Jump to content
Sign in to follow this  
chmeland

Hvor står sola når det er skytelyst?

Recommended Posts

Hei

Jeg bruker NJFF sin app til å planlegge morgen/kveldsjakt. Den viser tidspunkt for soloppgang/solnedgang. Normalt er det skytelyst mellom 1/2 og 1 time før/etter soloppgang/nedgang.

Nå lurer jeg på hvor langt under horisonten sola må gå før det ikke lenger er skytelys, på en klar dag, og vise versa om morgenen...er det noen som vet det?

Vi har fire begrep som kanskje sier noe om dette:

Astronomisk skumring: 18 grader under horisonten

Nautisk skumring: 12 grader under horisonten

Sivil skumring: 6 grader under horisonten

Solnedgang: 0,833 grader under horisonten (disse er direkte oversatt fra engelsk)

mvh

Chr

"Astronomical" er den tida på døgnet da man kan telle millioner av stjerner, hvis det ikke er lysforurensing (som det er nesten alle steder nå). Det har kommet ut et nytt atlas over universet, ble det meldt akkurat nå, med 10 millioner nye galakser. De regner med at det er ca. 10 milliarder galakser der ute!

"Nautical twilight" er den tida på døgnet da det er mørkt nok til å se de største stjernene, samtidig som det er lyst nok til å se horisonten, så man kan bruke sekstant. NB!! Dette gjelder på havet, når det ikke er skyer eller skodde.

"Civil twilight" er den tida da det er lyst nok til å gjøre alminnelig arbeid.

Meeen - så kommer månen inn, og forstyrrer bildet. Og selvfølgelig skyer, skodde etc.

Skumringen varighet er også avhengig av hvor man befinner seg, i forhold til jordas omdreiningsakse, og solas deklinasjon (posisjon i forhold til ekvator). Når sola står rett over ekvator (vårjevndøgn/høstjevndøgn), vil en observatør som befinner seg på ekvator, se at sola kommer rett opp fra horisonten, og går rett ned om kvelden (kort tid til "sundownere"!) (dette er også forholdet i Sør-Afrika når de har sommer). En observatør på nord- eller sydpolen vil derimot ha "soloppgang" eller "solnedgang" hele døgnet, den eneste endringen er endringen i deklinasjon (ca 1 bueminutt pr. time på den tida av året). På våre breddegrader har vi lengre skumring enn på lavere bredder.

Soloppgang og -nedgang er når solas sentrum passerer den sanne horisont. Men vi ser sola før/etter det tidspunktet, pga. at vi (oftest) befinner oss høyere enn havflata ("øyehøyde"), diverse fenomener i atmosfæren bøyer (oftest) lyset nedover, og at sola har en halvdiameter på ca. 16 bueminutter.

Skytelys er jo også avhengig av hva man sikter med. Vanlige åpne sikter må nok forholde seg til "civil twilight", mens kikkertsikter strekker tidspunktet for mulig jakt lenger. Med et 8 x 56-sikte av topp kvalitet er det nesten aldri for mørkt til å skyte. Hvorvidt dette er forsvarlig, i forhold til viltlovens § 19, er en annen skål.

Konklusjon? Vanskelig å gi noen fasit, gå ut og se, og husk at det tar minst 5 minutter før man har normalt nattsyn.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2

Takk for interessant innlegg :) forholdet du tar opp rundt hvor man befinner seg (som vel egentlig sier at det er forskjell på om sola går opp 90 grader på horisonten eller om den går opp i en veldig skrå vinkel) er jo nettopp årsaken til at spørsmålet kommer....jeg vil anta at soloppgang/nedgang ikke er det styrende her, men NÅR sola er nær nok horisonten til at den gir "tilstrekkelig" lys.

Jeg har et sett excelformler til hjelp, der jeg legger inn posisjon, dato og antall grader over/under, og så får jeg ut klokkeslett. -men høres ut som de fleste av oss med vanlig utstyr vil ønske å begynne jakta omtrent ved "civil dawn", stemmer ikke det?

mvh

Chr

Ved gode forhold så er det ganglys i terrenget ca 30min  før/etter sola. Med godt kikkertsikte så kan ein nok knipe enno nokre minutt. Har tidene for sola på klokka mi og bruker det ofte på jakt og tur.