Jump to content

.338 Lapua mot 8mm hardox?


Jørgen Krag

Recommended Posts

Har noen erfaring med dette? 

 

Jeg lurer på om det holder med 8mm/Hardox 450 for å skyte .338 LM på 100 meter. Selv har jeg begrenset erfaring med emnet. Jeg har skutt et begrenset antall skudd på slike plater på 100 meter med 338, men kun med 250 grains og reduserte ladninger (rundt 800 m/s V0, fritt etter hukommelsen.) Dette gikk helt greit, kun små antydninger til buler på baksiden av plata, men ingen antydning til kraterdannelser på forsiden.

 

Årsaken til spørsmålet er at jeg skal utruste en skytebane med stålmål. Her skal skytes med kaliber fra 5.56 til .338. Jeg tenker at 8mm holder til de fleste bruk her: lett å flytte på/jobbe med og lett nok til å gi gode tilbakemeldinger om treff ved bevegelse i plata, samt billigere i innkjøp. Målene vil være fritthengende, på avstander fra 100 meter og utover. Her kan man kanskje si at det er unødvendig å tillate å skyte 338 på 100 meter, men med mange brukere etc, så kommer det sikkert til å skje uansett. Derfor bør målene tåle skudd fra .338, også på nærere hold. Man KUNNE selvfølgelig brukt 10 mm på 100 meter (evt også 200 eller lengre, om det er nødvendig) men vi ønsker å forholde oss til én type plate. Siste alternativet er å doble opp platene på nærere hold, så det skytes på en 16 mm plate, men dette vil sannsynligvis gå ut over bevegelsen og «gongen» i plata, spesielt ved bruk av 5.56. 

 

Tanker, erfaringer, synspunkter? Like greit å gå for 10 mm?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg lurer på om det holder med 8mm/Hardox 450 for å skyte .338 LM på 100 mete

Det er meningsløst. Blir vaskevannsfat med en gang. Jeg ville uansett ikke hatt stålmål på 100m av sikkerhetsgrunner. På 100m som en fast installasjon ville jeg brukt 20mm. Iallefall minst 15mm. Nære mål er uansett små, så de er ikke så tunge selv om de er tykke. 

 

Sitat

Opphenget kommer til å ryke fort med de kreftene på så korte hold også 

Jepp, en lett gong gir veldig store krefter på opphenget, og en 338 nære festet da... Faller gjerne ned hver gang.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vet jeg ikke om jeg hadde gidda å bruke Hardox for noe slikt. Ville nok helle skaffa noen skrap stål og bare skutt på dem så lenge de varte. Når de har for mange hull, er det bare å kaste dem.

Og ellers er 5.56 også rimelig brutal på plater.

 

Skal du ha Hardox på så kort hold, kjøp 12+mm

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Mas-36 skrev:

Trenger du virkelig 338LM for skyting på 100meter? 

Nei, absolutt ikke:

7 timer siden, oyvind1 skrev:

 Her kan man kanskje si at det er unødvendig å tillate å skyte 338 på 100 meter, men med mange brukere etc, så kommer det sikkert til å skje uansett.

 

36 minutter siden, Cardinal skrev:

Vet jeg ikke om jeg hadde gidda å bruke Hardox for noe slikt. Ville nok helle skaffa noen skrap stål og bare skutt på dem så lenge de varte. Når de har for mange hull, er det bare å kaste dem.

Det skjer ikke :)

 

36 minutter siden, Cardinal skrev:

Og ellers er 5.56 også rimelig brutal på plater.

 

Skal du ha Hardox på så kort hold, kjøp 12+mm

Nå er det kanskje ikke nødvendig med stål så nært som 100 meter, men 12+mm? Til 5.56? Rett nok vil det bli skutt en del med stålkjerneammunisjon, men er 12 mm. og større virkelig nødvendig? Fra det jeg leser holder de fleste seg med gonger på 8-10 mm, og på amerikanske forum lovprises 3/8" og 1/2" AR500 som reneste panserstålet som står mot absolutt alt  omtrent uten riper i malinga. Jeg tenkte 8-10 mm også for å få en litt lettere gong som beveger seg ved treff, også når man skyter 5.56. Er jeg på villspor?

 

7 timer siden, M67 skrev:

På 100m som en fast installasjon ville jeg brukt 20mm. Iallefall minst 15mm. Nære mål er uansett små,

Her lukter det mulig dobling av nærere mål. Med et hull i hvert hjørne kan vi evt bolte sammen to plater for å få en 16/20/24mm. Tenker du da på 20 (15) mm som minimum ved bruk med 7,62 og 5.56, eller var du enda på .338-sporet? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Som Ei tohi varjata skriver så er hastighet det som ødelegger stålmål. For de som er teknisk interessert skyldes det forholdet mellom stagnasjonstrykk og flytgrensen for ståltypen.

De som er praktisk orientert bør låne en 17 rem og prøve på stål. Kulevekt er nesten uten betydning for kratring, men har betydning for bulking. For å unngå problemer bruk tykk nok plate. Dobling med to tynne plater er en dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Per-S skrev:

Dobling med to tynne plater er en dårlig løsning.

Hmmm, mener bestemt at jeg leste et sted, sannsynligvis her inne, at «noen» hevdet med autoritet at f.eks 2x10mm var bedre/sterkere/mer holdbart enn 1x20mm. Kan vi anta at «noen» tar feil?

 

hvis vi hører på fornuft og forlater 100 meters gong ideen, og starter på 200. Vil 10 mm holde bra mot 5.56? 

Edited by oyvind1
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vil 10 mm holde bra mot 5.56

Vanlige 55gr "jaktkuler" ja, vent til de kommer med HK416 og NMwtf med stål og diverse hardmetallkjerner. Da blir det også rikosjetter om de kjernene spretter av. I korthet, det er en grunn til at selvanvisere og sånt gjerne er 25-30mm tykke. Da holder de LENGE.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 19.2.2019 den 7.14, Per-S skrev:

 

De som er praktisk orientert bør låne en 17 rem og prøve på stål....

Kan skrive under på at det skjer ting då ja... Prøva min 17rem på ein billig sjølvanviser med 5-6 mm stål ute på 100meter. Nesten ingen bevegelse men 12-15 mm høl...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

8mm Hardox på 230m hold. Gjennomskyting med 100grs amax i 6,5-284. Sittende skyting med rifle som strengt tatt kun egner seg til skyting med bipod så treffene er i hytt og pine. Litt vanskelig å se på bildet men det er mange treff som nesten har stanset ut et hull. To ladninger, en med v0=1060ms og en med v0=1086ms.

D3C334AF-3928-4EDB-A05E-AABCBD3E0777.jpeg.197a81a8886958bf86725ed99e633fa6.jpeg

70430B52-4AE1-4E3E-82CE-31BB745F1D9F.jpeg.8f388c652abcf7ffec430e605837e6d5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Se på bildene til jjrckd og M67 - det ser ut til å være 8mm hardox 450.

338lm og 6.5x84 med 140gr i  1086ms er nok i meste laget for 8mm, selv på 500m.

 

7gr Scenar kan du skyte på hardox 450 på 100m dagen ganske lenge før gongen gir seg. 10mm bør vare i flere år. 10mm tåler det meste!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter å sett et par gonger kjøpt ferdig fra butikk tillater jeg meg å tvile sterkt på at de er skjært ut av Hardox. 

En som ligner mye på den jjrckd har bilde av her, kjøpt hos en sånn kul langholdsnettbutikk var vaskevannsfat etter en pakke Nato på 230meters hold. Men dyr var den jo, og kul med fine ringer på.

10mm platebitene jeg har fra en bruker her inne som faktisk er merket Hardox 450 når en får de, er til sammenligning omtrent uten noen skader etter å ha blitt utsatt for det samme x 100 i flere år. Derimot er de utsatt for å bli stjælt😬

 

Altså, det må være Hardox eller tilsvarende kvalitet, det bør absolutt være minst 10mm. Og oppheng-brannslanger er best.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Bestilte en plate fra skytterlinken, og hørte ikke noe mer. Sendte også en mail uten noe svar, så ga hadde gitt det litt opp når jeg nå plutselig fikk melding fra posten en måned senere.

 

Men, til spørsmål. Behandler dere stålet med noe, eventuelt hva, for å forhindre korrosjon? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På ‎18‎.‎02‎.‎2019 den 15.30, pererik skrev:

Ingen formening om platetykkelsen, men jeg tror du får en minst like stor utfordring med opphenget som skal håndtere denne energien plata tar opp

Dette er 8mm hardox 450 på 620M .Ikke merker i plata,selv ved kanttreff.Disse er skutt med 6.5x55 Imp 40°,

147Gr ELD-M som når plata med ca 650M/s (Vo 910M/s)Dette er et solid oppheng,men krever locktite på festeboltene

gong.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 18.7.2019 den 17.14, M17 skrev:

Bestilte en plate fra skytterlinken, og hørte ikke noe mer. Sendte også en mail uten noe svar, så ga hadde gitt det litt opp når jeg nå plutselig fikk melding fra posten en måned senere.

 

Men, til spørsmål. Behandler dere stålet med noe, eventuelt hva, for å forhindre korrosjon? 

Merkespray fra Biltema er glimrende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...