Jump to content

Skogtroll

Recommended Posts

Vi er en gjeng som har lyst til å reise til Texas for å jakte villsvin og oppleve landet. Er det noen som har erfaring med jakt Texas?

Det vi gjerne skulle hatt svar på er:

Er det adgang for utlendinger til å jakte i Texas?

Hvilken dokumentasjon kreves?

Må man ha egne våpen med, eller kan det lånes/leies?

Hvilken årstid er best? (vi ser for oss å reise april 2020)

 

Håper noen kan svare på spørsmålene, eventuelt annen informasjon som kan være relevant for å få gjennomført en slik tur.

 

mvh Rune

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Skogtroll said:

Vi er en gjeng som har lyst til å reise til Texas for å jakte villsvin og oppleve landet. Er det noen som har erfaring med jakt Texas?

Det vi gjerne skulle hatt svar på er:

Er det adgang for utlendinger til å jakte i Texas?

Hvilken dokumentasjon kreves?

Må man ha egne våpen med, eller kan det lånes/leies?

Hvilken årstid er best? (vi ser for oss å reise april 2020)

 

Håper noen kan svare på spørsmålene, eventuelt annen informasjon som kan være relevant for å få gjennomført en slik tur.

 

mvh Rune

 

1. Ja

2. Aner ikke. Det er ingen spesielle begrensninger utenom føderale bestemmelser.

3. Både og.

4. Jeg anbefaler ikke perioden juni-september da det er varmt som fanden i vest og sør Texas. I øst Texas er det varmt og fuktig, noe som er enda verre for folk som ikke er akklimatisert. 

 

Svin er regnet som skadedyr her så de kan jaktes på stort sett hvilken som helst måte. Du kan jakte med kniv og hund, termisk sikte om natta, pistol, bue, eller beltematet mg fra helikopter. Det finnes plenty ranchbaserte jaktpakker med overnatting, transport og guider i stort sett alle varianter.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Betyr dette at man faktisk bare kan reise dit. Gjøre en avtale med en slik tilbyder (har funnet ganske mange på nett) og dra ut på jakt?

 

Hvis andre har erfaringer med jakt i Texas, så er det svært nyttig for oss å vite mer om dette. Har snakket med en tilbyder per e-post. Det virker temmelig "fritt frem". Nesten litt for enkelt, sammenlignet med andre land vi har jaktet i. Ifølge tilbyderen jeg har snakket med er det heller ikke noe problem å leie ei rifle der borte, selv om man kommer fra utlandet!

Link to comment
Share on other sites

Selv Texanerene har byråkrati.

 

Du må kjøpe "licence", for det du skal jakte, så må du kjøpe "permit" eller "stamp" for det du skal jakte.  https://tpwd.texas.gov/regulations/outdoor-annual/licenses/hunting-licenses-and-permits

 

Er du født etter 2. september 1971 må du ha "Hunter Education Training Course" 

 

Kurset tar du på nett, og du kan kjøpe det andre på nett eller i nærmeste Cabelas eller lignende. Var superenkelt, men kosta noen $$

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og som Thor sier, så må du søke om og få importlisens for alle våpen med ammo. (ATF Form 6NIA) https://www.atf.gov/firearms/docs/form/form-6nia-applicationpermit-temporary-importation-firearms-and-ammunition

Husk du kan IKKE ta med lyddemper om du har det på jaktbørsa, den er fyfy. (kun US produserte som er lovlig registrert der borte, er tillat for sivile)

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Selv Texanerene har byråkrati.

 

Du må kjøpe "licence", for det du skal jakte, så må du kjøpe "permit" eller "stamp" for det du skal jakte.  https://tpwd.texas.gov/regulations/outdoor-annual/licenses/hunting-licenses-and-permits

 

Er du født etter 2. september 1971 må du ha "Hunter Education Training Course" 

 

Kurset tar du på nett, og du kan kjøpe det andre på nett eller i nærmeste Cabelas eller lignende. Var superenkelt, men kosta noen $$

 

 

 

K

 

Som sagt er svin regnet som skadedyr på lik linje med f.eks. Coyote. De fleste jaktoperatørene opererer på grunn som er definert som skadelidende fra ødeleggelser av svin. Dermed kreves ikke jaktavgift så lenge man nøyer seg med å skyte slike arter.

 

Jaktkurset hadde jeg glemt. Jeg er for gammel til at det har noen relevans for meg.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og som Thor sier, så må du søke om og få importlisens for alle våpen med ammo.

Ja, jeg slapp jo det ;)

 

Sitat

Som sagt er svin regnet som skadedyr

Ja, men så kommer det en javalina/ peccary, som er minst like moro å skyte

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Ja, jeg slapp jo det ;)

 

K

 

Ja, det var mest for å få med linken til skjema med informasjonen på det.

 

For en slik tur/jakt ville jeg ville nok ha undersøkt mulighetene til å låne/leie våpen for å slippe styret med å reise med dem. Du må huske at flyselskapene også tar en del penger for å ha med våpen og enda mer til USA som er utenfor Europa

Link to comment
Share on other sites

Som et eksempel så ligger denne ranchen halvannen times kjøretur fra Houston mot San Antonio: https://www.independenceranch.com/hog-hunting?gclid=CjwKCAiAkrTjBRAoEiwAXpf9CXGMPWi4v2xks54_asUpm3lL-nBByO70qaA9_hxFeCiXTiQ73XJQVBoCBVMQAvD_BwE

 

Det finnes mange andre alternativer med tilsvarende prising.

 

Svinejakt i Texas er billig. Har man gode kontakter får man jakte dem gratis, men da må man gjøre alt selv. 

 

Det kreves en $48 avgift for utlendinger å jakte på ranchen jeg linket til siden man kan ta ut diverse predatorer og bukker i tillegg til svin og coyote. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Sakoen75 said:

Gjelder 1 års fritak fra fullført jegerkurs for utlendinger også? 

 

Det er ikke et fritak, det er en utsettelse. Du kan kjøpe en ett-års utsettelse for $10, men bare én gang. Det skilles ikke mellom fastboende og besøkende. Kommer du tilbake 10 år senere er du nødt til å ta kurset. 

 

Jeg omfattes ikke av de som må ha kurset så jeg har aldri tatt det. Er det like lett som teoriprøven for bil og motorsykkel så tviler jeg på at det er noen stor sak å komme seg gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...