Jump to content

Tikka T3 30-06 - Ammo?


simsol

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nettopp fått godkjent jegerpøven og har gått til innkjøp av mitt første våpen. Dette ble en Tikka T3 av kaliber 30-06.

Tenkte jeg skulle teste denne, men trenger først litt ammunisjon. Har noen noe anbefalninger til hva slags ammunisjon jeg bør kikke etter for min Tikka? Vet at man bør prøve seg frem for å se hva som faller i smak, men tenkte det var greit med et utgangspunkt før jeg kjøper noe som helst.

 

 

Edited by simsol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel først og fremst trening som står på trappene, så anbefaler å kjøpe noe billig ammo, og trene mye. Sellier & Bellot treningsammunisjon er vel det billigste som er, og mer enn grei nok til slik trening. Jaktdepotet har den, og sikkert mange andre.

At ei enkel jaktrifle i hendene på en begynner skal ha noen spesiell fordel av en ammunisjonstype over en annen er for en stor del en myte, selv om det finnes eksempler. Tikkaen er ei kvalitetsrifle og bør spise det meste, du skal heller ikke trene benkeskyting (tror jeg) så ultimat presisjon er et "fuck all". Du trenger trening med rifla. PPU eller S&B...

Jaktammo kommer jo an på hva du skal jakte, om du vil ha blyfir ammo og 1000 ting, så der skal jeg ikke si noe som helst.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,

Takk for svar! Dette er da min første post på kammeret, og forsåvidt første post i noen som helst forum. Takk for tilbakemelding.

Leste meg litt opp på andre poster og fant en post om 30-06 ammunisjon. I et av svarene dukket denne linken opp: http://www.aspeliesvapen.com/317035148/product/3571302/lapua-30-06-trainer-123g-fmj-100-stk

Så jeg bestilte meg en pakke med laupa ammo. Nå blir det som du sier mye trening fremover. 

 

Igjen, takk for tilbakemelding!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

5-10 økter med totalt 100 skudd gir bedre resultat enn en 100skudds.

Blir å prøve litt forskjellige typer fremover.. Kommer til å fise ut noen skudd før jeg eventuelt reiser på jakt neste år. 
Skal innom depoet i morgen og tenker jeg tar med meg et par sånne pakker i tillegg.

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/30-06/30-06-s-b-training-8g-50pk

 

Takk for info

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

5-10 økter med totalt 100 skudd gir bedre resultat enn en 100skudds.

Vel når jeg først drar på banen og rigger opp skyter jeg som oftest minst 100 skudd. Men så bruker jeg da også ca 5000 22lr skudd og 3000 6,5x55 skudd i året pluss en del 30 06, 8x57 og adskillige tusen luftgeværdogg.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, bardp skrev:

Blir jo ikke mye trening av 100 skudd. Holder jo ikke til en treningsøkt en gang😐.

Det synes jeg er en meget dårlig kommentar til en nybegynner. Poenget er ikke å skille flest mulig kuler fra hylsa. Poenget er å gjennomføre gode skudd - pust, siktebilde, avtrekk, rekylopptak, etterhold. For nybegynnere med grovkaliber er 20 - 30 skudd en utmerket treningsøkt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, spindrift said:

@simsol; gratulerer med bestått jegerprøve og ny børse, og velkommen til kammeret!

Du har gjort et fint valg når det gjelder våpen og ammunisjon! 

Ta vare på de Lapua tomhylsene. I tilfelle du blir hekta, og begynner å lade selv; Lapuahylser er top notch. 

Skyt og nyt, lykke til!

 

Tusen hjertelig takk for det. Gleder meg virkelig til å sette i gang nå :) Og tusen takk til alle for råd & dåd. 

Link to comment
Share on other sites

Støtter @M67, kjøp heller litt flere billige treningspatroner av type Sellier&Bellot eller Partizan (PPU) enn færre av de dyreste. Når det er sagt, Lapua Trainer er meget gode og jevne patroner. (Og for all del, ta vare på tomhylsene!).

 

Litt forskjellig treffpunkt med de ulike merkene er ikke noe å bekymre seg for i starten. Det viktigste er at du klarer å skyte tette, fine samlinger. Så velger du en premium jaktpatron og skyter inn med den når du er blitt varm i trøya.

 

Med ditt valg av rifle er det ingen grunn til å forvente direkte dårlig presisjon med noen fabrikkladet patrontype, men bli ikke overrasket om noen gir litt større spredning på en 5-skuddserie enn andre.

 

Lykke til!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:
2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

5-10 økter med totalt 100 skudd gir bedre resultat enn en 100skudds.

Vel når jeg først drar på banen og rigger opp skyter jeg som oftest minst 100 skudd.

 

Enhver kan finne ut hva som gir best resultat for en sjøl. Det finnes ingen fasit - men skal man ha "mange hundre avtrekk", er det noe som heter "tørrtrening". Nå til dags har vi til og med laser-utstyr - .

 

I dag var det til avveksling stille her ute. Jeg tok fram feltgeværet, for første gang siden feltfinalen på LS i fjor, og satte opp skiva, finfelt-sirkelen, dia 15 cm. Skjøt så 6 skudd, vanlig DFS-felt-serie, fra feltstandplass, for å teste innskytingen. Spredningen var 22 mm. Skjøt så en serie til, der jeg gjorde meg flid med sikting, pusting, avtrekk. Denne gangen var 6-skudds-spredningen 13 mm. Da hadde jeg fått det treningsutbyttet jeg trengte med grovkalibervåpenet, resten kan gjøres med tørrtrening og .22LR ei stund framover.

 

For meg vil ikke hundrevis av skudd med 30-06 gjøre virkning andre steder enn på bankkontoen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Blir å prøve litt forskjellige typer fremover..

Sitat

Med ditt valg av rifle er det ingen grunn til å forvente direkte dårlig presisjon med noen fabrikkladet patrontype, men bli ikke overrasket om noen gir litt større spredning på en 5-skuddserie enn andre.

Jeg kan ikke helt skjønne at en nybegynner som har tenkt å "fise av noen skudd" skal kunne se de relativt små forskjellene det er på ammunisjon. Så store prisforskjellene er, så får du utrolig mye mer igjen for de billige. Klart Lapua er bra, men til dobbel pris eller mer? Treffpunktsforskjell javel, men presisjon? Jeg har skutt en kamerat sik Tikka T3 i nettopp en diskusjon om ammo, med PPU, ikke med S&B rett nok, og det er bare meg som er begrensingen. Å holde innertieren på 200m med T3 Lite i 30-06 er ikke for alle, men jeg klarte det nesten, og eieren av rifla klarte det. Men vi er ikke nybegynnere.

Jeg kjøpte billigste GGG for å skyte inn TRGen min i sommer, og de samler på et kronestykke på 100m, til 5,- per smelle eller noe. På 600m var de litt mer tvilsomme, men fremdeles nok til å treffe 30x30cm gongen hele dagen lang (til det var tomt)

 

Rådet fra meg er en type ammunisjon, og trening under veiledning/ instruksjon heller enn mengder av skudd. Men fra 0 til jakt er det i mitt hode mer enn et par pakker av forskjellig ammo? 

 

Sitat

Skjøt så en serie til, der jeg gjorde meg flid med sikting, pusting, avtrekk

Det er jo her hele forskjellen ligger. Fokus på å gjøre rett ting, ikke på hva patronene heter. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Like viktig som å terpetrene, kan det være å ha det gøy og å prøve forskjellige ting. Jeg gikk litt tidlig fra jobb i dag ;)
Skal du bli god, noenlunde god, eller tilogmed bare brukbar til å skyte, så må det faktisk skytes. Og selv "jallaskyting" hjelper - selv om metoden til Jegermeisteren nok er mye mer effektiv. 

 

IMG_1229.jpeg.bf01c06107e9b6fde7f72f3f2cd0981c.jpeg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@simsol Artig å lese innlegga dine. Gratulere så mye med en herlig fritidsaktivitet! Kos deg med børsa di, tørrtren i stua heime, sikt på veggen, og kjenn på den fine balansen i Tikka`n din. Kjøp noe rimelig ammo og skyt når du har tid. Mål deg mot deg sjøl, og de skudda du har tid til å avfyre. Mange her inne på Kammeret er aktive DFS-skyttere, og skyter mer på ett år enn du og jeg til sammen i et helt liv. Gleden for meg består i å se nye skyttere  løsne de skudd de har mulighet for, kjenne på gleden ved ny børse, og nyte gleden hele pakka gir. Og skyte litt selv også når anledningen byr seg. Dine innlegg er friske pust her på kammeret, måtte flere slike komme. Hører gjerne mer fra en sann nybegynner  - kjenner jeg gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Treffpunktsforskjell javel, men presisjon? Jeg har skutt en kamerat sik Tikka T3 i nettopp en diskusjon om ammo, med PPU, ikke med S&B rett nok, og det er bare meg som er begrensingen.....

Rådet fra meg er en type ammunisjon, og trening under veiledning/ instruksjon heller enn mengder av skudd. Men fra 0 til jakt er det i mitt hode mer enn et par pakker av forskjellig ammo?.....

Det er jo her hele forskjellen ligger. Fokus på å gjøre rett ting, ikke på hva patronene heter.

 

Jeg har ikke til hensikt å gjøre TS usikker i valget mellom dyr og billig treningsammunisjon, men det er da et visst poeng i å velge bort ujevn ammo med stor egenspredning? Først da får man jo verifisert sine egne prestasjoner med våpenet. Så når jeg uttaler meg i denne tråden er det ut fra mine erfaringer med mitt våpen

 

For drøyt 10 år siden kjøpte jeg en kasse (500 stk.) Igman 152 grs FMJ i kaliber .30-06 hos Jaktdepotet (mener å huske de sa disse patronene var produsert ved samme fabrikk som Partizan). De var svært billige og smeller godt! Men presisjon: selv fra skytebenk får jeg ikke bedre samlinger enn 5-6 cm på 100m.

 

Jeg har fremdeles noen esker igjen, og bruker disse patronene først og fremst til oppvarming og trening på avtrekk. Men for å oppleve gleden ved å skyte med tette samlinger blir jo ikke Igman førstevalget, og jeg ville aldri kjøpt et så stort kvantum om jeg visste hvilken presisjon de ville gi i mitt våpen.

 

Rifla er en ZKK 600 med relativt ny Heym-pipe på 57 cm påmontert østerriksk kvalitetsoptikk. Det hører da med til historien at denne er særdeles presis med Oryx 180 grs, Federal SP 180 grs, samt American Eagle 150 grs. Og at sistnevnte har et noe avvikende treffpunkt i forhold til de to andre. Får også god presisjon med hjemmeladet Lapua 123 grs FMJ.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, BC.Airn said:

@simsol Artig å lese innlegga dine. Gratulere så mye med en herlig fritidsaktivitet! Kos deg med børsa di, tørrtren i stua heime, sikt på veggen, og kjenn på den fine balansen i Tikka`n din. Kjøp noe rimelig ammo og skyt når du har tid. Mål deg mot deg sjøl, og de skudda du har tid til å avfyre. Mange her inne på Kammeret er aktive DFS-skyttere, og skyter mer på ett år enn du og jeg til sammen i et helt liv. Gleden for meg består i å se nye skyttere  løsne de skudd de har mulighet for, kjenne på gleden ved ny børse, og nyte gleden hele pakka gir. Og skyte litt selv også når anledningen byr seg. Dine innlegg er friske pust her på kammeret, måtte flere slike komme. Hører gjerne mer fra en sann nybegynner  - kjenner jeg gleder meg.

Dette var ekstremt hyggelig å lese!

Det er så mye informasjon å ta til seg rundt denne fritidsaktiviteten, så alle tilbakemeldinger både positive, konstruktive og negative taes godt i mot.

I morgen blir det en tur til jaktdepoet for å se om jeg finner noe billig ammunisjon til trening. Gleder meg virkelig til å komme i gang nå :) 

 

Så nok en gang tusen takk for alle tilbakemeldinger fra alle dere på kammeret

Link to comment
Share on other sites

For å bli en god skytter er det viktigste å lære seg korrekt holding og avtrekk. Ett perfekt utført skudd gir mer læringsverdi enn ti slurveskudd.

Fokuser på avtrekk, siktebilde og riktig skytestilling.

Dersom du ikke får skuddet av gårde innen 10-15 sekunder så ta ned våpenet og start på nytt. Du har fått fullt treningsutbytte av å gjøre ting korrekt selv om skuddet blir holdt tilbake. Tren i alle stillinger, ikke bare fra benk med skytestøtte. Husk på at det er perfekte skudd som teller, det er ikke produksjon av tomhylser som er måleparameter for god trening.   Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I starten ville jeg prøvd å finne enten en skytebane med lite trafikk eller finne dager det er mindre folk.

Nå på vinterhalvåret med reduserte åpningstider kan det bli litt kaotisk til tider, og ikke lett å finne roen.

Selv om man bare burde overse det, er det ganske irriterende når folk omtrent står oppå deg og stresser med å finne neste ledige skive.

Link to comment
Share on other sites

PS: Når folk ber deg om å ta vare på tomhylsene, så snakker de om Lapua hylsene.., ikke f.eks S&B hylser som bør kastes. Hvorvidt PPU hylsene kan gjenbrukes har jeg ikke noe god formening om. 

Finn rimelig ammo og tren godt. De som mener at en bør "minst skyte 100 skudd på ei økt" trenger du ikke høre så mye på. Det tar på konsentrasjonen å sette gode skudd, gode avtrekk/teknikk etc, og du blir faktisk sliten. Ta deg pauser.

 

Et tips må kanskje være å handle seg en .22lr og bruke den til mengdetrening (f.eks en cz455, så kan du få deg løp i .17hmr og .22wmr også som kan brukes på småvilt større enn hare).

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å kaste S&B-  og Partizan (PPU) -hylser

 

Jeg har ladet om både S&B og Partizan. De tåler flere omladninger. Forskjellen mellom dem er hettelommen, PPU er de patronene som er lettest å sette hette i. S&B er motsatt, hettelommen har en skarp kant. Den kan imidlertid brotsjes av med avgradingsverktøyet.

Link to comment
Share on other sites

På 20.2.2019 den 16.13, M67 skrev:

Like viktig som å terpetrene, kan det være å ha det gøy og å prøve forskjellige ting. Jeg gikk litt tidlig fra jobb i dag ;)
Skal du bli god, noenlunde god, eller tilogmed bare brukbar til å skyte, så må det faktisk skytes. Og selv "jallaskyting" hjelper - selv om metoden til Jegermeisteren nok er mye mer effektiv. 

 

IMG_1229.jpeg.bf01c06107e9b6fde7f72f3f2cd0981c.jpeg

 

K

Nyelig rifle, har du mer info om den, er det Sauer eller tar jeg feil? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...