Jump to content

Zimbabwe, Chewore south Zambezi valley 2018


Kiwi

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Grattis med fine trofeer. Zim er min favoritt kom tilbake for 14 dager siden .fjerde gangs tur ,denne gang etter ELE med Wayne van den bergh .har ikke før kommet heim før tur 5 er under planlegging  ,men så var det med økonomien da🥵

C8E6D24B-10FE-4882-8444-07ABA51CF79A.jpeg

6E8B5300-A815-4FDD-969D-CE23EDB14ACA.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Afrikafeber er stygge greier.... går ikke EN dag mellom hver gang jeg funderer på hvordan jeg skal få kommet meg ned igjen på jakt!! 

Driver å undersøker litt rundt sporingsjakt på løvinne. Prøve å få til en tuskless til. 

Nesten så jeg angrer på at jeg ikke slo til på en forvaltningselefant hunn fra game rangerne til 5000USD ekstra på turen min. Hadde fått den... men kan ikke begynne å dra kreditt for å jakte.. :-(  

Nå har jeg litt bondeanger - hadde jo håndtert det greit likevel. 

Men, jeg tenkte det var 5000 spart inn på neste tur... feil å tenke slik kanskje? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Om dette er et løft eller ei får dere avgjøre.

Jeg skulle til Zimbabwe på bøffeljakt i begynnelsen av august. Det ble en tur der alt gikk til h....te.

Ikke noe kluss med jaktarrangøren verken i Norge eller Zimbabwe. Det var SAS som klarte å ødelegge hele turen. Først klarte de ikke å få meg med planlagt fly fra Stockholm, deretter rutet de meg via Johannesburg der bagasjen min ble borte. Jeg ble hentet på kvelden i Victoria falls, og etter 4 timer kom vi til campen like i nærheten av Hwange nasjonalpark. Der var jeg i bushen i reiseklær og mokasiner. Campen var utrolig, tre sovevogner fra jernbanen satt opp med perrong og overbygg. kjølig og behagelig. Førsteklasses mat og god service.

Men en dag etter planen, kun med våpen uten sluttstykke utstyr og ammunisjon ble det lite jaktmuligheter. Jeg lagde handleliste, og det ble sendt en kar til Bulawayo som var nærmeste sted det var mulig å få kjøpt klær, hatt og støvler. Det var to dager til i dass.

En PH hadde tilgjengelig en BRNO i 458 Lott som jeg fikk leie da. Det ble å kjøre rundt for å se etter dyr og vi så dyrespor over alt, spesielt mye elefanter og bøfler. Vi hadde vel nærkontakt med elefanter fire fem ganger, heldigvis fra bil.

 

Første dag vi jaktet så vi en bøffelflokk på ca 300 dyr. Vi kom relativt nær, men en flokk impala var mellom oss og bøflene som var i bushen på andre siden av en slette. Vi måtte gi oss da de gikk inn i tetta for å tygge drøv midt på dagen. På ettermiddagen kom vi innpå flokken litt for brått, men det ble mange fine bøffelbilder.

Etter nye forsøk kom vi inn på ca 100 m. En fin bøffel kom fri og jeg skjøt, godt klask, men skadeskyting. Våpenet var innskutt med helmantel, og noen hadde lurt inn en blyspiss som gikk 25 cm for lavt. Vi sporet det lenge samme dagen, og PH fant igjen sporet neste morgen nesten en km fra skuddstedet. Vi lette i to dager, og observerte flokken, men fant ikke dyret.

Utstyret mitt var fremdeles ikke kommet, og jeg ville skyte en bavian, det leide våpenet gikk greit med Hornady helmantel. Etter litt sniking ned en forsenking dukket det opp en fin impala. Den ble med hjem, litt kjøtt i campen er bra.

Senere samme dag kom vi innpå en passe stor bavian som jeg skjøt.

Så, dag fem kom bagasjen min, to dager tilbake av jakten. PH sa at vi ikke kunne skyte inn våpenet i nærheten av campen, hen mente at en av bøffelflokkene i området var på vei mot vannhullet ved campen. Samme kveld kom bøflene, en flokk på nær 200 dyr. Etter at de hadde forsynt seg med vann roet de seg på et åpent område nær vannhullene. Så kom det løver på jakt, mye brøling og rauting. Vi hadde lyskaster i campen, og i lyset fra den så vi løvene prøve å ta seg en bøffel. Siste angrepet hørte jeg tidlig på morgenen så det ble nok ingenting på dem.

Om morgenen fant vi spor etter bøffelflokken, PH spurte om jeg stolte på riflen uten tesskyting. Det var OK.

Etter rask marsj og noen forsøk på å komme innpå flokken lykkes vi å komme opp mot fronten av flokken som beitet seg fremover i bushen. Et bilspor fulgte et åpent område skrått mot flokken, og etter 50-60 m med kryping i elefantmøkk ble det stopp. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne skyte sittende, og gjorde meg klar.  Første dyret som kom klar var en ung okse, ikke skytbar. Den neste var eldre og jeg skjøt på den. Etter skuddet ruste den inn i krattet, og vi fikk gitt den  oppfølgingsskudd. Første skudd hadde gått gjennom brystet og knust foten på utgangssiden.  Andre skuddet mitt var Texas heartshot. Likevel ble den stående med to treff til før jeg fikk den i profil og tatt ryggen.

Resten av jakten prøvde jeg på bushbuck, vi så mange, og hadde flere av dem på skuddhold, men de var ikke stor nok. Vi så kun en som var skytbar, men ikke resultat. 

PH og trackere var dyktige, PH hadde en fantastisk kunnskap om dyrenes vaner, begge gangene vi prøvde på bøffel var vi i skuddposisjon første dag.

Dyrelivet var rikt, vi så mye sable, waterbuck, kudu, bavianer og vortesvin. Giraff, krokodille, fugler og greysbuck så vi også. Elefanter og elefantmøkk var det over alt.

 

P1000044.JPG

P1000091.JPG

P1000050.JPG

P1000193.JPG

P1000225.JPG

P1000354.JPG

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt, så det ble mitt ansvar. Men den blir nok vanskelig å gi SAS ansvaret for.

Min råd er å unngå transitt gjennom Johannesburg, fra bagasjen min ble kikkert, kikkertsikte og kniv stjålet.

Dette burde et selskap som SAS vite, men på tross av at Safari management prøvde å få en annen reiserute ville SAS ikke endre på ombooking.

Årsaken til elendigheten var forsinket fly til Stockholm, og når vi landet parkerte de flyet ute på parkeringsplassen og ventet på buss. Hadde flyet gått til en gate, eller om SAS hadde gjort litt innsats så hadde jeg nådd Ethiopian flyet jeg skulle med, det gikk mer enn en halv time etter at vi landet.

Men SAS hadde foretatt ombooking lenge før vi landet, og det billigste for dem var nok å sende meg med Lufthansa til Frankfurt dagen etter, og videre til Johannesburg og så med South African til Victoria Falls.

Returen gikk med Ethiopian, og de hadde stålkontroll på bagasjen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin bøffel @Per-S

 

Har vær min skrekk også at baggasjen ikke kommer frem ved reisen ned. Har tatt en overnatting i Joburg på vei ned både pga at man ikke får sendt våpen fra Europa til Zim og å for å ha litt tid i tilfelle baggasjetrøbbel. Greit å overnatte på Afton, men blir jo et ekstra døgn.

 

I sommer gikk alt greit på reisen ned, men da jeg åpnet baggasjen i Camp etter fire - fem timers kjøring fra Harare oppdaget jeg at jeg hadde glemt Courtney bootsene - krise, hadde kun noen skarve seilersko jeg reiste i. Heldigvis var det en rumener i campen som hadde to sett boots så jeg fikk låne et par. De var rimelig utslitt etter syv dagers jakt...

 

Var også i Hwange området i fjor, fikk ikke bøffel der. Var enormt med elefanter i området, gikk på de nesten hver dag.

4E964373-823C-4699-97E2-975D1FB4888A.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det var mye elefanter ja. Jeg hadde en tuskless ku 5 m utenfor bilvinduet en dag vi stoppet midt i en elefantflokk. En kveld i mørket kjørte vi inn i en elefantflokk, PH som kjørte slo av lys og kjørte forsiktig videre til det ble bråstopp, da stod en ganske stor elefant tre m fremfor bilen.

Jeg tok noen bilder av en elefant som stakk frem snabelen for å lukte hva vi var, det er ikke sikkert den hadde kjent lukten av nordmenn før. Fantastiske naturopplevelser, men mangel på utstyr ødela mye.

Det som overasket meg mest var at det var så mye waterbuck og sable. Det var stort sett brush og lite åpne områder.

Det som imponerte var at PH kjente området og dyrene så godt at han fant det vi lette etter nesten umiddelbart.

Sporingen var også utrolig, spor av løver og leoparder så de fra bilen der de hadde krysset "veiene" som stort sett var hjulspor i sanden.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde også elefanter alt for nært i fjor. I juni i år var jeg i Makuti, der var det lite elefanter, hadde vært mer tidligere og vanligvis senere på året iflg. PH.

 

I Hwange området sov vi stort sett ute i fly camp, våknet opp en natt i 12 tiden da det sto en elefant ca 7 m fra «sengen», der PH står på dette bildet. Heldigvis snudde den, vi sov ikke mer den natten kan du si, hverken PH eller jeg. Flyttet camp neste dag..

ADBC536C-17A5-47E3-BE53-B49B28DAA9E2.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bøffel - til tross for litt ekstra utfordringer. Kjipt at SAS ikke klarer å levere bedre enn dette. Hadde forventa fuckups av BA etter de turene jeg har hatt med de, men SAS har (stort sett) vært bra.

 

Og sable har vel omtrent stup i pris siste åra, er myyye av de der nede. 

 

Og flott med et reisebrev igjen 👍 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 7000,- fra BA i kompensasjon for at de ikke informerte meg om at Corsair ikke aksepterte våpen fra Johannesburg til Port Elizabeth før en uke før avgang. Da hadde jeg fått bekreftet våpentransporten et halvt år i forveien. Men det tok et år i Transportklagenemda før pengene sto på konto. Kjedelig å måtte låne våpen når man har planlagt turen i lang tid.

Brukte Qatar i år - det var helt strøkent!

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Wintel skrev:

Brukte Qatar i år - det var helt strøkent!

 

Enig ! Qatar er eksemplarisk. Flyr du med våpen har de egne folk som plukker deg ut av køen, og geleider deg gjennom hele innsjekkingen. Ikke noe bagasjetrøbbel.

Har selv opplevd å gå flere dager uten våpen, og bagasje pga rot i Frankfurt. Ødelegger mye av opplevelsen. Turen starter jo som regel mange måneder før, med lading, testing, skyting osv.

 

Takk @Per-S og @Elgjaeger for deling :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...