Jump to content

Pelsjeger.no feller?


Hunderjakt

Recommended Posts

Du må ha grunneiers tillatelse - mange almenninger utsteder egne rovviltkort, på grunneierlag må du sannsynligvis kjøpe et vanlig småviltkort, og til frittstående grunneiere holder det med et "okay" på telefon. 

Pr nå er det mindre enn en mnd igjen av jakttida på mår, så det er kanskje mink som er mest aktuelt. 


Til nybegynner ville jeg vel egentlig ha anbefalt feller der du ikke er avhengig av god innbygging for å fangste selektivt. Jeg liker Aasebø-fella veldig godt sjøl, men den må settes opp rett så den ikke kan ta annet vilt enn det du er ute etter (f.eks mink eller mår), altså bygges inn i en cubby eller henges såpass høyt i et tre at f.eks en rev eller hund ikke kommer til fella. Det gjelder strengt tatt alle feller. Men i så måte er kanskje syningfella enklere, spesielt den til mink ettersom den har påmontert et plastrør som gjør det vanskelig for annet vilt å komme til. Conibear-fellene er kanskje "mest utfordrende" ettersom du egentlig bare har en løs slagmekanisme med utløser, så de må settes opp rett for å fungere riktig. Det er overhode ingen heksekunst, men som sagt, det finnes enklere løsninger for nybegynneren. Men de er selvsagt forholdsvis rimelige i innkjøp, og lette å få med seg om en skal gå noen avstand.  Aasebø er forsåvidt også enklere i forhold til oppsett, mindre sjans for at det blir noe krøll. Jeg bruker å reipe de fast mot en trelegg ca så høyt opp som jeg rekker, og henge granbar over. Funker som snus. Kun honning som åte, så blir det mindre sjans for at andre predatorer oppsøker fella. 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Hunderjakt skrev:

Hvordan er det for en nybegynner og starte med? Kan man sette hvor msn vil i offentlig mark eller kjøper man kort?

Hvor holder du til i landet? Jeg vil tro at de aller fleste private grunneierne lar deg sette opp feller gratis- det er vinn-vinn for alle parter- og som regel er de glad om du vil jakte rev også. Hør med den lokale Jeger og Fiskeforeningen, de burde kjenne til  "hvem, hva og hvor"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...