et slags all round sikte
Ikke det perfekte sikte for tett skog og trange poster (som vi har en del av), men innimellom er det åpne myrdrag og glissen fjellskog hvor x 10 på stillestående dyr i et kvalitetssikte kompenserer for en eldre herres noe svake syn.
Da vi også har et par hjorteløyver, dobler det opp for å ta en ekstra time på morningen, eller et par timer på kvelden på hjortepost.

 

Det finns vel ikke noe standardsvar her, det blir vel litt avhengig av type vilt, terreng, og egne preferanser.
I mange år var 1,5-6x42 det selvfølgelige valget på storviltjakt, men aldrende syn gjorde at jeg måtte gå opp et hakk både i objektiv og forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...