Jump to content

engelsk statsborger og våpensøknad


Kjetildude

Recommended Posts

Fruen er engelsk og flyttet hit for 3 år siden og tok jegerprøve eksamen i går (47/50 riktige :D) og vil da kjøpe våpen,

men jeg mener jeg så noen som hadde skrivi om det emnet tideligere men kan absolutt ikke finne den igjen.

 

men om jeg ikke husker feil så må man jo ha rullebladet fra england om man ikke har bodd her i 5 år (Kanskje?)

men holder det bare da og bestille rullebladet fra england? (noe di kan gjøre over nettet tydelighvis) 

 

hadde vært knall om noen hadde noen gode innspill om det!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret @Kjetildude :grin:

 

Fra Rundskriv 2009-009 side 19:

3.4.4 Ervervssøknad fra utlending med bopel/opphold i Norge Dersom en utenlandsk søker ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på at vedkommende tilfredsstiller kravene til edruelighet og pålitelighet, er norske myndigheter avhengig av den kunnskap norsk politi har om vedkommende. Det er derfor avgjørende at vedkommende har hatt lovlig opphold her over lengre tid, slik at man har grunnlag for å vurdere vedkommendes skikkethet. Følgende kriterier bør legges til grunn for at utenlandske statsborgere som ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på sin vandel skal kunne innvilges ervervstillatelse på våpen:

+

Vedkommende må ha fast bopel i Norge. Vedkommende må ha hatt lovlig sammenhengende opphold i landet i flere år, og vise at han i denne tiden har hatt tilfredsstillende vandel.

+ Vedkommende må fylle de vanlige vilkår til personlige egenskaper og dokumentere behovet for det omsøkte våpen.

 

Her er rundskrivet.

Edited by DoctoRoy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på med akkurat det samme, både meg og fruen, hun engelsk, jeg norsk men med hele voksne tid bodd i UK.

 

Jeg har ikke søkt enda, det blir neste måned. Jeg har snakket med politiet i Oslo, de ville ha vandelsattest fra UK, men de kunne ikke si akkurat hvilken form det skulle ta. De mente det var noe som het "Criminal Record Certificate" (det er det ingenting som heter, da jeg forklarte det sa de "du får bare prøve deg frem da"). I første omgang har jeg søkt om Subject Access Request: https://www.acro.police.uk/subject_access.aspx  Det er gratis, så jeg valgte å prøve med det først. Om onkel ikke liker det, er neste ting man kan gjøre en DBS (disclosure and barring service). Dette koster penger, og du får en mer "offisiell" erklæring på rent rulleblad. Jeg så på dette men det virker som man må ha adresse i UK...

 

Kan vi holde hverandre oppdatert så vi kan få litt mer klarhet på dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/20/2019 at 6:29 PM, DoctoRoy said:

Hei og velkommen på Kammeret @Kjetildude :grin:

 

Fra Rundskriv 2009-009 side 19:

3.4.4 Ervervssøknad fra utlending med bopel/opphold i Norge Dersom en utenlandsk søker ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på at vedkommende tilfredsstiller kravene til edruelighet og pålitelighet, er norske myndigheter avhengig av den kunnskap norsk politi har om vedkommende. Det er derfor avgjørende at vedkommende har hatt lovlig opphold her over lengre tid, slik at man har grunnlag for å vurdere vedkommendes skikkethet. Følgende kriterier bør legges til grunn for at utenlandske statsborgere som ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på sin vandel skal kunne innvilges ervervstillatelse på våpen:

+

Vedkommende må ha fast bopel i Norge. Vedkommende må ha hatt lovlig sammenhengende opphold i landet i flere år, og vise at han i denne tiden har hatt tilfredsstillende vandel.

+ Vedkommende må fylle de vanlige vilkår til personlige egenskaper og dokumentere behovet for det omsøkte våpen.

 

Her er rundskrivet.

seint svar her også, knall 👍 takker og bukker

Link to comment
Share on other sites

On 2/21/2019 at 7:55 AM, m00se said:

Jeg holder på med akkurat det samme, både meg og fruen, hun engelsk, jeg norsk men med hele voksne tid bodd i UK.

 

Jeg har ikke søkt enda, det blir neste måned. Jeg har snakket med politiet i Oslo, de ville ha vandelsattest fra UK, men de kunne ikke si akkurat hvilken form det skulle ta. De mente det var noe som het "Criminal Record Certificate" (det er det ingenting som heter, da jeg forklarte det sa de "du får bare prøve deg frem da"). I første omgang har jeg søkt om Subject Access Request: https://www.acro.police.uk/subject_access.aspx  Det er gratis, så jeg valgte å prøve med det først. Om onkel ikke liker det, er neste ting man kan gjøre en DBS (disclosure and barring service). Dette koster penger, og du får en mer "offisiell" erklæring på rent rulleblad. Jeg så på dette men det virker som man må ha adresse i UK...

 

Kan vi holde hverandre oppdatert så vi kan få litt mer klarhet på dette?

som med de over, jeg er litt treg med svaret mitt, fruen var innpå ACRO men hun fikk ikke komprimert bildet av passet til maksimum størrelsen på bilde man kunne sende over nettet så lurer på om hu skal sende med posten.

mulig vi ikke sender før mai for da er jeg ferdig med rekruttskyting på pistol så da skal jeg sende inn en haug ink. en rifle til i samma slengen

Edited by Kjetildude
Link to comment
Share on other sites

På 2.3.2019 den 17.12, Kjetildude skrev:

som med de over, jeg er litt treg med svaret mitt, fruen var innpå ACRO men hun fikk ikke komprimert bildet av passet til maksimum størrelsen på bilde man kunne sende over nettet så lurer på om hu skal sende med posten.

mulig vi ikke sender før mai for da er jeg ferdig med rekruttskyting på pistol så da skal jeg sende inn en haug ink. en rifle til i samma slengen

 

Du skal kunne krympe bildet i paint eller noe basic program på PCn, det gjorde jeg. 

 

Har forøvrig ikke fått noe svar enda, jeg sendte avgårde søknaden den 11 februar, og de skal riktignok gjennomføre innen en kalendermåned, så jeg går og venter spent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/4/2019 at 9:10 AM, m00se said:

 

Du skal kunne krympe bildet i paint eller noe basic program på PCn, det gjorde jeg. 

 

Har forøvrig ikke fått noe svar enda, jeg sendte avgårde søknaden den 11 februar, og de skal riktignok gjennomføre innen en kalendermåned, så jeg går og venter spent.

er lange søknadstider om dagen begrunnet omgjøring av godkjennelses veien og omgjøring/sentralisering av våpenregister, en som sendte søknad på en .22 rifle i slutten av november/desember trur jeg, fikk svar i slutten av februar at den var utsatt en månedes tid til 😜

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Kjetildude skrev:

er lange søknadstider om dagen begrunnet omgjøring av godkjennelses veien og omgjøring/sentralisering av våpenregister, en som sendte søknad på en .22 rifle i slutten av november/desember trur jeg, fikk svar i slutten av februar at den var utsatt en månedes tid til 😜

 

Snakker du om våpenkontor i Norge nå? Jeg mente Subject Access søknaden til politiet i UK

Link to comment
Share on other sites

Fikk min Subject Access Request i går.

 

Fordi jeg ikke har noe rulleblad, eller heller ingen arrestasjoner, står det altså ingenting om dette.

 

Det eneste jeg egentlig fikk var navn og tidligere adresse, samt at jeg har hatt Firearm Certificate og Shotgun Certificate fra Dato A til Dato B. 

 

Jeg tviler på om dette er noe særlig bra bevis på rent rulleblad.

 

Neste ting jeg prøver blir nok et såkalt "Police Certificate". Det koster penger, og jeg må ha referanse fra noen. Det burde gå greit. Da skal man tydeligvis eksplisitt få bekreftelse av rent rulleblad.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Lever søknad med den dokumentasjonen du har.

Jeg kunne jo prøve, men jeg vil heller være sikker på at jeg gir dem alt de trenger med en gang så jeg slipper ekstra ventetid, det tar lang tid i Oslo for tiden, svjv.

 

Akkurat nå haster det ikke, jeg har ca en måned igjen før jeg kan søke om pistol, og jaktvåpen trenger jeg ikke før høsten.

Link to comment
Share on other sites

I går kveld søkte jeg om Police Certificate. Det virker som det egentlig er ment for innvandring og/eller jobbsøk i fremmedland, men det er uansett en offisiell bekreftelse på rent rulleblad.

 

De tok £45 (behandles på 10 dager). Man kan velge hurtigbehandling, da koster det 80 og tar 3 dager.

 

Jeg måtte føre opp en "sponsor", noen i UK som har kjent meg en stund og kan garantere meg. Ellers var kravene veldig like som de til SAR.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For ordens skyld legger jeg til min endelige erfaring her.

 

Jeg søkte om 6 våpen (tre jakt, tre pistoler) og fikk alt sammen innvilget. Jeg vedla som sagt både SAR og PC. Det var tydeligvis nok, da jeg ikke hørte noe videre om ytterligere dokumentasjonskrav.

 

Håper dette hjelper noen i fremtiden.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...