Jump to content

Hvor står sola når det er skytelyst?


chmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg bruker NJFF sin app til å planlegge morgen/kveldsjakt. Den viser tidspunkt for soloppgang/solnedgang. Normalt er det skytelyst mellom 1/2 og 1 time før/etter soloppgang/nedgang.

 

Nå lurer jeg på hvor langt under horisonten sola må gå før det ikke lenger er skytelys, på en klar dag, og vise versa om morgenen...er det noen som vet det?

 

Vi har fire begrep som kanskje sier noe om dette:

 

Astronomisk skumring: 18 grader under horisonten

Nautisk skumring: 12 grader under horisonten

Sivil skumring: 6 grader under horisonten

Solnedgang: 0,833 grader under horisonten (disse er direkte oversatt fra engelsk)

 

mvh

Chr

 

 

Link to comment
Share on other sites

"Astronomical" er den tida på døgnet da man kan telle millioner av stjerner, hvis det ikke er lysforurensing (som det er nesten alle steder nå). Det har kommet ut et nytt atlas over universet, ble det meldt akkurat nå, med 10 millioner nye galakser. De regner med at det er ca. 10 milliarder galakser der ute!

 

"Nautical twilight" er den tida på døgnet da det er mørkt nok til å se de største stjernene, samtidig som det er lyst nok til å se horisonten, så man kan bruke sekstant. NB!! Dette gjelder på havet, når det ikke er skyer eller skodde.

 

"Civil twilight" er den tida da det er lyst nok til å gjøre alminnelig arbeid.

 

Meeen - så kommer månen inn, og forstyrrer bildet. Og selvfølgelig skyer, skodde etc.

 

Skumringen varighet er også avhengig av hvor man befinner seg, i forhold til jordas omdreiningsakse, og solas deklinasjon (posisjon i forhold til ekvator). Når sola står rett over ekvator (vårjevndøgn/høstjevndøgn), vil en observatør som befinner seg på ekvator, se at sola kommer rett opp fra horisonten, og går rett ned om kvelden (kort tid til "sundownere"!) (dette er også forholdet i Sør-Afrika når de har sommer). En observatør på nord- eller sydpolen vil derimot ha "soloppgang" eller "solnedgang" hele døgnet, den eneste endringen er endringen i deklinasjon (ca 1 bueminutt pr. time på den tida av året). På våre breddegrader har vi lengre skumring enn på lavere bredder.

 

Soloppgang og -nedgang er når solas sentrum passerer den sanne horisont. Men vi ser sola før/etter det tidspunktet, pga. at vi (oftest) befinner oss høyere enn havflata ("øyehøyde"), diverse fenomener i atmosfæren bøyer (oftest) lyset nedover, og at sola har en halvdiameter på ca. 16 bueminutter.

 

Skytelys er jo også avhengig av hva man sikter med. Vanlige åpne sikter må nok forholde seg til "civil twilight", mens kikkertsikter strekker tidspunktet for mulig jakt lenger. Med et 8 x 56-sikte av topp kvalitet er det nesten aldri for mørkt til å skyte. Hvorvidt dette er forsvarlig, i forhold til viltlovens § 19, er en annen skål.

 

Konklusjon? Vanskelig å gi noen fasit, gå ut og se, og husk at det tar minst 5 minutter før man har normalt nattsyn.

Edited by Jegermeistern
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Takk for interessant innlegg :) forholdet du tar opp rundt hvor man befinner seg (som vel egentlig sier at det er forskjell på om sola går opp 90 grader på horisonten eller om den går opp i en veldig skrå vinkel) er jo nettopp årsaken til at spørsmålet kommer....jeg vil anta at soloppgang/nedgang ikke er det styrende her, men NÅR sola er nær nok horisonten til at den gir "tilstrekkelig" lys.

 

Jeg har et sett excelformler til hjelp, der jeg legger inn posisjon, dato og antall grader over/under, og så får jeg ut klokkeslett. -men høres ut som de fleste av oss med vanlig utstyr vil ønske å begynne jakta omtrent ved "civil dawn", stemmer ikke det?

 

mvh

Chr

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...
Jegermeistern skrev (På 19.2.2019 den 13.20):

det tar minst 5 minutter før man har normalt nattsyn.

Her er du nok vel så beskjeden. Det tar ca 30 min før øynene har vennet seg til mørket.

Og da kan du ikke se rett på noe lys på den tiden.😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev jo "minst" 5 minutter! Det er den tida vi minimum krever at påtroppende vakt er på plass på brua, før vaktavløsning. Etter ca. 10 minutter har man fått så godt nattsyn som man kan vente å ha, når man bruker diverse instrumenter stilt i "natt"-innstilling (rødt lys).

 

bbdg skrev (49 minutter siden):

Og da kan du ikke se rett på noe lys på den tiden

 

Jeg kom over ei lita hodelykt på nettet, som har et bredt, rødt lys. Kj.empeflott å bruke i terrenget nattestid, så man beholder nattsynet. Den er oppladbar (USB) og veier bare 52 gram. Lyset varer hvertfall 1 1/2 time:

 

https://www.aliexpress.com/item/4000350695220.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4bef4c4dCAQgo3

 

Link to comment
Share on other sites

Min enkle regel, som har fungert godt i årevis, Går inn på yr.no, ser på soloppgang/solnedgang. På morgenen opplever jeg at skytelyset er ca 1 time før, og om kvelden varer det 1 time etter. Selvfølgelig avhengig av vær, måne, forhold som frost, om jeg er i skog eller åpent område, men som hovedregel stemmer dette ganske godt.

Edited by Kuli
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (13 timer siden):

I mørke byrjar auge å produsere rhodopsin, ein prosess som tek ca. 30 min. og først då er nattsynet på plass.

 

Jada, jada, jeg og alle andre sjøfolk vet dette. Men rederiene har aldri villet betale oss for den ekstra halvtimen vi burde vært dobbelte vakter på bru/utkikk.

 

Haavard skrev (13 timer siden):

Om TS fortsatt lurer så sier jeg mellom 7,5 og 15 grader (om forutsettningen er ½ til 1 time).

Solen går 360 grader på et døgn, dvs  7,5 grader på 30 min og 15 grader på en time.

 

Og da vil den være hhv. 7,5 og 15 under horisonten, hvis du befinner deg på samme bredde som solens deklinasjon. Altså omtrent i Botswana/Namibia, når vi andre subber rundt i advents-mørke her nord.

 

Vi har jo også andre lysforhold, som noen har erfaringer med:

 

Polardego skrev (6 timer siden):

Men, det varierer jo litt på hvor lenge det er lyst etter solnedgang avhengig om man bor i Gamvik eller Grimstad.

 

Dette skyldes altså at jorda er ei kule, og ikke en sylinder. Som jeg skrev lenger oppe, ved vårjevndøgn/høstjevndøgn har de på nordpolen og sydpolen sola i horisonten hele døgnet (akkurat på de to stedene ville de jo også hatt den i horisonten, hvis jorda var en sylinder!) (jeg skal ikke gå lenger med slike eksempler, siden 1 av 3 USA-ianere mellom 18 og 24 år er overbevist om at jorda er flat!).

 

Solas maksimale vinkel under (evt. over) horisonten er deklinasjonen minus polardistansen (motsatt deklinasjon = minus). Joda, jeg har tatt breddeobservasjon ved sola i nedremeridian, på sildesalting ved iskanten vest for Spitsbergen for vel 50 år siden.

 

"Tegne meridianfigur!", sa jeg til elevene. I dag er det bare folk med romantiske tanker om jordomseiling som gidder å lære seg astronomisk navigasjon.

 

Siden hvertfall USA, Russland og Kina har muligheter til å plukke ned satelitter, og sjøl små, vennlige stater som Nord-Korea kan sprenge satelitter, kan dere jo tenke dere hva som skjer, hvis/når det blir en skikkelig internasjonal krise. Det hjelper lite å ha både GPS, Galileo og Glonass på mobilen, hvis alle satelittene er satt ut av spill. Og når alt fra skipsfart til drosjer, lagerstyring og vi jegere stoler blindt på GPS-en, blir det kanskje "litt" kaos (stormaktene har nok et-eller-annet i reserve, så de kan krige uhindret).

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I en annen tråd om termisk utstyr, ble det referert til denne tråden i forbindelse med at det ble nevnt at nytt kommende lovverk i verste fall kunne si at jakt bare blir tillatt fra soloppgang til solnedgang, slik det er i andre av våre nordiske naboland.
I Danmark er det jo greit, for der står det helt konkret i loven hva som er lov og hva som ikke er det… Generelt er det bare lov å jakte fra soloppgang til solnedgang, med noen få unntakelser.

 

Sitat

Jagt må kun finde sted i tiden mellem solopgang og solnedgang. 

Ænder og gæs må dog jages fra 1,5 time før solopgang til 1,5 time efter solnedgang og der findes lokale undtagelser for kronvildt.

 

Det har irritert meg noe så innmari, de gangene jeg er nede hos brodern på bukkejakta i mai måned, og jeg står og ser på den fine premiebukken bare 10-15 minutter før soloppgang…og ikke kan skyte den lovligt (typisk så er den jo borte i det øyeblikket at klokka runder "skytetid")….eller den dukker opp rett etter solnedgang… Dette blir håndhevet ganske strengt, og det er i tillegg en hard indre justis blant jegerne også.

 

Polardego skrev (8 timer siden):

Men, det varierer jo litt på hvor lenge det er lyst etter solnedgang avhengig om man bor i Gamvik eller Grimstad......

 

Mht at det selv i flate Danmark varierer når solen står opp og går ned, alt etter hvor i landet man oppholder seg, så er det den danske værtjenesten tilsvarende www.yr.no som er gjeldende. Før jakta starter er man pliktig til å sette seg inn i den lokale tiden for sol opp og sol ned.

 

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

 

.............(jeg skal ikke gå lenger med slike eksempler, siden 1 av 3 USA-ianere mellom 18 og 24 år er overbevist om at jorda er flat!).................

 

 

Jeg gikk på kostskole (College) i Sør Afrika på 80’tallet, og der var det en geografilærer…. Han var i tillegg deputy Headmaster, trener for førstelaget i rugby, ex RLI (Rhodesian Light Infantry) sersjant, skikkelig tøff og hard og var fryktet blant alle elever på grunn av hans nådeløse bruk av hans personlige spanskrør med innkapslet blyhagl i tuppen….og så var han medlem av The Flat Earth Society !
Han vervet til og med enkelte av de privilegerte elevene (de med full honours, spesielle stipend og svært økonomisk velstående familieforhold…det siste var vanligvis viktigst, også i forhold til å oppnå det andre) til dette society, hvor de reiste til speeches på andre skoler osv. Rare greier….og selv om at jeg stussa noe innmari på det greiene der, så skjønte jeg aldri om han var dønn seriøs, eller hele greia bare var en stor joke fra han sin side, om at jorden var flat….selv nå i godt voksen alder lurer jeg… ikke på om jorden er flat…men om han virkelig var seriøs…alt tyder på det!

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

 

 

Siden hvertfall USA, Russland og Kina har muligheter til å plukke ned satelitter, og sjøl små, vennlige stater som Nord-Korea kan sprenge satelitter, kan dere jo tenke dere hva som skjer, hvis/når det blir en skikkelig internasjonal krise. Det hjelper lite å ha både GPS, Galileo og Glonass på mobilen, hvis alle satelittene er satt ut av spill. Og når alt fra skipsfart til drosjer, lagerstyring og vi jegere stoler blindt på GPS-en, blir det kanskje "litt" kaos (stormaktene har nok et-eller-annet i reserve, så de kan krige uhindret).

 

 

Skipsfarten har jo hivd iland magnetkompass, sekstant, papirkart og det meste av sunnfornuft til fordel for EdB..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

uMtuli skrev (1 time siden):

Rare greier….og selv om at jeg stussa noe innmari på det greiene der, så skjønte jeg aldri om han var dønn seriøs, eller hele greia bare var en stor joke fra han sin side, om at jorden var flat….selv nå i godt voksen alder lurer jeg… i

 

Den opprinnelige stifteren av "selskapet" var "dønn seriøs" (men dermed ikke sagt at vedkommende var ved sine fulle 5 -  ), men etter hans død, ble hele greia overtatt av noen som gjorde det mest på gap, og for å tjene penger på artikler som t-skjorter med bilde av den flate jorda (jeg lovet de elevene som ikke kunne ramse opp 3 ulike bevis for at jorda var rund, en slik t-skjorte!). Men dette fant ikke en gjeng virkelige konspirasjonstenkere seg i, godt hjulpet av diverse religiøse "kreasjonister", og fikk foreningen (det er visst en medlemsorganisasjon) tilbake i sitt rette spor. Spor, ja, de passer seg jo for å gå i skispor som er for nære kanten, Antarktis er jo en isring som ligger rundt jorda, må vite. Ingen ny tanke, det, "Kringla heimsis", sa Snorri Sturlason.

 

Med dagens legio "sosiale media" kan jo enhver påstå hva som helst, og få mengdevis av "meningsfeller"! Huff! Heldigvis er "Kritisk tenkning"-tråden vår tilgjengelig for lesing.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (På 27.1.2022 den 23.24):

 

Om TS fortsatt lurer så sier jeg mellom 7,5 og 15 grader (om forutsettningen er ½ til 1 time).

Solen går 360 grader på et døgn, dvs  7,5 grader på 30 min og 15 grader på en time.

 

Jegermeistern skrev (11 timer siden):

 

Og da vil den være hhv. 7,5 og 15 under horisonten, hvis du befinner deg på samme bredde som solens deklinasjon. Altså omtrent i Botswana/Namibia, når vi andre subber rundt i advents-mørke her nord.

 

 

Og for den som er på nordpolen må det vel ta ca 6 uker etter solnedgang før solen er 15 grader under horisonten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (6 timer siden):

nordpolen må det vel ta ca 6 uker etter solnedgang

 

Polene har jo bare en soloppgang og en solnedgang i året. For nordpolen vil solnedgangen være vel et døgn etter høstjevndøgn (det vil den jo være på sørpolen også, men da etter høstjevndøgn sør halvkule, dvs. i mars). Rundt 4. november er solas sørlige deklinasjon 15 grader og 16 minutter, så din beregning stemmer. Da må man vel bruke termisk sikte, for å skyte isbjørn (fysjom)!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...