Jump to content

Krutt til 123gr scenar/v-max


wp1987

Recommended Posts

Om du må ha VV er N550 perfekt til 123gr i 6.5 x 55. Er du åpen for Norma er URP like perfekt og av skytterlagskrutt er n-19 eller ra-10 samme kruttet RP-19 fra Bofors men med lott variasjoner. Ra-10 pakkene har mye ladedata for 123gr sierra kule som du fint kan bruke til 123gr scenar. Med rp-19 og 74cm løp får jeg 920-930 ms alt eller løpsprodusent/slitasje med 74 cm lengde. 

Link to comment
Share on other sites

Hvor hardt en vil lade kommer vel an på hva en skal bruke skuddene til. Til baneskyting er det jo ingen vits å lade hardt det eneste en oppnår er stor løpsslitasje. Med moderate ladninger holder jo et 6,5 løp gjerne 3-5000 skudd. Med hare feltladninger har jeg klart å skyte ut et løp med under 1000 skudd.

Skal du lade mye har kruttets evne til å flyte lett fra krutmålet og ned i patronen mye å si, dette er hovedårsaken til at jeg bruker NC 96M.

Link to comment
Share on other sites

Til 123 gr Nosler CC i 6,5x55 har jeg funnet en fin bane/treningsladning med VV N-140. dette er et billig krutt, som flyter fint i de fleste kruttmål.

Maxladning i børsa mi med dette kruttet/kula er 40grains. Da oppnår jeg rundt 830 ms og klisterlapp-presisjon (56cm pipe)   

 

COL 75mm

 

Samme ladning har jeg med hell brukt på Hornady A-max 123gr og lapua scenar 123gr

 

Vil du jage hastighet vil jeg anbefale N-19  Billig krutt dette også.

 

Om pris på krutt er irrelevant, så er VV sin 550 gull,som JKB nevner

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...