Jump to content

Anbefale en GPS


frankhovin

Recommended Posts

Det er sikkert som å spørre om hvor dypt et hull er, men personlige erfaringer kombinert med tekniske fakta er verdifult uansett.

 

Jeg ønsker en god GPS, enkelt og greit. Jeg blir ikke helt klok på de få norske testene jeg har lest, da de gjerne gjøres av folk som ikke driver med jakt og som sammenlikner grensesnitt, skjerm o.l. med smarttelefoner. Jeg tenker at en god GPS slår en telefon i støvlene både mht. nøyaktighet (dog her er jeg ikke 100% sikker) og batterikapasitet. Men jeg er åpen for å revurdere, selvsagt.

 

Jeg trenger ikke hundepeiler e.l., da jeg enn så lenge ikke har planer om å ha egen hund. Men jeg trenger en GPS som viser meg hvor jeg er, hvor jeg skal, eiendomsgrenser og annen relevant informasjon (som vel er mer avhengig av kart enn selve GPS-en, kanksje).

Den kan ikke ha knøtteskjerm, men trenger kanskje heller ikke den største/beste skjermen.

Den skal ikke være billigst mulig, men trenger heller ikke være dyrest mulig.

Jeg må kunne bruke den som jeg bruker kart og kompass, både på jakt og markaturer med ungene/familien.

 

Jeg har inntrykk av at de billigste modellene, som man får ned i 2-3000,- er lite egnet til annet enn turgåing langs stier/veier, så disse utgår nok. Men så er spørsmålet hva som er forskjellene mellom de som regnes som gode nok, men som har et visst prisintervall.

 

Erfaringer? Tips?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som helst sjans for at du kommer til å jakte sammen med noen som bruker hund så har du egentlig to valg, Garmin Alpha 50 eller 100. Begge fungerer fint som friluftsGPSer når du ikke jakter. Evt Astro 320 om du finner en brukt, da det er den som fortsatt er mest i bruk enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

ikke dyrest mulig, da kan du vurdere en utgått toppmodell på bruktmarkedet. Her kan du gjøre en virkelig god deal. 

Er det sjanse for at du skal jakte med hund, så hør på slemmo. Hvis det utgår, så er GPSMAP serien til Garmin,  med fysiske knapper, den jeg foretrekker. Må nevnes at jeg har lite erfaring med de siste generasjonene med touch-baserte enheter.

 

Nøyaktighet er egentlig ikke ett problem lenger. Brikkesettene som brukes er i mange tilfeller mer nøyaktig enn kartgrunnlaget. 

Det som gir mest utslag i opplevd nøyaktighet er antenne-/mottakerfølsomhet, og hvordan svake signal og satelitter med lav elevasjon håndteres, men dette er først og fremst noe du merker i veldig bratt terreng og tettbygde strøk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...